آپشن‌های فنی خودر‌و؛

کاربرد هواکش روی کاپوت خودرو چیست ؟

عصر خودرو- هواکش های روی کاپوت (هود کاپوت ) به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند.

Saturday 28 November 2020 - 16:56:00

کاربرد هواکش روی کاپوت خودرو چیست ؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، طراحی خودروهای سواری با گذر زمان و پیشرفت دانش و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودروها شده است. این تغییرات را در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور، تعلیق، شاسی، ترمز و … دانست. یکی از بخش‌های اصلی طراحی خودرو، طراحی فرم بدنه خودرو است که تأثیر بسزایی در میزان سوخت مصرفی، بیشینه سرعت خودرو و شتاب‌گیری خواهد داشت.

علم آیرودینامیک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری بوده که هر یک منجر به بهینه‌سازی عملکرد خودرو شده‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به بهره‌گیری از دریچه هوا بر روی کاپوت خودرو اشاره نمود که اخیرا توجه ویژه‌ای به این ایده بالخصوص در خودروهای اسپرت شده است.

دریچه‌ی هوای تعبیه شده بر روی کاپوت خودروهای اسپرت می‌توانند دارای دو عملکرد متفاوت باشند. دریچه‌های هوای نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نیز نامیده می‌شوند، هوای ورودی از دریچه‌ی جلوی پنجره خودرو به داخل فضای موتور را خارج می‌کنند. این جریان خروجی از داخل موتور می‌تواند دارای دو مزیت کلیدی در جهت تقویت عملکرد خودرو باشد. در خصوص مزیت اول؛ هوای ورودی به داخل فضای موتور، پس از عبور از روی سطح موتور و تقویت روند خنک‌کاری موتور از دریچه رو کاپوت خارج می‌شود. با این کار می‌توان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام نمود و تنها رادیاتور خودرو نقض خنک‌کاری موتور را انجام ندهد. مزیت جذاب دیگر این نوع دریچه، کاهش میزان نیروی پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ایجاد نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو است. در واقع جریان خروجی از دریچه هوای کاپوت، به صورت یکنواخت بر روی شیشه جلو خودرو و سقف حرکت کرده و این عمل سبب افت میزان نیروی بازدارنده درگ می‌شود و این امر سبب بهبود میزان سوخت مصرفی می‌گردد. از جهت تقویت نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو منجر به بهبود میزان شتاب‌گیری و سرعت بیشینه خودرو می‌گردد. در توضیح بیشتر نیروی لیفت معکوس می‌توان به تغییر ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمین اشاره نمود.

نوع دوم دریچه هوای روی کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) می‌نامند. اسکوپ‌ها به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند. در موتورهای درون‌سوز هوای هدایت شده توسط اسکوپ به زیر کاپوت از طریق کانال‌های هوایی ویژه تنفس به موتور رسانیده شده و میزان اکسیژن موجود در هوای پیرامون خودرو که در اثر دمای کاری بالای خودرو کاهش یافته را افزایش دهد. با افزایش میزان اکسیژن تنفس موتور می‌توان راندمان و قدرت موتور را به طور ویژه‌ای افزایش داد. درواقع اگر یک اسکوپ از طراحی آیرودینامیکی مناسبی برخوردار باشد، در سرعت‌های بالای خودرو سبب می‌شود جریان هوایی با سرعت، فشار و چگالی بالا وارد دریچه‌های هوای ورودی موتور شده و اثری همچون سوپرشارژرها در خودرو ایجاد کند. دیگر کارکرد اسکوپ همچون ونت‌ها فرآیند خنک‌کاری موتور با دمیدن مستقیم هوای خنک محیط به سطح موتور است که می‌توان عملکرد بالاتری در قیاس با ونت‌ها متصور شد. در صورتی که موتور در دمای پایین‌تر کارکرد داشته باشد سبب افزایش طول عمر قطعات و عدم جوش آوردن رادیاتور خودرو شود.

برچسب ها

آپشن خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
فراخوان شناسایی تأمین کنندگان قطعات آپشن سنسور دنده عقب خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟ سیستم درب کیلس خودرو چگونه عمل می‌کند و چه کاربردی دارد؟ بال عقب (Spoiler) چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع سیستم های مولتی مدیا خودرو تفاوت خودروهای هیبرید با پلاگین هیبرید و تمام برقی در چیست؟ سیستم هشدار خواب آلودگی راننده دنده پشت فرمان چیست؟ سیستم تشخیص ترافیک در بخش عقبی خودرو هشدار برخورد از جلو (Fcw) همه چیز در مورد کیلومتر شمار دیجیتال و آنالوگ خودرو آپشن‌های ماهانه بی‌ام‌و نوربالای خودکار(AHB) چگونه عمل می‌کند؟ سیستم هشدار دهنده‌ انحراف از مسیر و نقطه‌ی کور چیست؟ حسگر باران چگونه عمل می‌کند ؟ تفاوت‌های سقف پانوراما با سانروف و مونروف در چیست؟ دکمه حالات مختلف رانندگی در خودرو چیست؟ نمایش اطلاعات صفحه کیلومتر خودرو روی شیشه جلو خودرو چراغ‌های تطبیق شونده با مسیر چیست؟ قابلیت شخصی‌سازی از راه دور اتومبیل Evija برای خریداران توسعه بازار محصولات آپشنال ایران خودرو در سال 99 دوربین 360 درجه در خودرو چه کاربردی دارد؟ آپشن «کروز کنترل» چیست؟ حذف آپشن چقدر روی قیمت خودروها تاثیر دارد؟ این آپشن خودرویی کشته می‌دهد! حذف تعمدی یا خودسرانه آپشن وارداتی‌ها عجیب‌ترین آپشن‌ها در خودرو‌ها بازار آپشن های جدید خودروهای تولید داخل + فهرست قیمت معمای بازار لوکس فروشان چرا خودروهای ملی آپشن‌های ضروری ندارند؟ اسباب‌بازی ثروتمندان خاص‌ترین‌های آلمانی‌خاص بررسی آپشن خودروهای خاص و گران‌قیمت نصب اقلام آپشن خارج از شبکه نمایندگی‌ها موجب باطل شدن گارانتی خودرو می‌شود قیمت‌گذاری دستوری مانع افزودن «آپشن» بررسی آپشن‌های خودروهای‌ هیبرید بازار ایران؛ کم‌مصرف اما مجهز از پیدایش تا تکامل سیستم تهویه مطبوع خودرو گزارش تصویری گردهمایی خودروهای سفارشی شرکت آپکو نیسان مورانوهای جدید 2018 پرآپشن می‌شوند (+عکس) 10 مورد از محبوب‌ترین آپشن‌های خودرو‍ مشروط کردن ارائه آپشن در خودروهای فروخته شده تخلف است جعبه‌های تکنولوژی بازار اندکـــی هزینه برای رفاه بیشتر آپشنولوژی ب ام و سری 5 نصب آپشن‌ خودروهای سواری با گارانتی سایپایدک جراحی زیبایی خودرو جلب توجه به روش آپشن! امکاناتی برای خاص بودن! نوبرانه‌های پرآپشن هدایای بازار بـرای برلیانس‌ســواران از عرش تا فرش آپشن‌های لذت‌بخش آپشن‌های غیرضروری و افراطی خودروهای لوکس پله‌های پـارکابی آپشن جدید و جالب بنز برای کلاس سری E بزرگـمرد کوچک لوکس خوش‌شانس چاشنی‌های متنوع برای خانواده برلیانس ستاره های بنز با لباس MEC در راه ایران گران ترین و عجیب ترین آپشن های خودرو خاص الزام‌هایی که به نام «آپشن» حذف می‌شوند تندر سفارشی با ارزان‌ترین قیمت! تخفیف ویژه نصب قطعات آپشن برای محصولات سایپا لوکس‌سواری با پژو 206 گرانترین آپشن‌های خودروهای لوکس+تصاویر نواری از فیبرکربن بر پیکر ساحره های افسونگر داج! نگهبانی گرانبها برای خودرو آخرین کشش! دریچه‌ای رو به آسمان طراحی سیستم هوشمند مختص به خودروهای پژو 405 و پرشیا کدام آپشن‌ها از نظر خریداران ایرانی، کاربرد کمتری دارند؟ چشم و چـراغ راننده آپشن‌شناسی به سبک ایـرانی محافظین نامرئی! چادر خودرو، نسل جدید محافظ خودروها شد
Back to top