فونیکسریمکسبهتام

تحلیل وضعیت روز‌های کنونی بازار کوچک‌ترین خودرو‌های ایران

بازار ماکت خودرو بعد از توافق‌...

عصر خودرو: مدتی از توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ می‌گذرد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با بروز این اتفاق خوشایند، مردم انتظار تعدیل نرخ ارز مبادلاتی و کاهش قیمت اجناس وارداتی را دارند تا شاید قدرت خرید بیشتری در این بازار آشفته پیدا کنند. اگرچه که کاهش ملایم قیمت ارز از همان روزهای نخست شروع شد اما به‌نظر می‌رسد تا حداقل ۲ الی ۳ ماه دیگر، خبری از کاهش فاحش قیمت‌های اجناس وارداتی نباشد؛ چرا‌که وارد‌کنندگان می‌بایست ابتدا جنس‌های حال حاضر و موجود خود را فروخته و سپس بار جدید خود را با نرخ ارز جدید وارد کنند تا جنس با قیمت مناسب‌تری به دست مشتری برسد. ماکت‌های کلکسیونی نیز از جمله اجناسی بودند که با بالا رفتن نرخ ارز، افزایش قیمت نسبتا زیادی را تجربه کردند. اما آیا در دو سه ماه آینده، بازار بهتری برای این اجناس لوکس پیش‌بینی می‌شود یا خیر؟!

بازار ماکت خودرو بعد از توافق‌...
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،در یکی دو سال اخیر تمام اقشار بازاری از نبود و یا کمبود مشتری و کاهش میزان فروششان نسبت به گذشته می‌نالیدند.
    اما این در حالی است که این کاهش فروش به معنای رکود کامل بازار نیست و حتی در آن شرایط هم هر گونه کاسبی سود مختص به خودش را داشت و تنها درصدی (کم یا زیاد) از فروش به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت مشخص نبودن وضعیت نهایی قیمت‌ها کمتر شده بود.
    اما این روزها وضعیت تا حدودی مشخص شده و همه به انتظار یک کاهش قیمت شدید در بازارهای مختلف نشسته‌اند.
    در این چند روز بازار خودرو تکان‌های بی‌سابقه‌ای را به خود دید اما واردکنندگان ماکت خودرو هنوز هم مدل‌های خود را با قیمت سابق به مشتری عرضه می‌کنند. این در حالی است که در این مدت رکود کامل بازار ماکت را نیز تهدید نکرد و این روزها تنها شاهد چند حراج کوچک برای برخی از آیتم‌های فروشندگان ایرانی هستیم؛ حراجی که تنها 10درصد از قیمت بدفروش‌ترین محصولات ماکت‌سازی در ایران کم می‌کند.

    ماکت‌های سفارشی ارزان‌تر!
    برخی فروشندگان در ایران ماکت‌های مد نظر شما را به صورت سفارشی و با مشخص کردن زمان تحویل از Ebay، فروشگاه‌های کشورهای مجاور (همچون امارات، ترکیه و‌...) و یا مناطق دورتر به کشور وارد می‌کنند که اگر تعداد هر پارت بار کمتر از 3 ماکت باشد، اصولا از راه مسافری به ایران می‌آید.
    در چند روز اخیر با توجه به تعدیل نرخ ارز مبادلاتی در صرافی‌ها و کاهش هزینه‌های واریز مبلغ به یک حساب در خارج از کشور، قیمت ماکت‌های سفارشی تغییرات اندکی داشته‌اند.
    برای مثال، مرسدس بنز 450 SEL ساخت شرکت Revell که تا چندی پیش به یک میلیون و 200هزار تومان هم رسیده بود، این روزها در حدود 100 هزار تومان ارزان‌تر معامله می‌شود.

    احتمال گشایش برخی راه‌های خرید!
    با برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران، بسیاری از واردکنندگان اجناس مختلف دوباره راه‌های خرید بیشتر و آسان‌تری را تجربه خواهند کرد و همانطور که بسیاری از فروشگاه‌های معتبر ماکت در دنیا به دلیل تحریم ایران هیچ جنسی را به صورت مستقیم به کشور ما نمی‌فرستادند، پیش‌بینی می‌شود تا چندی دیگر شاهد واردات مستقیم از خود برندها و فروشگاه‌های وابسته به برندها باشیم که در نتیجه با کمتر شدن هزینه ارسال، قیمت تمام‌شده ماکت نیز کمتر می‌شود. برای مثال تا 4 سال پیش وب‌سایت «مدلیسیمو»ی آلمان که تنوع بسیار بالایی را در محصولات خود گنجانده است به صورت مستقیم برای ایران جنس می‌فرستاد. اما با بالا گرفتن کشمکش‌های تحریم‌ها، افراد فعال در زمینه واردات ماکت مجبور به خرید غیر مستقیم و با واسطه از این وب‌سایت بودند که علی‌رغم تنوع بالا، دیگر چندان به‌صرفه نبود. اما با شرایط حال حاضر، به نظر می‌رسد که واردات مستقیم از بسیاری از کمپانی‌های معتبر قابل انجام باشد و در این صورت حتی خودِ شخص هم می‌تواند ماکت مد نظر خود را از یک فروشگاه خارجی تهیه کند.

    احتمال اعطای نمایندگی رسمی
    تعداد ماکت‌فروشان کاملا فعال در بازار ایران هنوز هم به انگشتان دست نمی‌رسد که چندی از آنها ادعا می‌کنند که نماینده فلان برند هستند. اما مسئله اینجاست که شرکت‌های ماکت‌سازی معتبر اصولا نماینده‌های انحصاری خود را با اصول و قواعدی خاص و تحت نظر کمپانی مادر انتخاب می‌کنند. برای مثال مغازه مد‌نظر فروشنده می‌بایست با استانداردهای همان برند طراحی شده باشد و اگر پسوند «انحصاری» در پشت کلمه «نمایندگی» باشد، بدان معناست که دیگر وارد‌کنندگان نیز می‌توانند خرید خود را به صورت عمده از طریق آن نمایندگی انجام دهند و دیگر نیازی به خرید و واردات محصولات آن برند از طریق کشورهای خارجی وجود نداشته باشد. تاکنون بسیاری از ماکت‌فروشان دم از نماینده بودن زده بودند اما به نظر می‌رسد که اگر شخصی پیگیر این موضوع باشد، اخذ نمایندگی یک برند معتبر ماکت‌سازی در این روزها کمی آسان‌تر شده باشد. البته منوط به اینکه فروش انحصاری محصولات یک برند از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو