جزئیات کلاهبرداری‌های کلان برخی مکانیک‌ها از خودروداران

عصر خودرو : رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در این خصوص می‌گوید: شکایات از تعمیرکاران خودرو بسیار بالاست و پرونده‌های ١۰ و ٢۰میلیون تومانی کلاهبرداری در این اتحادیه به وفور تشکیل می‌شود.

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

جزئیات کلاهبرداری‌های کلان برخی مکانیک‌ها از خودروداران

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، سوئیچ را می‌چرخانی اما خودرو استارت نمی‌خورد. دوباره و سه باره امتحان می‌کنی و این ماجرا تکرار می‌شود. به اطلاعات جسته و گریخته‌ات مراجعه می‌کنی؛ چراغ‌های چک روشن شده‌اند پس قاعدتا مشکل از باتری نیست، صفحه کلاچ را هم که تازه عوض کرده‌ای، شاید مشکل از سیستم ECU یا کامپیوتر خودرو باشد. حتی اگر مشکل برطرف شود توصیه‌های نگران‌کننده اطرافیان وجود دارد. این‌که به تعمیرکار مراجعه نکنی و گرفتار عواقب و مخارج سنگین‌تر نشوی. این یک سرآغاز ساده است برای دردسری بزرگ! دردسر پاس‌کاری بین تعمیرکاران سودجو و سوءاستفاده از مشتریانی که اطلاعات تخصصی کافی ندارند. این سوءاستفاده که بیشتر شبیه کلاهبرداری‌های برنامه‌ریزی شده و معمول است، در این صنف هر روز رخ می‌دهد و متولی اصلی این صنف هم آن را می‌پذیرد.«رضا نیک‌آیین» رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در این خصوص به «شهروند» می‌گوید:  شکایات از تعمیرکاران خودرو بسیار بالاست و پرونده‌های ١۰ و ٢۰میلیون تومانی کلاهبرداری در این اتحادیه به وفور تشکیل می‌شود.

یک داستان تلخ و واقعی

به تعمیرگاه بزرگی در خیابان آزادی و جنب یکی از نمایندگی‌های ایران‌خودرو مراجعه می‌کنم و می‌گوید باید خودرو را بعد از سرد شدن بررسی کند. دیروقت است و ترجیح می‌دهم فردا دوباره مراجعه کنم. می‌گوید: خودرو را نگه می‌دارد و فردا درباره مشکل تماس می‌گیرد. در تماس بعدی می‌گوید سیلندر خودرو را باز کرده است و ایراد از سرسیلندر خودرو است. هزینه را که می‌پرسم تأکید می‌کند:  با تخفیف ٢‌میلیون تومان می‌شود. باز به همان اطلاعات جسته و گریخته مراجعه می‌کنم و می‌بینم علایمی از وجود مشکل در سرسیلندر مشاهده نمی‌شود. اعتراض که می‌کنم، تک‌تک هزینه‌ها را توجیه می‌کند:  سرسیلندر که به‌کلی خراب شده است و با کف‌تراشی مشکلش حل نمی‌شود بنابراین باید سرسیلندر نو بخرید. اگر بخواهید سرسیلندر نو بخرید هزینه‌تان تا ٣‌میلیون تومان هم می‌رسد ولی سرسیلندر استوک یا کارکرده حدود ٩۰۰‌هزار تا یک‌میلیون تومان می‌شود. میله سوپاپ‌ها هم مشکل دارد و صدا می‌دهد، هزینه تعمیر آنها نیز حدود ٦۰۰‌هزار تومان می‌شود که با دستمزد ٦۰۰‌هزار تومانی تعمیرکار حدود دو‌میلیون و ١۰۰ تا دو‌میلیون و ٢۰۰‌هزار تومان می‌شود. با تخفیف ٢‌میلیون تومان هزینه نهایی تعمیر خودرو می‌شود.اولین راهکاری که به ذهنم می‌رسد این است که اعلام نتیجه را به مشورت با اطرافیان موکول کنم. با چند قطعه‌فروشی تماس می‌گیرم و قیمت‌های متفاوتی می‌شنوم. نتیجه‌ای که به دست می‌آورم این است که قیمت یک سرسیلندر دست دوم پژو ٢۰٦ بین ١٥۰ تا ٣٥۰‌هزار تومان در نوسان است. همین اختلاف فاحش قیمت و تناقض با ادعای فروشنده کافی است متوجه شوی که به دام افتاده‌ای.

زمینگیر کردن خودرو ترفند کلاهبردارها

وقتی مشکل را با تعمیرکار دیگری در میان می‌گذارم بلافاصله می‌گوید:  یکی از شگردهای این دسته از تعمیرکاران این است که در اولین اقدام خودرو  را می‌خوابانند و در اصطلاح مکانیک‌ها «زمینگیر» می‌کنند؛ آنها با این کار دو هدف را دنبال می‌کنند، اول این‌که نتوانید خودرو را برای تعمیر به جای دیگری ببرید مگر این‌که هزینه و زحمت بکسل کردن را متقبل شوید، دوم این‌که در صورت پشیمان شدن از سفارش‌تان، به بهانه باز کردن قطعات یا بستن دوباره آن از مشتری اجرت دریافت کنند و درواقع هزینه‌ای غیرضروری را به او تحمیل کنند. وی ادامه می‌دهد:  این در شرایطی است که بسیاری از عیوب خودرو با توضیحات مشتری قابل تشخیص است و در مرحله تشخیص به ندرت مواردی وجود دارد که نیاز به باز کردن قطعات خودرو باشد. با توصیه این تعمیرکار تصمیم می‌گیرم خودرو را بدون بستن مجدد قطعات تحویل بگیرم و تا تعمیرگاه دیگری بکسل کنم. وقتی تصمیمم را با تعمیرکار اول در میان می‌گذارم می‌گوید هزینه باز کردن موتور ٣۰۰‌هزار تومان می‌شود. با کلی بحث و جدل حاضر می‌شود تنها ١۰۰‌هزار تومان برای باز کردن بدون اجازه قطعات دریافت کند. در حین بحث و جدل مشتری دیگری وارد می‌شود و وقتی می‌شنود که باید ترموستات خودروی ال ٩۰ خود را تعویض کند با شگفتی می‌گوید:  ولی همین ماه قبل یکی دیگر از تعمیرکاران این تعمیرگاه ترموستات خودرو را عوض کرده است! او که خود را رضا بیانی معرفی می‌کند، در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید: ماه قبل به خاطر بالا رفتن آمپر آب به همین تعمیرگاه مراجعه کردم و یکی از تعمیرکاران به این بهانه که ترموستات نصب شده روی خودرو ٨٣ درجه است و باید با ترموستات ٧٥ درجه تعویض شود ٨۰‌هزار تومان هزینه دریافت و اعلام کرد ترموستات را عوض کرده است اما مشکل حل نشد و مجبورشدم دوباره مراجعه کنم. وی ادامه می‌دهد:  درحالی‌که به‌تازگی ترموستات خودرو را تعویض کرده‌ دوباره مشکل را در ترموستات می‌بیند.

در مرحله تشخیص نیاز به باز کردن خودرو نیست

در تعمیرگاه دیگری در خیابان قصرالدشت تهران، خودروام را برای بازدید تحویل می‌دهم. مکانیک پس از بازدید خودرو اعلام می‌کند که نیازی به باز کردن سرسیلندر خودرو نبوده است و با چند پرسش ساده می‌شد مشکل را تشخیص داد و تنها در مرحله تعمیر باید قطعه بازشود و نه تشخیص. بعد از بازدید از سرسیلندر اعلام می‌کند که سرسیلندر کاملا سالم است و هیچ نیازی به تعویض ندارد و تنها نیاز مختصری به کف‌تراشی دارد. هزینه کف‌تراشی سرسیلندر را ٥۰۰‌هزار تومان اعلام می‌کند. این در شرایطی است که قیمت یک سرسیلندر دست دوم حداکثر ٣٥۰‌هزار تومان است. از چند تعمیرگاه دیگر هزینه کف‌تراشی سرسیلندر را می‌پرسم و متوجه می‌شوم این کار حداقل با ١۰۰‌هزار تومان و حداکثر با ٤۰۰‌هزار تومان انجام می‌شود. تعمیرکاران می‌گویند قیمت حداکثر برای زمانی است که سرسیلندر دچار مشکل اساسی و نیاز به جوشکاری و آب‌بندی داشته باشد.در تعمیرگاهی در خیابان گلشن جمهوری یکی از مشتریان به‌محض این‌که می‌فهمد خبرنگار هستم به «شهروند» توضیح می‌دهد:  پارسال زمانی که یک تعمیرکار سرسیلندر خودروام را برای کف‌تراشی فرستاد، منافذ آن را برای نصب مجدد تمیز نکرده بود و براده‌های ریز آلومینیوم در روغن موتور ریخته و باعث آسیب شدید به موتور خودرو شد. وی ادامه می‌دهد:  هرچند تعمیرکار زیر بار این موضوع نرفت ولی مشکل را موقع تعویض روغن متوجه شدم آن هم زمانی که کارگر تعویض روغنی ذرات ریز فلز ته‌نشین شده در روغن را روبه‌رویم گرفت و درباره آسیب جدی به موتور هشدار داد.

تعمیرکار نیستند تعویض‌کارند

صاحب تعمیرگاه نیز که فرد سالخورده‌ای است با اشاره به ٥۰‌سال تجربه کارش به «شهروند» می‌گوید:  درحال حاضر برخی مکانیک‌ها تعمیرکار نیستند و تنها تعویض‌کار هستند. آنها بدون هیچ دانشی وارد این کار شده‌اند و براساس ابتدایی‌ترین فرضیات و برای راحت کردن کار خود مشتری را به تعویض قطعه مجبور می‌کنند.وی ادامه می‌دهد:  این درحالی است که در گذشته مکانیک‌ها به‌ندرت حاضر می‌شدند قطعه اصلی و اورجینال خودرو را با قطعات غیراصلی تعویض کنند. آنها تلاش می‌کردند تا حد ممکن قطعات اصلی را تعمیر و دوباره روی خودرو سوار کنند. به این ترتیب هزینه کمتری به مشتری وارد می‌شد و خودرو از لحاظ قطعات اصالت خود را حفظ می‌کرد.وی تأکید می‌کند:  البته در این میان افرادی هم وجود دارند که قطعات اصلی خودرو را با قطعات بی‌کیفیت یا دست دوم تعویض می‌کنند، بنابراین توصیه می‌کنم تا حد امکان و برای تعمیرات کوچک و سبک خودروی‌تان را با تعمیرکار تنها نگذارید.

شگرد مکالمه صوری برای قیمت گرفتن

قیمت کف‌تراشی را که به تعمیرکار می‌گویم با بحث و جدل و چند مکالمه صوری حاضر می‌شود قیمت را کاهش دهد. البته این بماند که در حین یک مکالمه صوری با تراشکار دیگری تلفنش زنگ می‌خورد و متوجه می‌شود دستش برای مشتری رو شده است. سرانجام حاضر می‌شود کار را با ٣۰۰‌هزار تومان انجام بدهد و البته برای خودش دستمزد ٤۰۰‌هزار تومانی در نظر می‌گیرد اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و در تماس بعدی اعلام می‌کند که تسمه تایم خودرو نیز باید عوض شود وگرنه سرسیلندر کج می‌شود و این به معنی بازگشت به پله اول است. می‌گویم تسمه‌تایم را چند ماه پیش تعویض کرده‌ام و می‌دانم بعد از کارکرد ٣۰‌هزار کیلومتر دوباره باید آن را عوض کنم. در جواب می‌گوید:  تسمه تایم مشکل دارد و تعمیرکار قبلی جنس چینی و بی‌کیفیت استفاده کرده است. بی‌اعتمادی ناچارم می‌کند دوباره به تعمیرگاه بروم و تسمه تایم را ببینم! تسمه‌ای سیاه رنگ از بساط قطعات باز شده و روی زمین چیده شده را می‌آورد و جلوی چشمانم می‌گیرد. نوار لاستیکی فرسوده به نظر می‌رسد و من هیچ نمی‌دانم آیا این تسمه تایم خودروی خودم است یا تعمیرکار قبلی هم شیاد بوده است؟ ١۰۰‌هزار تومان دیگر برای خرید و تعویض تسمه تایم می‌گیرد و با تضمین این‌که خودرو را تا چند ساعت دیگر تحویل می‌دهد، مرا راهی خانه می‌کند. یکی- دو ساعت بعد دوباره زنگ می‌زند و می‌گوید: تعمیرکار قبلی روغن ماشین را تخلیه کرده و برای تست خودرو ناچار شده است دوباره روغن موتور جدید در خودرو بریزد که هزینه آن هم ٣۰هزارتومان است. این درحالی است که تنها یک ماه از تعویض روغن خودرو می‌گذرد.

٢‌میلیون تومان اخاذی برای هیچ

با اعتراض من مشتری دیگری که از سپردن خودرو خود به آن تعمیرکار منصرف شده است، به حرف می‌آید و می‌گوید:  پارسال خودروی خود را برای معاینه به تعمیرکاری در شرق تهران سپردم. تعمیرکار اعلام کرد پشت خودرو بشینم و گاز بدهم. وقتی همین کار را انجام دادم با اشاره به آب بیرون زده از اگزوز گفت که موتور خودرو دچار اشکال است.او که خود را پاشاکی معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد:  ٢‌میلیون تومان هزینه به من تحمیل و ادعا کرد که موتور را باز کرده و دوباره بسته است. موقع فروش خودرو و حین بازدید فنی آن متوجه شدم نه‌تنها موتور باز نشده است که آن موضوعی که به‌عنوان ایراد فنی به من اعلام شد یک موضوع طبیعی در بیشتر خودروهاست. وی توضیح می‌دهد: در زمان معاینه فنی خودرو، کارشناس که فردی متخصص و باسابقه بود اعلام کرد که در زمان سرد بودن خودرو چون هنوز مواد شیمیایی ترکیبات به درستی نسوخته‌اند خروج آب از اگزوز مشکل خاصی تلقی نمی‌شود. او با اشاره به این‌که تنها راهکار این آشفته بازار داشتن مکانیک آشناست، تأکید می‌کند: از این‌که موتور باز نشده بود و قیمت خودرو در زمان فروش پایین نیامد خوشحال بودم اما بابت کلاهبرداری ٢‌میلیون تومانی هنوز هم عصبانی‌ام.

اتحادیه پر از پرونده‌های کلاهبرداری‌های کلان

بعد از خروج از تعمیرگاه متوجه می‌شوم مشکل استارت نخوردن خودرو همچنان وجود دارد! به توصیه دیگران خودرو را به یک باتری‌ساز نشان می‌دهم و مشکل را استارتر خودرو تشخیص می‌دهد. با پرس‌و‌جو متوجه می‌شوم تمام این مشکل که با دو‌میلیون و ٢۰۰‌هزار تومان قرار بود حل شود تنها با ١٣۰‌هزار تومان هزینه حل می‌شد. براساس اطلاعات موجود، در شرایطی که بازار انحصاری فروش خودرو تبدیل به یکی از بزرگترین موارد تضییع حقوق مصرف‌کنندگان شده، تنها در تهران ٢ برابر مجازها، تعمیرکار غیرمجاز خودرو وجود دارد که از مشتریان خود با ترفندهای مختلف اخاذی می‌کنند.

اعتراف به هزینه‌تراشی با ترفندهای عجیب

«رضا نیک‌آیین» رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران با اشاره به حجم بالای شکایات از تعمیرکاران خودرو به «شهروند» می‌گوید:  در تهران ٦‌هزار تعمیرگاه خودرو وجود دارد که تنها ٢‌هزار تعمیرگاه مجوز فعالیت دارند و متاسفانه حجم شکایات از تعمیرکاران خودرو بسیار بالاست که بیشتر این شکایات مربوط به غیرمجازهاست.وی در ذکر نمونه‌ای عجیب ادامه می‌دهد: اخیرا شکایتی به اتحادیه تسلیم شد که برای خودرویی خارجی که ٦۰‌میلیون تومان هزینه داشته است ٩٨‌میلیون تومان دریافت شده است. او توضیح داد: علاوه بر این در اتحادیه، پرونده کلاهبرداری‌های ١۰ و ٢۰‌میلیون تومانی بسیاری وجود دارد که آنها را برای بررسی به تعزیرات فرستاده‌ایم.نیک‌آیین تأکید می‌کند: مردم برای شکایت از غیرمجازها می‌توانند به اتحادیه مراجعه کنند تا به آنها راهکار بدهیم و پس از دریافت خسارت، تعمیرگاه را به اداره اماکن معرفی کنیم. او تأکید دارد که اداره اماکن که تاکنون با اتحادیه همکاری خوبی داشته است نسبت به پلمب کردن تعمیرگاه‌های غیرمجاز کلاهبردار اقدام می‌کند.

به گفته وی تمام مستندات نظیر فاکتور،صورت حساب کارت‌های بانکی موقع پرداخت وجه و رسید فروش قطعه و... می‌تواند علیه تعمیرکار متقلب مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب ها

تعمیرگاه
مطالب مرتبط بیشتر
۲۹ اشتباهی که به خودرو شما آسیب می‌زند عیب یابی از روی صدا‌ی خودرو چگونه هزینه‌های نگهداری از خودرو را کم کنیم؟ بازار پر التهاب قطعات خودرو و قیمت هایی که سلیقه‌ای شدند آیا می‌توان با خودرویی که چراغ ایربگ آن روشن است، رانندگی کرد؟ ۵ عادت اشتباه در رانندگی که به خودروی شما آسیب می‌زند تعمیر گیربکس های CVT در تعمیرگاه مرکزی مدیران خودرو ساعت کار تعمیرگاه‌های خودرو تا ۱۸ عصر افزایش ۶۰ درصدی تقاضای تعمیر قطعات هزینه های تعمیر و نگهداری برقی ها نصف بنزینی ها سوئیچ اینرسی در خودرو چیست؟ متقاضی احداث اتوسرویس ۵۰ درصد کاهش یافت قیمت خودرو، تعمیرکاران را هم به گرانفروشی مبتلا کرد! یک سرویس دوره‌ای ساده، چند؟ تعمیر رایگان ۳۰۰ خودروی اورژانس و کادر درمانی توسط تعمیرکاران تهرانی تعمیرات گیربکس را با مشاهده این عوامل جدی بگیرید +جزئیات با این ۶ کار خودرو خود را نابود می‌کنید +جزئیات چرا تعمیرگاه‌های خودرو غیرقانونی پلمب می‌شود؟ نقش کمرنگ اتاق اصناف در ستاد ملی مبارزه با کرونا تعمیرگاه های خودرو باز اما مراکز قطعات یدکی بسته باشد علائم خرابی گیربکس خودرو چیست؟ برگزیدگان پنجمین دوره المپیاد فنی شرکت اطلس خودرو مشخص شدند کدام خدمات آنلاین خودرو برای مردم جذاب ترند عیب‌یابی کمک‌فنر خودرو با چند راهکار ساده چگونه مشکل سیستم برق خودرو را برطرف کنیم؟ کاهش شدید تقاضا در بازار لوازم یدکی فعالیت تعمیرکاران بی مجوز متوقف می‌شود تعمیرگاه‌های مرکزی ایران‌خودرو پایلوت ارائه خدمات رنگ و بدنه شدند مراجعه مردم برای تعمیر خودرو ۳۵ درصد کاهش یافت فرار از هزینه سنگین تعمیرات تعمیرگاه‌های شرکت‌ها باید پروانه کسب صنفی داشته باشند بی کیفیتی قطعات خودرو و افزایش مراجعه به تعمیرگاه بازدید مدیرعامل سایپایدک از نحوه ارائه خدمات نوروزی در تعمیرگاه های مرکزی توصیه‌های مهم برای افزایش طول عمر خودرو تعمیرگاه مرکزی داتیس خودرو، اولین مرکز تخصصی بازسازی خودروهای کلاسیک خودرو جایگزین جدیدترین خدمت بهمن موتور ولوو ۲۱۹ هزار خودرو را به تعمیرگاه فراخواند نقشه عجیب شاگرد مکانیک برای فرار از پرداخت خسارت افزایش ظرفیت پذیرش Quick Service تعمیرگاه مرکزی مدیران خودرو تعمیر جلوبندی چقدر هزینه دارد؟ تعمیر جلوبندی چقدر هزینه دارد؟ آغاز بکار تعمیرات گیربکس در مرکز تخصصی تعمیر گیربکس های AT و CVT شرکت مدیران خودرو روش‌های موثر برای بالا بردن عمر خودرو افتتاح تعمیرگاه مرکزی ام جی در شرق تهران تعمیرگاهها پول خواب خودرو را به مردم بدهند بن بست خودروهای لاکچری در تعمیرگاه! فعالیت ۵ رسته شغلی آلاینده در تهران عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ بررسی دلایل لرزش‌های مختلف خودرو عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ بررسی مسائل و مشکلات آلترناتور خودرو عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ بررسی دلایل خرابی مکرر موتور پله‌ای (استپر) الفبای دو دِف سواری عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ علاقه به انحراف چرا تعمیر و نگهداری خودرو‌های کلاسیک و قدیمی مشکل‌تر است ؟ عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ تشخیص مشکلات تغذیه الکتریکی خودرو عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ بررسی نشتی‌های عمومی که در یک خودرو رخ می‌دهد عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ رعایت نکردن چه نکاتی به پیشرانه خودرو شما صدمه وارد می‌کند؟ (۲) ۳ روش حرفه‌ای‌تر برای پی‌بردن به واشرسوزی سرسیلندر؛ معاینه کلینیکی عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ چرا پیشرانه خودرو کپ می‌کند؟ عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند؟ عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ عیب‌یابی مشکلات عمومی خودرو (۲) عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ عیب‌یابی مشکلات عمومی خودرو (۱) عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ مسائل و مشکلات سیستم مکش هوای خودرو عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ عیب‌یابی سیستم برف‌پاک‌‌کن سرما، بازار تعمیرگاه‌های خودرو را داغ کرد آتش‌سوزی در تعمیرگاه خودرو تعمیرگاه مرکزی نگین خودرو در غرب تهران افتتاح شد «مجهز و پیشرفته ترین تعمیرگاه ایران برای مشتریان رنو افتتاح می شود» عیب‌یابی مجموعه ستون فرمان ضرورت ساماندهی و برخورد با تعمیرگاه‌های غیر مجاز مجهزترین و پیشرفته ترین تعمیرگاه مرکزی نگین خودرو به زودی افتتاح می شود عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ بازوان نالان! راه‌های غیرعادی برای افزایش عمر خودرو اگر خودرو جوش آورد چه کنیم؟ ۵ فناوری که تعمیرگاه ها را دگرگون خواهند کرد راه‌های کاهش هزینه تعمیرات خودرو عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ وقتی خودرو از خواب بیدار نمی‌شود چند توصیه مهم و اساسی برای افزایش طول عمر خودرو ۹۰ درصد تعمیرگاه های موجود در شهر بدون مجوز هستند ۱۰ راهکار بالابردن عمر خودرو علت کشش کم موتور در خودروهای با کارکرد بالا نرم‌افزار جست‌وجوی تعمیرگاه‌های پروانه‌دار خودرو هم آمد عیب‌یابی خودرو به زبان ساده ؛ جرقه‌های بی‌جان راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از خراب‌شدن خودرو؛ امدادگر خودت باش پیشگیری بهتر از درمان! آموزش تعمیر خودرو برای بانوان مشکل اصلی تعمیرکاران خودرو، فناوری های قدیمی است ۱۵ روش برای طول عمر اتومبیل‌های تقویت‌شده از روغن‌سوزی در خودرو بیشتر بدانیم آتش به تعمیرگاه ماشین رفت ۱۲ ترفند که باعث می‌شوند خودروی شما صفر کیلومتر بماند ۳ نکته دانستی در مورد خودرو صافکاری و نقاشی یک خودرو چقدر هزینه دارد؟ دینام خودرو چیست و چگونه خراب می‌شود؟ شورشیان پیشرانه چگونه یک خودرو سالم داشته باشیم؟ واشر سر سیلندر خودرو چیست؟ معرفی رشته «مکانیک تراکتور و تیلر» معرفی رشته «تعمیر خودروهای تجاری» معرفی رشته «تعمیر موتور خودرو» فریاد از قطعات تقلبی خودرو چرا موتور خودرویتان در سربالایی صدای چق چق می‌دهد؟ دستمزد تعمیرات تزریق حیات بخش جراحی قلب باز در پارکینگ! آواز ناخوشایند پیشرانه تعمیر خودرو در دوره گارانتی رایگان است خسارت خواب خودرو را دریافت کنید! میزبانی نمایندگی سایپا و تعمیر رایگان خودروهای آسیب دیده در آب گرفتگی بندر دیر استان بوشهر نگهداری پیشگیرانه از خودرو چیست؟ پیش بینی خرابی خودروها قبل از وقوع به مدد فناوری مجتمع تعمیرگاهی اتوبوسرانی کرج در فردیس پلمپ شد چگونه علت لرزش و تکانهای خودرو را پیدا کنیم؟ این ۶ مشکل در خودرو، معمولا منجر به تشخیص اشتباه می‌شوند راهکارهایی برای افزایش طول عمر خودرو تلاش برای شفاف‌سازی نرخ خدمات خودرویی نگهداری زعفران گران‌ترین ادویه جهان در پنچرگیری+عکس «تجربه» پیشتازتر از «علم» در تعمیر قطعات نوک حمله انتقال قدرت روز‌های پایان استقلال خودرو درون مغازه مکانیکی آتش گرفت تعمیرگاه ها ملزم به ارائه زمان تحویل خودرو شدند هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت شهرک خدمات خودرویی در قم تعمیر خودرو و تعویض قطعات رایگان شد شریان‌های جوشان خسارت "توقف خودرو" را دریافت کنید سیمفا عامل تراکم و معطلی در مراکز معاینه فنی رانندگی‌های پرفشـار آفت سلامتـی اتومبیل‌ها هُل‌دادن و یا کشیدن‌؟! الزام به پذیرش فوری خودرو در تعمیرگاه‌ها تلاش ژاپنی ها برای استفاده از سهم بازار امارات در اتومکانیکای دوبی شمارش معکوس شروع به کار چهاردهمین اتومکانیکای دوبی آغاز شد نرخ معاینه فنی مکانیزه خودروها و موتورسیکلتها ابلاغ شد ارائه خودرو جایگزین در صورت تاخیر در تعمیر برای خواب خودرو پول بگیرید پیگیری پرداخت خسارت توقف خودرو در تعمیرگاه‌ها گزارش تصویری غرفه داران ایرانی حاضر در دهمین نمایشکاه اتومکانیکای استانبول ۲۰۱۶ سرد و گرم روزگار چشیدن پاستوریزاسیون اتومبیل! بازار هنرنمایی روی فـلز سرد تایر و ایرادهای رایج مربوط به آن میله‌ای با قابلیت تغییر در طول سرمـازدگی موتـور مرور فاکتورهای حیاتی در انتخاب تایر و تاثیرات آن‌ها بررسی عدم کارکرد صحیح پیشرانه‌های دیزلی (۲) چراغ جادو بررسی عدم کارکرد صحیح پیشرانه‌های دیزلی مراجعه خودروها به تعمیرگاه ها کاهش می یابد یک پارک دیگر در تهران تعمیرگاه خودروهای سنگین می شود؟ تب و لرز پیشـرانه ۱۰ توصیه برای نگهداری بهتر از خودرو ۹۰ درصد از تعمیرگاه‌ها و اتوسرویس‌های تهران در آستانه ضرر دهی هستند ایجاد کارگروه شناسایی استعدادها و مهارت‌های فنی و تعمیراتی سراسر کشور خودروسازان جریمه می‌شوند انگشت حلقه‌دار شاتون سربازان ذخیره و عملیاتی ایمنی نیم‌دایره ای در پازل پیشرانه تعمیر گیربکس ماکسیما فقط با یک سوم قیمت دودکش خودرو طناب زندگی رقابتی بین اینتر و افتر نگهبان آب و دما این گرمای مطـبوع کوزه‌گری به سبک خودرو! این ساده‌ساز پیچیده... اعتراض شهروندان به مغازه های تعمیرات خودرو صافکاری‌های خیابانی خودرو ترمز پارک به جای ترمز‌دستی نام‌ها و کارها آیا لازم است در زمستان موتور خودرو را گرم کنیم؟ سرویس دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید اجرت غیرمنصفانه در مکانیکی‌های غیرمجاز بدون انحراف تا مقصد قفل دیفرانسیل و کاربرد آن قلب پیشـرانه بایدها و نبایدهای چگونگی استفاده از ضدیخ در خودروها حمل خودروهای تحت گارانتی رایگان است چشم‌های خـودرو خسارت خواب خودروهای مختلف چقدر است؟ آبـی بر آتش پیشـرانه یک نسبت پرمعنا! حیاتی‌ترین پیـچ مغز خـودرو چـند؟ از شـر«‌نویز» خلاص شوید! جلوگیری از پرواز خودرو با دیفیوزر نیروی روغن برای بالا بردن خودرو روغن سرد‌تر، کارایی بیشتر وزن و اثـرات آن اسـبی که از نفـس می‌افـتد ... فریـاد دنـده‌ها جراحی پلاستیک خودرو! عوارض آشتی با زمین! EBD، شیر فلکه ترمز! کوچک اما مهـم تکامل از نـوع دیزل سـر پیـاز! وقتی اتومبیل سرکشی می‌کند مرثیه‌ای برای دسته‌دنده فلوت‌کردن و قفل گازی وقتی اتومبیل سرکشی می‌کند وقتی تسمه تایم مشکو ک به پاره شدن است وقتی خودرو پای رفتن ندارد وقتی خودرو نفس تنگی دارد دکتر تغذیه پیشرانه وقتی خودرو میل به ایستادن ندارد لنگیدن «میل‌لنگ»ها...! شهرک خدمات خودرویی در قم ایجاد می‌شود گیربکس اتوماتیک داخلی تا سال ۹۶ عرضه می‌شود تقابل سنت و مدرنیته اصطکاک نجات‌بخش! .... گهی زین به پشت! هشدار رییس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه به مردم لرزه بر انـدام فرمان تنبلی بـاد و روغـن! بهترین مکانیک کراچی نابیناست مزایا و معایب استفاده از کروزکنترل دست‌های زیر پرده‌! صلیب تمام فلـزی ده چک شُش‌های اتومبیل معاینه سرپایی برق کشی ساختمان موتور زمانی برای آزادی و سکوت دوقلـوی موتـوری وقتی ترمزها ناله می‌کنند بی‌نهایت دنده... شمع گرم یا سرد ؟! آزمایشگاه سیالات در خودرو راهکارهایی برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین دوخت و‌ دوز موتور وقتی فرمان نافرمانی می‌کند روغن حیات ماجرای تابستان و جوش آوردن اتومبیل‌ها اجرای طرح سرویس کلینیک تابستان خودرو خودروهای لوکس نمایندگی مجاز ندارند بانوان نخبه جذب رشته اتومکانیک می‌شوند بزرگترین مرکز خدمات خودرویی در سقز افتتاح شد نرخ تعمیر خودرو در نمایندگی‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ کمک فنر‌های مغناطیسی را بیشتر بشناسیم با واشرهای کاغذی خشک شده چه کار کنیم؟! جریمه ۲۵۵ میلیون ریالی یک مکانیک خودرو در قزوین آغاز ساماندهی تعمیرگاه‌های خودرو‌ در پایتخت میزان جریمه توقف خودرو در تعمیرگاه اعلام شد کلاچ و ترمز دو پا یعنی چه؟ آفست رینگ چیست و چه مفهومی دارد؟ چرا خودرو روی ویبره می‌رود‌؟! تعمیر خودروهای آمریکایی در ایران! نگاهی به سه نوع رایج سیستم های کمکی فرمان عیب‌یابی خودروهای دیزل دولت‌ها کمکی به اصناف نکرده اند
برگشت به بالا