معاون صنایع عمومی وزارت صمت:

صادرات لنت را در دستور کار خود قرار داده ایم

عصر خودرو- معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: طی 3 ماه نخست امسال افزایش تولید قابل توجهی در حوزه لنت داشتیم و اعلام آمادگی شده حتی صادرات هم داشته باشیم.

Tuesday 13 September 2022 - 21:14:00

صادرات لنت را در دستور کار خود قرار داده ایم

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ امروز میز اقتصاد در خصوص ممنوعیت  واردات کالاهای مشابه داخل با حضور  مسئولان حوزه صنعت بحث وبررسی شد.

سوال: آیا ما لیست جدیدی داریم در مورد کالا‌هایی که جدیدا ممنوع شده است؟

برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن تجارت: بر اساس قانون حمایت از تولید داخل وزارت صمت مکلف می‌شود که محصولاتی را که در کشور تولید می‌شوند، کالای مصرفی هستند و کیفیت خوبی دارند واردات آنها ممنوع شود. ما برای هر سال که کتاب تعرفه را بروزرسانی می‌کنیم سعی می‌کنیم که تغییراتش را اعلام کنیم.

امروزه چالش اصلی ما ارز بری است. ما باید در کالاهای مصرفی صرفه جویی کنیم و  مصرف ارز را به سمت سایر کالا‌ها ببریم.

سوال: تصمیم انحصار کالا با وزارت صنعت است آیا این اتفاق می‌افتد یا خیر؟

برادران: ما اختیار داریم که برای تنظیم بازار و تنظیم کیفیت کالا‌ها،  برخی ممنوعیت های واردات را آزاد کنیم و کالا‌های آزاد را بسته به شرایط ممنوع کنیم و به سمت محدود سازی آنها برویم.

یک سایتی در قالب این قانون راه اندازی کردیم که وزرات صنعت مکلف است از محل اعتبارات داخلی با استفاده از سامانه‌های موجود، سامانه متمرکزی را برای فهرست نیاز‌های داخلی سازمان دهی کند. اگر کالایی بود که کسی ابراز نیاز کرده بود در سایت و کسی اعلام تولید و توانایی نکرده بود به طور اتوماتیک واردات آن تایید می‌شود.

سوال: چرا لنت هنوز با وجود تولید داخل،  وارد می‌شود؟

برادران: یکی از صنایع خوب ما در خودرو سازی همین لنت سازی است. ما توانمندی بالا و تولید کنندگان بسیار خوب در این زمینه داریم و لنت‌های خوبی داریم که ضریب اصطکاک آن محاسبه شده است، اما فقط تولید داخل کافی نیست و باید تنظیم بازار داشته باشیم؛  ممکن است تولید داشته باشیم و این به دست قاچاقچیان بیفتد.

سال 1381 استاندارد لنت صادر شد؛  از آن سال به بعد این بروز نشده است. این استاندارد باید بروز شود و البته  رویکرد سازمان استاندارد است که این را ارتقا بدهد و سخت‌گیری بیشتری داشته باشد.

لنت مشمول لیست ممنوعیت واردات نیست. لنت مشمول کارتابل فنی شده است. ظرفیت تولید تا پنجاه میلیون لنت در داخل است، اما کفاف بازار را نمی‌دهد.

نگاه وزارت خانه  آن است که به سمت تولید داخل برویم و در کالایی که می‌توانیم تولید کنیم ارز بری نداشته باشیم.

باید قاچاق کالا را محدود کنیم که به سمت تولید بیاید. اگر جا‌هایی ما به این نتیجه برسیم که برخی لنت‌ها تولید نمی‌شود قطعا به سمت واردات خواهیم رفت.

در این زمینه کاهش ارزبری و افزایش تولید داشتیم. در سه ماهه اول امسال افزایش تولید قابل توجه داشتیم. اعلام آمادگی کردیم که در حوزه‌های لنت حتی صادرات هم داشته باشیم.

یک لیست چهار گانه داریم همه لوازم آن به طور قطع ممنوع است مثل لوازم خانگی که اشاره شده مثل تلویزیون  و یخچال محصول نهایی را ارائه می‌کنیم.

برخی کالا‌ها جزو گروه بیست و هفت است که واردات ممنوع کردیم، اما بسته به دستور وزارت صمت است و اگر متوجه بشویم که نیاز داخل است واردات آن انجام می‌شود.

کارتابل فنی یعنی واردات ممنوع نیست، اما محدود است.

سوال: چرا اسید بنزوئیک واردات می‌شود با اینکه تولید داریم؟

برادران:در بازدید‌های که داشیتم به تولید داخل افتخار می‌کنیم و ما همیشه این را مطالبه می‌کنیم. برخی از مواد اولیه ممکن است باعث افت صنایع یا پیشرفت آن شود.

ما باید این را در کارتابل فنی یا ردیف بیست و هفت ببریم. خودمان هم متقاضی این موضوع هستیم.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

مادر شاهی تولید کننده اسید بنزوئیک:  ما از سال 95 که توانایی تامین اسید بنزوئیک را به دست آوردیم بسیار نامه نگاری انجام دادیم به تمامی صنایع و وزارت‌ خانه های مربوطه که ما توانایی تولید داریم و این ممنوعیت واردات انجام شود.

در سال 98 فقط واردات این محصول صورت نگرفت. سال 99 طی نامه‌های مکتوبی که وزارت صنایع و... به دادستانی کل کشور و کمیسیون اصل نود مجلس زدند اعلام شد که کارتابل فنی اصلاح شده است و تولید همه کالا‌ها بر اساس درخواست‌های سایت خواهد بود، اما اکنون کالا‌های خارجی به وفور در بازار‌ یافت می‌شود. هفتصد و پنج تن ثبت سفارش انجام شده است.

برادران: ما بر عهدمان  پایبند هستیم  و گفتیم که اگر تولید کننده بتواند کالا را تولید کند و بر اساس عرف قیمت باشد، واردات ممنوع می شود. به طور مثال واردات مبل به شدت کاهش پیدا کرد که به روند رو به رشد صنعت منجر شد.

ما صرفه جویی ارزی انجام دادیم. در مورد این مورد خاص که می‌فرمایید ما در تلاش هستیم که قیمت بر اساس عرف بازار باشد.

من مجددا پیگیری خواهم کرد، ما اگر از مسئله قیمت و کیفیت مطمئن باشیم این کار را انجام می‌دهیم.

سوال : وضعیت واردات کالای مشابه را شما چگونه می‌بینید؟

بارزی نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران : در حقیقت تولید این کشور توانسته به رفع تحریم‌ها برسد. اگر توان تولید ما این نبود نرخ تورم خیلی بالاتر بود.

باید چند موضوع را در مورد حمایت داخلی ببینیم. قیمت باید یک قیمت رقابتی باشد و انحصار ایجاد نکند.

برچسب ها

لنت ترمز
مطالب مرتبط بیشتر
از تولید لنت ترمز با مشارکت خارجی‌ها استقبال می‌کنیم بازدید وزیر صمت از واحد تولید لنت ترمز خودرو در شهرک صنعتی فیروزکوه 1 واردات لنت، منافاتی با منافع تولیدکنندگان ندارد 14 میلیون تومان، هزینه ترمزگیری با BMW! تشخیص تمام شدن لنت ترمز با 4 نشانه رایج آماده سازی خودرو برای سفرهای نوروزی چقدر آب می‌خورد؟ +جدول قیمت عرضه لنت ترمز با نرخ دولتی حقیقت دارد؟ لنت ترمز خودرو چند شده است؟ + جدول تقلب شدید در ساخت لنت ترمز سهم 10 درصدی چهارمحال و بختیاری در تولید لنت خودروی کشور نیاز ارزی تولیدکنندگان لنت و کلاچ از نیما تامین می‌شود لنت ترمزهای غیراستاندارد عودت شد؟ هزینه لنت ترمز چقدر است؟ تولیدکنندگان لنت ترمز با همه ظرفیت خود کار می کنند لنت ترمز در بازار چند؟ آزبست از لنت های ترمز داخلی حذف شد ترمز رکود در بازار لنت لنت ترمز با استفاده از گرافن ساخته شد/ بی صدا و دوام بالا تکذیب شایعه تیراندازی به تانکر سوخت در جهرم دو سوم لنت مصرفی کشور، خارجی است انواع لنت‌ترمز در خودروها را بشناسید مظنه قیمت لنت ترمز خودرو در بازار مظنه قیمت لنت ترمز در بازار چقدر است؟ مظنه قیمت لنت ترمز در بازار نحوه صحیح تعویض لنت ترمز ترمز بریدن قیمت لنــت در بــــازار مهر تایید حسابرس بر افزایش سرمایه "خلنت" اصلاحیه ای با طعم تعدیل منفی در "خلنت" پیشنهاد افزایش سرمایه در "خلنت" ترمز بازار خودرو زیر پای قاچاقچیان برای خرید لنت ترمز خودرو چقدر باید هزینه کرد+جدول قیمت صادرات لنت‌ترمز با وجود کاهش تولید لنت آزبستی بخریم یا نیمه فلزی؟ این بازار پـر اصطکاک قیمت انواع لنت ترمز +جدول گشتی در بازار لنت ایران + جدیدترین فهرست قیمت تعطیلی 20 واحد تولیدی لنت ترمز
Back to top