فونیکسریمکسبهتام

بررسی سدان و کراس اوور وارداتی جدید راساموتور از نمای نزدیک

نخستین وارداتی های GAC با چاشنی اسپرت

عصر خودرو- شرکت راسا موتور خاورمیانه، وارد کننده و عرضه کننده محصولات برند GAC و سوزوکی، به تازگی پس از عرضه سوزوکی سیاز در سامانه خودروهای وارداتی دو مدل EMPOW و GS۳ EMZOOM از محصولات GAC را نیز در این سامانه عرضه کرده است که به همین بهانه دیداری از نزدیک با این دو محصول داشتیم.

نخستین وارداتی های GAC با چاشنی اسپرت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸:۰۰

     GACرا بشناسید
    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، حدود 70سال از تاسیس برند GAC و آغاز خودروسازی این برند چینی می گذرد. این گروه خودروسازی از حدود 25 سال قبل جوینت ونچر مشترکی با هوندا برای تولید محصولات این برند ژاپنی در چین راه اندازی کرد که هنوز هم به فعالیتش ادامه می دهد. GAC همچنین از حدود 20 سال قبل طی پروژه مشترک با تویوتا و جوینت ونچر با این خودروساز معتبر و پرطرفدار ژاپنی به تولید محصولات تویوتا نیز مشغول است و در این بین محصولات اختصاصی با برند خودش را نیز توسعه می دهد. هم اکنون زیربرند های اصلی این خودروساز در حوزه سواری شامل دو برند Trumpchi و Aion می شود. Aion به صورت اختصاصی به توسعه خودروهای الکتریکی می پردازد و اوایل سال جاری به همکاری با هوآوی پایان داد اما در عوض با همکاری تویوتا در حال توسعه سیستم های برقی جدید است و در زمره اصلی ترین و قوی ترین برند های تولید کننده خودروهای الکتریکی قرار می گیرد. شاخه محصولات ترامپچی نیز با سبد گسترده محصولات انواع سدان و کراس اوور را به تولید می رساند که نقطه قوت و تمایز آن با دیگر برند های چینی، تمرکز ویژه روی طراحی اسپرت و هویت اسپرت محصولات است که عمدتا از الگوگیری های این شرکت از هوندا و تویوتا طی بیش از دو دهه نشات می گیرد. GAC با تولید بیش از دو میلیون خودرو در سال در زمره 5 خودروساز بزرگ و برتر کشور چین قرار می گیرد.  GAC انواع مدل های سدان، ون و شاسی‌بلند با بیش از 10 تنوع را به تولید می رساند که در گام نخست واردات محصولات این برند به ایران، تنها سدان GAC یعنی EMPOW و همچنین کوچکترین کراس اوور آن یعنی GS3 EMZOOM برنامه ریزی شده است. GAC پیشتر با مدل های GA3S و GS5 وارداتی در بازار ایران حضور داشته اما تعداد این محصولات بسیار محدود بوده است. همچنین پیکاپ و شاسی بلند گونو GX5 و G5 نیز اوایل دهه 90 شمسی به صورت محدود و تولیدی در بازار ایران عرضه شده اند. با این حساب، برند GAC پیشینه نسبتا قدیمی اما محدودی در بازار ایران دارد اما ذکر این نکته ضروری است که سبد محصولات وارداتی راسا موتور از این برند کاملا با آنچه تاکنون از GAC در ایران دیده ایم متفاوت است.

    GAC EMPOW؛ سدان اسپرت با چاشنی صدای خاص

    سدان اسپرت EMPOW باطراحی فست بک ( قسمت یکپارچه در صندوق و شیشه عقب) بدون شک پیش از بررسی مشخصات فنی و امکانات از نظر طراحی ظاهری حرف های زیادی را برای گفتن خواهد داشت. طول این سدان به 4.7 متر می رسد و قرار است با پیشرانه 1.5 لیتری توربو GDi با حداکثر توان 167 اسب بخار و حداکثر گشتاور 270 نیوتون متر به همراه گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر وارد بازار ایران شود. شتاب صفر تا صد این سدان اسپرت تنها 7 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن به 6 لیتر در صد کیلومتر می رسد.

     

    سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک یا چند اتصاله مستقل است که آسایش و هندلینگ خوبی را همزمان به ارمغان می آورد. در داخل کابین Empow یک نمایشگر 10.25 اینچی در میانه داشبورد و یک نمایشگر 7 اینچی در پشت فرمان قرار دارد. این خودرو با بهره گیری از رادارهای کمک راننده به آپشن ها و تکنولوژی های مهمی نظیر کروز کنترل تطبیق پذیر هوشمند، ترمز خودکار، سیستم کمک راننده در ترافیک، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، تابلوخوان و ...  مجهز شده است. همچنین در فهرست امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو موارد دیگری همچون سانروف، 6 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای، اتوهلد، شارژر وایرلس، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک و ... به چشم می خورد. یکی از امکانات جالب این خودرو کیت صدای اگزوز است تا چاشنی اسپرت بودن این سدان را تکمیل و آن را متمایز کند. برای انتخاب حالت رانندگی، چندین حالت از جمله رانندگی اقتصادی و معمولی و اسپرت در نمایشگر میانی این خودرو قابل انتخاب است اما حالتی که رانندگی شما را جذابتر می کند حالت Sportپلاس است که با انتخاب این حالت فرمان و سیستم فنی خودرو تمام اسپرت و حتی فراتر از حالت اسپرت عمل می کنند و پس از آن اگر کلید سیستم اگزوز آن را از روی فرمان فشار دهید، منبع اگزوز، صدای اسپرت و متفاوتی را به شما نشان می دهد که هویت این خودرو را خاص تر از دیگر خودروهای این کلاس به نمایش می گذارد. همچنین در این حالت، نمایشگر های متعددی در نمایشگر میانی دیده می شود که در لحظه فشار بوست توربو و چندین پارامتر دیگر را ه شما گزارش می کند.

     

    این خودرو به معنای واقعی الگویی اختصاصی از GAC برگرفته از هوندا سیویک Si است که مزیت های اسپرت آن در هر گوشه خودرو به چشم می خورد. فرمان اسپرت، تریم داخلی چرم مشکی و زرد رنگ، استفاده از تریم فیبر کربن روی داشبورد و کنسول میانی، کمربند های زرد رنگ و .. همگی حس اسپرت این خودرو را منتقل می کنند. همچنین اگر قصد تعویض دستی دنده برای رانندگی پرهیجان تر را داشته باشید، شیفترهای پشت فرمان این امکانرا به شما خواهند داد.

    GAC GS3 Emzoom؛ یک کراس اوور جمع و جور و اسپرت
    کراس اوور 4.4 متری برند  GS3 EMZOOM قرار است با پیشرانه 1.5 لیتری توربو GDi با حداکثر توان 175 اسب بخار و حداکثر گشتاور 270 نیوتون متر مجهز به گیربکس 7سرعته دو کلاچه تر وارد ایران شود. شتاب این کراس اوور به لطف پیشرانه قدرتمند تنها 7.5 ثانیه است و در مقابل مصرف سوخت 6.18 لیتری آن در هر صد کیلومتر نیز این کراس اوور را به گزینه ای کم مصرف و پرشتاب بدل می کند.

     

    سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل نیمه پیچشی است. همچنین سیستم کمکی فرمان این خودرو نیز برقی است. سیستم صوتی این خودرو از طریق نمایشگر 12.3 اینچی میانه داشبورد کنترل می شود و به 6 بلندگو مجهز است. صندلی راننده قابلیت تنظیم برقی 6 جهته دارد و صندلی سرنشین جلو به صورت دستی تنظیم می شود. این کراس اوور هر دو رادار دوربرد و کوتاه برد را برای تکنولوژی های هشدار دهنده کمک راننده و ایمنی و همچنین سیستم های نیمه خودران در اختیار دارد که در نتیجه به کروز کنترل تطبیقی هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودرو روبرو ، سیستم کمکی رانندگی خودکار در ترافیک TJA، ترمز خودکار سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، رادار تابلوخوان و ... مجهز شده است. سنسور نور، سانروف پانورامیک، گرمکن صندلی های جلو، 6 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای، نمایشگر 12.3 اینچی پشت فرمان، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی و در برقی عقب از جمله دیگر امکانات این کراس اوور از برند GAC به شمار می رود. خطوط متعدد شکسته روی بدنه این خودرو طراحی آن را هیجانی و پرریسک جلو همی دهد.

     

    نسخه مورد بررسی ما R-Style بود که شامل کیت بدنه و رینگ های متفاوت و تغییراتی در داخل کابین از نظر نمای ظاهری می شود و در فاز نخست این تیپ از سوی راسا موتور وارد کشور نخواهد شد. اگر حالت رانندگی اسپرت پلاس را از داخل مانیتور میانی این خودرو انتخاب کنید و کلید سیستم اگزوز را از روی فرمان بفشارید، تغییر صدا هویت هیجانی و اسپرت تری از GS3  را به نمایش می گذارد.

    امیرحسین برخورداری
    عکس: اعظم صباغ

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط