فونیکسریمکسبهتام

۱۰ نکته کلیدی که به عنوان یک کلکسیونر برای داشتن مجموعه‌ای بهتر باید بدانید؛

فوت کوزه‌گری دنیای مینیاتوری‌ها

عصر خودرو- مسلما هر کاری برای اینکه به بهترین نحو انجام شود، به رعایت یک سری نکات و فوت و فن‌های کوزه‌گری نیاز دارد.

فوت کوزه‌گری دنیای مینیاتوری‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در حالی که بسیاری از کلکسیونرها پس از مدت‌ها ماکت‌بازی به این نکات تسلط پیدا می‌کنند، در این مطلب 10 نکته بسیار کلیدی برای داشتن مجموعه‌ای بهتر را به شما ارائه خواهیم کرد.

    1.هدف
    مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکته برای داشتن یک کلکسیون منسجم و چشم‌نواز، تعیین‌کردن یک هدف مشخص است. بدین صورت که شما باید تکلیفتان را در رابطه با کلکسیونی که قصد دارید جمع‌آوری کنید، مشخص کرده و بر اساس هدف تعیین‌شده ماکت‌های مورد نیازتان را خریداری کنید. ماکت‌های محصولات یک برند خودروسازی، خودروهای آفرودی، ماشین‌های اسپرت و سوپراسپرت و... از جمله هدف‌های روتین برخی از کلکسیونرها هستند که شما می‌توانید از آنها ایده بگیرید یا خودتان ایده‌ای بسازید!

    2.ست کردن
    پس از اینکه هدف مشخصی را برای جمع‌آوری ماکت‌ها مشخص کردید، بهتر است مدل‌های مد‌نظرتان را به چند ست مختلف دسته‌بندی کرده و بر اساس آن پیش بروید. مثلا اگر قصد دارید ماکت‌های محصولات ب‌ام‌و را خریداری کنید، می‌توانید ست‌های خود را به سری1، سری2، سری3، سری 4 و... یا حتی کلاسیک و مدرن تقسیم کنید. بدین ترتیب همیشه انگیزه کافی برای تکمیل کردن کلکسیونتان خواهید داشت و مجموعه شما هارمونی بهتری دارد.

     3. ویش‌لیست
    برای اینکه بتوانید منابع مالی خود را به خوبی مدیریت کنید و هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید، ماکت‌های مورد نظرتان را بر اساس اولویت‌ها بچینید. بعضا ممکن است ماکتی به پایان تولیدش نزدیک‌تر باشد که طبیعتا اولویت بالاتری برای خرید دارد یا حتی ممکن است تا تکمیل یکی از ست‌های مجموعه خود تنها یک ماکت فاصله داشته باشید که در این صورت آن ماکت نیز می‌تواند در اولویت باشد. بهتر است در ویش لیست‌تان یک زمان‌بندی برای خرید هر یک از مدل‌ها نیز تعیین کنید.

    4.  بررسی قیمت
    با توجه به اینکه بازار ماکت‌های کلکسیونی چندان گسترده و فراگیر نیست و قیمت‌ها خصوصا در انواع حرفه‌ای و کمیاب تاحدودی شناور هستند، پس ممکن است گاهی قیمت‌های متفاوتی با تلورانس فراوان برای یک مدل به گوشتان برسد. پس بهتر است برای خرید هر مدل حتما با دیگر کلکسیونرها و حتی فروشندگان قابل اعتماد مشورت کنید تا بتوانید ماکت‌هایتان را با قیمت بهتر خریداری کرده و کلکسیونی بهینه‌تر داشته باشید. هرچند که برخی ‌کلکسیونرها برای ماکت‌های قدیمی‌تر به قیمت‌های کاذب برخی سایت‌های خارجی مثل Ebay دامن می‌زنند اما توجه داشته باشید که هر ماکتی که در خارج از کشور گران‌قیمت باشد، لزوما در ایران اینطور نیست!

    5.  خرید مطمئن
    هرچند که در بحث ماکت‌های کلکسیونی داستان اصالت مدل‌ها چندان مطرح نیست و تنها یک نمونه اصلی از هر ماکت آماتور یا حرفه‌ای در بازار یافت می‌شود اما در هنگام خرید باید از سلامت کامل مدل اطمینان داشته باشید. اگر قصد دارید مدلی را از راه دور خریداری کنید، حتما تصاویر کامل مدل یا حتی فیلم کارکرد ادوات را پیش از واریز مبلغ از فروشنده بخواهید و ماکت را به شرط سلامت کامل بخرید. در هنگام خرید حضوری نیز شما باید به طور کامل ماکت را چک کنید چرا که گاهی دیده‌شده مدل دارای ایرادات ریزی است که شاید ماه‌ها بعد متوجه آن شوید.

    6.  ویترین مناسب
    مباحث بسیار زیاد و مفصلی در مورد انتخاب یک ویترین مناسب برای ماکت‌ها مطرح است اما جدای از اینکه سلیقه شما چه باشد و ویترینتان را برای چه مقیاسی لازم دارید، حتما در نظر داشته باشید که عایق‌بندی آن باید با وسواس کامل صورت بگیرد تا گرد و خاک به داخل ویترین نفوذ نکرده و خاک روی مدل‌ها ننشیند. برای این امر می‌توانید از نوارهای درز‌گیر، گردگیرهای پارچه‌ای و... استفاده کنید که استفاده از آنها به فراخور نیاز شما برای ویترینتان خواهد بود.
     7. نورپردازی
    حال که دکورتان را آماده کرده‌اید پس باید به سراغ رُکن بعدی داشتن یک ویترین مناسب یعنی نورپردازی آن بروید. اساسا راه‌های فراوانی برای نورپردازی یک کلکسیون پیش روی شما قرار می‌گیرد که هر یک ضعف‌ها و برتری‌هایی دارند اما باید توجه داشته باشید که گرمای لامپ‌های تنگستنی روی رنگ مدل‌ها تاثیر می‌گذارد و همچنین LEDهای نقطه‌ای نیز نور خوبی به مجموعه شما نمی‌بخشند. پیشنهاد ما استفاده از نورهای SMD برای هر طبقه یا به صورت عمودی ‌روی کلاف بیرونی ویترین است.

      8.چیدمان
    اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید مجموعه شما به زیباترین نحو دیده شود، پس بهتر است به فکر یک چیدمان کاملا خلاقانه با هارمونی بالا نیز باشید. مهم نیست که چه تعداد ماکت دارید یا حتی کلکسیونتان حرفه‌ای است یا آماتور، شما اگر بتوانید حس و حال بصری خوبی به ویترنتان بدهید، مطمئنا مورد تحسین واقع می‌شوید. چیدمان بر اساس هارمونی رنگ و یا دوره ساخت هر خودرو می‌تواند به کلکسیونتان جان ببخشد.

    9.  تمیزکاری
    برای اینکه قطعات ریز و درشت ماکت‌های موجود در کلکسیونتان نمودی بهتر داشته باشند، نباید مدل‌هایتان ذره‌ای گرد و خاک و لکه داشته باشند. بالاتر راه و روش جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به داخل ویترین را توضیح دادیم اما برای اینکه جلای اولیه ماکت حفظ شود باید به تمیزکاری دوره‌ای عادت کنید. گرد و خاک روی مدل را با استفاده در دمنده یا فوتک بزدایید و همچنین از دستمال عینک بسیار نرم برای لکه‌گیری استفاده کنید. توجه داشته باشید که این پروسه موجب آسیب‌ دیدن آرم‌ها و قطعات ریز نشود.

    10.  تعمیرات
    بروز ایرادات کوچک ‌‌روی مدل در اثر سهل‌انگاری ‌هنگام جابه‌جایی برای بسیاری از کلکسیونرها پیش آمده. همچنین بارها دیده شده که برخی ‌قطعات کوچک مدل بر اثر استفاده ناکافی از چسب در خط تولید در هنگام حمل در بسته‌بندی جدا شده‌اند. توصیه اکید ما این است که اگر شخص بی‌حوصله‌ای هستید، به هیچ وجه اقدام به تعمیر ماکت نکنید! اگر قطعه‌ای به چسب نیاز دارد، چسب را با سوزن ‌روی قطعه قرار دهید و به هیچ عنوان از اسپری‌های فیکساتور استفاده نکنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو