تاثیر امکانات خودرویی بر قیمت تمام شده محصولات

الزام‌هایی که به نام «آپشن» حذف می‌شوند

عصر خودرو- آپشن، نردبانی است که با بالا رفتن از آن به ازای هر پله، قیمت خودرو افزایش می‌یابد و رسیدن به پله پایانی، خرید خودرویی به اصطلاح فول آپشن است که خریدارانی محدود به‌ویژه در رده مدل‌های لوکس به آن دست می‌یابند.

Wednesday 17 February 2016 - 10:16:00

الزام‌هایی که به نام «آپشن» حذف می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اما در ایران رسم دیگرگونه است و گاهی الزامات ایمنی یک خودرو با آپشن اشتباه گرفته می‌شود که براساس آن خودروساز یا مونتاژکار خودرو از این الزامات به عنوان ابزاری برای تعیین قیمت استفاده می‌کند و مشتری ناآگاه از حق و حقوق خود به نام آپشن، الزامی را خریداری می‌کند که در دنیا شاید جزو حداقل‌های یک خودرو باشد، در این بین ضروری است سازمان ملی استاندارد حدود قطعات الزامی یا آپشنی را تعیین کند.


کنترل قیمت با حذف آپشن
به گفته معاون آموزش دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در نظر گرفتن امکانات (آپشن) در خودرو نسبت به حالت استاندارد، تسهیلات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بنابراین امکاناتی که به صورت استاندارد روی خودرو قرار می‌گیرد، نباید با آپشن اشتباه گرفته و برای کاهش قیمت امکانات اصلی از روی خودرو حذف شود. ابوالفضل خلخالی  با عنوان یک مثال به ارائه تعریفی ملموس از آپشن پرداخت و اظهار کرد: کیسه هوا قطعه‌ای ایمنی است که باید روی خودرو نصب شود و حذف آن که به‌طور معمول توسط خودروسازان داخلی اتفاق می‌افتد، امنیت سرنشینان را به خطر می‌اندازد. امکاناتی نظیر سانروف و قابلیت‌های سیستم‌های صوتی و تصویری جزو آپشن‌های غیرضروروی است که حذف آن علاوه بر کاهش قیمت خودرو به ایمنی وسیله نقلیه آسیبی وارد نمی‌کند اما در حال‌حاضر و در فضای رقابتی، آپشن یک خودرو را رقابتی می‌کند. وی اضافه کرد: قیمت خودرو با حذف آپشن‌ها قابل‌کنترل است اما این مسئله باید در مرحله آخر اتفاق بیفتد زیرا در ابتدا باید به بهینه‌سازی خطوط تولید و زنجیره تامین توجه داشت و در آخر به حذف آپشن‌ها که در رقابتی شدن یک خودرو موثر است، پرداخت. خلخالی با بیان اینکه برخی آپشن‌های خودرو در ایران در ردیف آپشن‌های متوسط دنیا قرار می‌گیرند که گاهی برای کاهش قیمت حذف می‌شوند، گفت: برای مثال سیستم مانیتور کردن فشار تایرها روی کیلومترشمار خودروها در خودروهایی امریکایی به‌صورت اجباری نصب می‌شود. این آپشن روی آلایندگی، عمر تایر و... موثر است، در حالی‌که خودروسازان کشور با فناوری بسیاری از این امکانات فاصله دارند. علاوه بر این آپشن، تجهیزات دیگری نظیر استفاده از شیشه UV، کروز کنترل و... در خودرو نصب می‌شود که خودروسازان داخلی نیز باید به سمت دستیابی به فناوری آنها حرکت کنند و به این تجهیزات به چشم آپشن نگاه نکنند. به گفته این استاد دانشگاه، معنای آپشن خودرو آنطور که در ایران تعریف می‌شود با دنیا تفاوت دارد. در همکاری مشترک خودروسازان داخلی با همتایان خارجی به‌طور حتم خودروهایی با آپشن‌های بالاتر به تولید می‌رسد. از آنجایی که مدل‌های مختلف خودروهای خارجی از طریق واردات به کشور می‌آید، مشتریان تاحدودی با این امکانات آشنایی دارند و از طرف دیگر به مشکلات خودروسازان داخلی برای استفاده نکردن از این آپشن‌ها آگاهی دارند.


تغییر قیمت با حذف نصب آپشن
بی‌تردید تولید خودروهای خارجی در ایران با نصب آپشن‌های روزآمد این محصولات همراه خواهد بود؛ آپشن‌هایی که به باور نایب‌رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور برخی از آنها از الزامات یک خودرو بوده و در ایران با آپشن اشتباه گرفته شده است. احمدرضا رعنایی اظهار کرد: در قراردادی که بین خودروسازان داخلی با خارجی‌ها منعقد می‌شود، به‌طور حتم پایه قیمتی را براساس برخی آپشن‌های ثابت و متغیر تعیین می‌کنند. آپشن‌های ثابت، الزامات است و نمی‌توان نام آپشن را روی آن نهاد. برای مثال کیسه هوا و ترمز ای‌بی‌اس در ردیف تجهیزاتی قرار می‌گیرند که نباید به عنوان آپشن روی خودرو نصب با حذف شوند تا قیمت را بالا و پایین ببرند. وی دلیل تداخل آپشن و الزامات در ایران را متوجه ضعف در استانداردها دانست و گفت: یک مدل خودرو خارجی در حدود سال‌های 77 تا 82 در ایران مونتاژ شد. با نگاهی به صفحه جلوداشبورد این خودرو، علامت و چراغ ترمز ای‌بی‌اس دیده می‌شود اما شرکت وارد و مونتاژکننده به دلیل نبود الزام در ایران برای نصب این ترمز روی خودرو، از شرکت سازنده خواستار حذف آن شده تا محصولی ارزان‌تر به بازار عرضه کند. به باور رعنایی، رعایت الزامات در تولید خودروهایی که قرار است در همکاری مشترک به تولید برسد، ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد سازمان ملی استاندارد و تعهد خودروسازان به رعایت آن دارد. نایب‌رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در ادامه به تاثیر بی‌توجهی به نصب قطعات الزامی در خودرو اشاره کرد و توضیح داد: در مدت 30 سال گذشته در کشورهای پیشرفته اگر این تجهیزات در خودروها نصب نشود، اجازه تردد به آنها داده نمی‌شود اما در کشور این امکانات مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و تبعات بسیاری از جمله حوادث رانندگی به همراه داشته است. وی تصریح کرد: در قراردادهای همکاری مشترک با خودروسازان خارجی شرط رعایت الزامات ایمنی در پلتفرم درنظر گرفته شده است و در این بین تجهیزاتی که با ایمنی خودرو در ارتباط نیست، می‌تواند به عنوان آپشن به مشتری پیشنهاد نصب آن را بدهند. این روش در دنیا مرسوم است و نباید الزامات به‌عنوان آپشن به مشتری فروخته شود.

برچسب ها

آپشن خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
فراخوان شناسایی تأمین کنندگان قطعات آپشن سنسور دنده عقب خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟ سیستم درب کیلس خودرو چگونه عمل می‌کند و چه کاربردی دارد؟ کاربرد هواکش روی کاپوت خودرو چیست ؟ بال عقب (Spoiler) چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع سیستم های مولتی مدیا خودرو تفاوت خودروهای هیبرید با پلاگین هیبرید و تمام برقی در چیست؟ سیستم هشدار خواب آلودگی راننده دنده پشت فرمان چیست؟ سیستم تشخیص ترافیک در بخش عقبی خودرو هشدار برخورد از جلو (Fcw) همه چیز در مورد کیلومتر شمار دیجیتال و آنالوگ خودرو آپشن‌های ماهانه بی‌ام‌و نوربالای خودکار(AHB) چگونه عمل می‌کند؟ سیستم هشدار دهنده‌ انحراف از مسیر و نقطه‌ی کور چیست؟ حسگر باران چگونه عمل می‌کند ؟ تفاوت‌های سقف پانوراما با سانروف و مونروف در چیست؟ دکمه حالات مختلف رانندگی در خودرو چیست؟ نمایش اطلاعات صفحه کیلومتر خودرو روی شیشه جلو خودرو چراغ‌های تطبیق شونده با مسیر چیست؟ قابلیت شخصی‌سازی از راه دور اتومبیل Evija برای خریداران توسعه بازار محصولات آپشنال ایران خودرو در سال 99 دوربین 360 درجه در خودرو چه کاربردی دارد؟ آپشن «کروز کنترل» چیست؟ حذف آپشن چقدر روی قیمت خودروها تاثیر دارد؟ این آپشن خودرویی کشته می‌دهد! حذف تعمدی یا خودسرانه آپشن وارداتی‌ها عجیب‌ترین آپشن‌ها در خودرو‌ها بازار آپشن های جدید خودروهای تولید داخل + فهرست قیمت معمای بازار لوکس فروشان چرا خودروهای ملی آپشن‌های ضروری ندارند؟ اسباب‌بازی ثروتمندان خاص‌ترین‌های آلمانی‌خاص بررسی آپشن خودروهای خاص و گران‌قیمت نصب اقلام آپشن خارج از شبکه نمایندگی‌ها موجب باطل شدن گارانتی خودرو می‌شود قیمت‌گذاری دستوری مانع افزودن «آپشن» بررسی آپشن‌های خودروهای‌ هیبرید بازار ایران؛ کم‌مصرف اما مجهز از پیدایش تا تکامل سیستم تهویه مطبوع خودرو گزارش تصویری گردهمایی خودروهای سفارشی شرکت آپکو نیسان مورانوهای جدید 2018 پرآپشن می‌شوند (+عکس) 10 مورد از محبوب‌ترین آپشن‌های خودرو‍ مشروط کردن ارائه آپشن در خودروهای فروخته شده تخلف است جعبه‌های تکنولوژی بازار اندکـــی هزینه برای رفاه بیشتر آپشنولوژی ب ام و سری 5 نصب آپشن‌ خودروهای سواری با گارانتی سایپایدک جراحی زیبایی خودرو جلب توجه به روش آپشن! امکاناتی برای خاص بودن! نوبرانه‌های پرآپشن هدایای بازار بـرای برلیانس‌ســواران از عرش تا فرش آپشن‌های لذت‌بخش آپشن‌های غیرضروری و افراطی خودروهای لوکس پله‌های پـارکابی آپشن جدید و جالب بنز برای کلاس سری E بزرگـمرد کوچک لوکس خوش‌شانس چاشنی‌های متنوع برای خانواده برلیانس ستاره های بنز با لباس MEC در راه ایران گران ترین و عجیب ترین آپشن های خودرو خاص تندر سفارشی با ارزان‌ترین قیمت! تخفیف ویژه نصب قطعات آپشن برای محصولات سایپا لوکس‌سواری با پژو 206 گرانترین آپشن‌های خودروهای لوکس+تصاویر نواری از فیبرکربن بر پیکر ساحره های افسونگر داج! نگهبانی گرانبها برای خودرو آخرین کشش! دریچه‌ای رو به آسمان طراحی سیستم هوشمند مختص به خودروهای پژو 405 و پرشیا کدام آپشن‌ها از نظر خریداران ایرانی، کاربرد کمتری دارند؟ چشم و چـراغ راننده آپشن‌شناسی به سبک ایـرانی محافظین نامرئی! چادر خودرو، نسل جدید محافظ خودروها شد
Back to top