فونیکسریمکسبهتام

کلافگی آملی ها با سرعت گیرهای نیم متری

عصر خودرو- نصب سرعت گیر به عنوان ابزاری برای کاهش سرعت وسائل نقلیه در معابر شهری در تمامی مناطق دنیا مرسوم است اما بی قاعدگی و اجرای غیراصولی آن نه تنها دردی دوا نمی کند بلکه باعث کلافگی مردم نیز می شود، مساله ای که آملی ها بوضوح درگیر آنند.

کلافگی آملی ها با سرعت گیرهای نیم متری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،در کنار مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی امروز جامعه گاهی مردم شاهد مسائلی هستند که بیهوده بر درد آنها می‌افزاید، شهروندان آمل مدتی است با پدیده نوظهور ارتفاع سازی سرعت گیرهای خیابان‌ها روبرو هستند که آنها را کلافه کرده و اعتراضشان را به همراه آورد.

    سرعت گیر یا دست آنداز به عنوان ابزاری برای کاهش سرعت در معابر شهری در تمامی مناطق دنیا نصب می‌شود که حتی در ایران پیشرفت‌هایی نیز داشته و به بزرگراه‌ها نیز رسیده است.

    آمل یکی از معدود نقاط استان است که بیشترین تعداد سرعت گیر یا به اصطلاح عامیانه "دست آنداز" را در دل خیابان‌ها، کوچه و پس کوچه‌ها جای داده است.

    از این موضوع که بگذریم، امروزه بیش از تعداد بی شمار سرعت گیرها، اندازه و ارتفاع آنها بیش از هر چیزی منجر به رنجش و آزار مردم شده است.

    ارتفاع بلندترین نقطه سرعت گیر بر اساس استاندارد جهانی باید 7 تا 10 سانتی متر باشد در حالی که در برخی معابر آمل شاهد وجود تپه‌هایی با ارتفاع بیش از 30 سانتیمتر هستیم که عملاً مانع رفت و آمد هستند نه کاهش دهنده سرعت.

    در تازه‌ترین اقدام، شهرداری آمل در برخی از کوچه‌های شهر سرعت گیرهایی به ارتفاع حدود نیم متر نصب کرده است که عملاً تردد همه وسایل نقلیه و حتی افراد معلول و سالخورده را نیز مختل کرده است.

    در نصب بسیاری از این سرعت گیرها استانداردهای لازم رعایت نشده و همین امر موجب افزایش تصادف، اختلال در تردد و آسیب به خودروها، اختلال در امر امداد رسانی و نهایتاً به لکه‌هایی زشت بر قامت زیبا و تاریخی آمل شده است.

    از مضرات این نوع سرعت گیرهای نصب شده در خیابان‌ها و کوچه‌ها می‌توان به آسیب دیدن جلوبندی، سیستم ترمز و کلاچ خودرو و افزایش تصادفات جلو به عقب خودرو بر اثر ترمز ناگهانی اشاره کرد که اگر نگاهی به گرانی قطعات خودرو بیاندازیم، به راحتی حق را باید به شهروندان داد تا از این موضوع کلافه و عصبانی باشند.

    به عنوان نمونه نصب سرعت گیر با ارتفاع بیش از حدود نیم متری در کوچه ارتباطی میان راهنمایی و رانندگی خیابان هراز و بیست متری شاهد خیابان نور باعث خسارت‌های سنگینی به خودروهایی شده است که از این مسیر عبور می‌کنند و گلایه مردم را در پی داشته است.

    خیری یکی از شهروندان آملی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این کوچه و مسیر کوچه راهنمایی و رانندگی که قبلاً خالی از سکنه و راه خاکی بوده است برای کاهش ترافیکی شهری در خیابان‌های نور و هراز و همچنین برای عبور مسافرانی که از شهرهای نور و چمستان قصد عبور از جاده هراز را دارند گشایش یافته تا کمی از ترافیک شهری بکاهد.

    وی افزود: ولی اکنون با نصب این سرعت گیرهای تپه مانند بدون توجه به استانداردهای مربوطه مانع عبور و مرور مردم شده است.

    محمد نائیجی از دیگر ساکنین این محل اظهار داشت: این سرعت گیرها آسیب جدی به خودروهای عبوری وارد می‌کنند و با توجه به شرایط کنونی و گرانی لوازم خودرو سبب ایجاد هزینه‌های سرسام آور و مشکلات بیشتر مردم خواهد شد.

    این شهروند آملی ساکن بیست متری شاهد افزود: انتظار داریم شهرداری نسبت به استانداردسازی این سرعت گیرها هرچه سریع‌تر اقدام نماید تا بیش از این شاهد مشکلات ناشی از این معضل نباشیم.

    م رنجبر دختری معلول و ویلچری که ساکن همین منطقه بیست متری شاهد است نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: عملاً مسیر رفت و امد من و هر معلولی دیگر به اینگونه سرعت گیرها که به صورت سد هستند قطع شده و باید مسیری طولانی را سپری کنیم یا اصلاً راه دسترسی نداریم.

    البته گزارش‌هایی از گلایه‌های مردم دیگر مناطق مختلف آمل از جمله خیابان‌های هراز و بلوار بسیج نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر اخلال در رفت و آمد با نصب سرعت گیرهای مرتفع رسیده است.

    پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری 2 ناظر و مجری نصب این سرعت گیرها هستند که در پیگیری‌های خبرنگار ایرنا، هر دو از همدیگر گلایه دارند.

    راهنمایی و رانندگی شهرداری را به علت عدم فرهنگ سازی و نصب دوربین در سطح شهر مقصر می‌داند و شهرداری نیز راهور را اهرم فشار به شهرداری برای نصب این سرعت گیرها می‌داند.

    ** نصب سرعت گیر به جای دوربین راهکار نامناسب شهرداری

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: هدف ما جلوگیری از سرعت غیر مجاز در سطح شهر است و برای این موضع به شهرداری‌ها بخصوص شهرداری آمل پیشنهاد نصب دوربین را دادیم که متأسفانه با مخالفت آنها روبرو شد.

    سرهنگ مهدی باقری افزود: شهرداری به بهانه هزینه بالای نصب دوربین‌ها پیشنهاد ایجاد سرعت گیر کرده است که برای آن نیز پلیس راهنمایی و رانندگی محدودیتی تعریف کرده اما متأسفانه اجرا نشده است.

    وی با بیان اینکه ملاک برای پلیس راهور استانداردهای بین المللی نصب آرام ساز (سرعت گیر) است افزود: ما به شهرداری تمامی شهرها اعلام کردیم که باید ارتفاع سرعت گیرها 10 سانتیمتر و در عرض پنج متر باشد.

    رئیس پلیس راهور مازندران با بیان اینکه شهرداری اجازه دارد تمامی سرعت گیرها را برچیند، افزود: اما باید راهکار جایگزین برای آن انتخاب کرد.

    باقری به وضعیت ترافیکی شهر آ مل نیز پرداخت و گفت: سال گذشته 10 کشته بر اثر تصادف در سطح شهر آمل اتفاق افتاد که هفت نفر از این تعداد عابر پیاده بودند.

    وی نیز وضعیت کنونی سرعت گیر های شهر آمل و دیگر شهرها را غیر استاندارد و مختل کننده توصیف کرد و تاکید کرد: هیچگاه پلیس با چنین سرعت گیر های موافق نیست.

    ** پلیس راهور اهرم فشار بر نصب سرعت گیر

    در روی دیگر سکه سرعت گیرهای غیر استاندارد آمل، مسئولان شهرداری این شهرستان اذعان دارند که آنها نیز با نصب اینگونه سرعت گیرها مخالف هستند، اما با اعمال فشار پلیس راهور و نظارت مستقیم آنها مجبور به نصب می‌شوند.

    کارشناس دفتر فنی شهرداری آمل به خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه حتی اندازه سرعت گیرها را نیز پلیس راهور به ما تحمیل می‌کند در حالی که شهرداری با تمامی این سرعت گیرها مخالف است.

    بهروز نائیجی افزود: در صورت مخالفت با پلیس راهور، آنها شهرداری را مجری می‌دانند و حتی بدون نظر خواهی از شهرداری به افراد حقیقی مجوز برای نصب سرعت گیرهای غیر مجاز می‌دهند.

    وی همچنین اظهار داشت: شهرداری و مجموعه دفتر فنی کاملاً با نصب اینگونه سرعت گیرها مخالف است و فقط به دستور پلیس مجبور به نصب آنها می‌شود.

    وی همچنین گفت: شهرداری قائل به فرهنگ سازی ترافیکی به جای سد معبر است اما به نوعی از اختیارات ما خارج است.

    حال در میان این اتهام زنی‌ها، متأسفانه مردم ساکن در میان سرعت گیر های آمل همچنان باید با این پدیده نوظهور دست پنجه نرم کنند.

    شاید روزی کسی مسئولیت این اختلال در زندگی مردم را بر عهده بگیرد| و شاید نیز تا آن زمان ارتفاع این سرعت گیرها به قدری باشد که کسی نتواند از آن عبور کند چه رسد به برچیدن آن…

    /

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو