فونیکسریمکسبهتام

مهندسی جاده ها جایگزین سرعتگیر شود؛

سرعت‌گیرهایی که مال و جان می گیرند

عصر خودرو- نصب سرعت کاه‌های غیراستاندارد و با ارتفاع بالا در معابر شهری و بین‌شهری مازندران ازجمله تنکابن جان خودروها و مالکان آن‌ها را گرفته است.

سرعت‌گیرهایی که مال و جان می گیرند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، سرعت‌گیر، سرعت کاه و یا آرام سازها، سازه‌هایی هستند که به‌عنوان یکی از ابزارهای کنترل سرعت در بیشتر معابر شهری و بین‌شهری در کشور نصب‌شده اما در بسیاری از آن‌ها استانداردهای جهانی به لحاظ جانمایی، میزان ارتفاع و.. رعایت نشده و سبب کم اثر شدن این ابزارها، سلب آسایش رانندگان و سرنشینان خودروها و گاهی وقت‌ها حتی منجر به گرفتن جان آنان شده است.

    طبق تحقیقات انجام‌شده، نصب این ابزارها در اماکن و معابری که رفت‌وآمد عمومی جریان دارد، مناسب نبوده و باعث ایجاد مشکل برای وسایل نقلیه و سرنشینان شده و همچنین عامل اصلی تأخیر دررسیدن وسایل نقلیه اورژانسی مانند آمبولانس و آتش‌نشانی به مقصد بوده و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

    مرتضی کیا اشکوریان کارشناس ارشد ترافیکم دراین‌باره می‌گوید: نصب سرعت‌گیر در جاده‌های بین‌شهری و داخل شهر منسوخ و غلط است و بهترین راهکار برای کنترل سرعت خودروها در حال حاضر سرعت‌گیرهای سه‌بعدی و نقاشی روی جاده‌هاست.

    کیا اشکوریان از برخورد سلیقه‌ای در نصب سرعت‌گیرها انتقاد کرد و بیان داشت: این کار هم باعث اتلاف بیت‌المال شده و هم سبب آسیب‌های مالی و جانی برای رانندگان خودروها می‌شود.

    بهروز بحری شهروندی تنکابنی نیز گفت: صددر صد با نصب سرعت‌گیر در جاده‌ها مخالف هستم زیرا سرعت‌گیرها برای جلوگیری از مجرمین معمولاً گذاشته می‌شوند تا نتوانند با سرعت زیاد از دست قانون فرار کنند اما در عمل می‌بینیم که کسی که خلافی مرتکب می‌شود، به سرعت‌گیر توجهی نداشته و با سرعت زیادی رانندگی می‌کند و تنها خاصیت سرعت‌گیرها از بین بردن خودروها و گذاشتن خرجی سنگین بر شانه رانندگان است.

    رحیم‌پور یکی از رانندگان تاکسی در رامسر نیز از غیراستاندارد بودن سرعت‌گیرها و جانمایی آن‌ها گلایه کرد و گفت: به نظر می‌آید هیچ‌کدام از سرعت‌گیرها کارشناسی شده نیستند و فقط از سر رفع تکلیف در جاده‌ها ایجادشده‌اند و بیشتر سرعت‌گیر رنگ‌آمیزی شده حتی نبوده و در دید رانندگان قرار نمی‌گیرد.

    رحیم‌پور ادامه داد: شاهد بودم خودرویی برای اینکه سرعت‌گیر بدون رنگی را ندید، چپ کرده و آسیب جبران‌ناپذیر جانی به او وارد شد و در برخی محورها چندین سرعت‌گیر پشت سرهم بافاصله کمی قرار دارد که معلوم نیست بر چه اساسی و بر مبنای کدام قانونی این‌گونه مانند قارچ از جاده سر درآورده‌اند.

    رحیم‌پور بابیان اینکه بیشتر سرعت‌گیر باعث می‌شوند تا تصادف شود، اظهار داشت؛ وقتی راننده‌ای سرعت خود را در هنگام مواجهه با سرعت‌گیر بطو ر ناگهانی کاهش می‌دهد، سبب می‌شود تا اتومبیل پشتی با او برخورد کرده و گاهی حتی منجر به مرگ راننده می‌شود.

    وی خطاب به متولیان امر گفت؛ جان مردم را این‌قدر ارزان نگیرید و برای گرهی که با دست‌باز می‌شود، از دندان استفاده نکنید.

    سید امیر حسینی جو معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن دراین‌باره  می‌گوید: به اعتقاد من، درروند اجرای سرعت‌گیرها بازی با واژه‌ها انجام‌شده است زیرا در آغاز اجرای این طرح، دست‌اندازهایی با سازه‌های سیمانی، پلاستیک‌های فشرده و.. در معابر جهت کنترل سرعت خودروها ایجاد شد.

    وی افزود: درگذر زمان این سازه‌ها جمع‌آوری‌شده و آرام سازها با ارتفاع دو سانتی‌متر بر اساس توافق بین‌المللی در خیابان‌ها نصب شد اما وجه تشابه همه آن‌ها عدم رعایت استانداردهاست.

    حسینی جو بابیان اینکه در نصب همه این سازه‌ها، اعمال سلیقه شخصی شده است، اضافه کرد: ایجاد سازه‌هایی بنام سرعت‌گیر یا هر نام دیگری در قوانین بین‌المللی به‌نوعی منتفی بوده و در کشور ما اعمال سلیقه شخصی در ایجاد سرعت‌گیرها باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است.

    فرماندار ویژه تنکابن با تأکید براینکه می‌توان بجای سرعت‌گیرها از امکانات گوناگون ترافیکی، علائم و سازه‌های متناسب با محورهای اصلی استفاده کرد، تصریح کرد: رعایت فرهنگ و قوانین رانندگی، همراهی با قوانین بین‌المللی و مهندسی جاده‌ها می‌تواند بهترین جایگزین برای سرعت‌گیرها باشد.

    وی بابیان اینکه اگر در کشورهای پیشرفته رخدادهای خوبی را شاهد هستیم به فرهنگ پذیرش مردم برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: مردم ایران باید یاد بگیرند که سرعت مجاز در کمربندی‌ها به چه میزان بوده و یا در بریدگی‌ها باید چگونه رانندگی کنند.

    این مسئول ادامه داد: در شهرستان تنکابن به‌ویژه در کمربندی با مشکلات اساسی نظیر نداشتن دوربرگردان و رمپ‌های شمالی مواجه بوده و انتظارمان از متولیان این است که جان مردم را الویت خود بدانند.

    حسینی جو گفت: ایجاد دوربرگردان در کمربندی تنکابن بسیار مهم بوده و تلاشمان این است که پروژه نیمه کار رمپ‌های شمالی کمربندی هم به پایان برسد تا شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای در این محور باشیم.

    وی با تأکید بر اینکه با ساخت رمپ‌های شمالی، نیازی به سرعت‌گیر در این محور نخواهد بود، افزود: سرعت‌گیرها به دلیل دارا بودن خاصیت کاهش و سپس افزایش سرعت خودروها در بیشتر مواقع باعث تصادف بوده و امنیت راننده‌ها را به خطر می‌اندازند.

    حسینی جو اظهار داشت: بهتر است بجای افزایش سرعت‌گیرها که اعتراض مردمی را در پی دارد، با یادگرفتن فرهنگ رانندگی، مهندسی جاده‌ای و ترافیکی، سطح امنیت جاده‌ها را ارتقا بدهیم.

    محمد آزاد فرماندار رامسر هم بابیان اینکه موافق نصب سرعت‌گیر در جاده‌ها نیست، گفت: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی سبب همکاری مسئولان با نصب آرام سازها در جاده است اما به دلیل عدم رعایت استاندارد در این آرام سازها، بعضاً باجان مردم بازی شده است.

    وی افزود: جانمایی‌های آرام سازها به اعتقاد من کارشناسی نبوده و بهتر است متولیان امر دراین‌باره بازنگری داشته باشند تا شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم و  بعد از عامل انسانی، سرعت‌گیرها یکی از عوامل اصلی تصادفات بوده و باید اصلاح شوند.

    ازاین‌رو باید گفت که وقت آن رسیده است تا متولیان امر نسبت به جمع‌آوری سرعت‌گیرهایی که جان می‌گیرند، هرچه سریع‌تر اقدام کرده و با راهکارهای مناسب و مطابق با استانداردهای جهانی نسبت به ارتقا امنیت جاده‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای گامی درست و ماندگار بردارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو