بیان توانایی‌های یک پیشرانه

عصر خودرو- 2 فاکتور اصلی در بیان تعریف توانایی‌های یک پیشرانه گفته می‌شود که یکی توان تولیدی و دیگری گشتاور تولیدی موتور است.

Friday 14 October 2016 - 15:39:00

بیان توانایی‌های یک پیشرانه

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، توان با واحد‌هایی چون کیلووات و اسب بخار تعریف می‌شود که هر کیلووات برابر است با 1.34 اسب بخار. اسب بخار با نماد HP نمایش داده می‌شود که البته بسته به اینکه چگونه اندازه‌گیری شده باشد، ممکن است با واحد‌های Bhp و یا PS نیز نشان داده شود که تفاوت این سه روش اندازه‌گیری بسیار اندک است و واحد اصلی معمولا کیلووات یا اسب بخار است. اما فاکتور بسیار مهم‌تر دیگری که کمتر مد نظر قرار می‌گیرد، گشتاور تولیدی پیشرانه است. گشتاور با واحد پاوند فوت و یا نیوتن‌متر تعریف می‌شود که هر پاوند فوت برابر با 1.355 نیوتن‌متر است. نکته مهم در خصوص این دو فاکتور گفته شده در این است که توان تولیدی یک موتور همیشه ثابت است و تا رسیدن به سر چرخ‌ها به خاطر وجود اصطکاک و هرز رفتن‌هایی، کمتر از توان تولیدی گرفته شده از سر میل‌لنگ خواهد بود. اما گشتاور پیشرانه با گذر از گیربکس تغییراتی می‌کند که در یک خودرو این گشتاور در سر چرخ‌ها چندین برابر خواهد شد. در تعریف توانایی‌های یک پیشرانه همیشه ملاک توان و گشتاوری است که از سر میل‌لنگ گرفته می‌شود و نه چیزی که بعد از گیربکس به دست می‌آید.

برچسب ها

پیشرانه
مطالب مرتبط بیشتر
دود موتورسیکلت ها در چشم مردم و صنعت! پیشرانه های درونسوز نمی میرند عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ بررسی دلایل لرزش پیشرانه چرخه‌ای برای محیط زیست مشکلاتی که از نیاز پیشرانه به تعمیر اساسی خبر می‌دهند را بشناسید (بخش دوم) وقتی پیشرانه از نفس می‌افتد (بخش اول) با پیشرانه‌های بدون میل‌سوپاپ و سیستم FreeValve آشنا شوید عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ رعایت نکردن چه نکاتی به پیشرانه خودرو شما صدمه وارد می‌کند؟ (2) عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ رعایت نکردن چه نکاتی به پیشرانه خودرو شما صدمه وارد می‌کند؟ (1) عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛ چرا پیشرانه خودرو کپ می‌کند؟ پیشرانه‌های امروزی چه تفاوت‌هایی با پیشرانه‌های قدیمی دارند؟ تأثیر آبکاری لوله اگروز بر راندمان موتور پیشرانه‌ مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد افزایش عمر پیشرانه با انتخاب صحیح روغن موتور مروری بر 3 پیشرانه تنومند خودرو‌های آفرودی دهه 90؛ 3 قلب پر‌تپش دلایل اصلی در کاهش قدرت پیشرانه پافشاری لامبورگینی بر استفاده از پیشرانه‌ V8 و V12 رونمایی هیوندای از نسل بعدی پیشرانه هایش در نمایشگاه خودروی فرانکفورت محلی برای خروج توان موتور شورشیان پیشرانه افسار پیشرانه اولین تصاویر پورشه کاین 2018 لو رفت +عکس روایتــی دیگر از پرخــوران‌ها اضافه‌هایی که اضافه نیستند! شیـر یکطرفه تجلــی ناب یک تلفیـــق پیشرانه XU7 JP4 جراحی قلب باز در پارکینگ! آشنایی با تیون‌آپ ایتالیایی آواز ناخوشایند پیشرانه خطری کوچک با اثری بزرگ بازاری گـــران از جنس فـــولاد تجهیزات برای زیرآبی رفتن لوکس خوش‌شانس روز حسابرسی سرمـازدگی موتـور بررسی عدم کارکرد صحیح پیشرانه‌های دیزلی تب و لرز پیشـرانه
Back to top