در گفت و با یک کارشناس و فعال حوزه واردات لوازم‌یدکی خودرو مطرح شد:

واردات لنت، منافاتی با منافع تولیدکنندگان ندارد

عصر خودرو- خودروهای وارداتی هرچند ازنظر تعداد و فراوانی با خودروهای تولید قابل‌مقایسه نیستند اما به‌هرحال سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اما مشکل اینجاست که دقیقه برخلاف خودروهای داخلی که مدل‌های محدودی دارند اما فراوانی‌شان در هر مدل زیاد است، خودروهای وارداتی تنوع زیادی دارند اما تعداد هر مدل به‌صورت خاص بسیار کم است.

Saturday 12 December 2020 - 13:11:00

واردات لنت، منافاتی با منافع تولیدکنندگان ندارد

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این مسئله باعث ایجاد مشکل در بحث تأمین لوازم مصرفی مثل لنت ترمز شده است. ازآنجاکه تولیدکنندگان این خودروها باهم تفاوت دارند، قطعات یدکی آن‌ها نیز ازنظر قالب و ساختار متفاوت هستند. بنابراین برای تولیدکننده داخلی صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد برای تأمین یک‌قلم از لوازم‌یدکی خودروهایی که هرکدام به تعداد محدود در بازار حضور دارند، خط تولید جداگانه راه بیاندازند و هزینه تولید قالب و مواد اولیه را متحمل شوند. بعد از بسته شدن سامانه ثبت سفارش این موضوع بیش از گذشته مشکل‌ساز شده و دارندگان خودروهای وارداتی که انتظار داشتند با مراجعه به شرکت‌های خدمات پس از فروش بتوانند قطعه موردنظرشان را دریافت کنند، اکنون با مشکل کمبود و بعضاً نبود قطعه روبه‌رو شده‌اند. در همین راستا با یک فعال و کارشناس حوزه واردات لوازم‌یدکی خودرو گفت‌وگو کردیم تا به دنبال پیشنهادی برای رفع این مشکل بگردیم.

-به‌عنوان سؤال نخست؛ آیا در حال حاضر واردات لنت به کشور وجود دارد؟

در حال حاضر درگاه ثبت سفارش بسته‌شده است و به همین دلیل واردات به‌صورت واردات رسمی وجود ندارد، ولی به‌صورت قاچاق و با اتوبوس و لنج و یا به‌صورت مسافری به کشور وارد می‌شود که اصلاً تحت نظارت نیست و قیمت‌هایش هم اصلاً با استانداردهای قیمت‌گذاری مشابهت ندارد. دفتر نیرومحرکه مدعی بود که اجازه واردات به شرکت‌هایی که باید به خودروهای وارداتی خدمات ارائه کنند داده‌شده، اما بر اساس تحقیقات میدانی ما حتی این شرکت‌ها هم برای تأمین نیازشان دچار مشکل شده‌اند. حرف اصلی مسئولین این حوزه این است که تا وقتی توان تولید داخل وجود دارد، نیازی به واردات نیست! با این وضعیت ارز خیلی از لنت‌هایی که در ایران تولید می‌شود ازنظر قیمتی با نمونه وارداتی تفاوت قیمت بسیار محسوسی دارد. مثلاً برای لنت خودرو ال90، نمونه داخلی حدود 90 تا 100 هزار تومان است ولی جنس وارداتی اصلی رنو در حدود 500 هزار تومان قیمت دارد. این اختلاف قیمت 5 برابری عملاً باعث می‌شود تا واردات آسیبی به تولید نزند.

-در این شرایط دارندگان خودروهای وارداتی برای خرید لنت باید چه‌کار کنند؟
لنت وارداتی در بازار وجود دارد ولی بخش اعظمی از آن‌ها از مسیرهای قانونی وارد کشور نمی‌شود و برای خرید آن باید از طریق بازار سیاه اقدام شود. حدود 3 سال پیش بود که واردات لنت دوباره ممنوع شد، در آن بازه زمانی دارندگان بعضی از خودروهای وارداتی واقعاً مستأصل  شده بودند چراکه هیچ لنت داخلی برای خودروشان مناسب نبود و واردات هم انجام نمی‌شد. نکته اصلی اینجاست که اصولاً برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند به سراغ تولید محصولاتی بروند که بازار هدف اش بسیار محدود است.  هیچ جای دنیا مرسوم نیست که یک کالایی چون در کشور تولید می‌شود وارداتش ممنوع شود!  در کشورهای دیگر برای حمایت از تولیدکنندگان، تعرفه واردات را افزایش می‌دهند که هم واردات انجام شود و هم مشکلی برای تولیدکننده ایجاد نشود. این مسئله تقریباً یک بسته تشویقی برای تولیدکننده محسوب می‌شود.

-از آخرین نوبتی که ثبت سفارش انجام‌شده حدود یک سال می‌گذرد و خودروهایی که پارسال لنت عوض کردند امسال نیاز به لنت دارد، از طرفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی هم اجازه واردات ندارند و شرکت‌های تولیدکننده داخلی هم که یا توان تولید این محصولات را ندارند و یا اینکه اصولاً برایشان صرف اقتصادی ندارد که برای یک خودرو که تعداد بسیار کمی از آن در بازار است یک خط تولید راه‌اندازی کنند. نهایتاً تکلیف این خودروها چه می‌شود؟
نهایتاً مجبور خواهد بود که محصول موردنظرشان را در بازار آزاد و باقیمت‌های بالاتر و بعضاً غیرمنطقی خریداری کنند. انحصار در هر حوزه‌ای باعث ایجاد فساد می‌شود. اگر شرکت‌های معتبر که از مجاری قانونی محصول خود را وارد می‌کنند توان واردات نداشته باشند در بازار درخواست زیاد می‌شود و فضا برای یک سری افراد که حتی شاید نتوان نام آن‌ها را سودجو گذاشت  مسیرهایی باز می‌شود تا بتوانند از طرق غیررسمی اقدام به واردات کنند و محصولاتشان را باقیمت‌های غیر مصوب به فروش برسانند و مالکان خودروهای وارداتی هم مجبور به خرید را آن‌ها می‌شوند.  همه جای دنیا به این شکل است که بخش زیادی از کارخانه‌های معتبر هم همه قالب‌ها را ندارند ولی برای تأمین نیاز بازارشان با شرکت‌های دیگر قرارداد می‌بندند که یا برایشان تولید کند و یا وارد کند ولی در بازار ایران این مسئله به نحوی در انحصار تولیدکنندگان است.

-در بازار لاستیک بحث قیمت‌گذاری به انجمن مربوطه سپرده‌شده است و این مسئله در این بازه زمانی کوتاه شکایت‌های زیادی را از سوی خریداران و حتی فروشندگان خرد در پی داشته اما رد بازار لنت بحث افزایش قیمت همچنان در دست دولت است. آیا می‌توان گفت که در بازار لنت موضوع انحصار جدی وجود دارد؟
در شرایط کنونی که بازار کاملاً انحصاری و در اختیار تولیدکنندگان است و به عقیده من این موضوع به دلیل فشاری است که تولیدکنندگان به دولت می‌آورند تا با بستن مسیر واردات به نحوی از تولید داخل حمایت کند. این در حالی است که موضوع واردات عملاً هیچ آسیبی به تولیدکنندگان نمی‌زند چراکه هم در بحث قیمت و هم بحث فراوانی، تولیدکنندگان سهم بسیار بیشتری نسبت به واردکنندگان دارند و همین مسئله مانع از آسیب زدن واردات به تولیدکنندگان می‌شود. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که مالکان خودروهای گران‌قیمت که ایمنی خودرو یکی از ملاک‌هایشان برای انتخاب خودرو است قطعاً نمی‌توانند به نمونه‌های چینی یا بعضاً بی‌نام‌ونشان اعتماد کنند و حاضرند هزینه بیشتری را صرف خرید محصول کنند ولی از کیفیت و سلامت آن مطمئن باشند.

-ارزبری واردات لنت به نسبت دیگر محصولات وارداتی افترمارکت چقدر است؟
بگذارید موضوع را از این دیدگاه بررسی کنیم که بخش اعظمی از خودروهای موجود در بازار، تولید داخل هستند و خودروهای وارداتی بخش بسیار کمتری را شامل می‌شوند. ازآنجاکه تولید محصولات موردنیاز خودروهای وارداتی در کشور عملاً صرفه اقتصادی ندارد ولی به دلیل نیاز بازار، شرکت‌ها و خدمات دهندگان مجبور به ارائه خدمات هستند، بحث واردات در این حوزه به نحوی واجب و انکارناپذیر است. منهای این‌که واردات محصولات خارجی هیچ منافاتی با منافع تولیدکنندگان ندارد، اگر این روند درست مدیریت شود حتی می‌توان از طریق واردات به تولیدکنندگان هم کمک کرد. اگر بحث تعرفه‌های گمرکی برای واردات مدیریت شود، دولت می‌تواند از درآمد حاصل از واردات و فروش این محصولات، درصدی را هم به تولیدکنندگان بدهد. اگر روند به این صورت دنبال شود، واردات نه‌تنها برای تولیدکنندگان ضرری ندارد بلکه می‌تواند برای آن‌ها یک منبع درآمدی هم باشد. در تمامی کشورهای توسعه‌یافته این روند وجود دارد که به‌جای ممنوعیت واردات محصولاتی که بعضاً در کشورشان تولید هم می‌شود، هزینه گمرک بیشتری از آن‌ها دریافت می‌کنند تا این موضوع برای کشور و تولیدکنندگان داخلی‌شان درآمدزا باشد. منهای بحث درآمدی این مسئله باعث ایجاد رقابت در بازار می‌شود و تولیدکننده برای اینکه بتواند سهم بازار خود را حفظ کند همیشه باید ازنظر کیفی روند رو به رشدی را طی کند. بنابراین، بحث ارزبری در واردات محصولات این‌چنینی در اولویت چندم قرار می‌گیرد.

-به‌عنوان سؤال آخر، راهکار شما به‌عنوان یک عضو فعال در این حوزه برای ساماندهی بازار لنت در کشور به چه صورت است؟ آیا فکر می‌کنید که اگر واردات آزاد شود شرایط بهتر خواهد شد یا اینکه درگاه‌های واردات به‌طورکلی بسته بماند و در عوض تولیدکنندگان مجبور باشند تمامی طیف محصولات را تولید کنند؟
به نظر من بهترین راه این است که تعرفه واردات این محصولات افزایش پیدا کند ولی درگاه آن باز شود. کسانی که خودروهای گران‌قیمت‌تر دارند، قطعاً می‌توانند لوازم‌یدکی آن خودرو را نیز تهیه کنند.بهتر است انتخاب را به خریدار بسپاریم، شاید کسی بخواهد حتی برای خودرو داخلی خود لنت خارجی تهیه کند و حاضر باشد برای آن هزینه بیشتری هم پرداخت کند. باز شدن درگاه واردات این حق انتخاب را به خریدار می‌دهد به‌علاوه اینکه تولیدکننده را هم در یک شرایط رقابتی قرار می‌دهد.

برچسب ها

واردات قطعهلنت ترمزبازار لنت ترمز
مطالب مرتبط بیشتر
افزایش حداقل 15 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی مسیر معیوب ساماندهی ارزی خودرو درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات فیلتر روغن و لنت خودرو ضروری شد تولید لنت‌ ترمز خودروها با ضایعات کشاورزی تشخیص اتمام لنت ترمز خودرو با چند راه ساده لنت ترمز چه اهمیتی دارد؟ چگونه می توانید عمر لنت ترمز خودرو را بیشتر کنید؟ خودکفایی سایپا در تولید قطعات مورد نیاز صنعت خودرو در زمان خرید لنت ترمز خودروهای ژاپنی باید به کدام ویژگی‌ها دقت کنیم اﻓﺰاﯾﺶ سه هزار دلاری ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺣﻤﻞ ﻗﻄﻌﺎت منفصله خودرو از ﭼﯿﻦ ﺑﻪ اﯾﺮان واردات 500 میلیون دلار لوازم یدکی خودرو در سال 99 مشکلات خودروسازی وابسته به مسائل سیاسی است استفاده از کارتن و مقوا در لنت دروغ است قیمت لنت ترمز خودرو در بازار جلوی واردات بی‌رویه قطعات خودرو در صورت لغو تحریم‌ها را بگیرید از تولید لنت ترمز با مشارکت خارجی‌ها استقبال می‌کنیم پشت پرده گرانی قطعات خودرو بازدید وزیر صمت از واحد تولید لنت ترمز خودرو در شهرک صنعتی فیروزکوه 1 35 درصد نیاز بازار موتور سیکلت توسط واردات تامین می‌شود دلیل عدم ترخیص قطعات قطعه سازان از گمرک چیست؟ افزایش 70 درصدی قیمت لوازم یدکی ورود قطعات داخلی‌سازی شده به کشور ممنوع شود 14 میلیون تومان، هزینه ترمزگیری با BMW! تامین ارز؛ دست‌انداز جدید واردات قطعه تشخیص تمام شدن لنت ترمز با 4 نشانه رایج انتشار کرونا واردات قطعات خودرو از چین را با مشکل رو به رو کرده آماده سازی خودرو برای سفرهای نوروزی چقدر آب می‌خورد؟ +جدول قیمت چالش جدید سر راه تامین قطعات خارجی خودرو هیچ انحصار و منعی برای واردات قطعات خودرو نیست عرضه لنت ترمز با نرخ دولتی حقیقت دارد؟ واردات قطعاتی که امکان داخلی‌سازی‌شان وجود دارد، ممنوع شد لنت ترمز خودرو چند شده است؟ + جدول تقلب شدید در ساخت لنت ترمز جزئیات تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه صرفه جویی 80 میلیون یورویی در واردات قطعات خودرو افزایش واردات قطعات یدکی قاچاق به کشور هیچ خودروسازی حق واردات قطعه تولید داخل را ندارد عامل اصلی گرانی خودرو معرفی شد عرضه قطعه از سوی قطعه ساز بر اساس قرارداد با خودروساز پیش می رود واردات 29 میلیون دلار خودرو و قطعات در فروردین + جزئیات واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع نیست افت واردات قطعه واردکنندگان قطعه برای ترخیص بازگشته‌اند ترخیص یکهزار کانتینر قطعات خودرو طی سه هفته آینده مشتریان گروه بهمن خیالشان از تامین قطعه و خدمات آسوده باشد یکهزار کانتینر لوازم یدکی دو خودروساز ترخیص شد خودروسازان در واردات قطعه شریک هستند بیش از 75درصد تسهیلات قطعه‌سازان پرداخت شده است دفاع مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از دپوی 3000 کانتینر قطعات خودرو لوازم یدکی اگر از طرف خودروسازها اظهار شود در مسیر سبز گمرکی قرار می‌گیرد واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی ندارد مهلت 20 روزه به 2 خودروساز بزرگ برای ترخیص 3000 کانتینر قطعات از گمرک رسوب 6 ماهه 3000 کانتینر قطعات خودرو در منطقه آزاد چابهار 10 هزار کانتینر قطعات یدکی خودرو تا قبل از عید ترخیص می شود کاهش واردات قطعات خودرو به کشور مشکلات ارزی و گمرکی دلایل تاخیر در تحویل خودروها اختصاص 800 میلیون یورو تسهیلات برای واردات قطعات واسطه ای صنعت قطعه سهم 10 درصدی چهارمحال و بختیاری در تولید لنت خودروی کشور مشکل ترخیص قطعات خودرو همچنان باقی است قطعات منفصله رتبه دوم در آمارتجارت خارجی نیاز ارزی تولیدکنندگان لنت و کلاچ از نیما تامین می‌شود پل تامین قطعات از چین بسته شد وابستگی به قطعات خارجی خودرو کمتر می شود واردات قطعات خودرو باید با توجه به توان داخلی کاهش یابد 1.6 میلیارد دلار قطعه خودرو وارد کشور شد گرانی خودرو با وجود واردات قطعه با ارز 4200 تومانی «سامانه ارزی بی سامان» چالش این روزهای فعالان صنعتی تحریم بهانه حذف قطعات نشود افزایش واردات قطعه به کشور واردات مواد اولیه و قطعات موردنیاز تولید به مناطق آزاد از ثبت سفارش معاف می شود تمهیدات جدید گمرک برای واردات قطعات خودرو و ماشین آلات تولیدی تعطیلی واحدهای قطعه سازی با ممنوعیت ورود قطعات به کشور تامین 80 درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی ورود و توزیع 120 کانتینر قطعات خودروهای مدیران‌خودرو به ایران با ارزش 8 میلیون دلار 1.5 میلیارد دلار قطعه خودرو وارد کشور شد رتبه دوم قطعات خودرو در آمار واردات گمرک لنت ترمزهای غیراستاندارد عودت شد؟ ذخیره‌سازی، آمار واردات قطعه را بالا برد هزینه لنت ترمز چقدر است؟ تولیدکنندگان لنت ترمز با همه ظرفیت خود کار می کنند شرط ترخیص قطعات یدکی خودرو از گمرک جهت‌گیری واردات قطعات منفصله مبادی اصلی واردات قطعه 31 هزار میلیارد تومان قطعات خودرو طی 5 ماه امسال وارد شد واردات بیش از 2 میلیون دلار بلندگوی خودرو + جدول ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خطوط تولید از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی معاف شدند لنت ترمز در بازار چند؟ رسوب قطعات و مواد اولیه خودرو در گمرک قطعات خودرو به ارزش 881.8 میلیون دلار صدرنشین واردات است ورود قطعات محصولات مدیران خودرو از چری به ایران ادامه دارد قطعات منفصله خودرو، بیشترین ترخیصی از گمرک اعلام معافیت قطعات خودرو از پرداخت مابه التفاوت ارزی قطعات خودرو، مهم‌ترین کالای وارداتی ایران اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات قطعات خودرو تصویب شد آزبست از لنت های ترمز داخلی حذف شد ترمز رکود در بازار لنت قطعات خودرو در صدر فهرست کالاهای وارداتی کسری قطعات خودروسازان تا نیمه شهریور رفع می شود یک میلیارد دلار قطعات خودرو با ارز 4200 تومانی وارد شد ضرورت ترخیص هرچه سریع تر قطعات دپو شده در گمرکات واردات قطعات خودرو با برند ایرانی! انباشت مواد اولیه در گمرک تولید خودرو را دچار مشکل می‌کند نیمی از قطعات خودرو که به اسم آلمانی و فرانسوی فروخته می شود، تقلبی است واردات 780میلیون دلار قطعات خودرو در سه ماه نخست سال قطعات خودرو بیشترین سهم واردات به کشور لنت ترمز با استفاده از گرافن ساخته شد/ بی صدا و دوام بالا نقدینگی دلیل کاهش شدید واردات و صادرات قطعات خودرو تکذیب شایعه تیراندازی به تانکر سوخت در جهرم عامل رشد 300 درصدی واردات قطعات خودرو قطعات خودرو در صدر لیست واردات قرار گرفت + جدول احتمال افزایش قاچاق با ورود دستگاه های دولتی به واردات قطعات خودرو از لیست کالاهای عمده وارداتی حذف شد واردات بیش از 50 درصد قطعات منفصله خودرو از چین واردات 1500 قلم قطعه چینی مشابه تولید داخل ممنوع شد احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان وقتی قطعات تقلبیِ وارداتی، کیفیت خودروهای داخلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد رکورد شکنی واردات قطعات خودرو با ساخت داخل جزئی + جدول صدرنشینی «قطعه» در واردات 96 شرایط جدید ترامپ برای واردات قطعات خودرو از کشورهای پیمان نفتا واردات یک‌میلیارد و 800 میلیون دلاری قطعات خودرو صدور گواهی اسقاط خودرو به ازای هر20 هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین رشد 110 درصدی واردات قطعات خودرو در 10 ماهه ابتدایی سال+جدول واردات قطعات چینی خودرو به اسم تولید داخل دو سوم لنت مصرفی کشور، خارجی است وزارت نفت برای واردات قطعات خودرو تنخواه می‌دهد پیشنهاد کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو به دولت واردات قطعات خودرو به کشور ضربه می‌زند قطعات خودرو در صدر جدول واردات به کشور قرار گرفت انواع لنت‌ترمز در خودروها را بشناسید رشد صعودی واردات قطعه 90 درصد بازار لوازم یدکی کشور وارداتی است! واردات قطعه از خودرو پیشی گرفت قطعه‌سازان نیازمند حمایت ویژه هستند افزایش تعرفه واردات تایر عامل گرانی می‌شود مظنه قیمت لنت ترمز خودرو در بازار افزایش واردات قطعات منفصله خودرو به کشور مظنه قیمت لنت ترمز در بازار چقدر است؟ مظنه قیمت لنت ترمز در بازار نحوه صحیح تعویض لنت ترمز ترمز بریدن قیمت لنــت در بــــازار مهر تایید حسابرس بر افزایش سرمایه "خلنت" وقتی واردات قطعه به تولید داخل می‌چربد افزایش واردات قطعات خودرو سواری اصلاحیه ای با طعم تعدیل منفی در "خلنت" پیشنهاد افزایش سرمایه در "خلنت" 26 دفتر گمرکی از ترخیص لوازم یدکی منع شدند ترمز بازار خودرو زیر پای قاچاقچیان رتبه دوم واردات به قطعات منفصله رسید افزایش ورود قطعات منفصله به کشور برای خرید لنت ترمز خودرو چقدر باید هزینه کرد+جدول قیمت صادرات لنت‌ترمز با وجود کاهش تولید لنت آزبستی بخریم یا نیمه فلزی؟ این بازار پـر اصطکاک واردات و پایه‌های لرزان صنعت قطعه حجم موتور ملاک مناسبی برای منع واردات خودرو نیست سرگرفته شدن ترخیص قطعات یدکی خودرو درگمرک قیمت انواع لنت ترمز +جدول گزارش قطعی از عرضه قطعات وارداتی توسط قطعه‌سازان نداشته‌ایم گشتی در بازار لنت ایران + جدیدترین فهرست قیمت تعطیلی 20 واحد تولیدی لنت ترمز پول محصولات پتروشیمی ایران با قطعات خودرو در اروپا تهاتر می‌شود تامین 60درصد نیاز تایر کشور از طریق واردات قطعات چینی خودرو، اولین کالای وارداتی به کشور پایان مونتاژ خودرو در ایران؟ افزایش تعرفه واردات قطعات موتورسیکلت و تعدادی از خودروها پایین بودن تعرفه واردات قطعات خودرو از مشکلات این صنعت است یافتن بازارهای جهانی نیاز امروز صنعت قطعه برجام باعث سیل واردات قطعه نشود
Back to top