پس از دو طرح ناکام، شورای اقتصاد جایگزینی 85 هزار خودروی سنگین و نیمه‌سنگین از رده خارج را تصویب کرد

تست سوم خروج فرسوده‌ها

عصر خودرو- شورای اقتصاد در شرایطی طرح جایگزینی 85هزار دستگاه خودروی تجاری و عمومی سنگین و نیمه‌سنگین را مصوب کرده که طی پنج سال گذشته دو طرح عظیم در این حوزه، به دلیل وجود چالش‌ها و موانعی بزرگ به سرانجام نرسید.

Monday 09 October 2023 - 09:02:00

تست سوم خروج فرسوده‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، شنبه همین هفته بود که خبر رسید شورای اقتصاد درخواست مشترک وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی را تحت عنوان «طرح جایگزینی 85هزار خودروی فرسوده» مورد بررسی قرار داده و پس از ارائه گزارش دستگاه‌های اجرایی مربوطه از برآورد تعداد، انواع خودروها، میزان و حداکثر صرفه‌‌جویی سوخت مصرفی در صورت اجرای طرح، با این درخواست موافقت کرده است.

طبق این مصوبه، قرار است 85 هزار دستگاه کامیون و کشنده بالای 10 تن، اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده اسقاط و جایگزین شوند. در این طرح، بناست اسقاط به صورت واقعی و نه صوری (صرفا ارائه گواهی اسقاط) صورت گیرد. همچنین مدت‌زمان اجرای این طرح پنج سال در نظر گرفته شده است. تصویب این طرح در شورای اقتصاد در شرایطی است که طی پنج سال گذشته دو طرح بزرگ دیگر برای اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین، به جایی نرسید. ابتدا در اواخر سال 96 و در دورانی که برجام هنوز نقض نشده بود، دولت از ابرپروژه اسقاط خود رونمایی کرد. در این طرح قرار بود 202هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین اسقاط و جایگزین شود.

با‌این‌حال، چند ماه بعد با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های سنگین علیه کشور، این ابرپروژه که وابستگی زیادی به خارج داشت، به کما رفت و در نهایت اجرایی نشد. پس از ناکامی در اجرای این پروژه عظیم، دولت قبل طرحی جدید را رو کرد و طبق آن قرار شد نزدیک به 168هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین اسقاط و جایگزین شوند. بااین‌حال، طبیعی بود که این طرح نیز مانند ابرپروژه قبلی به سرانجام نرسد، زیرا چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه آن به‌خصوص تحریم، کمبود منابع مالی و البته ظرفیت تولید داخل برطرف نشده بودند. حالا دولت برای سومین بار و البته این بار محتاط‌تر و به‌اصطلاح دست‌به‌عصاتر از قبل، طرحی را برای اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده (تجاری و عمومی) رو کرده است.

تفاوت ظاهری آشکار این طرح با قبلی‌ها، در نظر گرفتن تعداد بسیار کمتر خودرو‌های فرسوده برای جایگزینی است. تعداد خودروهایی که قرار است در طرح جدید از رده خارج و جایگزین شوند، تقریبا نصف طرح قبلی و حدودا 43درصد ابرپروژه اسقاط است. این موضوع نشان می‌دهد سیاستگذار نسبت به قبل درک بهتری از شرایط موجود (در تولید، منابع مالی و...) داشته و از همین رو عدد بسیار کمتری را برای اسقاط و جایگزینی لحاظ کرده است. اما آیا این موضوع به‌تنهایی می‌تواند ضمانت لازم و کافی را بابت اجرایی شدن طرح جدید بدهد؟ آیا شورای اقتصاد با در نظر گرفتن تمام و کمال چالش‌های موجود، به‌خصوص تحریم، کمبود منابع مالی و ظرفیت تولید، به عدد 85هزار دستگاه رسیده است؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها، باید نگاهی بیندازیم به عواملی که اجازه نداد طرح‌های قبلی اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین به نتیجه برسند. در مجموع عواملی مانند تحریم، عدم‌تخصیص منابع مالی لازم و کافی، کمبود ظرفیت تولید داخل و سختی واردات و البته در نظر گرفتن طرح‌های اغراق‌آمیز، اجازه اجرایی شدن طرح‌های قبلی را ندادند. هرچند برخی از این چالش‌ها در حال حاضر کمرنگ‌تر شده‌اند، اما برخی دیگر کماکان پابرجا هستند. از همین رو تردیدی جدی بابت اجرایی شدن طرح جدید با وجود نحیف‌تر بودن و البته عاقلانه‌تر بودن نسبت به طرح‌های قبلی، وجود دارد.

در این بین، تحریم همچنان چالش مهمی بر سر راه اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین به شمار می‌رود، زیرا اجازه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین تامین قطعات از دیگر کشورها را در روالی عادی و بدون هزینه اضافی، نمی‌دهد. چالش دیگر، ظرفیت محدود خودروسازان داخلی چه از منظر کیفی و چه از بعد کمی است؛ به نحوی که با پایداری شرایط فعلی، بسیار بعید به نظر می‌رسد آنها بتوانند تمام نیاز طرح مربوطه را ظرف پنج سال تامین کنند. هرچند در سال گذشته و همچنین امسال، روند تولید خودروهای تجاری و عمومی سنگین و نیمه‌سنگین در کشور بهبود یافته است، اما این بدان معنا نیست که شرکت‌های داخلی بتوانند نیاز طرح جدید را از هر دو منظر کمی و کیفی به صورت تمام و کمال تامین کنند.

بنابراین اجرایی شدن طرح به احتمال قریب به یقین به واردات وابسته خواهد شد، وارداتی که با توجه به چالش ارزی کشور و البته تحریم، به‌سختی امکان‌پذیر است. مساله دیگر تامین مالی طرح موردنظر است، موضوعی که نقش مهمی در شکست طرح‌های قبلی داشت. با توجه به در نظر گرفتن عدد 85هزار دستگاه برای اسقاط و جایگزینی، منابع مالی هنگفتی موردنیاز است که اتفاقا عدد آن در مصوبه موردنظر 6.2 میلیارد دلار لحاظ شده است. هرچند این مبلغ باید ظرف پنج سال تخصیص داده شود، بااین‌حال با توجه به اوضاع ارزی و مالی کشور، به نظر می‌رسد تامین منابع مالی همچنان یک چالش بزرگ برای اجرای طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین است.

چرایی طرح سوم اسقاط

پرسش دیگری که درباره طرح جدید اسقاط مطرح است، به دلایل تصویب آن در شورای اقتصاد مربوط می‌شود. به عبارت بهتر این پرسش مطرح است که چرا دولت با وجود ناکامی در طرح‌های قبلی و پایداری نسبی چالش‌ها، بار دیگر پروژه‌ای نسبتا بزرگ را برای اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین در نظر گرفت؟ در این ماجرا باید به سه موضوع توجه کرد. نخست اینکه ایمنی و عملکرد خودروهای تجاری و عمومی سنگین و نیمه‌سنگین به دلیل بالا رفتن سن آنها، دچار افت محسوسی شده است. این موضوع اولا در بروز تصادفات و سوانح جاده‌ای خود را نشان می‌دهد و ثانیا در خرابی و ماندن خودروها در جاده‌ها و خیابان‌ها.

مساله دیگر، مصرف سوخت بالای خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین است. خودروهای فرسوده در هر مدلی، چندین برابر یک خودروی نو یا غیر‌فرسوده سوخت مصرف می‌کنند و با توجه به ارائه یارانه سوخت از سوی دولت، فرسوده‌ها عملا عامل دود شدن منابع مالی هنگفتی به شمار می‌روند. در نهایت آلایندگی بالای خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین دیگر مساله مهمی است که دولت را به اسقاط و جایگزینی آنها ترغیب کرده است. فرسوده‌ها آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به خودروهای نو یا غیرفرسوده ایجاد می‌کنند و اصلا یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به‌خصوص در روزهای سرد هستند.

جایگزینی فرسوده‌ها در سایه چالش‌ها

به‌هر‌حال دولت با توجه به مسائل موردنظر و با وجود چالش‌های موجود، مصوب کرده که 85هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین اسقاط و جایگزین شود.  برای مشخص شدن اینکه دولت در طرح جدید دقیقا چه برنامه‌ای برای اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده دارد و با چالش‌های موجود چه خواهد کرد، با حسن کریمی سنجری، مجری طرح جایگزینی 85 هزار دستگاه خودروی فرسوده، گفت‌و‌گو کرده‌ایم. وی می‌گوید: تا قبل از تصویب جایگزینی 85هزار دستگاه خودروی فرسوده در شورای اقتصاد، قرار بود 167 تا 168هزار دستگاه از این خودروها اسقاط و جایگزین شوند. این طرح مربوط به سال‌های 97 و 98 بود که عملا پیشرفتی نداشت. پیش از آن نیز طرح «کلید به کلید» را داشتیم که برای اجرای آن، سه شرکت دخیل بودند و منابع خود را وسط گذاشتند، ولی نتوانستند این منابع را عودت کنند.

حسن کریمی سنجری با بیان اینکه با توجه به مصوبه شورای اقتصاد، در حال حاضر جایگزینی 85 هزار دستگاه خودروی فرسوده، طرح غالب به حساب می‌آید، می‌افزاید: رئیس‌جمهور در اسفند 1400 فرمانی هشت‌ماده‌ای برای بخش خودرو صادر کرد که یکی از بندهای آن، نوسازی ناوگان بود. بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح، 10میلیارد دلار بود که اولا رقم سنگینی به حساب می‌آمد و ثانیا برای اجرا، دو متولی عمده داشت. از همین رو تصمیم بر آن شد که این طرح به دو بخش شهری و برون‌شهری تفکیک شود. وی تاکیدمی‌کند: بودجه در نظر گرفته شده برای جایگزینی 85هزار دستگاه کامیون و کشنده بالای 10 تن، اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده که در شورای اقتصاد مصوب شده، 6.2 میلیارد دلار است.  کریمی سنجری در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای به سرانجام رسیدن طرح جایگزینی 85هزار دستگاه خودروی فرسوده وجود دارد، می‌گوید: برای بالا بردن ضمانت اجرایی طرح جدید، طرح‌های قبلی آسیب‌شناسی شد؛ در واقع هدف از آسیب‌شناسی این بود که طرح جدید پخته‌تر شود و ضمانت اجرایی آن بالا برود.

وی با بیان اینکه در طرح‌های قبلی چهار چالش و مانع اصلی وجود داشت، می‌گوید: در حال حاضر و با تصویب طرح جدید نیز همه آن چالش‌ها حل نشده‌اند، زیرا برخی از آنها در ذات طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده وجود دارند. وی نخستین چالشی که اجازه اجرایی شدن طرح‌های قبلی به‌خصوص ابرپروژه اسقاط را نداد، حادث شدن تحریم می‌داند ومی‌گوید: تامین خودروهای جایگزین، به تامین قطعات از خارج بستگی مستقیم داشت و تحریم مانع آن بود. کریمی چالش دوم در طرح‌های قبلی را کمبود تجهیزات موردنیاز عنوان کرده و می‌افزاید: موفقیت طرح‌ها در گرو نصب تجهیزات پیمایش (جی‌پی‌اس) به صورت آنلاین بود که قبلا امکان آن وجود نداشت، اما در حال حاضر تا حدی این چالش برطرف شده است.

وی سومین چالش را به «آیین‌نامه اجرایی ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» مربوط می‌داند ومی‌گوید طرح‌هایی که سبب صرفه‌جویی مصرف سوخت شوند از منابع بودجه سالانه تبصره 14 (که به ماده 12 وصل شده است) بهره‌مند می‌شوند. کریمی اما چالش این ماده قانونی را زمان بهره‌مندی از منابع موردنظر می‌داند و می‌گوید: طبق این ماده قانونی، ابتدا باید صرفه‌جویی صورت بگیرد و اثبات شود و پس از آن، منابع مالی به طرح‌های مربوطه اختصاص خواهد یافت. این چالش همچنان برقرار است و ما نتوانستیم آن را حل کنیم. وی در نهایت چالش چهارم را تضمین بازپرداخت منابع مالی سرمایه‌گذار عنوان می‌کند و می‌گوید: هرچند جایگزینی 85هزار دستگاه خودروی فرسوده را شورای اقتصاد و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مصوب کرده‌اند، با‌این‌حال سرمایه‌گذار به این مصوبه خیلی جدی نگاه نمی‌کند و به دنبال تضمین بازپرداخت است. تضمینی هم که می‌خواهد، باید یا از طرف بانک مرکزی باشد، یا وزارت نفت یا سازمان برنامه و بودجه. به گفته کریمی، این چالش نیز هنوز برطرف نشده است.

وی با بیان اینکه برای فائق شدن بر چالش‌های موجود، مدل کار را تغییر دادیم، می‌گوید: در این طرح، منابع مالی از محل صرفه‌جویی سوخت می‌آید که ما برای بالا بردن ضمانت اجرا، هم در مورد سن فرسودگی و هم یارانه سوخت، دست پایین را لحاظ کرده‌ایم. بر این اساس، سن فرسودگی خودروها را هفت سال در نظر گرفتیم، درحالی‌که یک کشنده با استاندارد یورو5، تا زیر 16 سال نیز می‌تواند مشمول فرسودگی نباشد. نکته دیگر این است که اختلاف قیمت سوخت یعنی یارانه واقعی یک دلار است اما در این طرح 46.9 سنت (کمتر از نیم دلار) در نظر گفته‌ایم.

کریمی تاکید می‌کند: در واقعیت اگر این 85هزار دستگاه خودروی فرسوده جایگزین شوند، در طول 5 سال حدود 13میلیارد دلار ذخیره پول خواهیم داشت که 6.2 میلیارد دلار آن صرف اجرای طرح می‌کنیم و بقیه آن سود دولت است. وی با بیان اینکه به‌اصطلاح گل طرح، در نحوه تامین منابع مالی است، تاکید می‌کند: خودروساز با منابع خود محصولات موردنیاز طرح موردنظر را تولید می‌کند و بانک عامل به عنوان سرمایه‌گذار معادل 70درصد پول خودرو را با بهره سالانه پنج‌درصد به متقاضیان وام می‌دهد. 30درصد دیگر هم آورده متقاضی است که طبعا بخشی از آن از محل ارزش لاشه خودرو تامین می‌شود. کریمی می‌افزاید: ما‌به‌التفاوت بهره بانکی تا 5درصد را نیز دولت از محل منابع ماده 12 به بانک عامل می‌پردازد.  وی در نهایت تاکید می‌کند که این طرح بر‌اساس اولویت تولید داخل پیش‌بینی شده، با‌این‌حال اگر محصولات داخلی چه از جنبه کمی و چه از حیث کیفی پاسخگو نباشند، امکان تامین نیاز از مسیر واردات خودروهای نو تا سقف 45درصد نیز پیش‌بینی شده است.

برچسب ها

جایگزینی خودروهای فرسودهکامیون های فرسوده
مطالب مرتبط بیشتر
سازوکار اسقاط برای واردات کامیون‌‌های ثبت سفارش شده بررسی شد 200 هزار کامیون فرسوده در انتظار نوسازی یک‌سوم کامیون‌های فعال فرسوده است پاسکاری خروج فرسوده‌ها 480 هزار کامیون فرسود در جاده‌های کشور درحال تردد هستند دور زدن قانون اسقاط کامیون‌های فرسوده تنها با 800 میلیون تومان فاجعه‌ای به‌نام تردد خودروهای فرسوده بار گرانی کامیون های اسقاطی بر دوش کامیون داران حذف «الزام به اسقاط فرسوده به ازای واردات کامیون» منتفی شد پای دلالان به کامیون‌های اسقاطی هم باز شد اسقاط از جیب مردم! 160 هزار کامیون‌ در حال تردد باید از رده خارج شوند چالش‌های نوسازی سر راه کامیون‌های فرسوده 200 هزار کامیون در کشور نوسازی می‌شود 104 هزار کامیون و 3800 اتوبوس فرسوده در جاده‌ها تردد می‌کنند کشور پارکینگ کامیون‌های فرسوده شده است حرکت لاکپشتی نوسازی کامیون فرسوده کشور در نوسازی کامیون‌های فرسوده مشکل اساسی دارد لزوم ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده در برابر واردات، لغو شد قیمت 55 هزار یورویی کامیون‌های وارداتی کامیون‌های چینی بزرگترین مانع نوسازی ناوگان وعده نوسازی 65 هزار کامیون فرسوده در 5 سال نوسازی 12 هزار دستگاهی ناوگان حمل و نقل در سال 1400 آخرین وضعیت نوسازی ناوگان جاده‌ای آخرین وضعیت نوسازی کامیون‌های فرسوده صفر تا صد اسقاط کامیون فرسوده و دریافت کامیون نو واکنش رانندگان به وعده نافرجام نوسازی کامیون‌های فرسوده مالکان کامیون‌های فرسوده مراقب افراد سودجو باشند تکلیف واردات خودروهای سنگین چه شد؟ گره کور اسقاط فرسوده‌های سنگین دعوت از کامیون‌داران برای نوسازی ناوگان فرسوده بالای 25 سال عمر وجود 9.3میلیون‌ انواع خودرو فرسوده‌ دست دلالان از واردات کامیون‌دست دوم قطع می‌شود؟ نوسازی کامیون‌ها؛ به نام راننده به کام واردکننده؟ جزئیات طرح رئیس جمهوری برای نوسازی کامیون های فرسوده جولان کامیون 50 ساله 200 میلیون تومانی در جاده‌ها چرا نوسازی کامیونهای فرسوده متوقف شد؟ سنگ‌های بزرگ در مسیر نوسازی تاکسی‌های فرسوده قم به جای دادن آدرس غلط به مردم، برای خودروهای فرسوده چاره‌اندیشی کنید تردد مخفیانه کامیون‌های فرسوده در شهر در شرایط اضطرار وجود بیش از 400 هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور تردد بیش از 2میلیون خودروی فرسوده در کشور طرح جایگزینی 100 هزار خودروی فرسوده با دیزلی در شورای اقتصاد رد شد + جزئیات مجلس هم به "فرسوده‌ها" ورود کرد؛ آیا مصوبات اجرایی می‌شود؟ ورود 1000 دستگاه مینی‌بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی ورود 17 دستگاه مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تا پایان خرداد ماه جایگزینی «خودروهای کارکرده» با «تاکسی‌های فرسوده» تعلیق نوسازی خودروهای عمومی و یک پیشنهاد جایگزین خودروهای فرسوده از رده خارج می‌شوند؟ 140هزار خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شود دولت شرایط جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین را تسهیل کند نوسازی تاکسی‌های فرسوده؛ طرحی میان زمین و هوا مزایا و شرایط ثبت‌نام کارت‌های نوسازی خودرو‌های فرسوده چیست؟ ارزش ریالی خودروهای فرسوده در بازار مانع از اسقاط می شود هزینه خروج خوروهای فرسوده نباید به دوش مصرف کننده باشد طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده قابلیت اجرایی ندارد جدیتی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود نداشته است نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران با دست دوم های خارجی! توقف صدور پیش فاکتور«تاکسی‌های جدید» تا مشخص شدن قیمت نهایی ارز قطعات وارداتی سایه بازار ارز بر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بین شهری روند کند نوسازی تجاری‌های فرسوده دلایل توقف نوسازی ناوگان تاکسیرانی تردد یک سوم کامیون‌های کشور اضافی است ابرپروژه اسقاط در پیچ تند تحریم خداحافظی 8240 کامیون و کشنده فرسوده با ناوگان حمل‌ونقل مستثنی شدن خودروسازان و متقاضیان خودروهای فرسوده از رعایت برخی شروط دریافت تسهیلات آغاز ثبت نام از اتوبوس‌های فرسوده 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی مجهز به فیلتر جذب دوده می‌شوند طرح 10 میلیارد دلاری دولت برای نوسازی ناوگان جاده‌ای+جزئیات 50درصد هزینه نوسازی خودروهای فرسوده سنگین توسط دولت پرداخت می شود کامیون های بالای 50 سال نباید اجازه تردد در تهران داشته باشند اجرای طرح ساماندهی اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده تهران آغاز شد سهم 70 درصدی اتوبوس ها و کامیون های فرسوده در آلایندگی تهران با پرداخت تسهیلات جایگزینی خودرو‌های تجاری فرسوده موافقت شد نیاز به جایگزینی 6 هزار اتوبوس حمل و نقل عمومی خروج 200 هزار خودروی دیزلی در یک طرح سه‌ساله کاهش مصرف سوخت با کامیون‌های نو وعده خودروسازها برای آغاز مجدد نوسازی تاکسی‌ها از خرداد وام 320 میلیون تومانی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده تحویل 500 دستگاه مینی بوس ایسوزو به مشتریان چالش‌های اجرای ابرپروژه اسقاط تلاش ایدرو برای اجرای موفق طرح ملی نوسازی ناوگان سنگین نوسازی ناوگان فرسوده مانع هدررفت سرمایه ملی می شود موانع پیش‌رو در نوسازی سنگین‌های فرسوده پیشنهاد افزایش کرایه دراتوبوسهای نوسازی شده نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل تعاونی‌ها از محل اعتبارات سازمان محیط زیست جایگزینی 50 هزار دستگاه اتوبوس و کامیون در سال 97 جزئیات نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای با کمک وزارت نفت اتوبوس‌های تهران در حال کمتر و گرانتر شدن اقساط وام تعویض خودرو برای رانندگان تاکسی بجنورد سنگین است راه نجات از دردسر خودروهای فرسوده طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در تهران است صدور بارنامه به ناوگان بالای 50 سال ممنوع است حضور برندهای مطرح خودروسازی طی 2 ماه آینده در ایران جایگزینی خودروهای فرسوده اولویت دولت برای کاهش آلودگی هوای تهران است حلقه مفقوده طرح نوسازی ناوگان خودروهای سنگین فرسودگی30درصد ناوگان باری مرکزی بحران خودروهای فرسوده تا سال 1400 طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین، همه پتانسیل خودروسازان تجاری کشور را به فعلیت در می آورد ورود خودروهای سنگین به کرج ممنوع شد انتقاد معاون وزیر صنعت از بی‌توجهی به نوسازی خودروهای فرسوده در سال‌های گذشته سه پیش شرط برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کاهش 70 درصدی آلودگی هوای تهران با جایگزینی خودروهای فرسوده سهم کامیون های فرسوده در آلودگی هوا فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اهواز طرح نوسازی 90 هزار تاکسی فرسوده با وام 20 میلیون تومانی بستر احیای خودروها و کامیون‌های فرسوده وجود دارد صدور بارنامه برای ناوگان 50 سال و بالاتر ممنوع می‌شود ارائه تسهیلات چهاردرصدی جهت تعویض تاکسی‌های فرسوده سود دو سویه اسقاط فرسوده‌ها سه سال تا خداحافظی با دودزاهای جاده‌ای تعرفه خودروهای هیبریدی واقعی متعادل خواهد شد تنها راه رفع آلودگی هوای تهران از رده خارج شدن خودروهای فرسوده است آغاز طرح جایگزینی وانتهای فرسوده با وانت کارا 2000 سی سی بهمن موتور با تسهیلات علت خروج دولت از مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر تردد کامیون‌های فرسوده از سال 97 محدود می‌شود فرسودگی ناوگان حمل و نقل عامل رشد روزافزون تلفات جاده ای کمبود 3000 اتوبوس در تهران هشت سال است اتوبوس نو وارد ناوگان ما نشده است فرسودگی بیش 50 درصد از اتوبوس‌های تهران اسقاط خودروهای فرسوده فرصتی مناسب برای داشتن آسمان آبی تشریح آخرین وضعیت نوسازی 65 هزار کامیون فرسوده روند نامطلوب نوسازی 65هزار کامیون فرسوده توقیف کامیون‌های فرسوده فاقد معاینه فنی در تهران کامیون‌های فرسوده در تهران توقیف می‌شوند 56 درصد اتوبوس های تهران فرسوده هستند نوسازی 7000 تاکسی فرسوده پایتخت اولویت شهرداری خودروهای فرسوده خطری بالقوه درجاده ها و خیابان های گلستان خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد متوقف شده آمارهای متفاوت از سهم کامیون ها در آلودگی هوای پایتخت آغاز صدور پیش فاکتورهای تاکسی‌های جدید از امروز 3500 اتوبوس در سن فرسودگی قرار دارد ورود 30 اتوبوس جدید به ناوگان تهران اختلاف حساب ایران خودرو و دولت حل شد تحویل تاکسی های نو، پایان مهر از سر گرفته می شود وجود 17 هزار اتوبوس درون شهری فرسوده در کشور ممنوعیت تردد کامیون‌های فرسوده در تهران بررسی می‌شود اعلام جزئیات جایگزینی مینی بوس‌های فرسوده با تاکسی و یا خودرو ون جایگزین پراید با قیمتی متفاوت به بازار می آید تمام اتوبوس‌های گازسوز تهران فرسوده‌اند نوسازی مینی بوس های فرسوده به خط پایان رسید نوسازی 5500 دستگاه تاکسی فرسوده در خراسان رضوی تسهیلات ویژه برای نوسازی‌ تاکسی‌های تهران لزوم نوسازی تاکسی‌های فرسوده وجود یک میلیون و 500هزار خودروی فرسوده در کشور تاکسی پیکان از پایتخت خداحافظی می‌کند پازل خروج فرسوده‌ها با افزایش نقش واردکنندگان تکمیل شد بیش از 53 هزار تاکسی نو تحویل داده شد 70 هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال جاری نوسازی می شود ورود تاکسی ویژه مدارس به ناوگان تاکسیرانی نوسازی 21 هزار خودرو فرسوده حمل بار تسریع خروج فرسوده‌ها با تولید 20 خودروی پرمصرف اختصاص وام 200 میلیون تومانی برای نوسازی وسایل نقلیه باری طرح نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده قرچک کلید خورد دولت مصمم است از تردد خودروهای آلاینده و فرسوده جلوگیری کند اصلاح مصوبات مربوط به نحوه اسقاط خودروهای فرسوده در ازای واردات خودرو نوسازی خودروهای سنگین، کاهش آلودگی هوا را در پی دارد سه هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شدند ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده برای کنترل آلودگی هوا ثبت نام 5 هزار متقاضی در طرح نوسازی تاکسی مدل 86 هشدار سونامی خودروهای فرسوده و قوانینی که برای اسقاط به روز نمی‌شوند کامیونهای فرسوده 30 برابر آلاینده ترند فعالیت هزار تاکسی فرسوده در مشهد جولان 3هزار و 300 دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران تاکسی‌های پایتخت در حال نو شدن هستند توقف ارائه خدمات تاکسیرانی به خودروهای فرسوده بیش از 51 هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شد پرونده تاکسی های فرسوده تا پایان سال بسته می شود ثبت نام جایگزینی تاکسی های فرسوده تا مدل 1386 آغاز شد 51 هزار و 301 دستگاه خوردو فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شد جولان 187 هزار تاکسی فرسوده در کشور جایگزینی بالغ بر 400 تاکسی با مینی‌بوس‌های فرسوده روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر همدان کُند شده است 400 متقاضی طرح جایگزینی مینی‌بوس فرسوده تاکسی خود را تحویل گرفتند عرضه بلوک 2.5 درصدی سایپا آلودگی هوای کلانشهرها در دولت یازدهم کاهش یافت 300 دستگاه تاکسی فرسوده در سنندج نوسازی می شود از تصویب بیمه فرسودگی خودروها تا جرم‌انگاری آلودگی هوا نوسازی هزار و 800 دستگاه تاکسی در کشور مینی‌بوس‌های فرسوده تابستان تهران را نمی‌بینند جایگزینی خودروهای فرسوده با کندی انجام می گیرد خروج فرسوده‌ها با واردات خودرو گره خورد خودروهای فرسوده از رده خارج می شوند تردد وسایل نقلیه فرسوده ممنوع شد یک میلیون و 250 هزار خودروی فرسوده در کشور داریم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بیشترین رای اسقاط حدود یک میلیون و 900 هزار خودرو فرسوده با تسهیلات دولت ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی بازسازی می شود رکورد نوسازی تاکسی‌های فرسوده شکسته شد تخصیص تسهیلات ویژه نوسازی برای مالکان پیکان تاکسی انعقاد قرارداد جدید همکاری با بنز هوای تهران رو به بهبود است جزئیات برنامه دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خودروهای داخلی آدم نمی‌کشند، راننده‌ها مقصرند بیش از 900 هزار خودروی فرسوده در دولت یازدهم از رده خارج شده است تهران منتظر اتوبوس های دولتی نباشد گره کور نوسازی تجاری های فرسوده چگونه باز می شود؟ 350هزار خودرو فرسوده کشور تا پایان سال جاری از رده خارج می‌شود رفت وآمد 65 هزار دستگاه کامیون فروسوده بالاتر از 35 سال در جاده های کشور 35 هزار خودروی فرسوده در انتظار وعده نوسازی خروج 20 هزار خودرو فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود سه هزار وسیله نقلیه فرسوده در ناوگان حمل و نقل استان مرکزی جایگزینی تاکسی های فرسوده به کندی پیش می رود ثبت نام ویژه محصولات آذهایتکس با پرداخت 600 میلیون ریال طرح جایگزینی خودروهای فرسوده فعال آغاز شد طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز شد کامیون های فرسوده در قزوین نوسازی می شوند طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به کجا رسید؟ 60 هزار کامیون فرسوده را کدام برند نوسازی می‌کند؟ تدوین برنامه جدید برای جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده ناوگان عمومی نونوار می شود استقبال از طرح جدید تعویض خودروهای فرسوده سایپا با تسهیلات بدون بهره جولان خودروهای تاریخ مصرف گذشته نوسازی ون‌های مستعمل بزودی ضرورت جایگزینی خودروهای فرسوده با تولید داخل
Back to top