رئیس انجمن اسقاط خودروی کشور:

۹۵ درصد واحدهای اسقاط تعطیل شدند

عصر خودرو- رئیس انجمن اسقاط خودروی کشور گفت: در حال حاضر کف خرید خودروی فرسوده ۶ میلیون تومان است وقتی قیمت پراید به ۴۰ میلیون رسیده، نمی‌شود اسقاط آن را ۲.۵ میلیون تومان محاسبه کرد.

يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰

۹۵ درصد واحدهای اسقاط تعطیل شدند

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، در نشستی خبری محمدحسین گودرزی رئیس انجمن اسقاط کشور از تعطیلی 95 درصد این مراکز و بیکار شدن 25 هزار نفر خبر داد و گفت: این مراکز از سرمایه شخصی و بدون تسهیلات بانکی فعالیت می‌کنند و اکنون از 216 مرکز موجود 190 مرکز تعطیل و باقی با 10 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر تعطیلی این مراکز مردم نسبت به گذشته بیشتر درگیر آلودگی هوا و مصرف سوخت شده‌اند. امروز یک میلیون و 500 هزار خوردروی فرسوده در حال تردد است طبق نظر کارشناسان هر کدام از آنها دو برابر یک خودروی استاندارد یورو 4 سوخت مصرف می‌کنند اگر دولت یک دهم هزینه صرفه‌جویی سوخت را به صنعت اسقاط اختصاص دهد علاوه بر فعال شدن این صنعت شاهد کاهش کشتارهای جاده‌ای خواهیم بود اما افسوس گوش شنوایی در دولت وجود ندارد و هیچ عزمی برای این کار نیست.

گودرزی با انتقاد از عدم اجرایی شدن مصوبات دولت توسط خود آنها گفت: هر مصوبه‌ای که خودروساز داخلی در آ‌ن دخیل باشد اجرا نخواهد شد چون زور دولت به خودروسازها نمی‌رسد در سال 88 دولت مصوب کرد که خودروسازهای داخلی معادل 30 درصد تولید خود را گواهی اسقاط بدهند اما تا به امروز اجرایی نشده و هیچ کدام از ارگان‌های نظارتی نیز علت عدم اجرای آن را نمی‌پرسند این در حالی است که در سال 96 نیز مصوبه‌ دیگری داشتیم که خودروهای تولید داخل که مصرف آنها در هر 100 کیلومتر بیشتر از هشت لیتر است باید یک گواهی اسقاط ارائه دهند اما زمانی که شریعتمداری وزیر شد اولین درخواست آ‌ن لغو این مصوبه بود و معاون اول نیز بلافاصله آن را پذیرفت.

وی ادامه داد: چرا هر مصوبه‌ای که پای خودروساز داخلی در آن آست عقیم می‌شود وزارت صمت را بدهید دست خودروسازها شاید ما بهتر بتوانیم با آنها کنار بیانیم دولت حتی نتوانست مصوبه‌های اسقاط قانون هوای پاک را که در خصوص خروج موتورسیکلت‌های فرسوده بود را اجرا کند. این در حالی است که طبق جدول معادل‌سازی آلایندگی دو موتورسیلکت برابر یا یک خودرو است.

وی با اشاره به انباشت گواهی اسقاط خودرو گفت: ‌اکنون 80 هزار گواهی موجود است که اگر بخواهیم با قیمت مصوب دولت حساب کنیم 200 میلیارد تومان سرمایه این مراکز بلااستفاده مانده و با قیمت روز نزدیک به 500 میلیارد تومان است.

گودرزی ادامه داد: دولت ریشه صنف ما را کند و بلایی سر ما آورد که خودش هم نمی‌داند چه کار کند و اعضای ما بارها خواستند جلوی وزارتخانه یا مجلس تجمع کنند اما ما مانع شده‌ایم. اکنون فقط امید ما به مجلس است تا طرح ساماندهی را به تصویب برساند که بخشی از آن خودروسازها را مکلف می‌کند که به تولید هر چهار دستگاه یک خودرو را استقاط کنند. خودروسازی که امروز پژوی 12 میلیونی را 120 میلیون می‌فروشد برای صرفه‌جویی و کاهش آلودگی هوا می‌تواند پنج میلیون بابت اسقاط بدهد.

گودرزی افزود: ما از دولت هیچ کمکی نمی‌خواهیم بلکه فقط انتظار داریم که جلوی کسب و کار ما را نگیرد خودمان می‌توانیم با استفاده از سرمایه خود فعالیت کنیم.

وی در خصوص اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص انحصار در گواهی اسقاط گفت: واردکنندگان خودرو شریک تجاری ما هستند و در حالی که خودروسازها هیچ قانونی را اجرا نمی‌کردند ما با واردکنندگان در ارتباط بودیم. روز گذشته جلسه‌ای با دبیر این انجمن داشتیم و موارد مطرح شد آنها این تفکر را داشتند که با خرید گواهی از انجمن انحصار به وجود آمده و ما قیمت‌ها را بالاتر می‌دهیم. بنابراین پس از جلسه دیروز تصمیم گرفته شد که ظرف امروز و فردا ما آنالیز قیمت‌ها را به آنها بدهیم تا خودشان محاسبه کنند و یا اینکه خود انجمن به ما یک قیمت بدهد اگر مناسب بود بر همان اساس کار می‌کنیم اگر نه به ازای هر گواهی یک خودروی اسقاطی به مراکز بدهند.

گودرزی تصیح کرد: مالکین خودروهای فرسوده قشر ضعیف جامعه هستند و باید برای ترغیب آنها به اسقاط طرح‌های تشویقی گذاشته شوند که اکثر آنها با این خودروها زندگی خود را می‌چرخانند و باید بتوانند جای آن یک خودروی دیگر تهیه کنند. در حال حاضر کف خرید خودروی فرسوده 6 میلیون تومان است وقتی قیمت پراید به 40 میلیون رسیده، نمی‌شود اسقاط آن را 2.5 میلیون تومان محاسبه کرد.

برچسب ها

اسقاط خودروهای فرسودهقانون اسقاط خودروهای فرسوده
مطالب مرتبط بیشتر
توقف اسقاط خودرو و موتورسیکلت با وجود آلودگی شدید هوا ! آیا مجلس طرح ضدمحیط زیستی را تصویب می کند؟ پاسخ کمیسیون صنایع به سازمان محیط زیست چه خواهد بود؟ + نامه ساختمان‌سازان جور خودروسازان را بکشند! انباشت خودروهای فرسوده هزینه‌های زیادی به کشور وارد می‌کند هیچ کس خودرو اسقاط نمی‌کند دولت قانون اسقاط خودروهای فرسوده را اجرا نکرد تردد بیش از ۲ میلیون خودرو فرسوده در کشور دو پیشنهاد برای تسریع اسقاط خودرو بررسی اصلاح ارزش گواهی اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در کمیسیون صنعت دولت الزام خودروسازان به اسقاط پیشنهاد وزارت صنعت برای توسعه شهرک‌های اسقاط خودرو خلاف مصوبه دولت است تلاش واردکنندگان خودرو برای کاهش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده جزئیات توافق مراکز اسقاط با انجمن واردکنندگان خودرو اسقاط ناوگان فرسوده به صرفه‌ترین راه‌کار کاهش آلودگی هوای تهران انباشت ۷۰ هزار گواهی اسقاط خودرو در مراکز اسقاط کاهش ٧٥درصدى اسقاط خودرو در سال٩٧ کاهش ۶۵ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده کاهش ۶۵ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری الزام تجاری‌سازان به اسقاط توقف اسقاط خودرو با ممنوعیت واردات ارزش ریالی خودروهای فرسوده در بازار مانع از اسقاط می شود احتمال الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده دیگر هیچ سازمان یا ارگانی درخواست اسقاط خودرو ندارد ۵۰ هزار گواهی اسقاط خودرو بی‌مشتری مانده است الزام خودروسازان به اسقاط واردکنندگان قطعات خودرو ملزم به اسقاط خودرو فرسوده شوند لزوم تامین منابع پایدار برای خروج فرسوده‌ها دستور وزیر صمت سابق برای راه‌اندازی مرکز اسقاط خودرویی که معاونش با آن مخالفت کرده بود! اختصاص دو درصد از درآمد حاصل از فروش به اسقاط اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شد تاثیر ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا فعالیت ۵ رسته شغلی آلاینده در تهران واردات تنها گزینه حمایتی از اسقاط در سال های گذشته بود مصوبه اسقاط خودرو در حال نابودی است فرصت تکرارنشدنی بودجه ۹۷ برای اسقاط خودروهای فرسوده سه چالش ابرپروژه اسقاط فرسوده‌ها سه پیش شرط برای نوسازی ناوگان حمل و نقل لزوم هماهنگی دستگاههای ذیربط با دولت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای سنگین فرسوده سود دو سویه اسقاط فرسوده‌ها علت خروج دولت از مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده اسقاط خودروهای فرسوده فرصتی مناسب برای داشتن آسمان آبی اسقاط خودروهای فرسوده، اولویت فراموش‌شده مقابله با آلودگی هوا انتقاد پلیس از لغو مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان داخلی ۱۰ سال برای اسقاط خودروهای فرسوده زمان نیاز داریم کاهش آلودگی های زیست محیطی از مزایای اسقاط خودروی فرسوده است مرکز اسقاط خودروی فرسوده در شهرستان گچساران راه اندازی می شود قانون اسقاط خودروهای فرسوده برای خودروهای تولید داخل حذف شد + سند شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف‌ ازسر گرفته می‌شود
برگشت به بالا