نقش روابط چین در صنعت خودرو

عصر خودرو- در روزهای اخیر صحبتهای زیادی در مورد رابطه چین و ایران می‌شود. به‌خصوص صحبت اصلی در رابطه با به اصطلاح سندی همکاری 25 سال‌های است که نمی‌دانم که دقیقا چیست. برخی آن را خیانت به کشور می‌دانند و برخی آن را راهکاری برای پیشرفت آن. من فعلا نظری ندارم. باید ببینیم که دقیقا سند نهایی چیست و دقیقا بزرگان سیاست، اقتصاد و از آن مهم‌تر حقوق بین‌الملل چه می‌گویند. اما من در مورد چین و نقش آن در صنعت خودروی جهانی و ایران نظرات خاصی دارم که شاید به درد شما بخورد.

Wednesday 22 July 2020 - 18:05:00

نقش روابط چین در صنعت خودرو

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، ده سالی است که سعی می‌کنم که چین را بشناسم و کتابهای زیادی در مورد آن خوانده‌ام. چین از چند نظر برای من جذاب است. اولا چین یک کشور کمونیست است و خیلی برایم جالب است که در عین دولتی بودن مالکیت در آن، چگونه مدیریت خصوصی را پیاده کرده است. همچنین وقتی با همسایه همتای خود، یعنی هند مقایسه می‌کنم، موضوع جذابتر می‌شود. بالاخره هند بزرگترین حکومت دموکراتیک دنیا است، درست برعکس چین که بزرگترین حکومت دیکتاتوری دنیا است. جمعیت هر دو هم شبیه هم است. از نظر آب و هوایی هم که هندوستان اوضاع بهتری دارد. از نظر جغرافیایی هم که به اروپا و امریکا نزدیکتر از چین است. غربی‌ها هم قبل از اینکه به چین وارد شوند، به هند وارد شده‌اند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تحلیلگران هم در طی این سال‌ها پیش‌بینی می‌کردند که چین وقتی اوضاع اقتصادی‌اش خوب شود، اختلاف طبقاتی آن را به زمین خواهد زد و باعث از بین رفتن حکومت کمونیستی آن می‌شود. به‌نظر من غربی‌ها به همین دلیل گول خوردند و در چین سرمایه‌گذاری کردند. آنها فکر می‌کردند که چین تا ابد نوکر آنها خواهد ماند.

اما چند واقعیت در مورد چین جالب است. اولا مردم این کشور مبتنی بر افکار کنفسیوسی زندگی می‌کنند. آنها اعتقاد قلبی دارند که برای اینکه خوشبخت باشند، باید سربازان خوبی باشند. پادشاهان (حاکمان) هم اعتقاد دارند که باید حکمران خوبی باشند و دیکتاتوری موضوعی پذیرفته‌شده در فرهنگ چینی در طی هزاران سال است. لذا در چین وقتی اراده می‌کنند که یک جاده صد کیلومتری را بکشند، کافی است اراده کنند و منابع آن را تامین کنند و شروع به‌کار کنند؛ به‌موقع تمام می‌شود. اما در مورد هند اینگونه نیست. عمده هندی‌ها مبتنی بر اعتقادات هندویی خود، هر چقدر بیشتر بدبختی بکشند و در عین حال خوش باشند، خوش بخت‌ترند. وقتی هم قرار است جاده‌ای صد کیلومتری کشیده شود، باید از تک تک روستاها و حتی مزرعه‌های در مسیر اجازه بگیرند. نمی‌دانم؛ شاید باید از حیوانات این مسیر هم اجازه بگیرند. به همین دلیل رشد در هند خیلی کند اتفاق می‌افتد. نکته دیگری که من در تعجبم که غربی‌ها چگونه می‌توانند آن را نادیده گرفته باشند، این است که ساختار فرهنگی و حکومتی چین به‌گونه‌ای بوده است که هزاران سال این کشور پهناور تحت امپراطوری قدرتمند بوده است. قبلا از بقیه دنیا پیشرفته‌تر بوده است. افول آن از قرن شانزدهم شروع می‌شود و نهایتا این کشور فقط به مدت حدود 200 سال از دنیای پیشرفته عقب افتاد. به عبارتی این کشور یک اژدهای خفته بود که غربی‌ها با سرمایه‌گذاری‌هایی که کردند، دوباره آن را بیدارنمودند.

حال این کشور با این قدمت فرهنگی و تاریخی و ساختارهای قوی حکومتی، دوباره به دانش و فناوری روز هم مسلح شده و با جمعیتی که دارد، به‌تدریج به بازارهای خارجی هم بی‌نیاز خواهد شد. چنین کشوری حداقل تا آخر قرن بیست و یکم، همین‌طور که از نظر تولید و دانش و فناوری رشد می‌کند، درآمد مردمش بالا و مصرف در آن هم متناسب با آن بالاتر می‌رود بیش از یک میلیارد جمعیت آن به نرمهای بقیه دنیا برسند. پس خود به خود اقتصاد آن حداقل طی این قرن رشد خواهد کرد. تنها مانع رشد آن، کمبود برخی منابع طبیعی است که اخیرها با برنامه‌ریزی‌هایی که این دولتمردان در سرتاسر دنیا کرده‌اند، در حال تضمین کردن دسترسی به منابع در سرتاسر دنیا هستند. این مردم، مردم کاری و پرانرژی و فرمانبرداری هستند. برعکس ما مردم ایران که پرانرژی هستیم، اما فرمانبردار نیستیم و خلاقیت در خون ما است، آنها در هر زمینه‌ای مانند یک ارتش منظم و کاملا هوشمند عمل می‌کنند. خلاقیت در فرماندهان است و بقیه فرانبردار.

نتیجه این نحوه تفکر و عمل این است که مثلا طی چند سال اخیر پیشرفتهای آنها را در زمینه فناوری اطلاعات و تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی و رایانه‌ای می‌بینیم. آنها امروزه در هوش مصنوعی در حد بزرگان دنیا هستند. اصولا تحرکات اخیر امریکا به خاطر درک این واقعیت بود که چین در صنایع مربوطه، حالا دارای حرف جدی است و می‌تواند بدون کمک امریکا و اروپا نوآوری را توسعه دهد و حتی جلوتر بیفتد.

این چینی‌ها که توصیفشان کردم، از حدود 20 سال پیش هم در مورد صنعت خودرو شروع کردند به حرکت منسجم و منظم ارتش‌گونه خود و امروزه توان تولید بیش از 30 میلیون خودرو در سال را دارند. آنها میلیاردها قطعه در سال برای این صنعت در داخل و خارج از چین تولید می‌کنند و به تمام دنیا صادر می‌کنند. جالب است بدانید که در مورد تولید خودرو، خیلی وابسته به صادرات نیستند و عمده تولیدشان در داخل مصرف می‌شود. چینی‌ها در هر مورد صنعت خودرو که وارد می‌شوند، مانند لشکری از موریانه تمام زیر و بم مسئله را می‌خورند و هضم می‌کنند.

در سال‌های اخیر هم ما شاهد پیشرفتهای آنها در محصولات خودرویی در ایران بودیم. البته آنها به ظاهر در ایران سرمایه‌گذاری هم کردند. اما همانطور که مشاهده کردید، تا تحریمها شروع شد، اکثرشان رفتند و فهمیدیم که هیج سرمایه‌گذاری‌ای روی تولید داخلی نکرده‌اند. آنها اصولا قرار هم نیست چنین کاری بکنند. آنها لشکری از کارگران هستند که آمده‌اند پولهای مردم پولدار را بگیرند و برایشان کارگری کنند. در چنین شرایطی اگر کشوری حواسش نباشد، بعد از یک‌مدت مشاهده می‌کند که تمام کارهای خود را به چینی‌ها برونسپاری کرده است و دیگر کاری برایش نمانده است. حرکت اخیر امریکایی‌ها کاملا حساب شده بود. آنها هم اکنون به این وضعیت نزدیک شده‌اند و متوجه شده‌اند که اگر زودتر جلوی آن را نگیرند، دیگر خودشان به‌طور کامل بی‌کار می‌شوند. هر چند که فعلا عمده ثروت دست امریکایی‌هاست. اما همان ثروتمندان هم می‌دانند که اگر هوای اکثریت مردم خود را نداشته باشند و اگر جلوی چینی‌ها را نگیرند، به‌زودی خود آنها هم به‌تدریج قدرت خود را از دست خواهند داد و این ثروت از چنگشان درخواهد آمد.

به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم چینی‌ها ابرقدرت دوم قرن بیست و یکم هستم و می‌توانم به جرات بگویم که با توجه به جمیع جهات فعلا روسیه یک ابرقدرت دسته دوم محسوب می‌شود. اما اگر بخواهیم رفتار چینی‌ها را در دوران آقایی و ابرقدرتی را بشناسیم، باید به تاریخ آنها مراجعه کنیم. باید بدانیم که چینی‌ها بسیار خطرناکتر از امریکاییها، انگلیسها و حتی روسها هستند. سردمداران آنها دارای فرهنگ چند هزار سال‌هاند و آموزشهای سخت دیده‌اند و بسیار سیاستمداراند. همچنان خیل زیادی از مردمان چین گرسنه‌اند و آنها همچنان باید به بقیه دنیا بتازند تا این خیل عظیم را سیر کنند. آنها آن‌قدر باهوش هستند که بقیه مردم دنیا این جمله را از فیلسوفان استراتژیست آنها فراگرفته‌اند که بهترین برد در جنگ، برد بدون خونریزی است. آنها استاد خدعه هستند. حالا که دانش و ثروت و قدرت را دوباره به‌دست آورده‌اند، آنها خطرناکترین ابرقدرت دنیای مدرن خواهند بود.

حال ما باید تصمیم بگیریم که با کدام ابرقدرت همراهی کنیم. قطعا همراهی با ابرقدرتی بنام چین می‌تواند در کوتاه‌مدت ما را از این انزوا خارج کند و مسیرهای تجاری را دوباره باز کند. هر چند که باید حواسمان باشد که همین چینی‌ها هستند که در این دور از تحریمها با امریکای جنایتکار همراهی کرده‌اند و پولهای ما را بلوکه کرده‌اند. واقعا اگر آنها حسن نیت دارند چرا صنعت خودروی ما را برای خودکفایی آن‌طور که باید و شاید همراهی نمی‌کند؟ اگر آنها راست می‌گویند چرا ارزهای ما را اینگونه بلوکه کرده‌اند؟ اصلا چرا این بزرگراه تهران شمال راه نمی‌افتد؟ از سرمایه‌گذاری‌های آنها و قولهایی که به ما در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی داده‌اند، چه خبر؟ واقعیت این است که هر کسی دنبال منافع ملت خود است. شرقی و غربی ندارد. شعار انقلاب، نه شرقی و نه غربی را فراموش نکنیم. اما واقعیت این است که پیشرفت در انزوای کامل امکان‌پذیر نیست. لذا باید با یک طرف روابط را از سر گرفت. باید با همه بازی کرد و در این بازی منافع ملی را به حداکثر رساند. دیگران به‌طور طبیعی دنبال برداشتن کلاه ما هستند؛ این ما هستیم که نباید بگذاریم کلاهمان را بردارند.

برچسب ها

صنعت خودروچین
مطالب مرتبط بیشتر
تویوتا در چین چه کرد؟ ضرورت سکانداری بخش خصوصی در صنعت خودرو تاکید خطیبی بر نظارت کیفی از ابتدای زنجیره تامین چین در تولید خودروهای ارزان برقی داوطلب شد تسلا بیخیال مشتریان شد توافق خودرویی ایران با چین توقف تولید تسلا در چین تولید تسلا در چین بالا رفت فروش خودرو در چین صعود می‌کند صنعت خودروهای الکتریکی چین در دام کرونا می‌افتد؟ کاهش 9.5 درصدی فروش خودروهای سواری چین بنزین و دیزل در چین ارزان شد معایب قیمت‌گذاری دستوری خودرو صنعت خودروسازی، اقتصاد جهان را از رکود خارج می کند شروع تولید کامیون‌های مرسدس بنز در چین صادرات بنزین چین دو برابر شد سود مونتاژکار‌ها برای فروش خودرو ناعادلانه است عدم دخالت دولت در خودروسازی، کیفیت را افزایش خواهد داد راهکار چین برای افزایش تقاضای خودرو تابستان داغ تسلا ادامه دارد حمایت از صنعت خودرو با ایجاد بازار انحصاری نتیجه نداد ورود سرمایه‌گذاران چینی برای تکمیل آزادراه تهران- شمال ماموریت جدید رئیس جمهور به مخبر در حوزه صنعت نمایشگاه اتومکانیکای استانبول برگزار شد سدان آمریکایی که اختصاصی برای چین تولید خواهد شد+عکس چین نظارت بر امنیت سایبری خودروهای هوشمند را ارتقا می‌دهد ضرورت اصلاح ساختار خودرو سازان فرق سوئست DX3 با SWM G01 در چیست؟ + مشخصات فنی تخصیص 200 هزار دوز واکسن به صنعت خودرو؛ در گام اول هامبل وان؛ یک نخستین در صنعت خودرو افزایش فروش خودروهای برقی در چین چین قیمت بنزین را از امروز پایین می‌آورد لغو تحریم ها، تحول را به صنعت خودرو برمی گرداند نیاز صنعت خودرو به 8 قطعه فناورانه الکترونیکی رفع شد بررسی مشکلات حمل و نقل جاده ای ونهاده های دامی درد صنعت خودرو دخالت دولت در این صنعت است رگولاتور چینی دستور حذف اپ تاکسی اینترنتی را صادر کرد چانگه EV5؛ ون کاربردی الکتریکی از یک کمپانی چینی گمنام +عکس خودروسازان خارجی با برنامه بلندمدت به ایران باز نمی‌گردند تویوتا کراون شاسی بلند با مدل 2022؛ تاج ژاپنی در چین رونمایی می شود!+ عکس چینی‌ها با صنعت خودرو ایران چه خواهند کرد؟ برخورد مرگبار کامیون با اتوبوس در شرق چین کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به شش هزار دستگاه ایران خودرو، تحول بزرگی در صنعت خودرو ایجاد کرده است با تمام توان از ایران خودرو حمایت می‌کنیم هایما S7 پلاس با چه تغییراتی می آید؟ افتتاح خط تولید پنج قطعه «تارا» در شرکت پروزن البرز طرح ساماندهی صنعت خودرو بررسی شد مخالف انحصار در صنعت خودرو و قیمت‌گذاری دستوری هستیم وعده‌های خودرویی در اجلاس داووس بومی سازی صنعت خودرو از برنامه‌های جدی معاونت علمی است 3دلیل افول صنعت خودرو در دهه90 سقوط 2.9 درصدی صادرات خودروی چین در 2020 بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک در نشست امروز کمیسیون صنایع مجلس اولین فرودگاه تاکسی‌های پرنده ساخته می‌شود بازیافت لاستیک چه کاربردی دارد؟ اقتصاد دانش بنیان در صنعت خودرو با تمرکز بر فناوری‌های پاک در تولید فرزند دودمان لوکس چینی قیمت‌های دستوری برای صنعت خودرو کشور زیان‌بار بود خودرویی که از 1988 تا کنون 936 کیلومتر حرکت کرده است! فروش خودرو در چین 16 درصد افزایش یافت شرکت خودروسازی بی ام و در چین می‌ماند برگزاری 3 میز ساخت داخل با محوریت صنعت خودرو تا پایان سال مکانیسم بورس کالا می تواند صنعت خودرو را متحول کند وام چینی‌ها به جگوار-لندروور همکاری تویوتا با 5 شرکت چینی برای توسعه صنعت خودروهای هیدروژنی 10 پرچمدار صنعت خودرو در آینده را بشناسید + تصاویر خودرو؛ مسأله روز! مردم فعلا برای خرید و فروش خودرو دست نگه دارند 730 میلیون دلار سفارش خرید در نمایشگاه خودرو هونان ثبت شد جهش تولید نیاز به تصمیمات بزرگ و منطقی دارد نگاهی به وضعیت تولید خودروسازان بزرگ در سال 98 ساخت ترمینال تاکسی‌های پرنده در چین اخراج بازیکن چینی به خاطر مخدوش کردن پلاک خودرو ازسرگیری فعالیت هوندا در چین هوندا کارخانه خود در ووهان چین را بازگشایی کرد ​ما از صنعت خودرو مراقبت می کنیم تعطیلی خطوط تولید صنعت خودرو برای جلوگیری از شیوع کروناویروس نتایج میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو چه بود و به کجا رسید؟ مدیرعامل تسلا وحشت از کرونا را بی معنی خواند امیدی که هنوز به صنعت خودرو نرسیده است فن‌بازار صنعت خودرو راه‌اندازی می‌شود 5 محصول ایران خودرو ارتقای کیفی یافتند انتشار کرونا واردات قطعات خودرو از چین را با مشکل رو به رو کرده چین برای دومین بار در سال 2020 قیمت بنزین و گازوئیل را کاهش داد کارخانه‌های تویوتا در چین تعطیل شد کاهش تاثیر وام خودروسازان با تاخیر در پرداخت چرا پکن در حل معضل آلودگی هوا موفق‌تر از دهلی است؟ محمد حق پناهی فردا بر صندلی "ایکاپ" می نشیند اولین اتوبوس 5G در چین آغاز به کار کرد طرح تبدیل محصولات ایران خودرو ویژه آبان ماه اعلام شد به روز رسانی تعهدات معوقه هفت محصول پر تیراژ ایران خودرو آینده ایران خودرو از فعال بودن مرکز تحقیقات می گذرد وعده وزارت صنعت برای تکمیل خودروهای ناقص عملی نشد با واگذاری مطلق خودروسازی‌ها به بخش خصوصی فساد در این حوزه ریشه‌کن خواهد شد شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفت شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفت اقدامات تاثیرگذار وزارت صمت برای اصلاح صنعت خودرو همگان باید برای بقای اشتغال صنعت خودرو به کمک بیاییم فروش موفقیت‌آمیز بنز در چین سلطان باواریا از کجا آمده؟! خصوصی سازی در بلند مدت به نفع صنعت خودرو است روسیه 2000 کیلومتر آزادراه برای اتصال چین به اروپا می‌سازد عدم استقبال از خودروهای تولیدی دانشگاه‌ مرگ بنیان‌گذار سیتروئن حفظ اشتغال 12 هزار نیروی انسانی توسط کروز قابل تقدیر است 301 نماد خودباوری صنعت ایران در شرایط تحریم است آمار خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازها اعلام شد راه نجات صنعت خودرو از زبان ویسه دولت نقدینگی خودروسازان را تامین کند خودرو هن تنگ ایکس٧ موفق به اخذ استانداردهای ٨5گانه شد زیرساخت‎های تجاری‎سازی صنعت خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شود راهکارهایی برای تحقق شعار رونق تولید در صنعت خودرو ایران یک بازار بکر برای خودروسازها است سال 97، سال بی برنامگی دولت در صنعت خودرو آتش گرفتن اتوبوس گردشگران در چین 26 کشته بر جا گذاشت دو راه پیش‌روی صنعت خودرو؛ اصلاح قیمت یا استیضاح وزیر صمت حمل و نقل عمومی چین، در انحصار یک شرکت خصوصی اختلاف ارزی بانک مرکزی و قطعه‌سازان نقشه راه برای گذر از چالش‌های صنعت خودرو روسیه راه چین را در بازار خودروی ایران می‌رود؟ تداوم صدرنشینی فولکس در فروش برگزیت سخت در کمین صنعت خودرو تلاش مجلس برای اصلاح امور خودروسازان صنعت خودرو بین دو تحریم دفاع از کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو پل تامین قطعات از چین بسته شد چسبندگی قیمت‌ها در بازار خودرو سایه ارزی بر صنعت خودرو راهکارهای حمایتی اما غیر مستقیم دولت از صنعت خودرو مجید مدنی و میرحکیم حسینی عضو هیات مدیره سایپا دیزل شدند ضرورت‌های مدارا با صنعت خودرو آمریکا به دنبال افزایش بیشتر تعرفه بر واردات خودروهای تولیدی چین طلب هفت هزار میلیاردی قطعه‌سازان افول ابرقهرمان صنعت خودرو مدیرعامل شرکت آپکو تاکید کرد؛ تامین نقدینگی ارزی و ریالی راه موفقیت در جنگ اقتصادی مجلس به‌دنبال تدوین استراتژی خودرو طرح «ساماندهی صنعت خودرو» جایگزین «ساماندهی بازار» شد سریال ادامه‌دار ضرر خودروسازان خارجی در پی جنگ تجاری چین و آمریکا پولمان بلوکه شده حواله نمی‌دهند گریز از چالش‌های صنعت خودرو رونمایی از جدید ترین محصول چری در شانگهای اثر مثبت FATF بر صنعت خودرو امکان کاهش 40 درصدی مصرف سوخت ارزبری خودروهای مونتاژی چین در ایران توسعه بومی سازی فن آوری طراحی و ساخت قالب و ابزار در صنعت خودرو رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی، راه حل مدیریت مصرف بنزین در کشور طولانی ترین تونل دنیا بین چین و تایوان ساخته می شود چراغ سبز چین به فولکس‌واگن و ب ام‌و جنگ تجاری ایالات متحده و چین به کارخانه تسلا رسید آینده پاک خودرو های چینی مهلت یکساله به خودروسازان برای اجرای استانداردهای جدید ب ام و چین میزبان مدیران سایپا شد رسوایی‌های بزرگ شرکت‌های خودروسازی رونمایی 50 فورد جدید در چین تا 2025 خودروسازان، قربانی جنگ تجاری موفقیت بزرگ چین در مهار آلودگی کربنی گرانترین خودروی اسپرت جهان ساخته می شود فوت کوزه‌گری دنیای مینیاتوری‌ها خودرو نما، جشنواره‌ای برای آشتی هنر و صنعت سامورایی کم‌هیاهو برای چک کردن خودرو قبل از سفر چه کار‌هایی انجام دهیم؟ برند دامای با دو مدل شاسی بلند به ایران آمد استفاده70 میلیون چینی از دوچرخه های اینترنتی مردم بابت عدم استفاده از خودروی شخصی پول دریافت می‌کنند احداث بیش از 120 هزار ایستگاه شارژ خودروی برقی در چین کشته و زخمی در پی سانحه رانندگی در چین 3 کشته و 36 زخمی در پی تصادفی در چین چین آزمایش خودروهای خودران را آزاد کرد پیش بینی افزایش 4 درصدی فروش خودروهای سواری در چین تصادف زنجیره‌ای مرگبار در شرق چین + تصاویر رونوشت مدرن از یک زیبای کلاسیک الگوی چینی مالیات برای پرمصرف‌ها هاوال به دنبال خرید جیپ برخورد مرگبار اتوبوس با دیواره تونل در چین علی بابا دستگاه فروش خودکار اتومبیل راه‌اندازی می‌کند عرضه خودروی الکتریکی 5 هزار دلاری در چین چراغ‌های هشدار در کف خیابان‌های چین برای موبایل به‌دست‌ها 400 کیلومتر با نواده SAIC Motor "کج‌دار و مریز" فراری برای ورود به بازار شاسی بلندها جریمه عجیب برای عبور از چراغ قرمز در چین ماشین عروس متفاوت یک عروس چینی طولانی‌ترین بزرگراه بیابانی در جهان+تصاویر طوفان و بارندگی شدید در چین قربانی گرفت ساخت بزرگ‌ترین شهر جنگلی جهان برای مقابله با آلودگی هوا+تصاویر مجازات سنگین برای رانندگان چینی در صورت بی‌احترامی به عابران پیاده روشی جالب برای فرار از ترافیک! تاثیر قطعه‌سازان چین در تغییر معادله تجارت خارجی خودروسازی BYD چین به دنبال حضور در بازار آمریکا است اجرای طرح زوج و فرد در چین 42 کشته و مجروح در پی واژگونی اتوبوس در چین پیش بینی رشد 91 درصدی سود خودروساز چینی طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان افتتاح شد جهش فروش فورد در چین وسایل نقلیه‌ای که در چین به جنگ آلودگی هوا رفته‌اند
Back to top