صنعت خودرو بین دو تحریم

عصر خودرو- اعمال تحریم‌های اقتصادی چه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و چه دونالد ترامپ شرایط نامطلوبی را بر صنعت خودرو ایران تحمیل کرد، شرایطی همچون افت تولید، کاهش کیفیت و از همه مهم‌تر افزایش ضرر وزیان ناشی از صعود هزینه‌های تولید، که خودروسازی کشور را در تحریم‌های اولیه و ثانویه متاثر از خود کرده است. در تحریم‌های اولیه هسته‌ای اگر چه صنعت خودرو در اولویت تحریم‌های دولت اوباما قرار نداشت با این حال با شروع تحریم‌ها و همراه با آن افزایش نرخ ارز و محدودیت‌های بانکی، روند نزولی در کیفیت و کمیت خودروهای تولیدی پدید آمد.

Monday 07 January 2019 - 00:18:00

صنعت خودرو بین دو تحریم

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در تحریم‌های اولیه همچنین بسیاری از شرکای خودروسازی کشور در انتظار تحریم صنعت خودرو از سوی ایالات متحده آمریکا نشدند و از همان روزهای شروع تحریم‌ها در تصمیمی خود خواسته ایران را ترک کردند. در این تصمیم اما دولت‌های شرکای ایرانی همچون فرانسه، نقش مهمی در خروج این شرکت‌ها از بازار ایران داشتند و آنها را تشویق به ترک بازار خودرو کشورمان می‌کردند. حال آنکه در تحریم‌های ثانویه صنعت خودرو در اولویت سیاست‌های تحریمی دونالد ترامپ قرار گرفت و همین امر منجر به روند سریع خروج شرکای خارجی از کشور شد با این تفاوت که دولت‌ها دیگر مشوق این شرکت‌ها برای ترک ایران نبودند حتی به دنبال پیدا کردن مسیری برای ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی بودند.آنچه مشخص است تحریم‌های دو دولت آمریکا اگرچه تفاوت‌هایی از نظر زمانی و شکل اجرا داشته است اما هر دو منجر به افول صنعت خودرو کشور شده است.

با این حال برخی، خودروسازان چینی را منجی صنعت خودرو کشور در تحریم‌های اولیه می‌خوانند و اینکه تولید‌کنندگان این کشور اگر چه از فرصت خروج شرکای اروپایی خودروسازی ایران استفاده کردند اما نتوانستند جا پای آنها بگذارند.خودروسازان چینی در سال‌های تحریم‌های اولیه هسته‌ای و بعد لغو تحریم‌ها حضور خود را در ایران گسترده‌تر کردند و توانستند برخی از کمبودهای تولیدات داخلی را جبران کنند. دراین سال‌ها شرایط به گونه‌ای پیش رفت که حتی دو خودروساز بزرگ کشور نیز میزبان برخی از محصولات چینی در خطوط تولیدی خود شدند. سال‌های 90 تا 92 را می‌توان سال‌های طلایی خودروسازی چین در ایران خواند حال آنکه در تحریم‌های کنونی باز هم شاهد تغییراتی در عملکرد خودروسازان این کشور هستیم. آنچه مشخص است هم‌اکنون خودروسازی چین نیز از بازار ایران رویگردان شده و به دلیل فشار دولت آمریکا به‌خصوص بر سر مبادلات پولی برخی از شرکت‌ها از فعالیت در ایران انصراف داده‌اند. بر این اساس پیش از این تصور بر آن بود که خودروسازی‌های کشورمان به دلیل اینکه تجربه تحریم‌های اولیه هسته‌ای را پشت سر گذاشته، می‌تواند در تحریم‌های کنونی با درایت بیشتری اداره شود و این صنعت دیگر روزهای تلخ سال‌های 92-91 را نخواهد دید این در شرایطی است که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با آغازین روزهای تحریم این صنعت دچار بحران شد. بحرانی که این روزها گفته می‌شود سال آینده به نهایت خود خواهد رسید و حتی ممکن است تولید متوقف بماند. آنچه مشخص است خودروسازان کشورمان نتوانستند چندان از فرصت برجام برای بازسازی این صنعت بهره بگیرند و با بازگشت تحریم‌ها بار دیگر این صنعت با بحران مواجه شد.
مقایسه آماری تحریم‌های اوباما و ترامپ

آمارهای تولید از سال 89 تا 92 و همچنین آغازین روزهای سال 97 به وضوح نشان‌دهنده تاثیر تحریم‌ها تنها در بخشی از وضعیت خودروسازی کشور است. آنچه مشخص است تحریم‌های دولت اوباما در دو بخش اجرا شد. فاصله این دو تحریم، سه سال به طول انجامید.در حالی که بخش اول تحریم‌ها در سال 89 کلید خورد، شاهد بودیم که بخش دوم سال 92 آغاز شد که صنعت خودرو جزو تحریم‌های این بخش بود.با اینکه تحریم صنعت خودروایران در سال 92 آغاز شد، اما شاهد بودیم که از سال 89 و همزمان با آغاز تحریم‌های اولیه صنعت خودرو کشور با چالش‌هایی همراه شد که نقطه اوج آن را می‌توان در آمار تولید سال 91 مشاهده کرد.در سال 91، در مجموع شرکت‌های خودروساز توانستند 921 هزار و 380 دستگاه انواع خودروی سبک و سنگین تولید کنند. این در شرایطی است که در سال 90، تعداد خودروهای تولیدشده در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز بالغ بر یک میلیون و 651 هزار و 115 دستگاه بوده است. مقایسه آمار سال‌های 90 و 91 گویای این موضوع است که تولید خودرو در سال 91 از یک رشد منفی 1/ 44 درصدی برخوردار شد. این در شرایطی است که رجوع به آمار تولید خودرو در سال 92 و زمان آغاز تحریم‌های این صنعت و مقایسه آن با آمارهای سال بعد آن یعنی 93، گویای یک رشد 3/ 53 درصدی است.

بر اساس آمارهای منتشر شده شرکت‌های فعال در صنعت خودروی کشور در سال 92 همزمان با آغاز تحریم‌ها توانسته‌اند تا 736 هزار و 948 دستگاه از محصولات خود را تولید کنند. مقایسه این آمار با سال 91 نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروساز توانسته‌اند روند نزولی خود را تا حدودی بهبود بخشند. مقایسه آمار بین سال‌های 91 و 92 گویای افت تولید 20 درصدی است. در حالی که همان‌طور که اشاره شد سال 91 به نسبت سال 90 شاهد افت تولید 1/ 44 درصدی بودیم. سال 93 به‌عنوان اولین سال بعد از تحریم‌های دولت اوباما گویای این واقعیت است که به نوعی صنعت خودرو توانسته از تحریم‌ها گذر کند و نمودار آمار تولید را صعودی کند. طی سال 93 در مجموع یک میلیون و 130 هزار و 164 دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری در شرکت‌های خودروساز تولید شده است. این آمار به نسبت سال 92، گویای رشد 3/ 53 درصدی است. بررسی این آمارها در سال‌های 89 تا 93 این واقعیت را نشان می‌دهد که تحریم‌های صنعت خودرو در آن سال تاثیر چندانی روی این صنعت نداشته است. در حالی‌که تحریم‌های دور اول که از سال 89 آغاز شد و همزمان با آن نرخ ارز و تورم افزایش یافت تاثیر خود را بر صنعت خودرو گذاشته بود.حال به سراغ آمار تولید شرکت‌های خودروساز در تحریم‌های دوره ترامپ می‌رویم.

در این دوره شاهد بودیم که صنعت خودرو در صف اول تحریم‌ها قرار گرفته است. از دیگرسو شاهد افت تولید شرکت‌های خودروساز حتی پیش از شروع تحریم‌ها بودیم.دونالد ترامپ در اواسط اردیبهشت ماه امسال فرمان خروج ایالات‌متحده آمریکا از معاهده برجام و بازگشت تحریم‌های اقتصادی را اعلام کرد. صنعت خودرو بلافاصله به این اقدام واکنش منفی نشان داد و شاهد افت تولید در خرداد ماه سال‌جاری بودیم. در حالی که افت تولید در سال 89 بلافاصله خود را نشان نداد. حتی آمارها گویای رشد اندک تولید در سال 90 به نسبت سال 89 است. در سال 90، خودروسازان یک میلیون و 651 هزار و 115 خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند و این آمار در مقایسه با آمار تولید سال 89 گویای رشد 3 درصدی است. در سال 89 نیز در مجموع یک میلیون و 603 هزار و 251 دستگاه انواع خودرو تولید شد. در حالی که همان‌طور که اشاره شد در دوره جدید تحریم‌ها شاهد هستیم که پیش از اینکه تحریم‌ها به مرحله اجرا برسند، نمودار تولید نزولی شد. روندی که از خرداد ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. تاثیر تحریم‌ها بعد از تکمیل شدن حلقه آن در اواسط آبان ماه امسال، سبب شده تا تولید انواع خودرو در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز در آذرماه به نسبت مدت مشابه سال پیش، در مجموع 31 درصد کاهش یابد.
تفاوت‌ها و شباهت‌های تحریم

حال که تحریم‌های دوره اوباما و ترامپ را به لحاظ آماری بررسی کردیم، این سوال مطرح می‌شود که این دو تحریم چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارد و سوال دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود این است که در فاصله زمانی میان این دو تحریم، چه اقداماتی باید از سوی سیاست‌گذاران کلان کشور مدنظر قرار می‌گرفت تا شاهد این میزان افت تولید در دوره جدید تحریم‌ها آن هم به فاصله کوتاه نبودیم؟

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو، در پاسخ به این سوالات به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در دوره اوباما شاهد بودیم که تحریم‌ها، از جمله تحریم‌های صنعت خودرو، از یک پشتوانه حقوقی قوی مثل قطعنامه‌های شورای‌امنیت سازمان ملل بر‌خوردار بود. این در شرایطی است که در دوره ترامپ تحریم‌هایی که علیه اقتصاد کشور وضع شده است از آن پشتوانه حقوقی برخوردار نیست. در این دوره تنها شاهد هستیم که ایالات‌متحده به‌صورت مستقل اقدام به تحریم اقتصادی ایران کرده است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: در شرایطی که این تحریم‌ها به لحاظ حقوقی بسیار با هم متفاوت هستند، اما دوره جدید تحریم‌ها اثرگذاری‌اش بیشتر از دوره قبل بوده است. دلیل این مساله را باید در پیگیری دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌ها جست‌وجو کرد. تیم طراح تحریم‌ها در دولت فعلی آمریکا، کشور به کشور و شرکت به شرکت روند مبادلات تجاری آنها را با طرف‌های ایرانی بررسی می‌کنند و با تحت‌فشار قرار دادن آنها اقتصاد ایران را به سمت انزوا سوق می‌دهند.  شباهت‌های دو دوره تحریم که مدنظر کریمی‌سنجری است به محدودیت‌های بانکی و عدم دسترسی زنجیره خودروسازی به خریدهای تضمینی مربوط می‌شود.این کارشناس می‌گوید: عدم دسترسی به سوئیفت و همچنین فعالیت‌های بین بانکی در عرصه بین‌المللی را می‌توان به‌عنوان شباهت میان این دو دوره زمانی مدنظر قرار داد.

کریمی‌سنجری به نقش چین و ترکیه در دوره گذشته تحریم‌ها هم اشاره می‌کند و همکاری آنها را عاملی برای کم‌اثر‌شدن تحریم‌ها در دوره پیش می‌داند. مساله‌ای که در دوره جدید نقش کمرنگی دارد و این دو کشور به دلیل نوع تحریم‌ها و رصدی که توسط ایالات‌متحده انجام می‌شود، چندان مایل به همکاری با طرف‌های ایرانی نیستند.این کارشناس صنعت خودرو در ارتباط با اقداماتی که باید بعد از نهایی شدن توافق برجام در دستور کار سیاست‌گذاران کلان بخش خودرو قرار می‌گرفت، می‌گوید: برگ برنده ایران در صنعت خودرو که باید از آن به درستی استفاده می‌شد، به نوع انعقاد قراردادها با شرکای تجاری مربوط می‌شد. در دوران پسابرجام شاهد بودیم که دو شریک قدیمی صنعت خودرو کشور به دنبال انعقاد قراردادهای جدید با خودروسازان داخلی بودند و تا حدودی آنها را پیش بردند اما چابکی لازم در نهایی کردن این قرارداد‌ها وجود نداشت.

وی ادامه می‌دهد به‌عنوان نمونه قرارداد رنو قرارداد خوبی بود، اما با موانعی که در راه اجرایی شدن آن قرار گرفت سبب شد تا این قرارداد هیچ گاه به مرحله اجرا درنیاید.دو نکته دیگر هم مد نظر این کارشناس در ارتباط با واکسینه کردن این صنعت در مقابل تحریم‌های احتمالی بعدی در دوران پسابرجام قرار دارد: اولین نکته واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به خودروسازان بین‌المللی است. چنانچه این اتفاق می‌افتاد این شرکت‌ها به راحتی بازار ایران را ترک نمی‌کردند. نکته دیگر که باید مورد توجه تصمیم‌سازان کلان قرار می‌گرفت جدا کردن دیدگاه‌های سیاسی از مسائل اقتصادی است.در حالی‌که کریمی سنجری معتقد است نحوه انعقاد و اجرای قراردادها دارای اشکال بوده است، امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو، معتقد است آنچه در دوره پسابرجام از آن غفلت شد، خطوط تامین شرکت‌های خودروساز است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: صنعت خودرو را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: اول خطوط تولید که در شرکت‌های خودروساز قرار دارند و دوم خطوط تامین قطعات و مواد اولیه شرکت‌های خودروساز که عموما توسط شرکت‌های فعال در قطعه‌سازی برای خودروسازان تامین می‌شوند. متاسفانه در فرصت برجام به بخش اول توجه شد و شاهد ایجاد دو خط تولید جدید در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور بودیم این در شرایطی است که در بحث خطوط تامین اتفاق خاصی نیفتاد.کاکایی می‌گوید: این ایده در میان سیاست‌گذاران کلان وجود داشت تا خودروسازان به‌صورت لکوموتیو عمل کرده و سایر بخش‌های مرتبط با زنجیره خودروسازی را به دنبال خود بکشند. این در حالی است که این ایده نتوانست راه‌گشا باشد.وی به تفاوت تحریم‌ها در دو دوره اشاره می‌کند و می‌گوید: تحریم‌های دور جدید به تحریم‌های ویروسی مشهور است و علاوه بر شرکت‌ها، افراد مرتبط را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. همین مساله سبب می‌شود تا شرکت‌ها و مدیران آنها چندان تمایلی به ادامه همکاری با شرکای ایرانی در دوران تحریم نداشته باشند. در ارتباط با شباهت‌های میان دو دوره تحریم هم نظر این کارشناس به کریمی سنجری نزدیک است.کاکایی می‌گوید: مشکل اصلی در حال حاضر نقل‌وانتقال مالی است که در هر دوره تحریم‌ها قابل مشاهده است.

برچسب ها

صنعت خودرواقتصاد ایراننرخ ارزبازار ارز
مطالب مرتبط بیشتر
پیش‌بینی واردات حداکثر 10هزار خودروی کارکرده ضرورت سکانداری بخش خصوصی در صنعت خودرو تامین ارز واردات خودرو از چین و ترکیه ارز منشا خارجی برای واردات خودرو به کار گرفته شود تاکید خطیبی بر نظارت کیفی از ابتدای زنجیره تامین توافق خودرویی ایران با چین نوسان نرخ ارز عامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت خودرو در بازار بازار بی قاعده خودرو در بورس کالا شفاف شده است معایب قیمت‌گذاری دستوری خودرو صنعت خودروسازی، اقتصاد جهان را از رکود خارج می کند خوراک ارزی خودروسازان در نیمسال نخست پارادوکس ارزی خودرو تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار خودرو پیوند ناگسستنی قیمت خودرو با دلار مصارف ارزی خودروسازان در بهار عدم دخالت دولت در خودروسازی، کیفیت را افزایش خواهد داد یارانه بنزین در ایران، معادل 63 درصد بودجه عمومی دولت نوسانات ارز و بحران اقتصادی چرخ‌های صنعت خودروسازی پاکستان را کندتر کرد محاسبات گمرکی با نرخ ارز جدید یک سال عقب می افتد بی‌اعتنایی بازار خودرو به نوسان‌های بازار ارز ارز گوشی آیفون به واردات خودرو اختصاص می‌یابد مشکلی در تأمین ارز واردات خودرو نیست در شرایط بدون تحریم، می‌توان خودرو با کیفیت تولید کرد حمایت از صنعت خودرو با ایجاد بازار انحصاری نتیجه نداد دلار، قیمت خودرو را نزولی کرد اشتهای ارزی خودروسازان ماموریت جدید رئیس جمهور به مخبر در حوزه صنعت مخارج ارزی خودروسازان بررسی چرایی روند کند کاهش قیمت خودرو نسبت به کاهش نرخ ارز سبقت خودرو از ارز نمایشگاه اتومکانیکای استانبول برگزار شد افزایش تولید خودرو و احیای واحدهای راکد صنعتی در 100 روز ابتدایی دولت منبع زیان خودروسازی ورشکستگی کارخانه ها و گرانی بی سابقه با بخشنامه جدید گمرک ضرورت اصلاح ساختار خودرو سازان تخصیص 200 هزار دوز واکسن به صنعت خودرو؛ در گام اول هامبل وان؛ یک نخستین در صنعت خودرو چرا با وجود کاهش نرخ ارز خودرو ارزان نمی شود؟ لغو تحریم ها، تحول را به صنعت خودرو برمی گرداند نیاز صنعت خودرو به 8 قطعه فناورانه الکترونیکی رفع شد خودرو در محاصره دو تحریم بررسی مشکلات حمل و نقل جاده ای ونهاده های دامی درد صنعت خودرو دخالت دولت در این صنعت است نقش پررنگ خصوصی ها در آینده صنعت خودرو دلار خودرو را گران کرد بازار بدون مشتری خودرو در انتظار سرنوشت قیمت ارز ادامه ریزش قیمت خودرو با کاهش نرخ دلار مجلس مخالف افزایش بی رویه و غیرمنطقی قیمت خودرو در شورای رقابت است پاسخ معمای ارزی در صنعت خودرو خودروسازان خارجی با برنامه بلندمدت به ایران باز نمی‌گردند خودرو گران‌تر می‌شود کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به شش هزار دستگاه ایران خودرو، تحول بزرگی در صنعت خودرو ایجاد کرده است با تمام توان از ایران خودرو حمایت می‌کنیم هایما S7 پلاس با چه تغییراتی می آید؟ افتتاح خط تولید پنج قطعه «تارا» در شرکت پروزن البرز طرح ساماندهی صنعت خودرو بررسی شد عرضه خودرو در بورس به کجا رسید؟ اجازه واردات قطعات داخلی‌سازی شده را نخواهیم داد مخالف انحصار در صنعت خودرو و قیمت‌گذاری دستوری هستیم وعده‌های خودرویی در اجلاس داووس شرکای خودرویی در راه ایران تسریع در عرضه با لغو مصوبات خودرویی؟ رمزگشایی از عقب‌نشینی شورای رقابت بومی سازی صنعت خودرو از برنامه‌های جدی معاونت علمی است 3دلیل افول صنعت خودرو در دهه90 حبس خودرو با فرمول جدید کاهش نرخ ارز تاثیری بر سود خودروسازان داخلی ندارد بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک در نشست امروز کمیسیون صنایع مجلس پیش‌بینی آزادسازی واردات خودرو در لایحه بودجه سرازیری قیمت خودرو در جاده ارز شرایط جدید واردات خودرو قیمت خودرو متناسب با نرخ ارز کاهش یابد احتمال ریزش قیمت خودرو در هفته جدید افزایش ارزش سهام خودروسازان و زنجیره تامین آن‌ها به دنبال کاهش نرخ ارز پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز بازیافت لاستیک چه کاربردی دارد؟ اقتصاد دانش بنیان در صنعت خودرو با تمرکز بر فناوری‌های پاک در تولید قیمت‌های دستوری برای صنعت خودرو کشور زیان‌بار بود ارز برای واردات یا داخلی‌سازی؟ 110 هزار خودرو ناقص در نتیجه عدم تخصیص ارز برای ترخیص قطعات از گمرک خودرویی که از 1988 تا کنون 936 کیلومتر حرکت کرده است! تامین ارز؛ دست‌انداز جدید واردات قطعه تخصیص مجدد ارز دولتی به لاستیک سنگین ارز دیجیتال راهکار مناسبی برای واردات خودرو به کیش است اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو آرامش بازار خودرو مشروط به نرخ ارز است کاهش مصرف ارزی خودروسازان نقش روابط چین در صنعت خودرو موج‌سواری بازار خودرو بر نوسان نرخ ارز نرخ ارز؛ عامل تعیین‌کننده در بازار خودرو برگزاری 3 میز ساخت داخل با محوریت صنعت خودرو تا پایان سال مکانیسم بورس کالا می تواند صنعت خودرو را متحول کند کمیته تخصیص ارز قطعه سازان تشکیل شد تنظیم بازار خودرو مستلزم ثبات بازار ارز است قیمت خودرو در بازار متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو است همکاری تویوتا با 5 شرکت چینی برای توسعه صنعت خودروهای هیدروژنی دو منبع برای تخصیص ارز به قطعه‌سازان مشخص شد تحقق جهش تولید به شرط تامین ارز و مواد اولیه اختصاص نیافتن ارز به قطعات خودرو و برنج از سوی بانک مرکزی 10 پرچمدار صنعت خودرو در آینده را بشناسید + تصاویر دردسرهای عدم اصلاح نرخ ارز در قراردادهای قطعه‌سازان خودرو؛ مسأله روز! مردم فعلا برای خرید و فروش خودرو دست نگه دارند برخورد قضایی با اخلالگران بازار ارز و خودرو ادامه دارد راهکارهایی برای نجات صنعت خودرو از چاله اقتصاد تسریع در تخصیص ارز مورد نیاز صنعت تایر جهش تولید نیاز به تصمیمات بزرگ و منطقی دارد نگاهی به وضعیت تولید خودروسازان بزرگ در سال 98 چرا خودرو‌های داخلی با افزایش نرخ ارز، گران‌تر می‌شوند؟! ​ما از صنعت خودرو مراقبت می کنیم تعطیلی خطوط تولید صنعت خودرو برای جلوگیری از شیوع کروناویروس نتایج میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو چه بود و به کجا رسید؟ امیدی که هنوز به صنعت خودرو نرسیده است فن‌بازار صنعت خودرو راه‌اندازی می‌شود 5 محصول ایران خودرو ارتقای کیفی یافتند کاهش تاثیر وام خودروسازان با تاخیر در پرداخت رشد 100 درصدی درآمد هدفمندی از فروش صادراتی بنزین و گازوئیل در لایحه بودجه 99 + جدول افزایش قیمت ارز از 11 هزار و 500 به 12 هزار و 300 تومان روی بازار خودرو اثر گذاشته است چراغ سبز به استارت‌آپ‌های حمل‌ونقل محمد حق پناهی فردا بر صندلی "ایکاپ" می نشیند افزایش قیمت بنزین، تورم و چند واقعیت اقتصادی طرح تبدیل محصولات ایران خودرو ویژه آبان ماه اعلام شد به روز رسانی تعهدات معوقه هفت محصول پر تیراژ ایران خودرو دادگاه مفسد فی‌الارض بودن متهمان پرونده پرهام را رد کرد آینده ایران خودرو از فعال بودن مرکز تحقیقات می گذرد وعده وزارت صنعت برای تکمیل خودروهای ناقص عملی نشد ورود سومین محموله خودروهای سیف خودرو به ایران + فیلم با واگذاری مطلق خودروسازی‌ها به بخش خصوصی فساد در این حوزه ریشه‌کن خواهد شد شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفت شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفت اقدامات تاثیرگذار وزارت صمت برای اصلاح صنعت خودرو همگان باید برای بقای اشتغال صنعت خودرو به کمک بیاییم افزایش قیمت بنزین گریبان کالاهای اساسی را می‌گیرد سلطان باواریا از کجا آمده؟! بیش از 90 درصد ارز دریافتی را رفع تعهد کرده‌ایم تلنگری به تحلیل‌گران کلان بورس تهران قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش یافت آیا کاهش قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر گذار است؟ ارز، بازار خودرو را از سکه انداخت الزام خودروسازان به استفاده از ارز آزاد خصوصی سازی در بلند مدت به نفع صنعت خودرو است عدم استقبال از خودروهای تولیدی دانشگاه‌ مرگ بنیان‌گذار سیتروئن حفظ اشتغال 12 هزار نیروی انسانی توسط کروز قابل تقدیر است 301 نماد خودباوری صنعت ایران در شرایط تحریم است آمار خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازها اعلام شد راه نجات صنعت خودرو از زبان ویسه تبانی 4 شرکت‌ تولیدکننده برای گرانی 70 درصدی روغن موتور در بازار خودروهای وارداتی همه فروشنده شدند تغییرات مجدد نرخ ارز از علل عدم کاهش قیمت خودرو است سنگینی 150هزار میلیارد تومان بر دوش اقتصاد ایران دولت نقدینگی خودروسازان را تامین کند طرح سوال از وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو در کمیسیون برنامه تولید انواع خودرو در فروردین از مرز 42هزار دستگاه گذشت برای رشد صنعت باید با فساد مبارزه کرد زیرساخت‎های تجاری‎سازی صنعت خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شود راهکارهایی برای تحقق شعار رونق تولید در صنعت خودرو امیدی برای آزادسازی واردات خودرو نیست افزایش قیمت در بازار بی‌مشتری بنزین تا یک ماه آینده دو نرخی می‌شود نقشه راه تولید 2/ 1 میلیون خودرو نرخ ارز؛ منشأ تحولات بازار خودرو دوپینگ خودروسازان با فروش نقدی ابرچالش‌های خودرو در سال 98 خودرو در سال 98 گران می‌شود یا ارزان؟ تثبیت تعرفه خودرو در دوران ممنوعیت ایران یک بازار بکر برای خودروسازها است سال 97، سال بی برنامگی دولت در صنعت خودرو دو راه پیش‌روی صنعت خودرو؛ اصلاح قیمت یا استیضاح وزیر صمت مسیر خودروهای وارداتی در 98 چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟ اختلاف ارزی بانک مرکزی و قطعه‌سازان سرنوشت بازار خودروی 98 نقشه راه برای گذر از چالش‌های صنعت خودرو وعده‌ای که محقق شد خودروی روس‌ها در راه ایران بن‌بست تجاری‌سازان کور سوی امید در خطوط تولید خودروسازان هجوم متقاضیان در سایه رشد قیمت‌ها پرواز خودرو از باند تورم انتظاری وعده‌های تو خالی؟ چراغ سبز به واردات خودرو؟ خودروهای وارد شده با ثبت‌سفارش جعلی، تحویل اموال تملیکی شد فرمان بازار در دست دلالان تسهیلات، دوای درد خودروسازی است؟ نیمه پنهان لغو افزایش قیمت خودرو ادعای خودروسازان در تولید برقی‌ها شکایت از نمایندگی‌های خودروسازان در صدر چالش عکس 10 سال سایپا تزریق نجومی به صنعتی ورشکسته برگزیت سخت در کمین صنعت خودرو تلاش مجلس برای اصلاح امور خودروسازان پل عبور قطعه‌سازی از بحران عارضه هفت‌گانه در فرآیند تولید قطعه استقبال گرم از قیمت‌های داغ موافقت دولت با واردات مواد اولیه و ملزومات ضروری خطوط تولید تا سقف 300 میلیون دلار وعده 12هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان رئیس سابق نیسان در اولین جلسه دادگاه خود را بیگناه دانست قیمت گذاری خودرو ، دولتی باقی می ماند 2 عامل ایجاد تقاضای کاذب خرید خودرو تهران و اسلام آباد تفاهمنامه حمل و نقل بین المللی امضا کردند دفاع از کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو اعلام قیمت خودرو تا هفته آینده کامیون‌سازان خصوصی در سراشیبی تولید تحلیل فعالان بازار از تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت و کیفیت خودرو چسبندگی قیمت‌ها در بازار خودرو سایه ارزی بر صنعت خودرو ریشه حساسیت عمومی به قیمت خودرو سایه بازار ارز بر قیمت خودرو تداوم تولید زیر ظرفیت تجاری سازان راهکارهای حمایتی اما غیر مستقیم دولت از صنعت خودرو افزایش واردات قطعه به کشور مجید مدنی و میرحکیم حسینی عضو هیات مدیره سایپا دیزل شدند دولت هزینه سرکوب قیمت را بپردازد ضرورت‌های مدارا با صنعت خودرو عبور خودرو از ایست قیمت بلاتکلیفی ارز "حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌ها" و افزایش هزینه‌ شهرداری‌ها پشت پرده التهاب بازار خودرو خودروسازان دوباره سراغ بازار سرمایه رفتند طلب هفت هزار میلیاردی قطعه‌سازان افول ابرقهرمان صنعت خودرو آشفته بازار خودرو و راه های برون رفت از بحران صنعت خودروسازی مانعی در مسیر اجرای خروج فرسوده‌های سنگین مدیرعامل شرکت آپکو تاکید کرد؛ تامین نقدینگی ارزی و ریالی راه موفقیت در جنگ اقتصادی مجلس به‌دنبال تدوین استراتژی خودرو نمره مشتریان به کیفیت خودروها طرح «ساماندهی صنعت خودرو» جایگزین «ساماندهی بازار» شد دلایل عدم اعلام رسمی افزایش قیمت خودرو ریز سود و زیان خودروسازان در فروش تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان و افزایش قیمت ها آلودگی هوای تهران چه خسارت‌های اقتصادی در بردارد؟ گریز از چالش‌های صنعت خودرو رویاپردازی در مجلس؟ افزایش یک درصدی تولید تجاری‌ها شرط واردات لاستیک خودروهای سنگین با ارز 4200 تومان خودروسازان از نابسامانی‌های نرخ ارز چه سودی بردند؟ اثر مثبت FATF بر صنعت خودرو دریافت 40 میلیون تومان اضافه از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو به بهانه گرانی دلار نابودی برخی قطعه‌سازان در پی افزایش نرخ ارز امکان کاهش 40 درصدی مصرف سوخت ارزبری خودروهای مونتاژی چین در ایران پیشنهاد ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی درباره کارت‌های سوخت مسیر متفاوت خودرو از نرخ ارز ارز، قیمت خودرو را پایین کشید حذف اختلاف نرخ ارز آزاد و ثانویه تاکتیک بازگشت فاصله دو میلیونی خودرو از کارخانه تا بازار پیش بینی تداوم روند کاهش قیمت خودروها با کاهش قیمت دلار سقوط قیمت خودرو همراه با نرخ ارز آغاز به کار هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بررسی اثر تغییرات قوانین و نوسان نرخ ارز بر واردات خودرو توسعه بومی سازی فن آوری طراحی و ساخت قالب و ابزار در صنعت خودرو احتمال دور جدید افزایش قیمت ها در بازار خودرو ثبات به قیمت خودرو بر می گردد؟ ورود دستگاه های نظارتی به قیمت گذاری خودروها بحران جدید صنعت قطعه در راه است رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی، راه حل مدیریت مصرف بنزین در کشور پیش فروش خودرو همچون سکه و ارز می‌تواند فساد آور باشد بلاتکلیفی نرخ ارز، مهمترین مشکل خودروسازان ارز دولتی دوباره به واردات مواد اولیه تولید لاستیک اختصاص یافت+سند ارزبری بالا و حذف ارز مرجع عامل افزایش هزینه تولید خودرو ریشه‌یابی کاهش عرضه خودرو احتمال پرداخت دیون دولتی شرکت های واردکننده با ارز آزاد قوت گرفت توقف عطف به ماسبق شدن قوانین در حوزه واردات دلار؛ متهم اصلی در ایجاد حاشیه بازار خودرو سایه سنگین نوسانات ارزی بر نوسازی ناوگان کاهش تولید خودرو به بهانه اعمال استاندارد شوکی جدید بر بدنه اقتصاد منطقی سازی نرخ خودرو با تخصیص ارز رسمی به قطعات خارجی معافیت قطعه سازان از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معجزه این صنعت نیست تعیین تکلیف مابه‌التفاوت ارزی و معافیت های آن+ مصوبه تحریم ایران، اقتصاد اروپا را آسیب پذیر می کند خودروهای غیرتجاری دستاورد قیمت گذاری دستوری نوسان قیمت انواع خودروهای داخلی تشدید شد تلاش نافرجام وزارت صمت در شفاف سازی ارزی راهکارهای یک نماینده برای آزادسازی مشروط قیمت خودرو پیشنهاد معاون وزیر راه برای کاهش خودرومحوری پیش بینی افزایش دوبرابری هزینه حمل و قطعات خودروهای سنگین واردات خودرو مشمول ارز حاصل از صادرات نشد هشدار وزیر صنعت به واردکنندگان خودرو با ارز 4200 تومانی ضرورت نظارت دوره ای بر بسته ارزی 22 هزار دستگاه خودرو سواری به خارج صادر شد تصحیح سیاست های ارزی در روز شروع تحریم ها، باعث کاهش قیمت دلار، سکه و خودرو شد بسته جدید ارزی قفل ممنوعیت واردات را باز نکرد بحران کمبود تایرهای سواری در صورت عدم تخصیص ارز دولتی نابسامانی بازار «کفش» خودرو ادامه تولید در صنعت قطعه یک انتظار واهی است دست‌انداز تحریمی صادرات اوج‌گیری قاچاق بنزین با افزایش نرخ ارز ارز بازار خودرو را از سکه انداخت فقط یک چهارم نیاز ارزی قطعه سازان تامین شده است رضایت مشتری و شفافیت لازمه هر کسب کاری است افزایش 100 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در سال جاری ضرورت اختصاص هرچه سریع تر ارز به قطعه سازان قطعه سازان در پیچ و خم گروه های کالایی شکایت وزارت بهداشت از رییس انجمن واردکنندگان خودرو وزارت بهداشت بجز آمبولانس، خودروی دیگری وارد نمی‌کند بازار مسکن، خودرو، ارز و سکه کنترل شده است عدالت در "نیما" رعایت نمی شود دلایل سه‌گانه نابسامانی بازار خودرو اعلام آمادگی تعزیرات برای رفع آشفتگی در بازار ارز و خودرو نمی‎گذاریم «پراید» بازار را آشفته کند از حذف ارز دولتی برای خودرو و لوازم خانگی خبر ندارم ورود نقدینگی های سرگردان به خودرو به نفع اقتصاد نیست سپرده بانکی، خاکریزی برای کنترل نقدینگی ها آمار گواه رشد تولید خودرو، سکه و تامین منابع ارزی است کنترل قیمت به بهانه کنترل تورم پذیرفتنی نیست رکود و نبود خریدار منجر به دپوی لوازم یدکی شد قطعه‌سازان ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند نوسانات بازار وارداتی‌ها به کام مونتاژکاران رد پای مرگ در صنعت خودرو تراز ارزی، لازمه توسعه صنعت خودرو در شرایط تحریم تعطیلی واحدهای قطعه سازی با پایان مواد اولیه آنالیز قیمت خودرو فردا درکمیسیون صنایع واردات خودرو سخت‌تر از همیشه آخرین وضعیت تخصیص ارز 4200تومانی به واردکنندگان خودرو بدهی 800 میلیون دلاری قطعه سازان از خرید اعتباری در انتظار تخصیص ارز ابهام در تخصیص ارز 4200تومانی به خودرو ارز دولتی خودرو در کش و قوس "سمیه" و "میرداماد" واردات خودرو از فهرست تخصیص دلار 4200 تومانی خارج شد شرایط و میزان تامین ارز رانندگان بین‌المللی ابلاغ شد ثبت سفارش ارزی امسال 2 برابر سال گذشته بوده است خودروسازان با چه سازوکاری خودرو را گران کردند؟ افزایش قیمت خودرو به بهانه افزایش نرخ دلار ضرورت افزایش 30 درصدی قیمت خودرو با ارزبری فعلی صنعت خودرو ارزبری صنعت خودرو راهی جز افزایش قیمت نمی گذارد گرانی خودرو به بهانه افزایش قیمت دلار قابل قبول نیست خریداران آمادگی خرید خودرو گران را ندارند سرنوشت نامعلوم بازار خودرو با نوسانات ارزی بهبود بازار خودرو تنها با ثبات قیمت دلار ارز 4200 تومانی به دست قطعه سازان رسید دست‌انداز برجامی صنعت خودرو واردکنندگان با ثبت سفارش خود از ارز 4200 تومانی بهرمند می‌شوند اختصاص ارز 4200 تومانی به قطعه سازان وارد فاز اجرایی شد شرایط اقتصادی کشور توان شوک قیمتی خودرو را ندارد تغییر نرخ ارز بر اقساط وام نوسازی خودروهای سنگین فرسوده اثر ندارد خسارت روزانه 97 میلیون دلاری حوادث‌ جاده‌ای برای اقتصاد ایران تولیدکنندگان خودرو در شرایط کنونی کاهش تولید نداشته‌اند طرح "ساماندهی بازار خودرو" تاثیر منفی بر بازار ارز دارد مهلت یکساله به خودروسازان برای اجرای استانداردهای جدید سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته است وزارت صنعت ملزم به اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو است احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان واردکنندگان: تا ارز ندهند خودرو نخواهیم فروخت بازار خودرو در انتظار تاثیر تصمیم‌های ارزی احتمال افزایش هزینه ها در صنعت خودرو دلار 4200 تومانی تاثیری بر قیمت خودروی داخلی ندارد حذف کامل دلار از مبادلات رکود بازار فروش خودرو بر اثر نوسانات قیمت دلار گران یا ارزان شدن کالاها بستگی به تامین ارز از سوی بانک مرکزی دارد جزئیات ارز تخصیصی به رانندگان کامیون بازار در انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی چوب ارز لای چرخ خودروهای پسابرجامی رسوایی‌های بزرگ شرکت‌های خودروسازی در پی التهابات بازار ارز ، خودروی ساندرو کمیاب شد! مزیت تولید خودرو با ارز تک نرخی افزایش یافت نقش نوسان ارزی بر قیمت قطعات یدکی اثر دوگانه نرخ رسمی ارز بر صنعت خودرو واکنش بازار خودرو به دلار 4200 تومانی چیست؟ فصل خرید خودرو بالانس ارزی دستاورد افزایش عمق ساخت داخل راهبردی برای تقویت اقتصاد ملی ارز همه خودروسازان را متضرر کرد فوت کوزه‌گری دنیای مینیاتوری‌ها خودرو نما، جشنواره‌ای برای آشتی هنر و صنعت سامورایی کم‌هیاهو برای چک کردن خودرو قبل از سفر چه کار‌هایی انجام دهیم؟ نوسانات نرخ ارز قطعا بازار خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد آسیب شناسی افزایش تعرفه واردات خودرو بر اقتصاد کشور «مالیات اتفاقی» برای وارد‌کنندگان بازار خودروهای وارداتی در انتظار مرحله دوم افزایش قیمت افت 54 درصدی درآمد دولت از واردات خودرو مجموع قیمت بنزین و گازوئیل بیشتر از 2 هزار تومان نمی شود برای ایجاد شغل باید سوخت را گران کنیم علم اقتصاد، آلودگی و ترافیک ناهمخوانی اهداف و سیاست‌ها در عرصه واردات خودرو چشم‌پوشی از درآمد واردات خودرو؟ درآمد آتی مالیاتی دولت از واردات خودرو امضای تفاهم نامه تولید قطعات خودرو بین ایران و کره جنوبی آدرس غلط برای صنعت قطعه‌سازی افزایش تعرفه واردات، رقابت‌پذیری صنعت تایر را افزایش نمی‌دهد یونس سینکی به عضویت ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درآمد تداوم افت صادرات خودروسازان افت 72 درصدی درآمدهای دولت از واردات خودرو سانسور جزئیات آمار واردات و صادرات سال 95 توسط گمرک+ عکس کرباسیان: کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان به زودی به بهره برداری می رسد نرخ ارز واقعی و تعرفه پایین، قاچاق را غیراقتصادی می‌کند افت صادرات در پنج ماه نخست سال از توافقنامه هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم فردی 500 میلیون تومان گرفت که راهبرد صنعت ایران را بنویسد اما ننوشت برنامه‌‌هایی مغایر با اهداف کلان اقتصادی ژاپن حمایت خود از برجام را اعلام کرد دو راهی فرجام قراردادهای خارجی پیش‌بینی بازار خودرو پس از اظهارات ترامپ بسته‌ اقدامات اروپا در مقابله با اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ سهام‌فروشی؛ راه میانبر توسعه خودروسازی نقش خودرو در آمار تجارت خارجی توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با فرانسه در گرو همکاریهای بانکی دو کشور است کنترل واردات با واقعی‌سازی نرخ ارز معایب و مزایای ادغام برای صنعت خودرو رونق صنعت خودرو عامل رشد 50 صنعت پیرامونی می شود صنعت خودرو رقابتی شود تحقق صد در صدی برنامه تولید خودرو در سال 95 هپکو مشکلات پیچیده ای دارد پیش‌بینی رشد 4.2 درصدی صنعت در سال جاری مشکلات مدیریتی واحدهای صنعتی جدی است
Back to top