فونیکسریمکسبهتام

تاج پیروزی بر سر کراس‌اوور اشتوتگارتی

عصر خودرو: آیا اسمی بی‌مسماتر از «SUV» که مخفف «Sport Utility Vehicle» است، هم وجود دارد؟ «اس‌یو وی»ها جزو خودروهای چندمنظوره هستند و عملکردهای گوناگون را به نمایش می‌گذارند،

تاج پیروزی بر سر کراس‌اوور اشتوتگارتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اما درباره اسپرت بودن چطور؟ با نگاهی مختصر به محبوب‌ترین «اس‌یو وی»های بازار امریکا در سال گذشته که عبارت‌اند از «هوندا CR-V»، «فورد اسکیپ» و «تویوتا راو 4» به‌راحتی درمی‌یابیم که هیچ‌کدام به معنای واقعی اسپرت نیستند و به نظر ما اسپرت بودن آخرین فاکتور هرکس برای خرید خودروهای نام برده است و به نظر نمی‌رسد، در این‌باره هیچ‌کدام از شما مخالف ما باشید. این 4 «اس یو وی» جمع‌وجور که در آزمایش ما حضور دارند، از نظر اسپرت بودن در سگمنت خود بهترین هستند و به‌وسیله خودروسازان آلمانی ساخته شده‌اند.
    نماینده اول آئودی SQ5 مدل 2015 با موتور 354 اسب بخاری از «اینگل اشتاد» است. بی‌ام‌و 35iنxDriveنX4 به مونیخ تعلق دارد و از اشتوتگارت 2 نماینده داریم. اولی مرسدس بنز AMG4 GLA45 با موتور 355 اسب بخاری که با خوش‌رویی از «آفالترباخ» در گروه حضور دارد و دومی پورشه ماکان توربو مدل 2015 با موتور 400 اسب بخاری. هر کدام از خودروهای موجود در آزمایش از سیستم چهارچرخ محرک بهره می‌برند.
    به دلیل اینکه «اس یو وی»های این گروه برخلاف بسیاری دیگر، به‌طور ویژه برای رانندگی پرفورمنس ساخته شده‌اند، ما هم تصمیم گرفتیم آنها را در جاده‌ای آزمایش کنیم که شامل مسیر معروف Mulholland در لس‌آنجلس و تپه‌های شیب‌دار و پیچ‌های پی‌درپی و تنگ می‌شود و «جانی لیبرمن» (نویسنده موتورترند) به آن لقب «حلقه جنوبی» داده است و هم‌چنین برای قضاوت و اندازه‌گیری بهتر، خودروها را در خیابان‌های شهر و بزرگراه‌ها هم آزمایش کردیم. قصد ما در درجه نخست مشخص کردن بهترین اتومبیل از نظر راننده است. همچنین میزان مصرف سوخت، راحتی و ارزش در قبال مبلغ پرداختی هم در تصمیم‌گیری ما نقش دارند.

    بی‌ام‌و 35iنxDriveنX4
    35iنxDriveنX4 از جانب بی‌ام‌و با نام «SAC» که مخفف (Sport Activity Coupe) است، شناخته می‌شود. روی کاغذ شرایط برای بی‌ام‌و چندان مطلوب نیست. میزان قدرت و گشتاور بی‌ام‌و در گروه کمترین است و به‌تبع آن اتومبیل از نظر شتاب‌گیری صفر تا 60 و یک‌چهارم مایل کندترین عملکرد را در میان دیگر اعضای گروه دارد. همچنین از نظر ترمزگیری در مکان سوم این گروه 4 تایی می‌ایستد. بی‌ام‌و x4 به موتور 3 لیتری با آرایش 6 سیلندر تخت به همراه توربوشارژر مجهز است که تنها 300 اسب بخار قدرت و 300 پوند فوت (407 نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. با وجود کمبود قدرت موتور و البته به لطف وجود گیربکس 8 سرعته ZF و همچنین دومین خودرو سبک‌وزن گروه بودن، X4 در پیست زیاد از بقیه عقب نمی‌افتد. با فشار روی پدال گاز، X4 در عرض 5/2 ثانیه از حالت سکون به 96/6 کیلومتر می‌رسد و شتاب‌گیری 400 متر را در عرض 13/9 ثانیه و با سرعت 159 کیلومتر بر جای می‌گذارد. هم‌چنین با ضربه سنگین به پدال ترمز در سرعت 96/6کیلومتر، X4 در 113 فوت (34/4) متر متوقف می‌شود.اثرات عملکرد کم‌فروغ4 X در آزمون عدد 8 که آن را در 26/2 ثانیه و با تحمل فشار جانبی میانگین 0/71 به پایان رساند، در پیچ و خم‌های جاده محل آزمایش خودش را نشان داد. «روری جورنیکا» که از عوامل آزمایش است، درباره X4 عنوان کرده است: «بی‌ام‌و X4 نسبت بقیه بسیار بزرگتر، بلندتر و سنگین‌تر احساس می‌شود» همچنین یکی دیگر از عوامل گروه به نام «اسکات‌اونس» عقیده دارد: «فرمان‌پذیری X4 احساسی مانند مسابقه طناب‌کشی با چرخ‌های جلو را به انسان می‌دهد و در دره‌های باریک و پرپیچ‌وخم مانند یک سدان اسپرت بزرگ احساس می‌شود» و همچنین اضافه می‌کند: «من واقعا از رانندگی سخت این خودرو لذت بردم».موتور 6 سیلندر خطی بی‌ام‌و X4 بهترین بخش این کراس‌اور است و صدای فوق‌العاده‌ای دارد و تمام طول مسیر را به آوازخوانی در دور موتور 7000 دور در دقیقه مشغول است. در هنگام آزمایش‌های شهری و بزرگراهی هم انتظار عملکرد بهتری از بی‌ام‌و داشتیم. درست است که بی‌ام‌و از نظر اسپرت بودن در پس رقبا قرار می‌گیرد اما به‌طور تعجب‌آوری کم‌هیجان‌ترین عضو گروه نیست. بی‌ام‌و کوبنده‌ترین رانندگی و پرسروصداترین کابین گروه را دارد که بخش زیادی از آن از استفاده از لاستیک‌های فاق‌کوتاه «ران‌فلت» ناشی می‌شود. با درنظر گرفتن عملکرد ضعیف X4 در شهر و بزرگراه و همچنین دره‌های پرپیچ‌وخم می‌توان انتظار داشت که این خودرو قافیه را به دیگر رقبای هم‌وطن ببازد.

    آئودی SQ5
    آئودی SQ5 آزمایش شده در دمای 23 درجه در ماه فوریه، به لاستیک‌های زمستانی مجهز بود و به‌وضوح مشخص است که این نوع لاستیک انتخاب ایده‌آلی نبود. ما از SQ5 انتظارهای بزرگی داشتیم، به‌ویژه به دلیل اینکه این اتومبیل در اصل یک نسخه سبک‌تر و البته ارزان‌تر از پورشه ماکان است. «اس‌یو وی»های مونیخی و اشتوتگارتی ترجیح داده‌اند به منظور افزایش قدرت از توربوشارژر بهره ببرند، اما اینگل اشتادی از سوپرشارژر بهره می‌برد. در نتیجه قدرت موتور 3 لیتری V6 اتومبیل به 354 اسب بخار و میزان گشتاور به 347 پوند فوت (470 نیوتن متر) رسیده است. مانند «بی‌ام‌و»، «آئودی» هم از گیربکس 8 دنده بهره می‌برد. تیم آزمایش «موتور ترند» در سال 2014م آئودی SQ5 را آزمایش کرد که به لاستیک‌های تابستانی مجهز بود و آن اتومبیل توانست شتاب صفر تا 96/6کیلومتر را در عرض 4/8 ثانیه و یک‌چهارم مایل را در 13/5 ثانیه با سرعت 164/4کیلومتر عملی کند. اما SQ5 حاضر در این آزمایش با توجه به بهره‌گیری از تایرهای نرم‌تر زمستانی شتاب صفر تا 96/6 کیلومتر را در 4/4 ثانیه و یک‌چهارم مایل را در 13/1ثانیه با سرعت 167/5 کیلومتر برجای گذاشت، اما نکته منفی تایرهای نرم‌تر زمستانی طولانی‌تر شدن مسافت ترمز است. آئودی SQ5 حاضر در آزمایش با ترمزگیری در سرعت 96/6 کیلومتر در 37/4 متر متوقف شد.SQ5 خیلی زود توانست قلب و ذهن گروه داوران را برباید. یکی از داوران به نام ایوانز می‌گوید: با قرار دادن اتومبیل در حالت دینامیک، واکنش پدال گاز سریع‌تر می‌شود و موتور همواره در بازه 4000 تا 6000 دور در دقیقه کار می‌کند.«آئودی» و «بی‌ام‌و» هرکدام در جایگاهی که لایق آن هستند، خواهند ایستاد. ولی انتخاب برترین خودرو در این گروه از میان مرسدس بنز AMG4 GLA45 و پورشه ماکان توربو بسیار سخت است. هر 2 خودرو از نظر رانندگی بهترین «اس‌یو وی»های ساخته شده تاکنون هستند و در ابتدا مانند خودروهای اسپرت رفتار می‌کنند و سپس نقش کراس‌اورهای خانوادگی را ایفا می‌کنند. پورشه ماکان توربو 84 هزار و 850 دلار قیمت دارد که به طور قابل‌ملاحظه‌ای از دیگر اعضای گروه بالاتر است. تنها قیمت آن نیست که از بقیه بالاتر است، بلکه پورشه از نظر قدرت موتور هم بر دیگر خودروها برتری دارد. موتور پورشه نمونه 3/6 لیتری توربو دوقلو V6 است که 400 اسب بخار قدرت و 406 پوند فوت (550 نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. قدرت تولیدی موتور در پورشه به‌واسطه یک گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه PDK و سیستم 4چرخ محرک مجهز به مبدل گشتاور به زمین منتقل می‌شود. پورشه ماکان سنگین‌وزن‌ترین عضو گروه است، اما این نکته را نمی‌توان از روی عملکرد فنی اتومبیل به‌دست آورد. چراکه ماکان توانست در 4/2 ثانیه شتاب صفر تا 96/6 کیلومتر را عملی کند که از این نظر سریع‌ترین بود. هم‌چنین با طی مسافت یک‌چهارم مایل در 12/9ثانیه با 170/8 کیلومتر سرعت دومین خودرو سریع گروه بود. در حالی که از این نظر اختلاف‌اش با سریع‌ترین خودرو گروه تنها 0/1 ثانیه می‌باشد.
    مسافت ترمز ثبت شده برای ماکان از سرعت 96/6 کیلومتر تنها 31 متر است. به نظر شخص نویسنده همه چیز ماکان از موتور و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری به‌صورت یکپارچه و بسیار عالی با هم کار می‌کنند. برای طی کردن سریع‌تر پیچ‌ها در ماکان سخت‌ترین کار ممکن فشردن دکمه Sport+ است. یک اشکال بزرگ که می‌توان به ماکان گرفت، بازخوردهای فرمان آن است که مانند دیگر ساخته‌های پورشه نیست. واکنش‌های فرمان به‌تنهایی بسیار سریع است، اما بازخوردهای ناشی از آن کمی بی‌حس به‌نظر می‌رسد. عملکرد فنی، راحتی و بسیاری ویژگی‌های دیگر ماکان با برترین خودرو گروه برابری می‌کند، اما نقطه ضعف ماکان همانا گران‌تر بودن آن نسبت به بقیه است. «جورنکا» که یکی از داوران این مقایسه است، درباره ماکان عقیده دارد: « این خودرو گران است، هزینه رانندگی با آن بالاست، گران به نظر می‌رسد و در نهایت این خودرو بوی گرانی می‌دهد». برای فهم بهتر موضوع باید بگوییم ماکان نسبت به دومین خودرو ارزانقیمت گروه 20 هزار دلاری گران‌تر است. تنها رینگ چرخ‌های 21 اینچی اتومبیل 3300 دلار قیمت دارند حتی اگر ماکان S که نسبت به نسخه توربو ضعیف‌تر است را هم در آزمایش استفاده می‌کردیم، باز هم ماکان گران‌ترین عضو گروه می‌شد.
    در این بین مرسدس بنز از نظر ما در دسته چندان مناسبی جا نگرفته است. در واقع دسته‌بندی این خودرو در میان «اس‌یو وی»ها چندان صحیح نیست. برای درک بهتر موضوع کار را با یک مثال پیش می‌بریم. مطمئنا تا به حال سوبارو XV Crosstrek را دیده‌اید. کمپانی سوبارو عقیده دارد این خودرو یک «اس‌یو وی» است، اما علاقه‌مندان این خودرو را یک هاچ‌بک می‌دانند. چنین مسئله‌ای درباره مرسدس بنز AMG4 GLA45 هم صادق است. یکی از داوران به نام «ایوانز» معتقد است مرسدس بنز AMG4 GLA45 یک هاچ‌بک داغ با ارتفاع کمی بلندتر است. هر نامی می‌خواهید روی این خودرو بگذارید. اما باید بدانید AMG4 GLA45 نه‌تنها بهترین کراس‌اور در گروه است بلکه بهترین هندلینگ را در میان خودروهای موجود در بازار دارد. حرف‌مان را باور نمی‌کنید؟ پس نگاهی به نتایج به‌دست آمده در هنگام آزمایش‌ها بیندازید. عملکرد اتومبیل در آزمایش skidpad هم به همان نسبت شگفت‌انگیز بود و اتومبیل توانست عدد 0/93 را برای شتاب جانبی به ثبت برساند.
    AMG4 GLA45تنها عضو گروه با موتور 4 سیلندر بود. موتور این اتومبیل یک نمونه 4 سیلندر توربوشارژر 2 لیتری با 355 اسب بخار قدرت و 332 پوند فوت (450 نیوتن متر) گشتاور است. گیربکس هم از انواع 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه است که در ترکیب با موتور پرقدرت، شتاب صفر تا 96/6 کیلومتری برابر با 4/3 ثانیه را برای AMG4 GLA45 به ارمغان می‌آورد. همچنین مرسدس بنز یک‌چهارم مایل را در 12/8 ثانیه با سرعت 173/6 کیلومتر عملی کرد و مسافت لازم برای توقف اتومبیل از 96/6 کیلومتر 31/4 متر بود. با درنظر گرفتن این ارقام رقابت مرسدس بنز و پورشه برای کسب رتبه نخست شانه‌به‌شانه است. اما وجه برتری مرسدس بنز بر پورشه چیست؟ وزن! مرسدس بنز نزدیک 400 کیلوگرم نسبت به پورشه سبک‌تر است و در ماشین‌های اسپرت وزن کمتر برابر است با لذت بیشتر. «آیاپانا» و «ایوانز» درباره مرسدس بنز عقیده دارند: «قدرت بیشتر، هندلینگ شگفت‌انگیز، چسبندگی فوق‌العاده و فرمان‌پذیری مناسب همگی وجه برتری مرسدس بنز بر رقیبان است و از راندن چنین خودرویی نمی‌شود لذت نبرد. «جورنکا» یکی از عوامل آزمایش عقیده دارد: «اگر GLA توربو یک انسان بود، می‌شد آن را به یک کودک 4 ساله بیش‌فعال که در معرض قند و کافئین است، تشبیه کرد».
    AMG4 GLA45 خودرویی اعتیادآور است. هر انتظاری از آن دارید، برآورده می‌کند. در شهر، سواری رام و قابل کنترلی دارد و در بزرگراه سواری راحت و در صورت نیاز مانند اتومبیل رالی رفتار می‌کند. مرسدس بنز AMG4 GLA45 و پورشه ماکان توربو از بسیاری جهات شبیه به هم هستند، اما شکاف قیمتی زیاد و میزان مصرف سوخت و رانندگی لذت‌بخش‌تر دلایلی هستند که باعث برتری بنز بر پورشه می‌شوند. کراس‌اور ساخته AMG خودرویی است که لایق کلمه اسپرت در عبارت ترکیبی Sport Utility Vehicle است و تاج پیروزی را باید بر سر این کراس‌اور اشتوتگارتی گذاشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو