فونیکسریمکسبهتام

بررســــــی ۴ ماکت خــــارق‌العاده که در بازار کشــــــور قابل خریداری هستند

مینیاتورهای گران قیمت

به گزارش عصر خودرو: ماکت‌های کلکسیونی در یک دهه اخیر بازار نسبتا خوبی در داخل کشور برای خود دست و پا کرده‌اند و شما به عنوان یک کلکسیونر، دست‌تان در انتخاب ماکتی برای خرید بسیار باز است.

مینیاتورهای گران قیمت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت
  • مینیاتورهای گران قیمت

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جدای از بحث ماکت‌های آماتوری و ارزان‌قیمت که در بخش‌های دیگر این ضمیمه به صورت تخصصی به آنها پرداخته‌ایم، هیچ‌گاه نمی‌توان از جذابیت مدل‌های گران‌قیمت و خوش‌ساخت کمپانی‌های حرفه‌ای گذشت؛ مدل‌هایی که با جزئیات بسیار فراوان، دقت بسیار زیاد و در‌نهایت کیفیت بسیار بالا به تولید می‌رسند و البته طبیعتا قیمتی نسبتا بالا نیز دارند.

Ferrari 250GTO 1962 1:18 CMC
شرکت ماکت‌سازی CMC آلمان ید طولایی در تولید محصولات فراری ایتالیا دارد و تا‌کنون محصولاتی همچون فراری 250 کالیفرنیا، 250 برلینتا، 500 F2 ،‌‌312P و... را در مقیاس 1:18 و رنگ‌های مختلف به بازار عرضه کرده است. اما چندی پیش مهلت قرارداد CMC با فراری به اتمام رسید و با توجه به اینکه امتیاز تولید ماکت‌های فراری در حال حاضر به دست کمپانی‌هایی همچون بوراگو و BBR است، این شرکت قادر به تمدید قرارداد با مارانللویی‌ها نبود. لذا CMC برای تولید محصول جدید فراری که در برنامه خود گنجانده بود، دست به یک اقدام عجیب اما هوشمندانه زد! فراری 250 GTO سی‌ام‌سی که قبلا توسط ماکت‌سازانی همچون کیوشو نیز به تولید رسیده است، در کمال تعجب بدون کسب اجازه از فراری به تولید رسیده و CMC برای گریز از قوانین سخت رعایت لیسانس تولید، دست به اقداماتی جالب زده است؛ نخست اینکه ماکت مذکور تحت عنوان CMC Ferrari و نه Ferrari به فروش می‌رسد که این خود به معنای جداسازی این محصول از کمپانی فراری است. همچنین طی مذاکراتی که با شرکت سازنده این ماکت داشتیم، معلوم شد که شرکت‌های ماکت‌سازی می‌توانند با گذشت بیش از 25 سال از سن یک خودرو، ماکت آن را بدون استفاده از لوگو و اسم به تولید برسانند و اقدام هوشمندانه دوم CMC نیز همین است. ‌روی جلوپنجره این خودرو لوگوی اسبِ فراری اما با زاویه (چیزی در بین اسب فراری و ماستنگ!) قرار گرفته و همچنین نوشته Ferrari نیز از پشت 250 GTO حذف شده است. هرچند که با این وجود هنوز هم شاهد لوگوی زرد و بسیار ریز فراری ‌روی دماغه این خودرو هستیم که این شرکت ماکت‌سازی احتمالا برای این لوگو نیز راه فراری پیدا کرده و البته به غیر از اینها، لوگوی فراری روی گلگیر این خودرو نیز حذف شده است. فراری 250GTO شرکت CMC تا‌کنون در رنگ‌های نقره‌ای، آبی، قرمز و زرد ساده و 3 نمونه نقره‌ای، قرمز و مشکی مسابقه‌ای و در نهایت یک نسخه نقره‌ای تولید محدود به عنوان
Techno-Promo Model به تولید رسیده‌ که از این میان دو نسخه Sold Out شده‌اند و رنگ‌های دیگر آن با قیمت حدودی یک میلیون و 700 هزار تومان در بازار ایران قابل خریداری هستند. 250 GTO نیز همچون هر CMC دیگری از کیفیت و جزئیاتی بسیار بالا به همراه تیراژ محدود بهره می‌برد و لازم به ذکر است که این محصول در بسته‌بندی چرمی جدید CMC عرضه شده است.

Jeep Willys 1:18 AUTOart
محصولات سری Signature اتوآرت همواره با کیفیتی یک سر و گردن بالاتر از دیگر ماکت‌های این برند روانه بازار شده‌اند. این مدل‌ها که عمدتا خودروهای خاص گران‌قیمت ‌‌یا کلاسیک‌های ارزنده را تشکیل می‌دهند، با جزئیات خارق‌العاده و تیراژ محدود (بسته به مدل) به تولید می‌رسند. جیپ ویلیز اتوآرت نیز یکی از همین ماکت‌های بسیار ارزنده و با‌کیفیت اتوآرت است که تا‌کنون در دو نوع ساده و به همراه تریلر تولید شده و هرچند که نمونه ساده آن طبق اطلاعات وب‌سایت اتوآرت به صورت موقت از دسترس خارج است (Temporary out of stock) اما هنوز هم می‌توانید نمونه‌ای از ویلیز به همراه تریلر را در کلکسیون خود داشته باشید. در ادامه به بررسی ویلیز ساده می‌پردازیم که از نظر جزئیات و کیفیت ساخت تفاوت چندانی با نسخه مجهز به تریلر ندارد و تنها برخی تریم‌های رنگی این دو مدل متفاوتند. ویلیز اتوآرت با وزن نه‌چندان زیاد و البته رنگ مات مطابق با نمونه‌های جنگی، در نگاه اول چندان هم با‌کیفیت و شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسد. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که مدل را از سر جای خود بردارید و بیشتر دقت کنید تا دنیایی از ظرافت‌های به‌کار رفته توسط اتوآرت را مشاهده کنید. جیپ ویلیز اتوآرت تنها ماکت موجود در جهان است که از سیستم چهار چرخ متحرک فعال بهره می‌برد. به این صورت که شما با چرخش هر یک از چرخ‌ها، شاهد چرخش 3 چرخ دیگر با همان سرعت و در همان جهت خواهید بود. البته ویلیز اتوآرت این عملکرد را مدیون تحرک میل گاردان‌ها و موثر‌بودن دیفرانسیل است. سیستم تعلیق بسیار جالب و موثر، صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای بسیار طبیعی (پرزدار!)، سیستم فرمان چرخ‌دنده‌ای که با مکانیسمی بسیار جالب (غلتش یک چرخ دنده ‌روی دندانه‌های تعبیه‌شده ‌روی میله اتصال چرخ‌ها)، شیشه و فریم شیشه جلوی متحرک که شما قادر به انتخاب هر وضعیتی برای آن خواهید بود و... از جمله جزئیات خارق‌العاده این ماکت به شمار می‌روند. همچنین آنتن بلندی که به صورت جداگانه در جعبه مدل قرار داده شده نیز از دیگر شگفتی‌های این ماکت است. ویلیز ساده این روزها با قیمتی در حدود 900 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و این در حالی است که نسخه مجهز به تریلر این ماکت نیز با وجود قیمت جهانی بالاتر، در همین حدود فی می‌خورد.
Plymouth Road Runner Convertible 1970 1:18 GMP
از آنجا که عمده ماکت‌سازان آماتوری ارادت بسیار زیادی به خودروهای آمریکایی دارند، اصولا ماکت‌های باکیفیت چندان متنوعی برای این دسته از عضلانی‌ها یافت نمی‌شود. اما در این بین اگر به دنبال کیفیتی بسیار بالا برای ماکت‌های خودروهای آمریکایی باشید، دو کمپانی GMP (زیرمجموعه ACME) و Highway61 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پلیموت رودرانر کانورتیبل این ماکت‌ساز که این روزها با رنگ بنفش در بازار کشورمان حضور دارد، یکی از باکیفیت‌ترین ماکت‌های غیردست‌سازی است که در ایران می‌توان خرید. این مدل که در وب‌سایت ACME، 170 دلار فی می‌خورد، وزنی بسیار بالا و جزئیاتی خارق‌العاده دارد.
کیفیت رنگ شدیدا عالی این ماکت به همراه تریم متالیک و اکلیل‌های کاملا یکنواخت روی سطح بدنه و البته مهم‌تر از همه قالب‌گیری صحیح و ظریف، قطعات کرومی و به ویژه رینگ‌های بسیار زیبا، از جمله نخستین چیزهایی است که با دیدن این ماکت به چشم می‌خورند. سیستم تعلیق رودرانر GMP در بخش اکسل جلو روی فنرهای فلزی تعبیه شده اما جالب اینجاست که در اکسل عقب، فنر شمش‌های پلاستیکی ماکت است که سیستم تعلیق آن را تکمیل می‌کند. برای بازکردن درب موتور این ماکت ابتدا می‌بایست کاپوت را به جلو بکشید تا قفل آن آزاد شود و سپس درب را باز کنید. در زیر کاپوت نیز پیشرانه‌ای 8 سیلندر به رنگ نارنجی با هواکش بسیار بزرگ قرار گرفته که البته شرکت GMP، هواکش بازشونده روی کاپوت این خودرو را نیز تعبیه کرده است.
رودرانر کانورتیبل به عنوان یک خودروی کروک به همراه سقف طرح جیر سفید (البته پلاستیکی) عرضه می‌شود که شما می‌توانید این سقف را روی مدل قرار دهید یا بردارید. اما نکته بسیار جالب این است که شیشه‌های این ماکت با چرخاندن دستگیره‌های شیشه بالابر، بالا و پایین می‌روند و از آنجا که یک جفت شیشه لچکی عقب نیز در پکیج این ماکت به شما ارائه می‌شود، در صورت قرار دادن سقف می‌توانید پلیموتی با سقف و شیشه‌های بسته داشته باشید. باز شدن درب داشبورد و جعبه فرمان چرخ‌دنده‌ای از جمله دیگر جزئیاتی است که در این ماکت 750 هزار تومانی می‌بینیم.

Ferrari 488 Spider 1:18 BBR
اگر از علاقه‌مندان به ماکت‌های رزین و به ویژه رزین‌سازان لوکسی همچون فرانتی آرت، ام آر کالکشن، بی بی آر، لوک اسمارت و از این قبیل تولیدکنندگان باشید، پس بدون‌شک این محصول جدید BBR ایتالیا برای شما شگفت‌انگیز خواهد بود.
شرکت ماکت‌سازی BBR همانطور که از کشور سازنده‌اش پیداست، تبحر بسیار زیادی در امر تولید ماکت‌های خودروهای ایتالیایی با‌کیفیت بسیار بالا و البته قیمت نه‌چندان پایین دارد و با توجه به تملک امتیاز تولید ماکت‌های Ferrari، تاکنون محصولات بسیار زیادی از این کمپانی به بازار عرضه کرده است. 488 یکی از واپسین محصولات شرکت فراری ایتالیاست که به‌تازگی به بازار عرضه شده و با توجه به سرعت عمل بسیار بالای شرکت‌های رزین‌ساز، عجیب نیست اگر به این زودی شاهد عرضه مدل نفیس BBR بر پایه این خودرو باشیم. ماکتی که در دستان ماست، فراری 488 اسپایدر BBR در رنگ قرمز، با تودوزی کرمی و رینگ‌های مشکی است که با کد P18120B در تیراژ محدود 288 عدد به تولید می‌رسد.
این ماکت‌ روی یک استند چرمی بسیار مرغوب، مزین به نام خودرو و لوگوی BBR به بازار عرضه شده که البته این استند در جعبه و بسته‌بندی شکیل قرمز‌رنگ به همراه لوگوی فراری قرار دارد. مطمئنا یک ماکت‌ساز با چنین کلاس کار بسیار بالایی، در قالب‌گیری مدل‌های خود سنگ‌تمام می‌گذارد و خوشبختانه این 488 هم همین وضعیت را دارد. همچون هر BBR دیگری، این مدل از رنگ استاندارد خودِ خودرو (یعنی رنگ قرمز آتشین فراری 488 واقعی!) بهره گرفته که کیفیتی فوق‌العاده بالا دارد.
همچنین در کابین این ماکت نیز از چرم بسیار مرغوب کرمی رنگ فراری استفاده شده است. البته این محصول BBR همچون بسیاری از ماکت‌های رزین، قابلیت باز شدن در‌‌ها را ندارد و اصطلاحا به صورت Sealed به تولید می‌رسد اما با توجه به اینکه مدلِ در دستان ما نسخه اسپایدر (کروک-رودستر) این خودروست، به خوبی می‌توانیم جزئیات کابین که البته در وضعیتی بسیار عالی و تکمیل قرار دارد را بررسی کنیم.
نکته جالب اینجاست که شما می‌توانید ماکت مد نظر خود را (از بین محصولاتی که در حال حاضر ‌روی خط تولید قرار دارند) با ترکیب رنگ و طرح مد نظر خود به BBR سفارش دهید که البته مدلی که به دست شما می‌رسد، بسته به تیراژ مد نظرتان قیمتی متفاوت خواهد داشت. اما معمولا برای سفارش این دسته ماکت‌ها، عددی به عنوان حداقل تیراژ در نظر گرفته می‌شود که تولید آن برای کمپانی به‌صرفه باشد.
محصولی که در این بخش از آن صحبت کردیم، قیمتی در حدود یک میلیون و 700 هزار تومان دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو