راننده تاکسی سبز «سفیر محیط زیست» شد

عصر خودرو- ناصر خاکی "راننده تاکسی سبز" طی مراسمی به ابتکار ایسنا و با حضور مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل ایسنا به عنوان «سفیر محیط زیست» معرفی و تجلیل شد.

Sunday 19 June 2016 - 13:51:00

راننده تاکسی سبز «سفیر محیط زیست» شد

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم ضمن تشکر از این راننده دوستدار محیط زیست و ایسنا به خاطر توجه به محیط زیست، تاکید کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود که در مسیر حفاظت محیط زیست حرکت و جریان‌سازی کنند و بدون اینکه متاثر از جریان‌های زرد باشند خود جریان‌ساز بشوند و به ارتقای کیفیت زندگی بهتر شهروندان در کلانشهرهایی مثل تهران کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه تهران نسبت به سال 1335، 70 درصد پوشش گیاهی خود را از دست داده است، گفت: در شرایطی که وضعیت محیط زیست استان تهران به دلیل طمع اقتصادی برخی، هر روز بحرانی‌تر می‌شود و شاهد خشک کردن و قطع عامدانه درختان کهنسال این استان هستیم ودر جنوب تهران با پدیده نشت زمین مواجه شده‌ایم، شهروندان تهرانی باید حساس و مسئولیت‌پذیرتر باشند و مطالبه‌گرانه‌تر نسبت به موضوع محیط زیست شهری واکنش نشان دهند تا شرایط نامساعد حاکم بر تهران اصلاح شود.

درویش با تاکید بر اینکه عدم توجه به محیط زیست باعث آسیب‌رسانی به سایر حوزه‌های اجتماعی نیز شده است، افزود: طبق بررسی‌‌های صورت‌گرفته از زمان خشک شدن زاینده‌رود، میزان تخلفات رانندگی این منطقه نیز افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در حاکمیت مطلوب نباید بین مردم و حکومت فاصله باشد، گفت: برخی تصور می‌کنند حاکمیت باید همه مشکلات کشور را حل کند در حالیکه همه ما می‌توانیم با کارهای کوچک تلاش کنیم شرایط را از این وضعیت بحرانی خارج کنیم.  اگر مردم به استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه در برخی مسیرها‌ عادت کنند، مدیران عالیرتبه کشور را مجاب می‌کنند تا مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری ایجاد کنند و در راستای افزایش خطوط ریلی و توجه به رانندگان محیط زیست مسئولانه‌تر عمل کنند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تهران ظرفیت استقرار تنها 2.5 میلیون نفر را دارد، گفت: باد غالب در تهران پنج متر در ثانیه است و این شرایط به همراه جمعیت خارج از ظرفیت این منطقه، احتمال وقوع وارونگی دما و افزایش شاخص آلاینده‌ها را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در این شرایط به سطح کیفیت زندگی تهرانی‌ها توجه نمی‌شود، و به همین دلیل میزان افسردگی، خودکشی، بزهکاری و درگیری فیزیکی در میان شهروندان تهرانی افزایش یافته است، تاکید کرد: همه اینها به خاطر عدم توجه به محیط زیست و دور شدن از طبیعت است.

درویش با بیان اینکه به عنوان نماینده سازمان محیط زیست دست شما و شهروندان مسئولیت‌پذیری چون شما را می‌بوسم که نقش شهروندی خود را به خوبی ایفا می‌کنید و سعی دارید رویه و سلوک شهروندان را تغییر دهید ، از راننده تاکسی سبز خواست وقتی مسافران سوار تاکسی می‌شوند برای آنها توضیح دهید که هر فردی به رغم تمام مشکلات می‌تواند به اندازه خود در کاهش مشکلات زیست محیطی کشور فعالیت کند و به تاسی از طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" حداقل یک روز در هفته از خودروی شخصی استفاده نکنند، همچنین می‌توانید از مسافران بخواهید سیگار نکشند و هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کنند.

خجالت می‌کشم که کسی ماشین مرا در این شرایط فرسودگی که خود ایجاد آلودگی می‌کند، ببیند

ناصر خاکی،  راننده و ایده‌پرداز تاکسی جنگلی که سابقه فعالیت او در تاکسیرانی به شش سال می‌رسد، درباره نحوه خلق  این ایده خود با اشاره به اینکه در ابتدا یک گلدان کوچک در داشبورد ماشینم نگه می‌داشتم، گفت: وقتی خودم از انرژی آن گلدان استفاده کردم تصمیم گرفتم آن را گسترش دهم و انگیزه‌ام از این کار این بود که با این کار به مردم هم روحیه و آرامش دهم و پیامم را به گوش آنها برسانم که دوستدار محیط زیست باشند. من طراحی تاکسی را در هر فصل عوض می کنم. درخت های ماشین من در بهار شکوفه می‌دهند. پاییز می‎‌شود پاییزه می‌شود و زمستان‌ها هم گرد برف روی آن‌ها می‌نشیند. ماشین من چهارفصل است. علاوه بر این ها صدای طبیعت و پرندگان و آبشار هم در فضای خودرو پخش می‌کند تا این طبیعت برای مسافران جان بگیرد.

راننده تاکسی سبز عاشق طبیعت است و نسبت به حفظ آن احساس مسئولیت می‌کند و می‌گوید: تا جایی که بارها شده که در حال رانندگی بودم و دیدم که برخی به نهال کوچکی تکیه داده‌اند. پیاده شده‌ام و به آن‌ها تذکر داده‌ام. یا وقتی می‌بینم درخت‌های قطور و کهنسال را قطع می‌کنند و به جای آن نهال می‌کارند، قلبم می‌گیرد. یا وقتی پای درخت‌های خیابان به جای کود «ته سیگار» می‌بینم واقعا ناراحت می‌شوم.

خاکی معتقد است تاکسی‌اش نوعی جاذبه گردشگری است و امیدوار است به عنوان سفیر محیط زیست بتواند به شهرهای دیگر هم سفر کند تا با جلب همکاری تاکسیران‌هایی از شهرهای مختلف، تعداد تاکسی‌های مثل او در سراسر کشور افزایش یابد.

در تاکسی سبز هیچکس حق سیگار کشیدن ندارد و قبل از سوار شدن باید آن را خاموش کند، اما با همه این اوصاف واقعیت این است که حال این تاکسی سبز  خیلی خوب نیست و خاکی از مسئولان می‌خواهد تا به تاکسی سبز رنگش نظر لطفی داشته‌ باشند. برای من افتخار است که بتوانم به عنوان یک سرباز، حافظ محیط زیست و مبلغ آن باشم ولی خجالت می‌کشم که کسی ماشین مرا در این شرایط فرسودگی که خود ایجاد آلودگی می‌کند، می‌بیند. هفته گذشته به شورای شهر مراجعه کردم وماشینم مورد بازدید آقای ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران قرار گرفت تا مساعدتی کنند ولی هنوز خبری نشده. دوست دارم اتومبیلی برای تاکسی در اختیار من قرار دهند و پولش را هم بگیرند؛ اما حداقل امکاناتی داشته باشد که من بهتر بتوانم به رسالت خودم عمل کنم زیرا در طی این سال‌ها با ایجاد جنگلی کوچک در داخل تاکسی بارها با مسافرانم در خصوص فواید محیط‌زیست و لزوم حفظ آن صحبت کرده‌ام.

او ضمن تشکر از  ایسنا و سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال از جای خالی نمایندگان سازمان تاکسیرانی در این مراسم انتقاد و گلایه کرد و گفت: سازمان تاکسیرانی علی‌رغم دعوت بنده و پیگیری‌ خبرنگار ایسنا حاضر نشد نماینده‌ای برای حضور در این مراسم بفرستد.

نامه‌نگاری با ابتکار برای تعویض خودوری صاحب "تاکسی سبز"

درویش مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست پس از شنیدن مطالبات راننده تاکسی سبز از همکاری این سازمان برای تغییر خودروی وی خبر داد و گفت:  قول می‌دهم سازمان محیط زیست برای تعویض خودروی آقای خاکی نهایت تلاش خود را داشته باشد، در راستای الگوسازی حرکت تاکسی سبز،  حتما از طرف خانم ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌ای برای شورای شهر تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به منظور به‌روزرسانی خودروی آقای خاکی ارسال می‌شود.

مصرف‌گرایی و اسراف در مصرف انرژی طبیعت کشور را به خطر انداخته است

علی متقیان مدیر عامل ایسنا، ضمن تشکر از این راننده تاکسی به خاطر این اقدام محیط زیستی و تشکر از اقدام تشویقی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همه شهروندان ایرانی برای ملزم شدن به حفاظت محیط زیست باید به شعر حضرت مولانا که می‌گوید " هر کسی کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش" پایبند باشند.

وی ضمن انتقاد از رواج مصرف‌گرایی در نسل‌‌های اخیر از جمله مصرف‌گرایی در حوزه انرژی‌های تجدید ناپذیر، اظهار کرد: اسراف در مصرف انرژی در کشور طبیعت ما را به خطر انداخته و تخریب محیط زیست را به اوج خود رسانده است درحالیکه صرفه‌جویی در گذشته یک مفهوم نهادینه‌ و فرهنگ مثبت بوده است.

متقیان با بیان اینکه در بین نسل‌های گذشته تخریب طبیعت معنایی نداشت، افزود: در حالیکه در شرایط کنونی با رواج مصرف‌گرایی به جنگ با طبیعت برخاسته‌ایم و اگر بتوانیم به طبیعت برگردیم به زندگی خوب روزهای پیشین نیز برمی‌گردیم؛ اما باید این بار در مصرف آب یزدی فکر کنیم نه گیلانی. باید با آگاهی از وضعیت بحرانی آب کشور به صرفه‌جویی در مصرف آب و تغییر روش آبیاری از غرقابی به قطره‌ای رجوع کنیم.

در جریان این مراسم که با حضور اعضای خانواده و دوستان راننده تاکسی سبز برگزار شد، مدیرعامل ایسنا با اهدای لوح تقدیر و سکه بهار آزادی از احساس مسئولیت این شهروند تشکر و حمایت خود را از این حرکت محیط زیستی اعلام کرد.

برچسب ها

محیط زیستتاکسی سبز
مطالب مرتبط بیشتر
روش اقتصادی و دوستدار محیط زیست برای بازگردانی روغن‌های سوخته انطباق محصولات و فرآیندهای ایران خودرو با استانداردهای سازمان محیط زیست آیین نامه اجرایی تعیین سن فرسودگی خودروها ابلاغ شد خودرو به‌جای اسب در شهر باستانی «پترا» اسقاط فرسوده‌ها نباید منوط به واردات خودرو شود دست رد خودروسازان آلمانی به فعالان محیط زیست چالش جدید زیست‌محیطی با بازیافت باتری‌های برقی علت عدم تحویل نیسان دیزل به مشتریان چیست؟ فشار محیط زیست برای تولید خودروی یورو 6 محصولات مدیران خودرو، دوستدار محیط زیست خودروهای برقی علیه محیط زیست؟ سازمان محیط‌زیست از پروژه ملی شاهین در چارچوب قوانین حمایت می‌کند حمایت وزارت صمت از توسعه تجهیزات آزمون استانداردهای ایمنی،کیفی و زیست محیطی در ISQI خودروی برقی به کمک آلودگی هوا می آید؟ کاهش 20 درصدی آلایندگی با تولید موتور سه‌استوانه ایرانی موافقت سازمان محیط زیست با شماره‌گذاری رنوها به شرط عرضه با مدل 98 آزاد شدن موتورسیکلت‌های فرسوده موجب آلودگی بیشتر هوا می شود نقض قانون برای مالکیت خودروهای فرسوده، نادیده گرفتن حقوق عامه مردم است سرنوشت قانون ابطال شده «تعیین سن فرسودگی خودروها» چه می‌شود؟ تایر خودرو منبع مهم آلودگی میکروپلاستیک‌ در آب‌های جهان نگرانی‌های فراتر از یورو 5 بهترین خودروهای SUV دوستدار محیط زیست الزام ایران خودرو و سایپا به تولید خودرو یورو 5 در سال 99 انتخاب شرکت‌های بازرسی در فرآیند نظارت بر آلایندگی وسایل نقلیه هزینه بنزین به محیط‌زیست داده می‌شود خودرویی از مواد بازیافتی ساخته می شود آلودگی صوتی 17 نقطه تهران در وضعیت خطرناک است هوای شهرهای بزرگ پاک است محیط زیست اجازه شماره‌گذاری خودروهای یورو 4 را در سال 99 نمی‌دهد نظر محیط زیست تهران درباره استفاده از دوچرخه زورمان به خودروسازان نمی‌رسد موتورسیکلت برقی ارزان و صرفه جویانه تولید شد شمارش معکوس ادغام پژو و فیات پاسخ کمیسیون صنایع به سازمان محیط زیست چه خواهد بود؟ + نامه اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی است حفظ محیط زیست را به کودکان آموزش دهیم «آرنولد شوارتزنگر» خودرو الکتریکی خود را به نوجوان فعال زیست محیطی قرض می دهد مخالفت رییس محیط زیست با درخواست دیزلی‌ها برای حذف فیلتر دوده اقدام برای کاهش چهاردرصدی آلاینده‌ها سواری دیزلی؛ عقبگرد محیط زیستی تولید سواری دیزلی تجارت آلاینده‌هاست جریمه جالب مرد سگ آزار شفتی کاتالیست ناکارآمد دلیل افزایش ازن در تهران انتقاد دبیر کاهش آلودگی هوا از عدم اجرای حدود مجاز آلایندگی از ابتدای اردیبهشت سایپا برنامه مدونی برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت دارد حضور سایپا در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست آئین‌نامه جدید حدود مجاز انواع وسایل نقلیه کشور تدوین و ابلاغ شد 66 درصد آلودگی هوای تهران از خودروهای گازوئیلی است بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها انتقاد محیط زیست از پلیس و بیمه مرکزی در مورد خودروهای فرسوده باید به بالاترین استاندارد زیست محیطی خودرو دست یافت قابلیت 250 هزار لیتر صرفه‌جویی سوخت با تعویض باک‌های خودرو اجرای مرحله دوم طرح کاهش از شنبه تلف شدن یک راس کل وحشی در تصادف بکارگیری 80 دستگاه موتورسیکلت برای جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی فراخوان محیط زیستی هلدینگ داتیس مردود شدن 30 تا 40 درصد خودورها در تست معاینه فنی اجرای طرح ویژه نظارت بر عملکرد کارواش‌های غرب تهران رأی‌ ترامپ به خودروهای پرمصرف هیچ دستاوردی در کمیته موتورسیکلت برقی نداشتیم تردد یک سوم کامیون‌های کشور اضافی است 50 درصد گازوییل کشور استاندارد است ایستادگی سازمان محیط زیست منجر به ارتقای صنعت موتورسیکلت شد خودروسازان جهان به چه قوانین محیط‌زیستی پایبندند؟ کلانتری از فعالیت های زیست محیطی ایران خودرو تقدیر کرد رای منفی هیات وزیران به شماره‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌های کاربراتوری گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند دوچرخه در مصاف جهانی با چالش های محیط زیستی اُزُن و گردوغبار؛ آلاینده‌های هوای تهران در تابستان هوای تهران با شاخص 53 در شرایط سالم است هوای پایتخت با شاخص 52 در شرایط سالم است چرخه‌ای برای محیط زیست هوای امروز تهران سالم است آلودگی هوا سه منبع اصلی دارد مرگ سالانه 7 میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا هوای تهران سالم است نبود آزمایشگاه مرجع عامل اختصاص مهلت 10 ماهه به موتورسازان هوای پایتخت با شاخص 71 سالم است فرش قرمز مرگ زیرپای جاده چالوس هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت هوای پایتخت با شاخص 96 سالم است کارواش‌های پایتخت زیر ذره‌بین محیط زیست دریافت لوح و تندیس سیمین صنعت سبز کشور توسط شرکت سایپاسیتروئن هوای پایتخت با شاخص 73 سالم است حفظ محیط زیست‌ با سیاست‌های صنعت خودرو امکان ‌پذیر نیست علاقمندی آلمانی ها برای توسعه همکاری در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل هوای پایتخت با شاخص 108 برای گروه های حساس ناسالم است هوای تهران ناگهان پاک شد! محیط زیست با نمک پاشی در معابر مخالف است در اجرای قانون هوای پاک سخت‌گیرانه برخورد می‌کنیم الزام خودروسازان کشور به رعایت استانداردها اجرای قانون هوای پاک تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است گزارش تصویری از آغاز به کار چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران رایدکس هیوندای برادر 2 قلوی توسان از نوع الکتریکی را معرفی کرد (+عکس) هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس فعالیت بازار خودرو از اول بهمن‌ماه در زنجان آغاز می‌شود ظرفیت فضای تردد خودروها در شهر تهران 8 برابر انسان‌ها است نوسازی ناوگان حمل و نقل با اتوبوس‌های دوستدار محیط زیست ساخت سمنان بلاتکلیفی قانون «فیلتر دوده» در نبود جزییات ورود تاکسی‌های تمام برقی به لندن هوای پایتخت ناسالم است ورود خودروهای وارداتی به چرخه تردد در گرو تایید محیط زیست تولید کنندگان داخلی برای تولید خودروهای هیبریدی سراغ شرکای قدرتمند خارجی بروند هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است حذف آلودگی دیزل‌ها در گروی نصب فیلتر دوده هوای تهران ناسالم است ورود آفرودسوارها به مرنجاب ممنوع شد پاییز امسال آلوده‌تر از پاییز 95 است رد یک باور قدیمی؛ خوردن شیر از مضرات آلودگی هوا کم نمی‌کند استفاده از سوخت زیستی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت ضعف سیستماتیک نظارت سازمان محیط زیست بر صنعت خودرو آلودگی هوا موجب افزایش استرس دانش‌آموزان می‌شود سامانه‌های داخلی اشتراک سفر سرگردانند جایگزینی2000 خودرو سنگین فرسوده با همت بانک صادرات بنزین وارداتی توزیع شده در یک کلان شهر استاندارد نیست جایگاه‌های CNG استان یزد استاندارد شد احداث طولانی ترین بزرگراه مجهز به ایستگاههای شارژ در استرالیا از حضور پرقدرت سایپا در نمایشگاه محیط زیست قدردانی می کنم قلب تاریخی تهران، منطقه پاک می‌شود نجات زندگی حدود یکصد درخت اتوبان نیایش موتورهای کاربراتوری متهم آلودگی هوا برگزاری سه شنبه بدون خودرو درایوان کیفیت هوای مشهد در وضعیت هشدار تعیین جایزه 1.5میلیون یورویی برای کاهش آلودگی هوا راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلاینده هوا در بافق ترخیص خودروهای کاربراتوری مرهمی بر آلام آلودگی هواست 35 میلیون نفر در کشور متاثر از آلودگی هوا تعداد ایستگاه‌ها تا پایان سال باید به 173 ایستگاه مترو برسد پنچر شدن چرخ «سه شنبه‌های بدون خودرو» در پارک لاله! عوارض آلایندگی به جای شهرداری‌ها باید برای محیط زیست هزینه شود کیفیت هوای 12 ایستگاه مشهد در وضعیت هشدار سه شنبه های آبی در تقویم خاکستری دوچرخه سواری گروهی سنندجی ها با هدف فرهنگ سازی خمین به پویش سه شنبه های بدون خودرو پیوست اسقاط بیش از 10 هزار خودروی فرسوده در سال95 جولان 3 میلیون موتورسیکلت در کلان شهر تهران ثبات بخشی به روند اعلام استاندارد وارداتی‌ها هوای امروز تهران سالم است هوای پایتخت "ناسالم" شد کارت سوخت چیزی جز به زحمت انداختن مردم نیست تبدیل خودروهای فرسوده برای بهبود کیفیت هوا کیفیت بنزین ایران در مقایسه با جهان هوای تهران سالم است هشتاد و پنجمین روز هوای سالم تهران در سال 95 با شاخص 85 هوای تهران سالم است هوای تهران سالم است هوای تهران سالم است تهرانی‌ها منتظر گرد و غبار باشند موتورسیکلت برقی تولید محققان دانشگاه امیرکبیر در مسیر تجاری‌سازی ممنوعیت شماره‌گذاری 15خودرو داخلی هوای تهران سالم است بازگشت هوای سالم به پایتخت آلوده ترین منطقه تهران، در شرایط اضطرار اتصال بانک اطلاعات شماره‌گذاری خودروها با سامانه سیمفا هوای تهران برای شهروندان حساس ناسالم شد یخ شکن سازگار با محیط زیست خودرو ساخته شد هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم شد اتصال سیستم سیمفا به پلیس راهور، معضل ساماندهی معاینه فنی «نصب فیلتر جاذب ذرات معلق» شرط واردات خودروهای دیزلی هوای امروز تهران سالم است هوای تهران «سالم» است جنگ جهانی از نوع ماسل کارهای آلمان و آمریکا امروز هوای تهران سالم است 70 درصد آلودگی هوای ارومیه ناشی از خودروهای فرسوده است هوای تهران در شرایط سالم است هوای تهران در شرایط سالم است هوای تهران "سالم" است ثبات نسبی در وضعیت کیفی هوای پایتخت هوای امروز تهرام سالم است تور خودروهای کلاسیک کرج- نمک آبرود برگزار می‌شود هوای تهران پاک است 200خودرو به ناوگان گشت حفاظت از کاربری زمین های کشاورزی کشور اضافه شد خودرو خود را کنار درختان پارک نکنید تجارت الکترونیکی: راه حلی ارزشمند برای حفظ محیط زیست و درختان نمایشگاه بین المللی محیط زیست افتتاح شد آماده باش نیروهای خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی ابراز نگرانی «آیت‌الله موسوی‌اردبیلی» از وضعیت آلودگی هوا خرج 95 درصد از بودجه جاری مترو در 9 ماه هوای تهران به شرایط سالم رسید هوای تهران، کرج، اصفهان و مشهد ناسالم است خودروهای فاقد «یورو 4 و یورو 5» پلاک نمی‌شوند هیاتی از اتحادیه اروپا برای بررسی واردات سوخت به ایران می آید فولکس واگن در روسیه برای محصولاتش فراخوان داد اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان‌های همدان نیازمندمطالعات دقیق است آخرین منطقه بکر تهران زیر پای دام و چرخ آفرودسوارها، نابود می شود اجرای دایمی طرح زوج و فرد در پایتخت
Back to top