سه چالش ابرپروژه اسقاط فرسوده‌ها

عصر خودرو- دولت در شرایطی قصد دارد ظرف سه سال، بیش از ۲۰۲ هزار خودروی فرسوده سنگین را اسقاط و جایگزین کند که این ابرپروژه اگرچه فرصت بزرگی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار خواهد داد، با این حال مسیر آن نیز با چالش‌های بزرگی مواجه است.

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

سه چالش ابرپروژه اسقاط فرسوده‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این طرح که از سال آینده رسما کلید خواهد خورد، قرار است 202 هزار و 500 دستگاه خودروی فرسوده سنگین، اسقاط شود و هفت میلیارد دلار منابع مالی برای این پروژه بزرگ برآورد شده است. آن طور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده، مدل تامین مالی در نظر گرفته شده برای این طرح، نیمی به‌واسطه منابع ریالی و نیمی از محل منابع ارزی است و مالکان فرسوده‌ها می‌توانند با پیش‌پرداختی نسبتا اندک و با سود 18 درصد، در طرح موردنظر شرکت کنند.این ابرپروژه اما در شرایطی در اولویت‌ برنامه‌های اقتصادی دولت قرار گرفته که در گذشته نیز طرح‌های نسبتا مشابهی برای اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده در نظر گرفته شد، با این حال به‌دلیل نبود هماهنگی لازم میان نهادهای ذی‌ربط، این طرح‌ها به‌طور کامل اجرایی نشدند.به‌عنوان مثال، اواسط دهه 80، دولت نگاهی ویژه به اسقاط و جایگزینی فرسوده‌ها داشت، با این حال پس از یک مقطع طلایی، دیگر آن عزم جدی برای این ماجرا تکرار نشد، تا فرسوده‌ها به جولان خود در خیابان‌های کشور ادامه دهند. طی چند سال گذشته نیز پروژه اسقاط خودروهای فرسوده، بیش از پیش کند شده و چندان وقعی به آن نهاده نشده است. این در حالی است که خودروهای فرسوده جدا از مشکلات ایمنی و خرابی‌های فراوان و هدر دادن میلیون‌ها لیتر سوخت، اصلی‌ترین منبع آلودگی هوا به شمار می‌روند و آمارها نشان می‌دهند فرسوده‌ها بازیگر نقش اول سیاهی هوا هستند.

حالا اما گویا این بار عزم دولت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بسیار جزم است، چه آنکه شخص رئیس‌جمهوری به این مساله ورود کرده و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این مساله را برای به سرانجام رساندن «ابرپروژه اسقاط» فرا خوانده است. هرچند محوریت طرح بزرگ فعلی را خودروهای فرسوده سنگین شامل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها تشکیل می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد دولت قصد دارد در آینده محصولات سواری و همچنین موتورسیکلت‌های کاربراتوری را نیز از رده خارج کند. هدف اولیه و اصلی دولت از طرح موردنظر، کاهش آلودگی هوا است، با این حال هدفی مستتر نیز در این ابرپروژه نهفته و آن، سرو سامان دادن به ظرفیت خالی خودروسازان و همچنین اشتغال‌زایی است. در واقع دولت قصد دارد به‌واسطه جایگزینی خودروهای فرسوده، تجاری‌سازان را از رکود تولید و تقاضا خارج کند.
چالش تامین مالی پروژه اسقاط

اما ابرپروژه دولت در شرایطی قرار است به کمک «هوا» و «اقتصاد» بیاید که اجرایی شدن آن با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است. این چالش‌ها در سه محور «تامین مالی»، «تامین خودرو» و «ترغیب مالکان خودروهای فرسوده به اسقاط» خلاصه می‌شوند و این در شرایطی است که غافل شدن از هر کدام، طرح بزرگ دولت را به خطر انداخته و مانع رخ دادن فرجامی خوش برای آن خواهد شد.در این بین، به‌نظر می‌رسد «تامین مالی» بزرگ‌ترین چالش موجود بر سر راه پروژه عظیم اسقاط خودروهای فرسوده سنگین است، موضوعی که در گذشته نیز اجازه نداد حتی طرح‌های نسبتا مشابه و کوچک‌تر هم به سرانجام برسند. طبق اعلام دولت، بانک‌ها نقشی محوری در پیشبرد طرح اسقاط دارند و قرار است منابع مالی با سود 18 درصد در اختیار مالکان فرسوده‌ها بگذارند. این در شرایطی است که تجربه نشان داده بانک‌ها با وجود اعلام موافقت اولیه با چنین طرح‌هایی، در ادامه به دلایل مختلف از تامین مالی وعده داده‌شده طفره می‌روند. نه اینکه سیستم بانکی تسهیلات در اختیار مالکان خودروهای فرسوده سنگین قرار نخواهد داد، با این حال این موضوع محتمل است که در میانه راه و به‌دلیل مشکلات عمومی دامنگیر بانک‌ها، روند تامین مالی کند یا متوقف شود. طبعا اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، دیگر نمی‌توان به اتمام پروژه اسقاط ظرف سه سال امیدوار بود و بعد از آن نیز با توجه به تغییر دولت، احتمالا شاهد به محاق رفتن پروژه موردنظر خواهیم بود. بنابراین با توجه به تجربه‌های قبلی، می‌طلبد دولت و بانک مرکزی، سفت و سخت پشت این پروژه ملی ایستاده و کمک کنند تا سیستم بانکی، تامین مالی لازم را در جهت اسقاط خودروهای فرسوده سنگین انجام دهد. البته آن طور که گفته می‌شود، دولت ردیفی در بودجه نیز برای طرح بزرگ خود در نظر گرفته و از آن سو وزارت نفت نیز از محل صرفه‌جویی در سوخت (ناشی از اسقاط و جایگزینی فرسوده‌ها) بخشی از تامین مالی پروژه را انجام خواهد داد.وجود این دو بند در ابرپروژه دولت، تا حدی می‌تواند امیدواری بابت بالا رفتن احتمال اجرایی شدن آن را افزایش داده و انفعال احتمالی بانک‌ها را در مسیر تامین مالی، تا حدی پوشش دهد. با این حال باز هم بانک‌ها نقشی محوری در پروژه اسقاط دارند و اگر همکاری لازم از سوی آنها صورت نگیرد، پروژه با چالشی سنگین رودررو خواهد شد.
ضعف کمی و کیفی تجاری‌سازان

اما دیگر چالش بزرگ بر سر راه پروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین، تامین محصولات جایگزین است که به‌طور مستقیم با توان کمی و کیفی خودروسازان داخلی ارتباط دارد. گویا دولت برای تامین 202 هزار و 500 خودروی جایگزین در طرح اسقاط، به‌طور کامل روی تولیدات داخلی حساب باز کرده و نظری روی واردات ندارد. از همین رو، این واحدهای تجاری‌ساز صنعت خودروی کشور هستند که باید بار این پروژه سنگین را به دوش بکشند، آن هم نه فقط در بعد کمی، چه آنکه جنبه کیفی تولیدات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، خودروسازان داخلی علاوه‌بر اینکه باید خود را آماده بالا بردن تیراژ محصولات کنند، از حیث کیفیت نیز باید خودروهای خود را به استانداردهای روز مجهز کنند. این الزام از آن جهت است که دولت می‌خواهد در عوض اسقاط فرسوده‌های قدیمی و پرمصرف و ناایمن، محصولاتی جدید، کم‌مصرف، ایمن و مجهز به استانداردهای روز را جایگزین آنها کند. این در شرایطی است که بخش تجاری‌ساز صنعت خودروی ایران مدت‌ها است حال و روز خوشی ندارد و نه تیراژ آن اقتصادی و امیدوارکننده است و نه سطح کیفی بیشتر محصولاتش. نگاهی به روند تولید تجاری‌سازان طی چند سال گذشته نشان می‌دهد آنها نه تنها نتوانسته‌اند تیراژ خود را در سطحی وسیع بالا ببرند، بلکه در بیشتر مقاطع با افت تولید مواجه شده‌اند. حتی در حال حاضر نیز که مشکلات مربوط به دوره تحریم‌ها افت کرده، تجاری‌سازان هنوز هم روزهایی تاریک را سپری می‌کنند و طبق آخرین آمارهای منتشره، با تیراژی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود روزگار می‌گذرانند.

طبق آمار، جدای از شرکت‌های نیمه دولتی (ایران خودرودیزل، سایپادیزل و زامیاد)، واحدهای بخش خصوصی تجاری‌ساز نیز شرایط مناسبی از حیث تیراژ نداشته و آنها هم زیر ظرفیت خود مشغول به تولید هستند. این موضوع به نوبه خود نگرانی‌هایی را مبنی بر تامین خودروهای جایگزین در طرح اسقاط فرسوده‌های سنگین، ایجاد و این پرسش مهم را به‌وجود آورده که آیا تجاری‌سازان قادر به تامین محصولات جدید خواهند بود. با توجه به برنامه دولت برای اسقاط 202 هزار و 500 خودروی فرسوده سنگین ظرف سه سال، تجاری‌سازان باید به‌طور متوسط سالی حدودا 70 هزار دستگاه محصول شامل کامیون، کامیونت و اتوبوس به تولید برسانند. این در شرایطی است که آمار 10 ماه امسال نشان می‌دهد، در مجموع کمتر از 15 هزار دستگاه کامیون، کامیونت و اتوبوس در خودروسازی کشور طی بازه زمانی موردنظر به تولید رسیده است. با توجه به این آمار، در خوشبینانه‌ترین حالت، تیراژ خودروهای سنگین تا پایان سال به 20 هزار دستگاه خواهد رسید، یعنی کمتر از یک سوم نیاز سالانه ابرپروژه دولت.

بنابراین این ابهام و پرسش بزرگ وجود دارد که تجاری‌سازان چگونه می‌خواهند تیراژ سالانه خود را ناگهان بیش از سه برابر کنند. البته به گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی و شاید مهم‌ترین علت تیراژ پایین خودروسازان تجاری کشور، کمبود تقاضا به خصوص طی چند سال گذشته و ناشی از رکود اقتصادی است. به گفته آنها، کاهش فعالیت‌های عمرانی اثری بسیار منفی بر کسب‌و‌کار خودروهای سنگین گذاشته، ضمن آنکه واردات اتوبوس نیز گستره عرض اندام اتوبوس سازان کشور را در بازار داخل محدود کرده است. در این شرایط، طبعا تنها موضوعی که می‌تواند رونقی نسبی را به خطوط تولید تجاری‌سازان تزریق کند، افزایش تقاضا است و اتفاقا دولت نیز قصد دارد از ناحیه اسقاط فرسوده‌ها، تقاضای موردنیاز را ایجاد کند. از همین رو ابرپروژه دولت فرصت بسیار بزرگی را در اختیار تجاری‌سازان قرار خواهد داد تا به‌واسطه افزایش تقاضا، تیراژشان بالا رفته و از این رکود بیرون بیایند. این البته در شرایطی است که تجاری‌سازان با چالش کیفیت نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع از ضعف مشارکت‌های خارجی سرچشمه می‌گیرد. در واقع ازآنجاکه دولت می‌خواهد محصولاتی استاندارد و به روز جایگزین فرسوده‌ها کند، می‌طلبد خودروسازان به‌واسطه مشارکت‌های خارجی، توان کیفی خود را افزایش دهند. طی چند سال گذشته و به‌ویژه به‌دلیل تحریم‌ها، تجاری‌سازان داخلی بسیار از استانداردهای روز دنیا عقب افتاده و این عقب ماندگی تنها در صورت مشارکت و همکاری با شرکای خارجی قابل جبران است. بدون شک اگر چنین مشارکت‌هایی شکل گیرد، توان کیفی و فنی تجاری‌سازان بالا خواهد رفت و در آن صورت امکان جایگزینی محصولاتی استاندارد و کم مصرف و ایمن در پروژه اسقاط فرسوده‌ها فراهم خواهد آمد.
انگیزه پایین مالکان فرسوده‌ها

از تامین مالی و تامین خودرو که بگذریم، چالش بزرگ دیگر بر سر راه پروژه دولت مبنی بر اسقاط فرسوده‌های سنگین، ترغیب مالکان این خودروها به از رده خارج کردن آنها است. در واقع، باید این انگیزه در مالکان خودروهای فرسوده سنگین به وجود بیاید که آنها برای اسقاط قدم پیش گذاشته و محصولی نو را جایگزین کنند. این در شرایطی است که در حال حاضر به‌دلیل مشکلات اقتصادی و رکود در فعالیت‌های عمرانی، بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده سنگین از انگیزه و البته توان مالی لازم برای اسقاط و جایگزینی خودروی خود برخوردار نیستند. حتی اگر توان مالی نیز وجود داشته باشد، باز هم خیلی‌ها دل به تغییر نخواهند داد، زیرا اصولا در ایران چندان بر خودروهای فرسوده سخت گرفته نمی‌شود، درست عکس آنچه در خارج از کشور رخ می‌دهد. بر این اساس، بسیاری از دولت‌ها با در نظر گرفتن سیاست‌های همزمان تشویقی و تنبیهی، شرایطی را ایجاد کرده‌اند که طی آن، مالکان خودروهای فرسوده بتوانند نسبت به اسقاط و جایگزینی آنها اقدام کنند. در این بین، سیاست‌های تنبیهی به شکلی است که مالکان خودروهای فرسوده با مالیات‌های سنگین و حتی محدودیت تردد مواجه شده و در نتیجه مجبور به اسقاط و جایگزینی خودروی خود شده‌اند. از آن سو البته وجود سیاست‌های تشویقی از جمله در نظر گرفتن یارانه‌های دولتی، انگیزه اسقاط را در مالکان خودروهای فرسوده، تقویت و آنها را به سمت این مسیر ترغیب کرده است. بنابراین دولت اگر می‌خواهد مالکان خودروهای فرسوده سنگین به ابرپروژه دولت روی خوش نشان دهند، جدای از سیاست‌های تشویقی (به خصوص تسهیلات بانکی)، به سیاست‌های تنبیهی نیز نیاز است، چه آنکه بر رغبت و انگیزه مالکان خودروهای فرسوده سنگین بابت اسقاط و جایگزینی، خواهد افزود.

برچسب ها

اسقاط خودروخودرو اسقاطیاسقاط خودروهای فرسودهخودروی فرسوده سنگین
مطالب مرتبط بیشتر
آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده به هیات وزیران ارسال شد کاهش ۸۰ درصدی اسقاط خودرو در سه ماهه گذشته تاخیر ۸ ماهه در تصویب آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده گواهی تاکسی‌ها ۲۱۰ میلیون تومان شد آمادگی خروج ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده در سال را داریم قیمت واقعی خودرو فرسوده مشخص شد واردکنندگان برای الصاق گواهی اسقاط اقدام کنند ارزش اسقاط تاکسی‌های فرسوده اعلام شد مشمولان پرداخت نقدی برای واردات خودروهای کشنده؛ وجه خود را واریز کنید رشد سه برابری اسقاط خودرو‌های فرسوده افزایش ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به سال گذشته عدم اسقاط خودروهای فرسوده، معضل اصلی در اجرای قانون هوای پاک آیین نامه واردات خودروهای کارکرده ظرف یکماه آینده ابلاغ می‌شود هشدار رئیس مرکز اسقاط به خریداران خودروهای فرسوده گواهی اسقاط نباید معطل ارائه خودروی فرسوده شود گواهی اسقاط برای واردات خودرو به تعداد کافی وجود دارد قیمت خودرو فرسوده اعلام شد طلای تقلبی بازار خودرو مردم در دام دلالان بازار خودرو اسقاطی قرار نگیرند تجدیدنظر در قانون ساماندهی خودرو و اجرای قانون هوای پاک موجب منطقی تر شدن قیمت‌‌ها می‌شود تناقض سیاست الزام به اسقاط خودرو با اهداف اولیه رفع ممنوعیت واردات قیمت خودروهای فرسوده نباید بیش از ۱۰ درصد نو باشد بازار داغ گذرموقت‌ها ۱۷ هزار خودرو تا اواسط مرداد اسقاط شد تاخیر در معرفی متقاضیان جایگزینی خودروی فرسوده به مراکز اسقاط شماره گذاری خودروهای بدون عوارض اسقاط متوقف شد درآمد مراکز اسقاط چقدر است؟ شرط گواهی اسقاط برای شماره گذاری خودروهای وارداتی شکایت انجمن اسقاط از تخلف یک شرکت به علت دریافت هزینه نامتعارف باید برای خودرو‌ها گواهی صرفه جویی انرژی صادر شود ارزش لاشه خودروهای فرسوده اعلام شد الزام مراکز اسقاط به پرداخت ارزش خودرو فرسوده‎ عدم نیاز به ارائه وکالت‌نامه به نام خودروسازان مراکز اسقاط مکلف به پرداخت ارزش لاشه خودرو به مالکان هستند وعده حل مشکل متقاضیان طرح خودروی فرسوده متقاضیان اسقاط خودروهای فرسوده در سایت ستاد نوسازی ناوگان ثبت‌نام کنند ثبت‌نام ۵۴۰۰ خودرو برای اسقاط از نیمه اردیبهشت تاکنون تعطیلی ۵ ماهه مراکز اسقاط خودرو سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده راه اندازی شد ایدرو متولی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده کشور معیار و سنجش سن فرسودگی خودرو راه اندازی سامانه صدور گواهی اسقاط برای طرح جایگزینی خودرو فرسوده به ازای هر خودروی نو ۸ خودرو فرسوده باید اسقاط شود بازگشایی سامانه صدور گواهی اسقاط وضعیت تکمیل و راه اندازی سامانه اسقاط و تصویب آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو تشریح شد آیا برنامه هفتم توسعه در حوزه خودرو اثربخش می‌شود؟ بیش از ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی امکان استعلام اطلاعات ارسالی فراجا خودروهای اسقاط شده به خودروسازان اسقاط موتورسیکلت و خودروهای فرسوده با روند فعلی ۴۵۰ سال طول می‌کشد اسقاط ۴۰ هزار خودروی فرسوده اعلام شرایط جدید اسقاط تاکسی‌های فرسوده پایتخت چالش فرسوده ها در مسیر رشد تولید دستاورد محیط زیستی حذف الزام اسقاط خودرو ؟ قالیباف قانون مربوط به اسقاط خودرو را ابلاغ کرد تایید لایحه اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو شورای نگهبان لایحه مربوط به اسقاط خودرو را تایید کرد عبور «اسقاط خودرو» از پیچ آخر نیازمند یک تصمیم جدی برای اسقاط خودروهای فرسوده هستیم خسارت‌هایی که پولی کردن اسقاط خودرو به کشور وارد می‌کند مخالفت پلیس با ۲پیشنهاد وزارت صمت برای اسقاط خودرو ایران‌خودرو نقشی در فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده ندارد مجلس ساوزکار اسقاط خودرو را تعیین کرد لایحه اصلاحی صمت اسقاط خودروهای فرسوده‌ را تعطیل کرد دعوا بر سر پول اسقاط خودرو مخالفت سلاجقه با واریز اعتبار حاصل از اسقاط خودرو به وزارت صمت اسقاط خودرو در اولویت چندم؟ پرداخت ۵ درصد قیمت کامیون و کشنده وارداتی برای شماره‌گذاری محیط زیست: فقط ۲۹ هزار خودرو از ۶.۵ میلیون خودروی فرسوده اسقاط شدند اسقاط خودرو روی هوا پرونده سازوکار اسقاط خودرو روی میز کمیسیون صنایع و معادن مجلس اسقاط بدون جایگزینی خودرو لزوم ارائه تسهیلات برای اسقاط اسقاط ساختگی خودروهای فرسوده در پایتخت مخالفت مجلس با اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو ادامه بررسی لایحه ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار مجلس نباید اسقاط خودرو در کشور تعطیل شود سازوکار اسقاط خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی می‌شود رفیعی: تصویب لایحه اسقاط خودرو یعنی نادیده‌گرفتن خسارت ۱۱ میلیارد دلاری به سلامت مردم خودروهای اسقاطی ماندگار می‌شوند؟ رانت «فرسوده» در فروش خودروسازان رانت میلیاردی خودروی دیزلی معطل ماندن شماره گذاری ۲۰ هزار کامیون به دلیل عدم اسقاط خودرو ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده برای صرفه‌جویی سوخت واریز سهم ۱.۵ درصدی از قیمت خودرو به صندوق وزارت صمت "اسقاط خودرو" را به بی‌راهه می‌برد احیای چرخه اسقاط خودروهای فرسوده به شرط تخصیص منابع مالی جزئیات لایحه اسقاط خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهایی شد ابربحران خودروی فرسوده مدیریت مصرف بنزین در گرو اسقاط خودرو‌های فرسوده قالیباف: تکلیف تسهیلات و اسقاط کامیون‌ها روشن شود تسهیلات لازم برای اسقاط خودرو در اختیار مالکان خودروهای فرسوده قرار گیرد روایت ریاست سازمان محیط‌زیست از مافیای گواهینامه اسقاط خودرو امکان تولید گواهی اسقاط خودرو به میزان نیاز گلایه انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو به رییس جمهور عقب‏‏‌نشینی مجلس از الزام به اسقاط خودرو عقب‏‏‌نشینی مجلس از الزام به اسقاط خودرو توضیحات وزیر صمت درباره جزئیات لایحه اسقاط خودرو چرا طرح اسقاط خودروها اجرا نمی شود؟ ۳ پیامدِ لایحه اصلاح قانون فرآیند اسقاط خودرو ۴۰ هزار گواهی دیزل برای شماره‌گذاری خودرو‌های دیزلی فراهم شد انگیزه مالک خودروها حلقه گمشده اسقاط اتومبیل‌های فرسوده است حذف و اضافه جدید در قانون ساماندهی خودرو کلیات لایحه اصلاح قانون فرآیند اسقاط خودرو تصویب شد پرداخت یک درصد قیمت خودرو به جای برگه اسقاط مانع اجرای قانون هوای پاک اسقاط خودرو‌های فرسوده با اعطای تسهیلات کم بازده ضرورت ارائه لایحه دوفوریتی برای موضوع اسقاط خودروهای فرسوده پاکسازی شهر از خودروهای فرسوده کدام خودروها فرسوده محسوب می‌شوند؟ شرایط ثبت نام در طرح اسقاط خودروهای فرسوده ۱۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت نتیجه یک قانونگریزی چرا "اسقاط خودروهای فرسوده" متوقف شده است؟! پاسخی به ادعای صمت در مورد کمبود گواهی اسقاط لغو الزام‌ خودروسازان به اسقاط خودرو‌ فرسوده و ۵ هشدار به وزارت صمت نوسازی ناوگان جاده‌ای؛ پرداخت پول به جای اسقاط کامیون فرسوده ابلاغ مصوبه‌ای جدید برای صدور گواهی اسقاط تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودروهای دیزلی مهلت ٢ ماهه وزارت صمت رو به اتمام است پولی کردن اسقاط خودروها خطای استراتژیک است راه فرار خودروسازان از اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی بدون اسقاط شماره‌گذاری می‌شوند پولی شدن موضوع اسقاط خودرو دور زدن قانون است مانع تازه در ترخیص کامیون‌های وارداتی/اسقاط عقب رفت اسقاط فرسوده ها چگونه باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟ صرفه جویی ۷۵ هزار تومانی در مصرف بنزین با اسقاط خودرو فرسوده قیمت کامیون‌های وارداتی قبل از ترخیص دو برابر شد دور زدن قانون اسقاط کامیون‌های فرسوده تنها با ۸۰۰ میلیون تومان بار گرانی کامیون های اسقاطی بر دوش کامیون داران تاثیر گرانی خودرو بر اسقاط خودروهای فرسوده حذف «الزام به اسقاط فرسوده به ازای واردات کامیون» منتفی شد تخلفات مراکز اسقاط را اطلاع دهید درآمد ۵۸۰ میلیون دلاری با خروج فرسوده ها پای دلالان به کامیون‌های اسقاطی هم باز شد ۷ راه مقابله با سونامی فرسوده‌ها اسقاط از جیب مردم! قیمت اسقاط خودرو ۳۱ میلیون شد افزایش ۷ میلیون تومانی ارزش تاکسی فرسوده خروج فرسوده‌ها؛ مزیت جانبی واردات خودرو تعطیلی ۸۰ درصد مراکز اسقاط خودرو تعطیلی مراکز اسقاط حودروهای فرسوده و نابودی ۱۱هزار فرصت شغلی کامیون گران و ناوگان حمل بار فرسوده! ۲۲۰ مرکز اسقاط خودرو تعطیل شده است افزایش سن ناوگان حمل و نقل کشور با توقف طرح اسقاط خودرو و واردات سازمان تاکسیرانی در مورد تعیین ارزش اسقاط تاکسی‌های فرسوده اختیاری ندارد طرح "از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده" به مجلس رفت هیچ گونه دلیلی برای خودداری از اسقاط ناوگان فرسوده وجود ندارد فراموشی اسقاط خودروهای فرسوده/خسارت ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی اسقاطی‌ها اجرای طرح جمع آوری خودرو های اسقاطی در تهران گره کور اسقاط خودروهای فرسوده بالاخره باز می‌شود؟ ارزان‌ترین خودروی اسقاطی؛ ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان سونامی خودرو‌های فرسوده تا افق ۱۴۰۴ اسقاط فرسوده‌ها نباید منوط به واردات خودرو شود اهدای خودروهای دست دوم برای کمک به خیریه‌ها مراکز اسقاط کشور نیاز به طرح جایگزینی دارند عمر مفید یک اتوبوس چقدر است؟ سونامی خودروهای فرسوده در راه است تنها ۱۰ درصد مراکز اسقاط خودرو در کشور فعال هستند سونامی خودروهای فرسوده در کشور تا چند سال آتی خودروهای فرسوده سالانه ۵۳ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر می زنند هزار سال زمان برای اسقاط خودرو‌های فرسوده لازم است اسقاط خودروهای فرسوده ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد! آتش سوزی گسترده گاراژ قطعات خودروی اسقاط در خاوران جزییات آیین‌نامه جدید تعیین فرسودگی خودروها جمع آوری خودروی های اسقاطی در تهران درآمد حاصل اسقاط خودروهای فرسوده بیش از ۲ برابر شد تولید محصولاتی کاربردی با استفاده از لاستیک‌های فرسوده اجرا نشدن طرحی که قیمت خودرو را کاهش می داد! کدام دستگاه‌ها به وظایف‌شان در اِسقاط خودروهای فرسوده عمل نکرده‌اند؟ اختصاص ۱۰۰ هزار تومان بابت اسقاط هر خودروی فرسوده به وزارت راه دریافت هزینه اسقاط خودروهای فرسوده از مراکز، قانونی نیست غفلت بزرگ از فرسوده‌ها مصوبه افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد موافقت دولت با افزایش هزینه اسقاط خودرو‌های فرسوده مسیرهای سه‌گانه خروج فرسوده‌ها بازگشایی مجدد سایت‌های مراکز اسقاط خودرو پیشنهادی برای خروج فرسوده‌ها سرنوشت قانون ابطال شده «تعیین سن فرسودگی خودروها» چه می‌شود؟ خودروهای اسقاطی رها شده در شرق تهران جمع‌آوری شدند واردات خودروهای سواری برقی و ترکیبی از ارائه گواهی اسقاط معاف شد کسب و کار اوراق چیان خودرو هم با کرونا از سکه افتاد خروج اوراقچیان میدان شوش از تهران تا آخر سال اوراق کنندگان خودرو از شهر منتقل می‌شوند جزئیات طرح رئیس جمهوری برای نوسازی کامیون های فرسوده اخطار پلیس به مالکان خودروهای اسقاطی و رها شده تعطیلی ۹۵ درصد واحدهای اسقاط خودرو ابربحران انباشت فرسوده‌ها توقف اسقاط خودرو و موتورسیکلت با وجود آلودگی شدید هوا ! اسقاط در سراشیبی سقوط خودروهای اسقاطی چقدر قیمت دارند؟ جمع آوری خودروهای اسقاطی از معابر شمال شرق تهران برای اسقاط خودرو تقاضا ایجاد کنیم آیا مجلس طرح ضدمحیط زیستی را تصویب می کند؟ کلید اسقاط ناوگان فرسوده در دستان مجلس قطعات خودروهای اسقاطی به گوریل آهنی تبدیل شد پاسخ کمیسیون صنایع به سازمان محیط زیست چه خواهد بود؟ + نامه ساختمان‌سازان جور خودروسازان را بکشند! انباشت خودروهای فرسوده هزینه‌های زیادی به کشور وارد می‌کند هیچ کس خودرو اسقاط نمی‌کند دولت قانون اسقاط خودروهای فرسوده را اجرا نکرد پرداخت وام کم بهره برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده لازم است تاکنون چه تعداد تاکسی اسقاط شده‌اند؟ تردد بیش از ۲ میلیون خودرو فرسوده در کشور دو پیشنهاد برای تسریع اسقاط خودرو بررسی اصلاح ارزش گواهی اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در کمیسیون صنعت دولت ۸۰ هزار سند در مراکز اسقاط خاک می‌خورد نرخ صدور گواهی اسقاط باید بروزرسانی شود پیشنهاد وزارت صنعت برای توسعه شهرک‌های اسقاط خودرو خلاف مصوبه دولت است طرح جامع اسقاط وسایل نقلیه به دولت ارائه شد طرح جامع «اسقاط انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری» در کمیسیون صنعت هیات دولت بررسی می شود تلاش واردکنندگان خودرو برای کاهش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده جزئیات توافق مراکز اسقاط با انجمن واردکنندگان خودرو ۹۵ درصد واحدهای اسقاط تعطیل شدند خودروهای اسقاطی با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شوند اسقاط ناوگان فرسوده به صرفه‌ترین راه‌کار کاهش آلودگی هوای تهران ابرپروژه اسقاط پشت دروازه تولید انباشت ۷۰ هزار گواهی اسقاط خودرو در مراکز اسقاط کاهش ٧٥درصدى اسقاط خودرو در سال٩٧ کاهش ۶۵ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده کاهش ۶۵ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری بازار اوراق فروشی خودرو در مشهد داغ شد ۳۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی ناوگان فرسوده در انتظار همکاری خودروسازان مانعی در مسیر اجرای خروج فرسوده‌های سنگین توقف اسقاط خودرو با ممنوعیت واردات ارزش ریالی خودروهای فرسوده در بازار مانع از اسقاط می شود لزوم جمع آوری خودروهای اسقاطی رها شده از سطح شهر تهران احتمال الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده ۷۰درصد خودروهای گازوییل سوز تهران فرسوده است دیگر هیچ سازمان یا ارگانی درخواست اسقاط خودرو ندارد ۵۰ هزار گواهی اسقاط خودرو بی‌مشتری مانده است فرصت یک ماهه خودروهای سنگین فرسوده برای دریافت معاینه فنی الزام خودروسازان به اسقاط اسقاط یک دستگاه فرسوده به ازای تولید هر چهار دستگاه واردکنندگان قطعات خودرو ملزم به اسقاط خودرو فرسوده شوند لزوم تامین منابع پایدار برای خروج فرسوده‌ها ۲۹ درصد ناوگان حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی فرسوده است دستور وزیر صمت سابق برای راه‌اندازی مرکز اسقاط خودرویی که معاونش با آن مخالفت کرده بود! تردد یک سوم کامیون‌های کشور اضافی است دسترسی ۴۶ مرکز اسقاط به سامانه ستاد مدیریت سوخت ممنوع شد اختصاص دو درصد از درآمد حاصل از فروش به اسقاط "توقف فرآیند اسقاط خودرو" تاثیری در روند نوسازی تاکسی‌ها ندارد اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شد تاثیر ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا فعالیت ۵ رسته شغلی آلاینده در تهران واردات تنها گزینه حمایتی از اسقاط در سال های گذشته بود وام ۳۲۰ میلیون تومانی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده چالش‌های اجرای ابرپروژه اسقاط نوسازی ناوگان فرسوده مانع هدررفت سرمایه ملی می شود آزمون و خطا در مصوبات خودرویی مصوبه اسقاط خودرو در مناطق آزاد توسط هیئت دولت لغو شد مصوبه اسقاط خودروهای خارجی لغو شود قانون اسقاط خودرو در مناطق آزاد بزودی لغو می شود آیا خرید و بازسازی خودروهای پلاک سفید یا لیزری تصمیم درستی است؟ خودروسازان برای نوسازی ناوگان دیزلی آستین بالا بزنند مصوبه اسقاط خودرو در حال نابودی است فرصت استثنایی برای اسقاط خودروهای فرسوده فرصت تکرارنشدنی بودجه ۹۷ برای اسقاط خودروهای فرسوده صدور گواهی اسقاط خودرو به ازای هر۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین تجربه جهانی اسقاط فرسوده‌های سنگین سه پیش شرط برای نوسازی ناوگان حمل و نقل لزوم هماهنگی دستگاههای ذیربط با دولت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای سنگین فرسوده ابر پروژه اسقاط خودروهای سنگین سود دو سویه اسقاط فرسوده‌ها علت خروج دولت از مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده صادر نشدن گواهی اسقاط، طرح نوسازی تاکسیرانی را مختل کرده است اسقاط خودروهای فرسوده فرصتی مناسب برای داشتن آسمان آبی رفع بحران آلودگی از مسیر اسقاط اسقاط خودروهای فرسوده، اولویت فراموش‌شده مقابله با آلودگی هوا ۲۵ هزار خودرو در شهریور ماه سال گذشته اسقاط شد گره ای که کورتر می شود؛ تصمیمات خلق الساعه گریبان صنعت خودرو را گرفته است خرید گواهی اسقاط متوقف شد انتقاد پلیس از لغو مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان داخلی ۱۰ سال برای اسقاط خودروهای فرسوده زمان نیاز داریم شماره‌گذاری خودروهای نظامی و انتظامی از اسقاط خودروی فرسوده معاف شد کاهش آلودگی های زیست محیطی از مزایای اسقاط خودروی فرسوده است مرکز اسقاط خودروی فرسوده در شهرستان گچساران راه اندازی می شود شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف‌ ازسر گرفته می‌شود حذف خودکار خودروهای قدیمی محمد شریعتمداری خواستار حذف خودروهای ساخت داخل از مصوبه اسقاط خودرو شد اینجا گورستان اتومبیل هاست در مقابل حجم فزاینده واردات خودرو به کشور، تا کنون چه تعداد خودروی فرسوده اسقاط شده است؟ تنبیه خودروساز یا مشتری؟ با تولید هر خودروی داخلی، یک خودرو اسقاط می‌شود اختلاف قیمت ۵۰ درصدی خودروهای فرسوده از بازارفروش تا مراکز اسقاط وجود یک میلیون و ۵۰۰هزار خودروی فرسوده در کشور کنترل قیمت خودروهای وارداتی دستوری شد ۷۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج می‌شود مرسدس اوراقی که اثر هنری است طرح اسقاط خودروهای فرسوده شتاب گرفت ابلاغ دستورالعمل انتقال گواهی اسقاط خودرو انتقال اوراقچی‌ها ازشوش به خاوران اسقاط حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو فرسوده بزرگترین کارخانه اسقاط خودرو کشور در زنجان به بهره برداری رسید ماشین‌ها در سکوت ناله می‌کنند پرداخت ۳۷ میلیون تومان برای اسقاط کامیون امسال ۷۵۰۰ دستگاه خودرو در استان همدان اسقاط و از رده خارج شد تبدیل ۲۵۰ هزار خودرو اسقاطی به تیرآهن خداحافظی اوراقچی‌های شوش با پایتخت طرح جمع آوری اوراق فروشی های میدان شوش رونق جهانی «صنعت بازیافت خودرو» پایه‌های لرزان اسقاط با تکیه بر واردات پول کسانی که خودرو اسقاط کرده اند پس می دهیم تخلف ۱۸ میلیارد تومانی شرکت صدرا در اسقاط خودرو های فرسوده «اسقاطی‌ها» چرخ صنعت خودرو را بچرخانند سلامت ۹ میلیون تهرانی را فدای ۳۰ هزار خودرو اسقاطی نمی کنیم ۶۵ هزار کامیون بالای ۳۵ سال از رده خارج می‌شود اسقاط بیش از ۳۰۰۰ مینی بوس در ۳ ماهه نخست سال اسقاط خودرو در استان همدان ۳۴ درصد افزایش یافت اسقاط بیش از ۴۰۰۰ خودرو در فروردین ثبت نام اسقاط ۳۰ هزار خودرو شخصی فرسوده آغاز شد
برگشت به بالا