فونیکسریمکسبهتام

بررسی ماکت «ماک آنتم» شرکت لگو سری تکنیک؛

آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها

عصر خودرو- هر چند که داشتن یک ویترین مملو از ماکت‌های کلکسیونی ارزشمند برای ما ماکت‌بازان امری بسیار لذت بخش است اما زمانی که ماکت‌های موجود در قفسه را خودمان ساخته باشیم، این لذت دوچندان خواهد شد.

آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱:۰۰
  • آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها
  • آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها
  • آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها
  • آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها
  • آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها
  • آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها
  • آقای خاص به تفسیر دانمارکی‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در واقع در تمام این سال‌ها برندهای مختلفی به تولید کیت‌های ساختنی ماکت برای علاقمندان مشغول بوده‌اند که البته اصولا با استفاده از این کیت‌ها می‌توان تنها ظاهر ماکت را ساخت. اما شرکت دانمارکی لگو برای علاقمندان به دنیای صنعت و به ویژه جهان ماشین سنگین، سری تکنیک را پایه گذاری کرد تا بتوانند خودرو یا ماشین آلات صنعتی متفاوت را با استفاده از کنار هم چیده شدن قطعات لگویی داشته باشند. ضمن این که هرچند در بسیاری از موارد آیتم مدل شده به طور کاملا دقیق شبیه به نمونه واقعی نیست اما خاصیت محصولات این برند، بهره‎گیری از عملکرد کاملا مهندسی شده بخش‌های مختلف آن است. بر طبق عادت، این شرکت در ابتدای هر سال یک محصول پرچم‌دار با پیچیدگی سطح بالا روانه بازار می‌کند که ماکت پیش روی ما در این مطلب، سورپرایز لگو برای سال 2018 است. این ماک آنتم همراه با جرثقیل و تریلر حمل کانتینتر، محصولی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت..
معرفی خودرو
جالب اینجا است که فروش این ماکت تقریبا همزمان با عرضه Mack Anthem واقعی این کِشنده به بازار جهانی، شروع شد. بدین ترتیب این محصول که با کد 42078 شناخته می‌شود را می‌توان یک آیتم تبلیغاتی بسیار قوی و جذاب برای این خودروی جذاب و زیبا دانست که حتی با همان رنگی که نمونه واقعی معرفی شده بود توسط لگو تولید شده است.

معرفی محصول لگو
همانطور که در بالاتر گفته شد، این محصول یکی از پرچمداران فعلی محصولات لگو تکنیک است که با توجه به شمایل جذاب و زیبایش، مورد استقبال بسیاری از کلکسیونرهای ماکت که علاقه چندانی به لِگو نداشتند نیز قرار گرفته است. این محصول در واقع به سفارش و با لیسانس مستقیم از خود برند Mack طراحی و تولید شده و به همین خاطر بر روی بسته بندی و دفترچه آن، نشان مشهور این خودروساز نقش بسته است. به همین خاطر لگو در طراحی این محصول توجه ویژه‌ای به مدل کردن دقیق ظاهر آن داشته و البته 42078 از نظر عملکردهای فنی یا به اصطلاح فانکشن (Function) نیز دست کمی از دیگر محصولات سری تکنیک ندارد. از حرکت پیستون‌های موتور 6 سیلندر خطی آن گرفته تا مکانیسم باز شدن اتاق، باز شدن درب‌ها، فرمان پذیری چرخ‌های جلو و چرخش غبیلک، عملکرد دفرانسیل، قفل ریش تریلر، جک‌های بالابر کانتینر (حرکت عمودی و افقی برای بالا بردن و روی زمین گذاشتن کانتینر)، پایه‌های نگه‌دارنده تریلر برای جلوگیری از واژگونی در هنگام بارگیری کانتینر و... تنها بخشی از مکانیسم‌های جذاب این مدل هستند. این محصول هنوز به صورت رسمی و توسط نمایندگی لگو به بازار ایران عرضه نشده است اما در وبسایت شرکت مادر، قیمتی معادل 230 دلار امریکا دارد.
یک پکیج، دو نقشه
42078 نیز همچون اکثر لگوهای سری تکنیک با دو نقشه متفاوت ساخته می‌شود. نخست نقشه اصلی آن (یا همانA Model) است که از روی دفترچه قرار گرفته در داخل بسته بندی ساخته می‌شود و در نهایت یک ماک آنتم همراه با تریلر و کانترنر را خواهید داشت. اما نقشه دوم این محصول یا همان B Model که به صورت فایل PDF از وبسایت خود لگو قابل دریافت است، در نهایت به یک ماشین حمل زباله طراحی شده بر اساس Mack LR تبدیل می‌شود که البته مدل دوم به قطعات کمتری نیاز دارد و علیرغم دفترچه سنگین‌تر، پروسه ساخت راحت‌تری خواهد داشت.

ساخت 42078 چقدر طول می‌کشد؟
در واقع پاسخ به این سوال به این موضوع بستگی دارد که شما چه قدر تمرکز، تجربه و وقت در طول شبانه‌روز داشته باشید. جالب اینجا است که لگوبازان حرفه‌ای بر این عقیده‌اند که ست 42078 در صورتی که با تسلط کامل ساخته شود، طی 5 ساعت به طور کامل آماده خواهد شد اما در عمل اگر چندان حرفه‌ای نباشید و به صورت مداوم روی مونتاژ آن وقت نگذارید، این ست 2595 قطعه‌ای با روزی 2-3 ساعت کار، نهایتا 3 روز بعد آماده خواهد شد. البته لازم به ذکر است که اگر 42078 اولین ست لگو تکنیک شما باشد، باید با دقت بیشتری به مونتاژ آن بپردازید که به همین خاطر وقت صرف شده برای مونتاژ نیز به همین نسبت اقزایش می‌یابد. برای درک بهتر پروسه ساخت این محصول باید توجه داشت که دفترچه راهنمای ساخت مدل A آن، 430 صفحه و مدل B حتی 40 صفحه بیشتر است!


42078از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
تقریبا 100 نوع قطعه متفاوت در بسته‌بندی این محصول قرار دارد که عمدتا از جمله قطعات روتین در دیگر لگوهای تکنیک هستند، با این تفاوت که بعضا با رنگ اختصاصی برای این محصول تولید شده‌اند. البته در این بین برخی قطعات نیز مخصوص این ست طراحی شده‌اند که با توجه به مکانیسم‌های ساده آن، تعداد محصولات اختصاصی 42078 به اندازه ست‌های پیشرفته‌تری مثل 42055 (ماشین معدنی باکت ویل اکسکویتور) یا 42043 (مرسدس بنز آروکس) نیست. لازم به ذکر است که در انتهای دفترچه راهنمای مونتاژ این محصول، لیست تمامی قطعات همراه با عکس، کُد اختصاصی و تعداد موجود در داخل پکیج را داریم که در صورت مفقود شدن یک یا چند قطعه می‌توانید از این طریق کُد آن را بدست آورید و سفارش دهید. از جمله قطعات پرتعداد 42078 می‌توان به پین اتصال دو طرفه 4121715 اشاره کرد که 427 عدد از آن را داخل بسته‌بندی داریم.

آیا برای مونتاژ یک لگو ابزار خاصی لازم است؟
ابدا! یکی از مهم‌ترین نکات در نحوه طراحی هوشمندانه محصولات لگو تکنیک این است که در هیچ ستی نیاز به هیچ نوع ابزاری نخواهید داشت و تمامی قطعات تنها با نیروی نه چندان زیاد انگشتان دست روی همدیگر قرار گرفته و قفل می‌شوند. آرایش قطعات محصولات این برند به طوری صورت گرفته که تماما با استفاده از پین‌های مختلف درون همدیگر فیکس شده و در نهایت قطعاتی که به تدریج روی هم قرار می‌گیرند، موجب ثابت ماندن دیگر قطعات زیرین و طرفین باشند. البته باید توجه داشته باشید که برای راحت‌تر جا رفتن قطعات، بهتر است که شیار پین‌ها در یک راستا قرار داشته باشند تا بتوانید بدون کمترین فشار پروسه مونتاژ را به اتمام برسانید. همچنین لازم به ذکر است که کیفیت ساخت قطعات لگو و پلاستیک به کار رفته در آن آنقدر بالا است که در صورت اعمال فشار بیش از حدِ نیاز نیز هیچ نگرانی از بابت شکستن یا ترک خوردن آن‌ها نخواهید داشت. اما با توجه به کمیاب بودن برخی قطعات یدکیِ ست‌های لگو تکنیک در ایران، بهتر است تا حد توان احتیاط کنید.
مراحل ساخت
یکی دیگر از اعجاز لگو در طراحی سری تکنیک و اساسا هر محصول دیگری از این برند، طراحی بسیار دقیق، ساده و راحت دفترچه راهنما است. به این صورت که لگو تمام مراحل ساخت را به تفکیک ریزترین عملیات (حتی نحوه جا زدن یک پین) در این دفترچه آورده است. اما چگونه؟ در لگوهای تکنیک با تعداد قطعات زیاد، معمولا پروسه مونتاژ به چند مرحله کوچکتر تفکیک شده است که در 42078 هفت مرحله متفاوت داریم. قطعات مورد نیاز برای ساخت هر ست در چند بسته متفاوت تفکیک شده‌اند که هر یک از این بسته‌ها (پلاستیک شفاف) عدد مختص به خود را دارند. این اعداد درست مطابق مراحل مختلف ذکر شده در دفترچه هستند که برای شلوغ نشدن میز کار شما، هر کدام در بسته‌ای خاص قرار گرفته‌اند. برای مثال زمانی که قصد دارید مرحله اول را شروع کنید، تنها باید قطعات موجود در بسته‌هایی که با عدد 1 مشخص شده‌اند را در اختیار داشته باشید و برای مراحل بعد هم همینطور. اما در بطن این مراحل، چندین گام متفاوت خواهید داشت که به صورت کاملا دقیق و با درصد خطای صفر شما را تا تکمیل هر مرحله راهنمایی می‌کند. در ابتدای هر گام، تصویر قطعات مورد نیاز شما درج شده و در ادامه نحوه مونتاژ آن گام را با علائم و تصاویر کاملا واضح خواهید داشت. نکته جالب این که در دفترچه مونتاژ محصولات لگو تکنیک اثری از کلمات نخواهید یافت و تمامی مراحل با اعداد و علائم به صورت کاملا شفاف توضیح داده شده‌اند. ضمن این که در صورت تشابه چند قطعه، اصولا تصویر قطعه با مقیاس 1:1 (اندازه مشابه نمونه واقعی) در پائین صفحه قرار گرفته است که بدین ترتیب می‌توانید قطعه مورد نظر را با تصویر تطبیق دهید و از صحیح بودن آن اطمینان حاصل نمائید. در پایان هر مرحله، یک بخش نسبتا بزرگ از ست را خواهید داشت که اصولا در پایان مراحل دیگر، به دیگر بخش‌ها متصل خواهد شد. لگو 42078 (ماک آنتم) 7 مرحله و بیش از 1000 ریز گام دارد.

 بسته بندی 42078 با لوگوی ماک


 تعداد 427 عدد از این پین در ست مذکور قرار دارد

 

مراحل مونتاژ این ست

 

 یکی از گام‌های مونتاژ مرحله 1 به همراه تصاویر ارائه شده به صورت 1:1 برای جلوگیری از بروز خطا

 

موتور 6 سیلندر خطی با عملکرد دقیق پیستون‌ها


نشان سگ ماک بر روی دماغه

 

 چراغ‌های این ست یکی از پیچیده‌ترین چراغ‌ها در بین محصولات سری تکنیک است

 

 رینگ‌های جلو و عقب درست مشابه همدیگر هستند اما در اکسل جلو و اکسل‌های عقب خلاف جهت یکدیگر نصب می‌شوند

 

 کابین این محصول جزئیات خوبی دارد و فرمان نیز با استفاده از اتصالات دقیق به چرخ‌های جلو متصل است.


 ریش اتصال تریلر با مکانیسم قفل شدن


 گل پخش‌کن‌ها با قابلیت حرکت


 با این چرخ دنده، فرمان ماکت کنترل می‌شود

 

 زیربندی بسیار جالب 42078 با مکانیسم دقیق دفرانسیل‌ها و فرمان

 

 تریلر بدون کانتینر


 اتصالات مکانیکی بین جک‌های بالابر تریلر


جک بالابر کانتینر


پایه نگه‌دارنده تریلر


کانتینر با مکانیسم قفل دو درب


 چرخ دنده راست برای حرکت عمودی و چپ برای حرکت افقی جک‌ها و تریلر


 نمایی از جک مکانیکی در بازترین حالت حرکت افقی


 پایه تریلر هنگامی که با چرخ دنده قابل مشاهده در تصویر باز می‌شود


 از بالا بردن تا روی زمین گذاشتن کانتینر

نویسنده: معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو