نگاهی به ساختار و نحوه عملکرد پیشرانه چرخه اتکینسون؛

چرخه‌ای برای محیط زیست

عصر خودرو- پیشرانه درون‌سوز پیستونی با چرخه اتو، ابداعی بزرگ بود که تحولی عظیم در حوزه وسایل نقلیه ایجاد کرد و دنیای امروزی را شکل داد. امروزه پس از گذشت یک قرن، همچنان مدرن‌ترین پیشرانه‌های پیستونی بر اساس چرخه اتو کار می‌کنند.

Friday 04 May 2018 - 12:37:00

چرخه‌ای برای محیط زیست

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  چرخه اتو با همه مزایای خود دارای معایبی نیز هست که به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این موضوع موجب شده تا برای دستیابی به بازده بیشتر و آلایندگی کمتر، نگاه مهندسان معطوف مدل دیگری از چرخه پیشرانه پیستونی شود که قدمتی برابر چرخه اتو دارد ولی در طول تاریخ چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در مطلب پیش‌رو، نگاهی خواهیم داشت به این چرخه دوستدار محیط زیست، یعنی چرخه اتکینسون.

از دریافت سوخت تا تحویل دود
یک پیشرانه پیستونی برای آنکه بتواند کار مکانیکی تولید کند، نیاز به افزایش قابل توجه فشار گاز در سیلندر دارد تا پیستون را حرکت داده و اجزای سیستم را به گردش درآورد. برای فراهم‌آوردن این افزایش ناگهانی فشار، به احتراق سوخت درون هوا نیاز داریم که اجرای این عمل نیاز به پیمودن چرخه‌ای ترمودینامیکی متشکل از چند فرآیند متفاوت دارد.
یک چرخه ترمودینامیکی ایده‌آل برای یک پیشرانه پیستونی چهار‌زمانه، چرخه اتو است که طی آن، دو فرآیند هم حجم و دو فرآیند بی‌دررو برگشت‌پذیر (هم‌آنتروپی) طی می‌شود. صحبت در خصوص وقایع و مکانیسم این فرآیندها از حوصله نوشتار خارج است اما به صورت خلاصه می‌توان بیان کرد که بر اساس پیش‌فرض ایده‌آل چرخه اتو، یک پیشرانه پیستونی باید بتواند در لحظه احتراق به حداکثر فشار و دمای ممکن رسیده و سپس در مرحله تخلیه گاز، بلافاصله سرد شود و به حالت اولیه خود بازگردد.
بدیهی است که در واقعیت نمی‌توان هیچ‌گاه به این چرخه رسید بنابراین پیشرانه‌ای پر‌بازده‌تر است که بتواند تا حد امکان خود را به این چرخه نزدیک کند. برآورده‌کردن این شرایط، در عمل بسیار دشوار و نیازمند دانش بالایی است که امروزه خودروسازان سرمایه‌های خود را صرف آن می‌کنند.
در حالت عادی، یک پیشرانه پیستونی ‌هنگام کارکرد با دور ثابت، قادر است خود را به چرخه ایده‌آل اتو نزدیک کند بنابراین به صورت نسبی بازده پیشرانه در هنگام رانندگی با سرعت و دور ثابت بالاتر است. بسته به طراحی پیشرانه و مدل ارائه قدرت و گشتاور، ضرایب دنده‌ها و آیرودینامیک خودرو، حداکثر بازده و کمترین میزان مصرف سوخت در دور و سرعت مشخصی به دست می‌آید که در عموم خودروهای سواری عادی در بازه حدودی 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت قرار دارد. با تغییرات دور پیشرانه، به دلیل صرف انرژی جهت تغییر دور و تغییرات پی‌درپی سرعت تکرار چرخه، بازده به صورت قابل توجهی افت می‌کند. به همین علت است که با رانندگی‌های سریع و ترمزهای مداوم، مصرف سوخت  به میزان محسوسی افزایش می‌یابد. به علاوه، به همین علت امروزه در خودروهای ‌هایبرید موازی تلاش می‌شود که تا حد امکان، پیشرانه درون‌سوز در یک دور ثابت ایده‌آل کار کرده و در باقی شرایط، وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز تغییر دور در شتاب‌گیری و ترمزگیری، بر عهده موتور الکتریکی‌ باشد که خود به واسطه انرژی‌های هدر‌رفته تغذیه می‌شود. بنابراین در چنین تیپ خودرویی‌،مصرف سوخت و آلایندگی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

چرخه اتکینسون
پیشرانه‌ای که بر اساس چرخه اتو کار می‌کند (فرآیند کاری آن به چرخه اتو نزدیک است) دارای چند مشکل خاص بوده که موجب می‌شود در بسیاری از موارد، بازده آن از حد انتظار پایین‌تر باشد. مشکل معمول، طولانی‌بودن پروسه تنفسی است که باید در طول دو دور دوران میل‌لنگ صورت پذیرد. به عبارتی تنها مرحله احتراق در نیم دور از دو دور دوران میل‌لنگ نقش داشته و در سه‌چهارم باقی‌مانده از پروسه (یک دور و نیم دوران) سیستم در حال هرزگردی برای بازگشتن به حالت ابتدایی برای تولید قدرت بوده و پیستون به اندازه مسافتی که گاز در حال انبساط، آن ‌را حرکت داده است، باید باز‌گردد تا مکش و تراکم را انجام دهد. این معضل موجب طولانی‌شدن فرآیندها و هدر‌رفتن کار مکانیکی می‌شود. در حالت ایده‌آل چرخه اتو، مراحل تنفس و تخلیه نباید وجود داشته باشند و یا بسیار کوتاه و بدون تبادل حرارت باشند (صرف کامل انرژی برای انبساط  و بسته‌شدن آنی سوپاپ‌ها) که با توجه به ساختار مکانیکی پیشرانه 4 زمانه پیستونی، برآورده‌کردن آن به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبوده و موجب می‌شود تا نرخ جریان پایدار و فزاینده تنفسی در پیشرانه وجود نداشته باشد و در نتیجه، پیشرانه هیچ‌گاه به حالت ایده‌آل اتو نزدیک نشود.
این مشکلات، بازدهی را خصوصا در هنگام تغییر دور و دوران با دورهای متوسط و بالا بسیار کاهش می‌دهد.
در چرخه اتکینسون که برای نخستین‌بار توسط مخترع بریتانیایی جیمز اتکینسون در سال 1882 ثبت شد، توجه معطوف به بهبود مسیر تنفسی سیستم و تأمین جریان گاز به صورت مداوم و فزاینده است. ایده جیمز اتکینسون در چرخه ابداعی خود، متمرکز بر این موضوع بود که با وجود اینکه نمی‌توان از هدر‌رفت گرما پس از احتراق جلوگیری کرد و سیستم را به صورت آنی به حالت اول باز‌گرداند اما می‌توان با یکنواخت‌کردن پروسه تنفس سیلندر و کوتاه‌کردن فرآیندها، به بازده به‌مراتب بالاتری دست پیدا کرد. اتکینسون ایده خود را با اضافه‌کردن یک رابط به شاتون عملی کرد. این رابط موجب می‌شد تا تمام 4مرحله مکش، تراکم، احتراق و تخلیه در یک دور دوران میل‌لنگ خلاصه شود و در عمل، مدت زمان چرخه ترمودینامیکی سیستم نصف شود. در این شرایط عملا شاهد رفتار متفاوتی از پیستون خواهیم بود که شامل رفت و برگشت با کورس‌های متغیر است که این امکان را می‌دهد تا با یکسان‌بودن دور میل‌لنگ و میل‌سوپاپ، در طول باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها با رفتار سریع‌تر پیستون جریانی یکنواخت و فزاینده از گاز در سیلندر را داشته باشیم که با سرعتی بالاتر از پیشرانه پیستونی اتو پر و تخلیه و مجددا آماده می‌شود. در حقیقت با آغاز چرخه اتکینسون، پیستون با حداکثر کورس خود مکش را انجام داده و پیش از آنکه سوپاپ ورودی فرصت بسته‌شدن پیدا کند عمل تراکم را آغاز می‌کند. این امر موجب پس‌زدن مقداری از مخلوط هوا و سوخت به پشت سوپاپ ورودی شده و هنگامی که سوپاپ ورودی بسته می‌شود، گاز پس‌زده شده در حالت آماده‌ باقی می‌ماند. انجام این عمل تاثیری معادل کوتاه‌شدن چرخه مکش و تراکم و بهبود شرایط تنفسی دارد و تبادل حرارت کمتری نیز رخ می‌دهد. در نتیجه، مخلوط پیش از آنکه دمای بالایی پیدا کند آماده احتراق بوده و سیلندر نیز هیچگاه به صورت کامل پر نمی‌شود. نتیجه این است که با کوتاه‌شدن چرخه مکش و تراکم، می‌توانیم انبساط زیادی پس از احتراق داشته باشیم. بر‌خلاف چرخه اتو که نسبت تراکم و انبساط همواره برابر است، در چرخه اتکینسون نسبت انبساط به میزان بسیار زیادی بزرگ‌تر از نسبت تراکم است و در نتیجه بیشترین میزان کار مکانیکی ممکن را به ازای هر مرحله تنفس خواهیم داشت.

چرا اکنون به یاد چرخه اتکینسون افتاده‌ایم؟
همان‌گونه که شرح داده شد، تمرکز چرخه اتکینسون بر یکنواخت و فزاینده کردن پروسه تنفسی سیلندر است که در نتیجه آن، با کوتاه‌شدن چرخه‌ها، هم فرصت تبادل حرارتی کمتری داریم و هم می‌توانیم انبساطی بزرگ‌تر از تراکم را فراهم کنیم. بنابراین کار مکانیکی بیشتری به ازای مقدار سوخت کمتر به دست آورده و کار کمتری هم برای بازگرداندن سیستم به حالت اول صرف می‌کنیم. این مزایای مهم در پیشرانه پیستونی بر اساس چرخه اتو مشاهده نمی‌شوند. اما چرا حال پس از یک قرن استفاده از چرخه اتو به فکر چرخه اتکینسون افتاده‌ایم؟
حقیقت این است که پیشرانه چرخه اتکینسون با تمام مزایای خود به طور متوسط توان و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه چرخه اتو خصوصا در دورهای متوسط و پایین ارائه می‌کند. چرا‌که یک پیشرانه با چرخه اتکینسون برای داشتن جریان تنفس یکنواخت و کوتاه‌کردن پروسه مکش و تراکم، هیچگاه سیلندرهای خود را به صورت کامل پر‌نمی‌کند و مقداری از مخلوط هوا و سوخت را مجددا به پورت ورودی پس می‌زند. چرخه اتکینسون کارایی خود را پس از احتراق و انبساط بیشتر از تراکم، ارائه می‌دهد تا با صرف سوخت کمتر، کار مکانیکی بیشتر به دست آورد و این امر باعث می‌شود تا پیشرانه نتواند منحنی توان و گشتاور مطلوبی در مقایسه با پیشرانه چرخه اتو ارائه دهد و توان آن در دور و سرعت‌های پایین مناسب نباشد و کشش کافی برای دورگیری و افزایش شتاب را ارائه ندهد. ساختار میل‌لنگ با شاتون کمکی نیز مقدار قابل توجهی از کار به دست آمده را هدر داده و ضمن پیچیدگی پروسه روغن‌کاری و بالانس‌کردن پیشرانه، امکان دستیابی پیشرانه به دورهای بالا را تا حد زیادی محدود می‌کند.
این مشکلات باعث شد تا مزیت اصلی چرخه اتکینسون که همان بازده بالاتر نسبت به سوخت مصرفی بود چندان جلوه نکند و چرخه اتو به حیات خود ادامه دهد.
در دهه 50 میلادی، مهندسی آمریکایی به نام رالف میلر، ابداعی به نام چرخه میلر را ثبت کرد که در واقع اصلاحی بود بر چرخه اتکینسون. وی برای پیشرانه‌های پیستونی گازسوز با چرخه اتکینسون سوپرشارژری در نظر گرفت که قادر بود به روند تغذیه فزاینده پیشرانه کمک کرده و افت توان در دورهای پایین را پوشش دهد. خودروی مزدا  millenia مدل 1994‌، با حذف سیستم شاتون کمکی و تنها با به تأخیر انداختن بسته شدن سوپاپ ورودی به همراهی یک سوپر شارژر توانست از چرخه میلر  بهره ببرد.
امروزه استفاده از چرخه اتکینسون در خودروهای‌ هایبرید موازی توسط شرکت‌هایی چون تویوتا و هوندا صورت می‌گیرد. در این مدل پیشرانه‌های اتکینسون مدرن، سیستم شاتون و میل‌لنگ کاملا با پیشرانه اتو عادی یکسان است اما به کمک سیستم VVT-iE پیشرانه قادر است بین حالات چرخه اتکینسون و اتو سوئیچ کند و در حالت چرخه اتکینسون با کاهش مصرف، افت کشش خود را به کمک موتور الکتریکی جبران کند. در واقع سوپاپ‌های ورودی قادرند با باز ماندن به مدت طولانی‌تر در هنگام تراکم، چرخه اتکینسون را آغاز کرده و با کاهش گنجایش سیلندر و کوتاه‌کردن مکش و تراکم به صورت مجازی، انبساط بیشتری در زمان احتراق به دست آورده و با سوخت کمتر کار مکانیکی بیشتری تولید کنند و روند تخلیه و پر شدن سیلندر نیز یکنواخت‌تر شود.

نمونه اولیه طرح پیشرانه چرخه اتکینسون با شاتون کمکی که حتی فاقد میل سوپاپ بود

 

برای متغیر کردن کورس پیستون، حتی از دنده رینگی روی میل‌لنگ استفاده شد.

 

پیشرانه چرخه میلر مزدا میلنیا با سوپرشارژر

 

علیرغم عدم محبوبیت پیشرانه چرخه اتکینسون با کورس متغیر، بسیاری از کمپانی‌ها نظیر هوندا و نیسان به سراغ آن رفتند

 

در پیشرانه‌های‌ هایبرید موازی امروزی، چرخه اتکینسون توسط میل سوپاپ کنترل شده و افت کشش، توسط موتور الکتریکی داخل گیربکس جبران می‌شود.

 

تفاوت مرحله تراکم مدل اتکینسون با اتو

 

نویسنده: عارف منظری

برچسب ها

محیط زیستپیشرانهموتور خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
85 درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌ هستند داخلی سازی 90 درصدی موتور XUP ایران خودرو شکسته شدن رکورد روزانه تولید 5 سال اخیر شرکت مگاموتور قلب های تازه محصولات سایپا تولید انبوه اولین نسل خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو در بهار1403 تخفیف های پرشیا خودرو در بخش خدمات ویژه روز محیط زیست ثبت رکورد تاریخی تولید موتور ملی در ایران خودرو حرکت شتابان ایران خودرو در توسعه خانواده موتور ایران خودرو در تولید موتور هم رکورد زد بهبود 50 درصدی شاخص های کیفی ایران خودرو در تولید موتور ایران خودرو باز هم رکورد زد، این بار 3658 دستگاه موتور در روز صنعت خودرو با وجود تحریم‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد شمارش معکوس برای آغاز تولید قوی‌ترین موتور داخلی در ایران‌خودرو ساخت موتورهای جدید با مصرف سوخت کمتر تامین اعتبار پروژه‌های توسعه محصول با تولید کامل قلب‌های به‌روز محصولات آینده ایران خودرو خودروهای بی‌کیفیت محیط‌بانان در مقایسه با شکارچیان برنامه ایران خودرو برای تولید انبوه نسل جدید موتور EF7 اکثر خریداران خودروهای برقی دغدغه محیط زیست ندارند همکاری سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبریدی شاهین مرحله نخست طرح جهش کیفیت ایران‌خودرو در حوزه موتور و گیربکس سرمایه‌گذاری آئودی برای افزایش تولید موتور الکتریکی در مجارستان اولین موتور خانواده سه‌سیلندر امسال تولید می‌شود ساخت هلیکوپتر سبک 2 نفره با موتور پراید توسط نخبه ایرانی! تخفیف های پرشیا خودرو در بخش خدمات ویژه روز محیط زیست توسعه موتور ملی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی صنعت خودرو عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور است معرفی قوی ترین موتور سه سیلندر داخلی در نمایشگاه موتور تهران موتور شاسی بلند فراری چند سیلندر است؟ روش بهینه شستشوی موتور خودروها با نانو محلول آب پایه ایران خودرو از رکورد تعداد تولید موتور ملی عبور کرد نصب موتور تسلا روی یکی از محبوب ترین مدل های هوندا! +عکس روش اقتصادی و دوستدار محیط زیست برای بازگردانی روغن‌های سوخته انطباق محصولات و فرآیندهای ایران خودرو با استانداردهای سازمان محیط زیست چرا موتور خودرو می‌سوزد؟ منظور از VVT در موتور‌های درون سوز چیست؟ آیین نامه اجرایی تعیین سن فرسودگی خودروها ابلاغ شد خودرو به‌جای اسب در شهر باستانی «پترا» سرمایه گذاری سایپا برای طراحی و تولید خانواده موتور نسل جدید موتورهای ایران خودرو در راه است آیا باید موتور خودرو را در زمستان گرم کنید؟ هر آنچه نیاز است از تعمیر موتور و گیربکس خودرو بدانید! نخستین تکنوسنتر طراحی و توسعه خودرو کشور در سایپا راه‌اندازی شد اسقاط فرسوده‌ها نباید منوط به واردات خودرو شود خودروهای برقی باید صدادارتر شوند! افزایش تیراژ تولید موتورهای کم مصرف ایران خودرو دست رد خودروسازان آلمانی به فعالان محیط زیست آزمون موتورهای یورو 6 در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو پیشنهاد متخصصان برای افزایش عمر موتور خودرو روشن ماندن خودرو در حال خلاص به موتور لطمه میزند؟ تولید روزانه هزار دستگاه موتور +TU5 پیشرانه و گیربکس تازه نسل جدید لندکروزر را بشناسید چالش جدید زیست‌محیطی با بازیافت باتری‌های برقی علت عدم تحویل نیسان دیزل به مشتریان چیست؟ فشار محیط زیست برای تولید خودروی یورو 6 طراحی قوی‌ترین موتور پایه گازسوز کشور در ایران‌خودرو رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری: باید برای رسیدن تیوان به ظرفیت تولید 500هزار موتور در سال کمک شود محصولات مدیران خودرو، دوستدار محیط زیست خودروهای برقی علیه محیط زیست؟ صرفه‌جویی 684 میلیون دلاری در یارانه سوخت فراخوان مشارکت قطعه سازان برای داخلی سازی موتور جک J4 افتتاح خط تولید جدید چهار قطعه خودرو در شرکت آذرموتور مبین البرز سازمان محیط‌زیست از پروژه ملی شاهین در چارچوب قوانین حمایت می‌کند حمایت وزارت صمت از توسعه تجهیزات آزمون استانداردهای ایمنی،کیفی و زیست محیطی در ISQI خانواده پیشرانه کم مصرف (سه استوانه) ملی قابلیت نصب روی همه خودروهای کشور را دارد خودروی برقی به کمک آلودگی هوا می آید؟ کاهش 20 درصدی آلایندگی با تولید موتور سه‌استوانه ایرانی علت گرم شدن بیش از حد موتور خودرو چیست؟ بهترین روش موتورشویی خودرو کدام است؟ قلب ایرانی«تارا» در مدار تولید روغن نامناسب، بلای جان موتورهای مدرن طراحی موتور 3 استوانه با مصرف سوخت 5 لیتر در هر 100 کیلومتر سرمایه‌گذاری کلان ولوو برای موتور ارتقای کیفیت موتور خودروها با مصرف سوخت کمتر موافقت سازمان محیط زیست با شماره‌گذاری رنوها به شرط عرضه با مدل 98 موفقیت موتور خودروی شاهین در آزمون‌های عملکردی آزاد شدن موتورسیکلت‌های فرسوده موجب آلودگی بیشتر هوا می شود توصیه های مهم برای افزایش طول عمر موتور محصولات ایران خودرو با نسل جدید قوای محرکه در راه بازار بهترین روش موتور شویی چیست ؟ موتورشویی خودرو انجام دهیم یا نه؟ موتور سه استوانه جایگزین موتورهای ایران خودرو می‌شود تولید انبوه موتور XU پلاس تا پایان امسال مازراتی با MC20 از پیشرانه موفق خود رونمایی کرد+تصاویر موتور XU پلاس امسال به تولید انبوه می‌رسد چرا خودروی هیبرید در ایران تولید نمی‌شود؟ چالش های تولید موتور در صنعت خودروسازی کشور نقض قانون برای مالکیت خودروهای فرسوده، نادیده گرفتن حقوق عامه مردم است سرنوشت قانون ابطال شده «تعیین سن فرسودگی خودروها» چه می‌شود؟ تایر خودرو منبع مهم آلودگی میکروپلاستیک‌ در آب‌های جهان روغن ایرانی با تکنولوژی روز دنیا 8 پیشرانه برتر نیسان؛ از مهندسی ژاپنی تا انتخابی برتر برای حرفه ای ها +تصاویر آشنایی با انواع چیدمان موتور خودرو - بخش اول نحوه عملکرد موتورهای دورانی و تفاوت آنها با موتورهای پیستونی نگرانی‌های فراتر از یورو 5 بهترین خودروهای SUV دوستدار محیط زیست تولید نیروی بیشتر با موتورهای دارای تکنولوژی GDI تولید موتورهای کم مصرف و پرقدرت، دستاورد نوین گروه بهمن عوامل کاهش‌دهنده قدرت خودرو چیست؟ الزام ایران خودرو و سایپا به تولید خودرو یورو 5 در سال 99 انتخاب شرکت‌های بازرسی در فرآیند نظارت بر آلایندگی وسایل نقلیه پیشرانه احتمالی محصول جدید ایران خودرو را ببینید هزینه بنزین به محیط‌زیست داده می‌شود خودرویی از مواد بازیافتی ساخته می شود آلودگی صوتی 17 نقطه تهران در وضعیت خطرناک است هوای شهرهای بزرگ پاک است محیط زیست اجازه شماره‌گذاری خودروهای یورو 4 را در سال 99 نمی‌دهد نظر محیط زیست تهران درباره استفاده از دوچرخه زورمان به خودروسازان نمی‌رسد موتورسیکلت برقی ارزان و صرفه جویانه تولید شد شمارش معکوس ادغام پژو و فیات پاسخ کمیسیون صنایع به سازمان محیط زیست چه خواهد بود؟ + نامه اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی است حفظ محیط زیست را به کودکان آموزش دهیم «آرنولد شوارتزنگر» خودرو الکتریکی خود را به نوجوان فعال زیست محیطی قرض می دهد مخالفت رییس محیط زیست با درخواست دیزلی‌ها برای حذف فیلتر دوده اقدام برای کاهش چهاردرصدی آلاینده‌ها سواری دیزلی؛ عقبگرد محیط زیستی پیوند قلب به سبک ایرانی تولید سواری دیزلی تجارت آلاینده‌هاست جریمه جالب مرد سگ آزار شفتی کاتالیست ناکارآمد دلیل افزایش ازن در تهران انتقاد دبیر کاهش آلودگی هوا از عدم اجرای حدود مجاز آلایندگی از ابتدای اردیبهشت سایپا برنامه مدونی برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت دارد حضور سایپا در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست آئین‌نامه جدید حدود مجاز انواع وسایل نقلیه کشور تدوین و ابلاغ شد 66 درصد آلودگی هوای تهران از خودروهای گازوئیلی است بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها انتقاد محیط زیست از پلیس و بیمه مرکزی در مورد خودروهای فرسوده باید به بالاترین استاندارد زیست محیطی خودرو دست یافت قابلیت 250 هزار لیتر صرفه‌جویی سوخت با تعویض باک‌های خودرو چه عواملی منجر به کاهش قدرت تولیدی موتور در دراز مدت می شوند ؟ نگاهی به یکی از پیشرانه های خاص کامیون های GMC موتور 1000 اسب بخاری استون مارتین (+عکس) اجرای مرحله دوم طرح کاهش از شنبه تلف شدن یک راس کل وحشی در تصادف بکارگیری 80 دستگاه موتورسیکلت برای جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی طراحی موتوری برای جایگزینی موتورهای برق مستقیم و متناوب فراخوان محیط زیستی هلدینگ داتیس مردود شدن 30 تا 40 درصد خودورها در تست معاینه فنی آشنایی با کلاچ فن، نحوه کارکرد و انواع آن آیا این موتور قدرتمندترین 8 سیلندر جهان است؟ حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا اجرای طرح ویژه نظارت بر عملکرد کارواش‌های غرب تهران رأی‌ ترامپ به خودروهای پرمصرف هیچ دستاوردی در کمیته موتورسیکلت برقی نداشتیم تردد یک سوم کامیون‌های کشور اضافی است 50 درصد گازوییل کشور استاندارد است ایستادگی سازمان محیط زیست منجر به ارتقای صنعت موتورسیکلت شد خودروسازان جهان به چه قوانین محیط‌زیستی پایبندند؟ کلانتری از فعالیت های زیست محیطی ایران خودرو تقدیر کرد پیشرانه‌های دو‌زمانه و چهارزمانه چه تفاوت‌ها و چه ویژگی‌هایی دارند؟ تایمینگ پیشرانه و مروری بر تسمه تایم و زنجیر تایم چرخش بی واسطه رای منفی هیات وزیران به شماره‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌های کاربراتوری دود موتورسیکلت ها در چشم مردم و صنعت! پیشرانه های درونسوز نمی میرند گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند دوچرخه در مصاف جهانی با چالش های محیط زیستی اُزُن و گردوغبار؛ آلاینده‌های هوای تهران در تابستان 10 موتور خودروی برتر جهان در سال 2018 هوای تهران با شاخص 53 در شرایط سالم است عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ بررسی دلایل لرزش پیشرانه هوای پایتخت با شاخص 52 در شرایط سالم است هوای امروز تهران سالم است مشکلاتی که از نیاز پیشرانه به تعمیر اساسی خبر می‌دهند را بشناسید (بخش دوم) آلودگی هوا سه منبع اصلی دارد مرگ سالانه 7 میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا هوای تهران سالم است نبود آزمایشگاه مرجع عامل اختصاص مهلت 10 ماهه به موتورسازان نگاهی به جدیدترین خودروی ولوو XC40 T5 هوای پایتخت با شاخص 71 سالم است بررسی عملکرد موتور خودرو فرش قرمز مرگ زیرپای جاده چالوس وقتی پیشرانه از نفس می‌افتد (بخش اول) عیب یابی صدای غیر عادی موتور خودرو علت بالا رفتن آمپر آب خودرو و راه‌های حل آن هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت با پیشرانه‌های بدون میل‌سوپاپ و سیستم FreeValve آشنا شوید عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ رعایت نکردن چه نکاتی به پیشرانه خودرو شما صدمه وارد می‌کند؟ (2) عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ رعایت نکردن چه نکاتی به پیشرانه خودرو شما صدمه وارد می‌کند؟ (1) هوای پایتخت با شاخص 96 سالم است کارواش‌های پایتخت زیر ذره‌بین محیط زیست دریافت لوح و تندیس سیمین صنعت سبز کشور توسط شرکت سایپاسیتروئن هوای پایتخت با شاخص 73 سالم است عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ چرا پیشرانه خودرو کپ می‌کند؟ گام به گام با تیونینگ موتور برای رسیدن به عملکرد بهتر؛ جراحی قلب آتشین حفظ محیط زیست‌ با سیاست‌های صنعت خودرو امکان ‌پذیر نیست علاقمندی آلمانی ها برای توسعه همکاری در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل پیشرانه‌های امروزی چه تفاوت‌هایی با پیشرانه‌های قدیمی دارند؟ هوای پایتخت با شاخص 108 برای گروه های حساس ناسالم است هوای تهران ناگهان پاک شد! محیط زیست با نمک پاشی در معابر مخالف است در اجرای قانون هوای پاک سخت‌گیرانه برخورد می‌کنیم الزام خودروسازان کشور به رعایت استانداردها بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021؛ نبرد تسلیحاتی اجرای قانون هوای پاک تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است گزارش تصویری از آغاز به کار چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران رایدکس تأثیر آبکاری لوله اگروز بر راندمان موتور هیوندای برادر 2 قلوی توسان از نوع الکتریکی را معرفی کرد (+عکس) هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس درجا روشن‌ماندن پیشرانه چه معایب و ایراداتی دارد؟ حرکت برمدار دور آرام فعالیت بازار خودرو از اول بهمن‌ماه در زنجان آغاز می‌شود ظرفیت فضای تردد خودروها در شهر تهران 8 برابر انسان‌ها است نوسازی ناوگان حمل و نقل با اتوبوس‌های دوستدار محیط زیست ساخت سمنان بلاتکلیفی قانون «فیلتر دوده» در نبود جزییات ورود تاکسی‌های تمام برقی به لندن هوای پایتخت ناسالم است پیشرانه‌ مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد آیا گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن خودرو لازم است؟ ورود خودروهای وارداتی به چرخه تردد در گرو تایید محیط زیست تولید کنندگان داخلی برای تولید خودروهای هیبریدی سراغ شرکای قدرتمند خارجی بروند افزایش عمر پیشرانه با انتخاب صحیح روغن موتور هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است حذف آلودگی دیزل‌ها در گروی نصب فیلتر دوده هوای تهران ناسالم است مروری بر 3 پیشرانه تنومند خودرو‌های آفرودی دهه 90؛ 3 قلب پر‌تپش ورود آفرودسوارها به مرنجاب ممنوع شد پاییز امسال آلوده‌تر از پاییز 95 است دلایل اصلی در کاهش قدرت پیشرانه یک اشتباه مهم در آب‌بندی موتور خودرو رد یک باور قدیمی؛ خوردن شیر از مضرات آلودگی هوا کم نمی‌کند همه‌چیز در یک خودرو، حجم موتور آن نیست باید در تولید موتور و گیربکس خودرو سرمایه‌گذاری شود پافشاری لامبورگینی بر استفاده از پیشرانه‌ V8 و V12 استفاده از سوخت زیستی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از خراب‌شدن خودرو؛ امدادگر خودت باش رونمایی هیوندای از نسل بعدی پیشرانه هایش در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آشنایی با انواع موتور خودرو ضعف سیستماتیک نظارت سازمان محیط زیست بر صنعت خودرو محلی برای خروج توان موتور آلودگی هوا موجب افزایش استرس دانش‌آموزان می‌شود سامانه‌های داخلی اشتراک سفر سرگردانند 15 روش برای طول عمر اتومبیل‌های تقویت‌شده فناوری جدید مزدا در تولید موتور خودرو جایگزینی2000 خودرو سنگین فرسوده با همت بانک صادرات بنزین وارداتی توزیع شده در یک کلان شهر استاندارد نیست مزدا موتورهای جدید فاقد جرقه را معرفی می‌کند جایگاه‌های CNG استان یزد استاندارد شد احداث طولانی ترین بزرگراه مجهز به ایستگاههای شارژ در استرالیا شورشیان پیشرانه افسار پیشرانه اولین تصاویر پورشه کاین 2018 لو رفت +عکس خودرو DB11 اولین استون مارتین با قلب تپنده مرسدس-AMG + تصاویر روایتــی دیگر از پرخــوران‌ها «موتور کم‌مصرف» توسط فناوران ایرانی تولید شد اضافه‌هایی که اضافه نیستند! شیـر یکطرفه تجلــی ناب یک تلفیـــق پیشرانه XU7 JP4 جراحی قلب باز در پارکینگ! آشنایی با تیون‌آپ ایتالیایی آواز ناخوشایند پیشرانه آشنایی با موتورهای مختلف خودرو از حضور پرقدرت سایپا در نمایشگاه محیط زیست قدردانی می کنم نجات زندگی حدود یکصد درخت اتوبان نیایش خطری کوچک با اثری بزرگ موتورهای کاربراتوری متهم آلودگی هوا آب بندی موتور خودروهای صفر چقدر ضرورت دارد؟ برگزاری سه شنبه بدون خودرو درایوان بیان توانایی‌های یک پیشرانه کیفیت هوای مشهد در وضعیت هشدار تعیین جایزه 1.5میلیون یورویی برای کاهش آلودگی هوا راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلاینده هوا در بافق ترخیص خودروهای کاربراتوری مرهمی بر آلام آلودگی هواست 35 میلیون نفر در کشور متاثر از آلودگی هوا تعداد ایستگاه‌ها تا پایان سال باید به 173 ایستگاه مترو برسد پنچر شدن چرخ «سه شنبه‌های بدون خودرو» در پارک لاله! عوارض آلایندگی به جای شهرداری‌ها باید برای محیط زیست هزینه شود کیفیت هوای 12 ایستگاه مشهد در وضعیت هشدار سه شنبه های آبی در تقویم خاکستری دوچرخه سواری گروهی سنندجی ها با هدف فرهنگ سازی خمین به پویش سه شنبه های بدون خودرو پیوست اسقاط بیش از 10 هزار خودروی فرسوده در سال95 جولان 3 میلیون موتورسیکلت در کلان شهر تهران بازاری گـــران از جنس فـــولاد ثبات بخشی به روند اعلام استاندارد وارداتی‌ها هوای امروز تهران سالم است هوای پایتخت "ناسالم" شد کارت سوخت چیزی جز به زحمت انداختن مردم نیست تبدیل خودروهای فرسوده برای بهبود کیفیت هوا کیفیت بنزین ایران در مقایسه با جهان هوای تهران سالم است هشتاد و پنجمین روز هوای سالم تهران در سال 95 با شاخص 85 هوای تهران سالم است تجهیزات برای زیرآبی رفتن هوای تهران سالم است هوای تهران سالم است تهرانی‌ها منتظر گرد و غبار باشند راننده تاکسی سبز «سفیر محیط زیست» شد موتورسیکلت برقی تولید محققان دانشگاه امیرکبیر در مسیر تجاری‌سازی ممنوعیت شماره‌گذاری 15خودرو داخلی هوای تهران سالم است بازگشت هوای سالم به پایتخت آلوده ترین منطقه تهران، در شرایط اضطرار اتصال بانک اطلاعات شماره‌گذاری خودروها با سامانه سیمفا هوای تهران برای شهروندان حساس ناسالم شد یخ شکن سازگار با محیط زیست خودرو ساخته شد هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم شد اتصال سیستم سیمفا به پلیس راهور، معضل ساماندهی معاینه فنی «نصب فیلتر جاذب ذرات معلق» شرط واردات خودروهای دیزلی لوکس خوش‌شانس هوای امروز تهران سالم است هوای تهران «سالم» است جنگ جهانی از نوع ماسل کارهای آلمان و آمریکا امروز هوای تهران سالم است افزایش بازدهی موتور خودرو با نانوذرات روز حسابرسی تلاش فورد برای کاهش مصرف سوخت موتورهایش با ایجاد سروصدا! 70 درصد آلودگی هوای ارومیه ناشی از خودروهای فرسوده است هوای تهران در شرایط سالم است هوای تهران در شرایط سالم است هوای تهران "سالم" است ثبات نسبی در وضعیت کیفی هوای پایتخت هوای امروز تهرام سالم است تور خودروهای کلاسیک کرج- نمک آبرود برگزار می‌شود اولین نسل موتورهای کم مصرف و پاک خودرو در دنیا ساخته شد هوای تهران پاک است 200خودرو به ناوگان گشت حفاظت از کاربری زمین های کشاورزی کشور اضافه شد خودرو خود را کنار درختان پارک نکنید تجارت الکترونیکی: راه حلی ارزشمند برای حفظ محیط زیست و درختان نمایشگاه بین المللی محیط زیست افتتاح شد سرمـازدگی موتـور آماده باش نیروهای خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی ابراز نگرانی «آیت‌الله موسوی‌اردبیلی» از وضعیت آلودگی هوا ضرر های گرم کردن موتور خودرو در زمستان خرج 95 درصد از بودجه جاری مترو در 9 ماه بررسی عدم کارکرد صحیح پیشرانه‌های دیزلی هوای تهران به شرایط سالم رسید هوای تهران، کرج، اصفهان و مشهد ناسالم است خودروهای فاقد «یورو 4 و یورو 5» پلاک نمی‌شوند هیاتی از اتحادیه اروپا برای بررسی واردات سوخت به ایران می آید فولکس واگن در روسیه برای محصولاتش فراخوان داد تب و لرز پیشـرانه اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان‌های همدان نیازمندمطالعات دقیق است آخرین منطقه بکر تهران زیر پای دام و چرخ آفرودسوارها، نابود می شود اجرای دایمی طرح زوج و فرد در پایتخت
Back to top