خودروهای زیر ۴۰ ‌میلیون در انتظار آزادسازی قیمت

عصر خودرو- آزادسازی بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در حالی در دستور کار دولت قرار گرفته، که هنوز چتر حمایتی سیاست‌گذاران روی این صنعت قرار دارد و دو خودروساز بزرگ کشور به برکت تعرفه‌های بالا و بهره‌بردن از تسهیلات بانکی، به حیات خود ادامه می‌دهند.

چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

خودروهای زیر ۴۰ ‌میلیون در انتظار آزادسازی قیمت

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از شرق ، امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده خودرو  دانشگاه علم و صنعت ایران،  معتقد است دولت یازدهم توانسته با آزادسازی در خودروهای بالای ٤۰ ‌میلیون‌تومان، آزادسازی را به وجود آورد و در این دسته از خودروها شاهد حضور بازیگران زیادی در این بازار شود. از نظر این کارشناس خودرو، بازار خودروهای زیر ٤۰‌میلیون کماکان غیررقابتی است و با توجه به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، بهتر است زمینه‌های رقابت در این بازار به وجود‌ آید، چراکه دوره حمایت‌های تعرفه‌ای در صنعت خودرو به سر آمده و خودروسازان ما بهتر است عادت به تعرفه‌های بالا را ترک کنند.

دولت یازدهم با به‌کارگیری اقتصاددانان شناسنامه‌داری که معتقد به اصول اقتصاد آزاد هستند، تیم اقتصادی خود را شکل داده و سیاست‌گذاری‌هایش را انجام می‌دهد. با توجه به اهمیت صنعت خودرو در ایران، آیا دولت توانسته است این کالا را به سمت آزادسازی قیمت‌ها پیش ببرد؟

درحال‌حاضر مدت کوتاهی است دولت به‌نوعی اجازه آزادسازی قیمت‌ها را به خودروسازان داخلی که در حال مقاومت در مقابل انواع موانع داخلی و خارجی رشد و توسعه هستند، داده است. البته قضاوت درباره اینکه آزادسازی واقعی رخ داده است یا خیر، کمی زود است؛ چراکه درحال‌حاضر به علت رکود شدید حاکم در کشور و به‌طور خاص در صنعت خودرو، خودروسازان اصولا توان بالابردن قیمت‌ها را ندارند. درنتیجه واکنش خاصی نسبت به این آزادسازی نشان نداده‌اند که ببینیم در این حالت دولت چگونه رفتار می‌کند. دولت‌های مختلف در طول سال (تقریبا بعد از جنگ) بارها نشان داده‌اند فقط تا زمانی آزادی اقتصاد را برمی‌تابند که صنایع و بازارها، طبق خواسته آنها عمل کنند. به محض اینکه خارج از عرف یا نُرمی که دولت‌ها مدنظر دارند، اتفاقی رخ دهد، دوباره همان بگیروببندهای سوسیالیستی و تمرکزگرا حاکم می‌شود.

درباره رقابت‌پذیرکردن اقتصاد ایران چه می‌توان گفت؟ آیا دولت یازدهم در رقابتی‌کردن بازار خودرو ایران که به‌شدت انحصاری بود، توانسته‌ است کار خاصی انجام دهد؟

بله. عملکرد دولت در سه سال گذشته با تمرکز بر توان تولید داخلی، باعث رشد مجدد نرخ تولید و بالارفتن کیفیت در سال اول و دوم شد. اما متأسفانه از آنجا که نرخ رشد اقتصاد متناسب با نرخ رشد توان تولید نبود و با توجه به عملکرد بد خودروسازان در گذشته و کمبود خودروهای متنوع و ساخته شده با فناوری روز در بازار و قیمت‌های بالا، عملا در سال ٩٤ با رکودی جدی در بازار خودرو روبه‌رو شدیم که هم‌اکنون هم با وجود کاهش شدت آن، همچنان در رکود است. اما با به‌سرانجام‌رسیدن برجام و آغاز جدی روابط بین‌المللی، حداقل در بخش خودروسازی، کارهایی اساسی در چند ماه گذشته انجام شد. این کارها را می‌توان به دو دسته تولید محصول جدید و بهبود کیفیت تولید فعلی تقسیم کرد. با به‌سرانجام‌رسیدن برجام، شرکت‌های تولید‌کننده داخلی، به جای مذاکره و تعامل با واسطه‌های بین‌المللی، توانستند مجددا با خودروسازان و قطعه‌سازان اصلی رابطه برقرار کنند. البته متأسفانه به‌دلیل مسائل سیاسی (کسب‌نکردن اعتماد کامل طرف‌های خارجی) و مسائل اقتصادی (مانند کاهش قیمت نفت و درنتیجه کمبود بودجه داخلی) و مسائل فنی (مانند کمبود توانمندی‌های لازم بانکی، گمرکی و حقوقی در تبادل‌های بین‌المللی) این مذاکرات با کندی به ثمر می‌نشیند. همین وضعیت در زمینه واردات هم رخ داده است. در نتیجه برنامه‌ریزی‌هایی که دولت روی تولید داخلی انجام داد، ‌واردات خودرو در سه سال گذشته کاهش یافت و درعین‌حال، به‌تدریج تولید خودرو سروسامان گرفت. هم‌اکنون فشار دولت این است که وارد‌کنندگان هم به ‌جای خرید از واسطه‌های بین‌المللی، از خودروسازان اصلی خرید را انجام دهند و تضمین‌های لازم را برای کیفیت از آنها اخذ کنند. به‌این‌ترتیب با تمام کمبودها و مشکلات فعلی بازار خودرو، محصولات در محدوده ٤۰‌ میلیون تومان و به بالا کاملا رقابتی است و تنوع زیاد خودرو به‌زودی به صورت یک دردسر جدید برای مصرف‌کنندگان خودنمایی خواهد کرد؛ مانند همان‌چیزی که در زمینه بازار موبایل امروزه مردم حس می‌کنند. البته درباره خودروهای زیر ٤۰ ‌میلیون‌ تومان هم کیفیت در حال افزایش است و تنوع هم تا حدی به سمت مطلوب پیش می‌رود. اما  تا وقتی ساختارهای بانکی، مالی و اقتصادی کشور در وضعیت فعلی است، بعید می‌دانم بهبود خیلی معنا‌داری در این منطقه از بازار رخ دهد. به‌هرحال، ساختارهای اقتصادی کشور اجازه تولید خودرو ارزان و با کیفیت خیلی بالا را نخواهد داد.

با اجرائی‌شدن برجام، صنعت خودرو کشور جزء اولین صنایعی بود که توانست قراردادهای خود را با شرکای تجاری به امضا برساند. آیا سیاست‌گذاری دولت در صنعت خودرو، پس از برجام می‌تواند این صنعت را به بازار رقابتی دنیا وصل کند؟

در پسابرجام دو دسته سیاست از سوی دولت پیگیری شده است: دسته اول درباره بهبود کلان فضای کسب‌وکار است که باید بزرگان اقتصاد درباره آن نظر دهند. اما دسته دیگر به‌طور خاص در صنعت خودرو مطرح است که آن هم به سه دسته تقسیم می‌شود. اولین دسته از سیاست‌گذاری‌ها، برای خودروسازان و تقویت آنها از طریق یاری‌طلبیدن برای سرمایه‌گذاری خارجی برای رشد و توسعه بوده است که باید عرض کنم هرچند هنوز فقط یک مورد در حال اجراست (مورد پژو) و چند مورد دیگر در حال پیشروی جدی است (مورد رنو، سیتروئن، فولکس، چری و ...) اما اصل سیاست‌گذاری که در آن سه شرط اصلی برای طرف خارجی مطرح شده است و بر ‌آن پافشاری می‌شود، ‌بسیار خوب و کارساز است. البته از آنجا که اجرای این سه شرط هم‌زمان کار بسیار سخت و دشواری برای طرف خارجی است و شاید حتی اقتصادی نباشد، مذاکرات به‌کندی پیش می‌روند. به‌هرحال منافع ما ایجاب می‌کند تولید داخلی را با فناوری جدید و به‌صورت صادرات‌محور توسعه دهیم و از آن طرف، خودروسازان خارجی هم هزینه‌های زیادی برای تحقیق و توسعه خود صرف کرده‌اند و حاضر نیستند به‌راحتی آن را در اختیار کشور توانمندی مانند ما قرار دهند. به‌هرحال کشور ما نشان داده است که توانایی زیادی در کسب مهارت و فناوری دارد. شبیه این اتفاق در چین افتاد؛ ولی باید توجه کنیم که سهم صادراتی آن کشور با آن بازار بزرگ چندده‌میلیونی، حدود پنج درصد است. این در حالی است که ما سهم ٣۰درصدی می‌خواهیم. دسته دیگر سیاست‌گذاری‌های صنعتی دولت، بر قطعه‌سازان متمرکز است. در این زمینه هم کارهای خوبی انجام شده است، اما از آنجا که قطعه‌سازان مجموعه‌ای از طیف‌های مختلف هستند و تا رشد متوازن نداشته باشند، مشتری نتیجه را در محصول نهایی حس نخواهد کرد، هنوز نتایج این تغییر در بازار حس نشده است. واقعیت این است که در چند سال گذشته ضربات مهلکی به این بخش از صنعت وارد شد و سرمایه‌ها از‌ آن فرار کردند. بازگشت این سرمایه‌ها (اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و به‌خصوص مغزافزاری) زمان‌بر است. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از بخش‌های صنعت قطعه‌سازی، تولید داخلی با تیراژهای فعلی اصولا اقتصای نیست. اما به‌هرحال دولت با همراهی مدیران خودروسازی‌ها، در قراردادها و مذاکرات خارجی خود ارتباط مؤثر قطعه‌سازان خارجی و داخلی را به‌شدت مدنظر قرار داده‌اند که امیدوارم با همت قطعه‌سازان این حرکت‌ها هم به ثمر بنشیند. همچنین دسته سوم از سیاست‌گذاری‌ها روی مسئله واردات است. نظارت بیشتر و تنظیم هزینه‌ها و کاهش واسطه‌ها، باعث پایین‌آمدن قیمت‌های خودروهای وارداتی و ارائه خدمات بهتر به وسیله آنها خواهد شد. البته این تأثیرات به‌کندی نمایان می‌شود و باید به این نگرانی هم اشاره کنم که ثبات در پیگیری این سیاست‌ها باید در ادامه راه به‌شدت تحت نظر باشد؛ چراکه هر چقدر حرکت‌ها جدی‌تر می‌شود و دست واسطه‌ها کوتاه‌تر، آنها بیشتر به ارکان نظارتی و سیاستی حمله خواهند کرد و می‌توانند جو جامعه را متشنج کنند تا از آب گل‌آلود ماهی خود را دوباره صید کنند.

آیا قراردادهای جدید به خودروسازشدن ما منجر خواهد شد و می‌توانیم به صورت یک برند مشخص در بازار رقابتی دنیا و منطقه حضور داشته باشیم؟

اولا از نظر من، ما هم‌اکنون خودروساز هستیم. موضوع مهم این است که چه زمان، خودروسازی در کلاس جهانی خواهیم شد. خودروساز کلاس جهانی، خودروسازی است که بتواند به‌طور اقتصادی خودروهایی را هرچند محدود در فضای بین‌المللی عرضه و مشتری آن را آزادانه انتخاب و خریداری کند. برای این منظور نمی‌توان با یک قرارداد انتظار داشت که همه‌چیز درست شود. برای یک تولید اقتصادی ضمن اینکه در خودروسازی باید تحولاتی رخ دهد، باید فضای اقتصاد کشور مبدأ تولید (که عملیات تولید در آن صورت می‌گیرد) ‌دارای مشخصات رقابتی باشد؛ برای مثال نرخ تورم تک‌رقمی و تحت کنترل، بانک‌داری و بازار سرمایه شفاف و حامی تولید و بازار کار منطقی و هزینه‌های اصلی و جنبی شفاف و رقابتی و موارد متعدد دیگر پیش‌نیازهای تولید هر نوع کالایی به صورت رقابتی در سطح جهان است. نمی‌توان قیمت ورق فولاد یا یک ماده پلاستیکی را با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی ارائه داد و آن‌گاه منتظر تولید رقابتی بود. بیش از این به این موضوع نمی‌پردازم؛ چراکه خودش حدیث مفصلی است که بهتر است اقتصاددانان بزرگ ما درباره آن صحبت کنند. اما اگر فقط روی قراردادهای حاضر و نقش خودروسازان تأکید داشته باشیم، بهتر است چند موضوع را مطرح کنم: اولا تاکنون فقط یک قرارداد دقیقا منعقد شده است که متأسفانه شخصا اطلاع دقیقی از مفاد آن و به‌خصوص تضامین لازمه حقوقی آن ندارم. اخیرا مدیرعامل شرکت ایکاپ با اینکه چند وقت از اجرای قرارداد نگذشته است اعلام کرد که به جای ٤۰ درصد داخلی‌سازی فعلا به ٢۰ درصد اکتفا می‌کند و اظهار امیدواری کرد که به‌زودی در ‌آینده‌ای نزدیک، به هدف تعیین‌شده هم خواهند رسید. اینکه آیا این تصمیم درست است یا خیر، مطمئن هستم که مدیران ما در این فضای نسبتا رقابتی، هم به فکر مشتریان خود هستند و هم به فکر منافع شرکت و کشور. اما همین خود گواه این است که تمام آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود، فقط بخشی از واقعیت است. اینکه ما فشار می‌آوریم و یک قرارداد با خواسته‌های سنگین را مطرح می‌کنیم و بعد از یک تا دو سال قرارداد منعقد می‌شود، یک موضوع است و اینکه ما چه تضامینی از طرف خارجی می‌گیریم و از آن مهم‌تر، چه ظرفیت‌هایی را در خودمان ایجاد می‌کنیم یک موضوع دیگر. می‌خواهم در اینجا به موضوع مهم ظرفیت‌سازی در داخل کشور بپردازم. در حقیقت، آن‌قدر که ما به‌ظاهر مواظب هستیم که طرف‌های خارجی سرمان کلاه نگذارند، به فکر استفاده بهینه از امکانات خود و انجام وظایف خود نیستیم. رهبر معظم انقلاب بارها در این زمینه تأکید فرموده‌اند اما متأسفانه در مواردی که در موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید می‌شود، فورا به موضوع خطرات مذاکره با طرف خارجی توجهمان جلب می‌شود. اما به نظر من موضوع مهم‌تر در این روابط، فراموش‌کردن وظایف و مسئولیت‌های خودمان است که در این مذاکرات خطرناک‌تر است و عمدتا ما از آن طرف ضربه می‌خوریم. وقتی عباس‌میرزا یک قسمت مهم از مملکت را از دست داد، همه او را به خیانت متهم کردند؛ اما کسی به این موضوع توجه نکرد که چرا عباس‌میرزا شکست خورد. آیا قوای روسیه او را شکست داد یا ضعف قوای داخلی. به نظر من در هر جنگی هم‌زمان دو طرف باید موردتوجه قرار گیرند. ما در این جنگ اقتصادی که یک جنگ واقعی و تمام‌عیار است و البته با جنگ‌های فرهنگی عجین و هم‌زمان است، ‌خیلی جدی باید روی توانمندی‌های خود تمرکز داشته باشیم. متأسفانه باید عرض کنم که در این زمینه باید به‌غیر از قرارداد با طرف‌های خارجی، تفاهم‌نامه‌ها، سیاست‌ها و همکاری‌های جدی داخلی تقویت شود و حتی در مواردی به وجود‌ آید.

یکی از مشکلات صنعت خودرو کشور، تفکر دولتی حاکم بر این صنعت است. به نظر شما چه باید کرد تا در پسابرجام صنعت خودرویی به معنای واقعی بزرگ و رقابتی داشته باشیم؟

اگر فرض کنیم که تمهیدات اقتصادی و سیاسی و بسترهای بیرونی خودروسازی فراهم شود، برای اینکه یک خودروساز در سطح جهانی داشته باشیم، باید مجموعه‌ شرکت‌های خودروساز، قطعه‌ساز، تولیدکننده مواد اولیه، ‌بازرگان و دانش‌بنیان کنار هم تحت یک راهبرد مشخص به‌صورت تیمی رشد کنند تا بتوان ضمن تولید محصولات جدید تحت لیسانس خارجی و افزایش ثروت، ‌سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای کسب و جذب فناوری و نهایت رشد و توسعه آن انجام دهند. در دهه ٧۰ در کشور ما شبیه این اتفاق افتاد و ما در اوایل دهه ٨۰ نتیجه آن را در قالب تولید اولین خودروی تحت مالکیت داخلی‌ مشاهده کردیم. خودروسازان با ایجاد شرکت‌های واسطه‌ای مانند ساپکو و سازه‌گستر در زمینه رشد و توسعه شبکه تأمین و شرکت‌هایی مانند خدمات علمی‌صنعتی، ایتراک، اپیکو، تام، مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و سایپا، پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو عملا کارهای جدی‌ای در زمینه رشد و توسعه علم و فناوری در کشور انجام دادند. اما اتفاقی که در ادامه افتاد، پس از شکل‌گیری اولیه و اوج‌گیری این شبکه عظیم، ناگهان با تغییر مدیریت‌ها و توجه به اقتصاد مطلق، کلیه برنامه‌های انسجام‌دهی که عمدتا حول توسعه محصولات جدید بود، ‌با سرعت متوقف شد و در میانه دهه ٨۰، خودروساز‌ها در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها و حرکت‌های دهه ٧۰، به اوج سودآوری رسیدند؛ غافل از اینکه این گشتاور به‌وجود‌آمده هرچند با تأخیر، در ادامه بدون تزریق انرژی مستهلک شده و افول خواهد کرد. در حقیقت تحریم‌های ظالمانه عملا تیر خلاصی بود بر این ناتوانی داخلی و به ما در شروع دهه ٩۰ نشان داد که چقدر ضعیف شده‌ایم. به قسمی که حتی بازار لوازم یدکی ما را چینی‌ها تصاحب کرده بودند و بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تبدیل به واردکنندگان کالاهای آنها شده بودند. تحریم‌ها، اگرچه ضررهای بسیار زیادی به همراه داشت، اما به ما موریانه‌های اقتصادی را نمایان و توجه‌ها را به داخل کشور جلب کرد.

به نظر شما بهتر است دولت یک استراتژی متمرکز در صنعت خودرو داشته باشد؟ آیا استراتژی موجود در صنعت خودرو برای این منظور کفایت می‌کند؟

البته مطمئنا اقتصاددان‌ها و متخصصان به این حرف من ایراد وارد می‌کنند. اما می‌خواهم عرض کنم که متأسفانه ما مراحل رشد و توسعه را به‌درستی طی نکرده‌ایم و هنوز دارای اقتصاد دولتی هستیم. بنابراین از نظر من همچنان برای رشد صنعتی بزرگ و رقابتی‌ مانند خودروسازی نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم و فعال در زمینه رشد و توسعه آن هستیم. البته اینکه چه فلسفه‌ای بر این برنامه‌ها حاکم باشد، اهمیت زیادی دارد. دیگر دوران سیاست‌های جایگزینی واردات دهه ٦۰ میلادی یا توسعه صادرات دهه ٨۰ میلادی گذشته است. امروزه باید روی مزیت‌های رقابتی کار کنیم و توانمندی‌های موجود در کشور را با یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه تبدیل به مزیت رقابتی کنیم. امروزه نه انرژی موجود در کشور ارزان است و نه نیروی کار. ما تقریبا هیچ مزیت رقابتی جدی بالفعلی در اختیار نداریم. اما می‌توانیم با توجه به انواع منابع معدنی، انرژی، ژئوپلیتیکی و به طور خاص انسانی ژنتیکی موجود در کشور و با توجه به فرهنگی غنی که قابلیت بازسازی دارد، مزیت‌های رقابتی را در کشور ایجاد کنیم. اما درباره برنامه‌های موجود در کشور باید عرض کنم که متأسفانه این برنامه‌ها عمدتا در حد یک نوشته هستند و در سطح باقی مانده‌اند؛ برای مثال استراتژی صنعت خودرو که پس از چند سال تصویب شد، با تمام تلاشی که انجام شد، از محدوده وزارت صنعت بیرون نرفت و حتی در دولت جاری نشد. برنامه‌های اجرائی و تاکتیکی آن هم هیچ‌گاه استخراج نشد. در حقیقت توسعه مزیت رقابتی در کشور در محدوده اختیار و توانمندی یک دولت است و نه یک وزارتخانه. اجرای بسیاری از برنامه‌ها و مقدمات آن نیازمند همکاری وزارتخانه‌هایی مانند اقتصاد و دارایی، نفت، نیرو، کشور و سازمان‌های مهم دیگر است. نکته مهم این است که یک برنامه خوب برای ایجاد مزیت رقابتی در صنعت خودرو که رقبایی مانند چین، هند، مکزیک و ترکیه را در کنار خود دارد، جز با دیدن تمام ارکان این توسعه و به‌طور خاص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری و در کنار آن دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صرف بودجه‌های لازم در قسمت‌های ضعیف زنجیره، امکان‌پذیر نیست.

برچسب ها

قیمت گذاریآزادسازی قیمت خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
دستور دولت برای تغییر قیمت‌گذاری دستوری قیمت خودرو آزاد نمی شود پازل حذف قرعه‌کشی خودرو قیمت‌گذاری دستوری؛ بی‌احترامی به مصرف‌کننده و تولیدکننده نیاز ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل خودروهای ناقص دنبال قیمت‌گذاری دستوری نیستیم لغو تحریم ها، تحول را به صنعت خودرو برمی گرداند مجلس به شدت مخالف نظام قیمت‌گذاری دستوری است تأثیر آزادسازی قیمت خودرو بر سودآوری سایپا، پارس خودرو و زامیاد ورق در صنعت خودرو برمی‌گردد؟ تکالیف خودرو برای دولت بعد جزییات پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری نوع قیمت‌گذاری شورای رقابت؛ زمینه‌ساز افزایش قیمت خودرو و فساد معضل قیمت گذاری خودرو چطور حل می شود؟ رایزنی برای آزادسازی قیمت هدایت صنعت خودرو به بیراهه نفع مصرف‌کننده و تولید کننده از آزادسازی خودروهای کم‌تیراژ چیست؟ احتمال آزادسازی قیمت خودرو از ابتدای ۱۴۰۰ فصل مشترک آزادسازی و عرضه خودرو در بورس فروش خودرو در بورس‌کالا تصویب شد بزودی طرح ساماندهی بازار خودرو نهایی می‌شود قبر واردات خودرو را کندید؛ قیمت‌ ها را آزاد کنید لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو مشروط به آزاد سازی واردات خودرو بازار در مقابل آزادسازی قیمت خودرو هوشمندانه عمل می‌کند مسئولان می دانند قیمت خودرو باید آزاد شود اما اقدامی نمی کنند ‎با آزادسازی قیمت خودرو دست دلالان از بازار کوتاه می شود ترسی از واردات خودرو نداریم با آزادسازی قیمت خودرو مخالف هستیم برخی معنی آزادسازی را نمی‌دانند سازمان بازرسی رسماً خواستار لغو مصوبه شورای رقابت برای گرانی خودرو شد خودرو‌های لوکس از قیمت گذاری دستوری خارج شدند بازارخودرو کشش آزادشدن قیمت را دارد؟ درباره آزادسازی قیمت خودرو در جلسه سران قوا تصمیمی گرفته نشد جزئیات آزادسازی ۴۵ درصد خودروهای داخلی بورسی شدن خودرو منتفی نیست آزادسازی قیمت خورو در جلسه امشب سران قوا مصوب می‌شود؟ جزئیات بسته پیشنهادی خودرویی به سران قوا جزئیات طرح آزادسازی قیمت خودرو اعلام شد آزادسازی قیمت‌ خودرو صحت ندارد آزادسازی قسطی قیمت خودرو پیش بینی تاثیر آزادسازی قیمت خودرو بر بازار آزادسازی قیمت ۱۰ خودرو در دستور کار شورای رقابت جزئیات طرح آزادسازی قیمت خودرو تصمیم جدیدی برای نحوه قیمت گذاری خودرو ابلاغ نشده است مشکل امروز بازار؛ عدم تصمیم‌گیری به‌موقع در مورد قیمت‌گذاری است هزینه سرکوب خودرو در کارخانه را مردم می‌دهند جزئیات تغییر قیمت خودرو از زبان سخنگوی دولت تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در ۹۹ عبور از بحران در خودروسازی با کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری سرگذشت دو دهه قیمت‌گذاری خودرو بازی باخت - باخت قیمت‌گذاری دستوری تامین نقدینگی و آزادسازی قیمت‌، ۲ اولویت‌ خودروسازی قیمت‌گذاری در حاشیه کدام «بازار»؟ آپشن خودروها با قیمت گذاری دستوری آب می رود کشمکش دو نهاد بر سر قیمت‌گذاری خودرو سازمان بازرسی خواستار بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو شد چالش‌ ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودرو در بازار مجازی گزارشی از وضعیت بازار خودرو بدون قیمتگذاری اینترنتی خاک خوردن ۱۰۵ هزار خودرو ناقص در کارخانه‌ها قدم به قدم تا آزاد‌سازی خودرو بی‌اعتنایی به آزادسازی قیمت احتمال آزادسازی واردات خودرو چقدر است؟ حذف شورای رقابت بهترین اقدام سال گذشته صنعت خودرو قیمت‌گذاری خودرو ۵ درصد حاشیه بازار به ضرر مردم است قیمت‌گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار متوقف شود قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد حاشیه بازار عادلانه نیست مکانیزم قیمت گذاری خودروهای تولید داخل تعیین شود پادزهر دلالی در بازار ساز ناکوک آزادسازی قیمت‌ خودرو قیمت های جدید به زودی اعلام می‌شود دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای تدوین شد اصلاح قیمت قطعات کلید خورد پاشنه آشیل فرمول جدید قیمت‌گذاری قدم اول در مسیر آزادسازی شیوه صحیح قیمت‌گذاری خودرو قیمت های اعلامی در موعد تحویل، مبنای قیمت گذاری خودروها آزمون آزادسازی قیمت خودرو قیمت خودرو در حاشیه بازار افزایش اعتماد مشتریان به مدیران خودرو با شفافیت در قیمت گذاری جای خالی شورای سیاست‌گذاری خودرو در ماجرای قیمت‌گذاری لیلاز: قیمت خودرو باید آزاد شود جای خالی شورای سیاست‌گذاری خودرو در ماجرای قیمت‌گذاری احتیاط در قیمت‌گذاری خودروهای پر تقاضا قیمت‌های جدید خودرو چرا اعلام نشد؟ ابهام زدایی از نحوه محاسبه قیمت روز خودروهای پیش فروش شده درخواست قطعه سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت ها قیمت‌های جدید خودرو نهایی شد قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار تنها راهکار اجرایی در شرایط فعلی قیمت‌گذاری خودروسازان، سهام این گروه را تقویت کرد قیمت گذاری خودرو آزاد نخواهد شد خبر خوش وزیر صنعت برای تامین لاستیک کامیونداران کارشناسی قیمت خودرو تمام نشد؟ بی‌تحرکی در قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ اعلام قیمت خودرو تا هفته آینده قیمت‌های کمیته خودرو قانونی نیست شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد+سند قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان آزاد شد تشکیل کمیته سه جانبه برای آنالیز دقیق نحوه قیمت‌گذاری خودرو پیش بینی کاهش تقاضای خرید خودرو با آزادسازی قیمت ها خطر توقف خط تولید خودرو جدی است قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها نسخه جدید برای قیمت‌گذاری خودرو سازمانی که حمایت نمی کند! وامانده در تردید سایه ارزی بر صنعت خودرو کاهش مقطعی تقاضا پس از آزادسازی قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است تعلل در قیمت‌گذاری خودرو و سودی که تنها به جیب دلالان می‌رود آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان عرضه خودرو با قیمت نزدیک به حاشیه بازار استمرار می یابد فاصله فاحش قیمت خودروها در حاشیه بازار با تاخیر سازمان حمایت در اعلام قیمت های جدید رئیس مجلس با افزایش قیمت خودرو به پنج درصد زیر نرخ بازار موافق بود تاخیر سازمان حمایت در اعلام قیمت های جدید غیرقانونی است فروش تحویل فوری چهار محصول ایران خودرو مشمول قیمت گذاری نیست شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید خورد قیمت‌گذاری خودرو در «حاشیه» خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری باقی بمانند رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف نیست دولت هزینه سرکوب قیمت را بپردازد دولت بر سر دو راهی افزایش قیمت خودرو وضعیت قیمت‌گذاری‌ها در بازار خودرو به کجا رسید؟ نرخ گذاری خودرو به میزان ۵ درصد زیر قیمت بازار کذب است اعلام قیمت جدید خودروها حداکثر تا ۱۰ آذرماه قیمت‌گذاری غلط علت آشفتگی بازار خودرو است سود و زیان خودروسازان از تغییر مرجع قیمت‌گذار خروج خودروسازان از حاشیه زیان در پی آزادسازی قیمت عدم صلاحیت شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو کاهش قیمت خودرو در گرو آزادسازی قیمت خودروهای داخلی در پیچ تند قیمت گذاری سرانجام قیمت گذاری خودروها به کجا رسید؟ سکوت وزارت صنعت دربرابر ادعای خودرویی رسانه دولت قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار شود واردات آزاد خودرو در کنارآزادسازی قیمت‌ها دیده شود بسته‌ای با دو ضربه‌گیر قیمتی قیمت خودرو امشب تعیین می‌شود قیمت جدید خودروها تا اوایل هفته آینده اعلام می شود مدیربازرگانی سالارگستر اعلام کرد : نقش پررنگ قطعه سازان در بازار خدمات پس از فروش آزادسازی قیمت منجی خودروسازان می‌شود؟ پروسه جدید قیمت‌گذاری خودرو حذف قیمت‌گذاری و پرداخت مابه‌التفاوت در دستور کار وزیر جدید صمت جنگ خودرو با قیمت گذاری تشریح فرآیند قیمت گذاری خودرو چاره‌ای جز افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان نیست قیمت گذاری توسط هر ارگانی مانع حرکت خودروسازان است با سرکوب قیمتی تیشه به ریشه خودروسازی می‌زنند شورای رقابت ۲۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو کشور ضرر زد جهت‌گیری سازمان حمایت در تعیین قیمت رقابت پنهان برای قیمت‌گذاری خودرو پنج شرط سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌ خودرو سازمان حمایت در حال بررسی قیمت‌های جدید خودرو است قیمت گذاری خودروها با فوریت تعیین تکلیف شود قیمت‌گذاری خودرو در دست دولت باقی ‌ماند مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار ابهام در خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بازتعریف مکانیزهای اثربخش پیش نیاز آزادسازی قیمت خودروها افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودروها به تصویب می رسد؟ جزئیات جدید از طرح آزادسازی واردات خودرو ورود دستگاه های نظارتی به قیمت گذاری خودروها شورای رقابت همچنان تعیین‌کننده قیمت خودروهای داخلی است آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو به شرط تعرفه صفر واردات قابل قبول است شورای رقابت مرجع قیمت گذاری خودرو داخلی شود راه‌حل یک نماینده برای آزادسازی قیمت خودرو وقت آزادسازی قیمت خودرو نرسید؟ زمزمه‌های خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بازندگان قیمت‌گذاری دستوری خودرو آزادسازی قیمت خودرو اصلا به صلاح نیست تغییر مشروط مرجع قیمت‌گذاری خودرو تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت راهگشا نیست جلسه بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت آغاز شد واکنش وزیر صمت به حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو آزادسازی قیمت خودرو مشروط به شکل گرفتن بازار رقابتی است دولت برای قیمتگذاری جدید خودروها تعجیل کند ابزارهای آزادسازی قیمت خودرو ۱۵ راهکار بازگشت آرامش به بازار خودرو منطقی سازی نرخ خودرو با تخصیص ارز رسمی به قطعات خارجی نمی‌توان شورای رقابت را حذف کرد شورای رقابت؛ ضربه‌گیر قیمتی خودروسازان؟ بحران تقاضا، در کمین آزاد‌سازی قیمت‌ها سود آزادسازی قیمت خودرو به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود؟ آزادسازی قیمت ها همراه با تدوین بسته حمایتی خرید خودرو آزاد‌سازی قیمت خودرو توجیه دارد؟ احتمال آزادسازی قیمت خودرو؛ آیا پراید، ۴۳ میلیون تومان خواهد شد؟ خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت‌ها برگزاری جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو در گرو موافقت رییس سازمان حمایت حذف شورای رقابت از صنعت خودرو با قیمت گذاری رقابتی دو سیگنال مثبت به آزادی قیمت خودرو سیاست‌گذاری قیمت خودرو نیازمند تغییر است دو روی سکه آزادسازی قیمت خودرو دست خالی سهامداران خودرویی با قیمت گذاری دستوری مسیر سوم قیمت‌گذاری خودرو مشکلی برای تولید خودرو تا پایان سال نداریم بازگشت قیمت گذاری صنعت خودرو به تجربه دهه ۷۰ قیمت‌گذاری خودرو یک اشتباه تاریخی ورود کمیسیون صنایع به قیمت‌گذاری خودرو آرامش بازار، در گرو نگاه متفاوت شورای رقابت مجلس این هفته گرانی خودرو و مسکن را با حضور وزرا بررسی می‌کند نوآوری در صنعت قطعه قربانی قیمت گذاری دستوری شد اگر افزایش قیمت‌ خودرو به دلیل کاهش تولید باشد شورای رقابت برخورد می‌کند بازگشت قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان به سال ۹۶ قیمت‌گذاری دستوری ابطال شود نیمه خرداد هم گذشت؛ خبری از قیمت‌گذاری خودروها توسط شورای رقابت نشد مظنه خرید زنجیر چرخ در بازار چقدر است؟ خودروهای پسابرجامی مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نیست احتمال افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو بزودی تعیین تکلیف قیمت خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان درخواست خودروسازان برای گران کردن خودروهای داخلی بازار خودرو از حالت پیش بینی خارج شد خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان از خردادماه گران می شود ورود کمیسیون صنایع به بررسی افزایش قیمت خودرو مجوز ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان داده شود سه ضربه‌گیر قیمتی خودرو ضرروت اعلام واقعی هزینه های حاکم بر صنعت خودرو توسعه سرمایه گذاری صنعت خودرو تنها با کسب سود بیشتر اتفاق می افتد افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی طبیعی است قیمت گذاری خودرو وظیفه شورای رقابت نیست اعلام افزایش قیمت زیر ۴۵ میلیونی‌ها در چند روز آینده ادامه رایزنی خودروسازان با شورای رقابت با هدف افزایش قیمت برنامه ریزی برای تعیین قیمت وارداتی ها با حداقل افزایش درخواست افزایش قیمت خودروهای زیر ٤٥ میلیون تومانی سایپا به شورای رقابت رفت ضرورت تدبیر در چالش قیمت گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان خروج صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری با شفافیت اطلاعاتی طرح دوباره حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو چالش قیمت‌گذاری خودرو در سال جدید مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم امضاهای طلایی دستاورد قیمت گذاری دستوری ورود مجلس به قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون قیمت‌های جدید خودرو براساس شاخص‌های سال ۹۶ تعیین می‌شود اعلام قیمت نهایی کوییک تا ۲ هفته آینده قیمت نهایی کوئیک کمتر باشد سایپا باید مابقی پول مردم را برگرداند دولت قیمت‌گذاری خودرو را به تولید‌کنندگان واگذار کند قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت اشتباه است خودروسازان متعهد به حذف حاشیه بازار خودروهای مشمول قیمت‌گذاری هستند تنها خودرو سواری تولید داخل مشمول قیمت گذاری می شود خودروهای وارداتی مشمول قیمت‌گذاری دولتی نمی‌شوند مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه واردات خودرو ورود سازمان بازرسی به گرانی خودرو ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به موضوع گرانی خودرو تازه‌ترین فهرست خودروهای ایمن شهری دنیا قیمت گیربکس اتوماتیک برخی خودروهای تولید داخل خودرو باید از شمول قیمت‌گذاری خارج شود دامنه قیمت گذاری دستوری خودرو افزایش می یابد خودروهای وارداتی خودروسازان چگونه قیمت‌گذاری می‌شود؟ دولت از قیمت‌گذاری خودرو دست بردارد حذف بر چسب قیمت خودرو؟ کنترل قیمت خودروهای وارداتی دستوری شد شورای رقابت نقشی در تعیین قیمت رنو ساندرو ندارد بررسی ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی انحصار بازار خودرو از ایران تا ژاپن وزارت صنعت دخالتی در قیمت‌گذاری خودرو نمی‌کند رویکرد خودروسازان در قبال مجوز شورای رقابت شورای رقابت در مقابل کلینیک ارزش‌گذاری خودرو حاشیه قیمت تا ۴ میلیون تومانی ۱۵ خودرو در بازار بازار حاشیه‌ای قیمت خودرو داغ شد بازار خودرو در مسیر آزادسازی شورای رقابت نباید برای تعیین قیمت خودرو وارد کار شود درگیری لفظی بر سر قیمت خودرو در برنامه زنده تلویزیون قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود شورای رقابت فقط مسئول تعیین قیمت خودرو نیست روش شورای رقابت در قیمت‌گذاری اشکال دارد افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت تصویب شد افزایش قیمت خودرو مجاز نیست قیمت خودرو باز هم افزایش می یابد؟ شورای رقابت وارد شور شد قیمت‌گذاری خودرو در جلسه فردای شورای رقابت الزاماتی برای تغییر رویه شورای رقابت پژو ۲۰۰۸ مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت نیست بررسی قیمت‌های جدید خودرو دوشنبه آینده شورای رقابت گران فروشی خودرو را به موقع اعلام نمی‌کند چرا شورای رقابت نتوانست جایگاه خود را تثبیت کند؟ تنظیم قیمت خودرو وظیفه شورای رقابت است دوئل مجدد شورای رقابت و خودروسازان برای افزایش قیمت امسال افزایش چندانی در قیمت خودروها نخواهیم داشت موضع غیرشفاف شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو کاپرا ۲ با چه مشخصات و قیمتی در بازار ایران عرضه می‌شود؟ تعلل وزارت صنعت دلیل تاخیر در اعلام قیمت های جدید خودروست افزایش قیمت خودروهای قدیمی به بن‌بست می‌رسد؟ امسال افزایش آنچنانی قیمت خودرو نخواهیم داشت قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار ندارد شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو است ورود شورای رقابت به قیمت‌ خودروهای جدید؟ ابهام در قیمت‌گذاری پژو جدید حذف قیمت گذاری دستوری موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود چانه زنی برای افزایش قیمت خودرو آغاز شد اعلام قیمت‌های جدید خودرو شاید هفته آینده احتمال افزایش پنج درصدی قیمت خودرو کاسه لبریز قیمت خودروهای قدیمی تاکید شورای رقابت برقیمت‌گذاری محصولات سایپا و ایران‌خودرو رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت خودرو خودرو مشمول قیمت‌گذاری می‌ماند قیمت‌گذاری دنا برای دو نوع LX و ELX بین ۱۴ تا ۲۵ میلیون تومان قراردادهای امضا شده با خارجی ها تاثیری در رفع انحصار ندارد شورای رقابت در فروردین قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کند سیاست احتیاطی خودروسازان در افزایش قیمت جزئیات قیمت‌گذاری خودرو در سال۹۶ بازار، بهترین مقیاس تعیین قیمت خودرو تعیین قیمت برای تولیدات شرکتهای خصوصی‌ خلاف اصل ۴۴ است دولت کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت خودرو را مصوب کرد قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد توضیحات شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مدل ۹۶ شرکت های خودرو ساز باید قیمت خودروهای ساخت داخل را بصورت شفاف اعلام کنند خودرو گران نمی‌شود قیمت خودروهای داخلی تا اردیبهشت سال بعد افزایش نخواهد داشت "تومان" تاثیری بر قیمت خودرو ندارد افزایش قیمت خودرو تا اردیبهشت سال آینده نداریم شواری رقابت گام دوم را محکم برداشت پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟ جزئیات آزادسازی قیمت خودروها قیمت خودرو افزایش نیافته است مجلس علت افزایش قیمت خودرو را پیگیری می‌کند کاهش کیفیت با قیمت‌گذاری دستوری رعایت ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی الزامی است با قیمت گذاری به نفع مصرف کننده اجازه رقابت به رقبا نمی دهیم خودروهای بالای ۱ میلیارد در بازار ایران! حذف شورای رقابت غیرکارشناسی است صنعت خودرو بدون رقابتی شدن مقاومتی نمی‌شود شورای رقابت؛ مسئول بررسی حاشیه قیمتی خودروها ضرورت بازنگری در قیمت وارداتی‌ها سرمایه گذاری در صنعت خودرو با استقبال مواجه نیست اصلاح تعرفه خودرو به جای قیمت‌گذاری دولتی روش قیمت‌گذاری جایگاه‌های سوخت دولتی اصلاح شد خودروسازان در اعمال قیمت های جدید مختار هستند پژو ۲۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۰۸، بالاخره چند؟ قیمت خودرو باید کاهش یابد مشکل قیمت‌گذاری صنعت خودرو دستوری حل نمی‌شود آزادسازی قیمت خودرو با خصوصی‌سازی واقعی امکان‌پذیر است دورنمای بازار با آزادسازی قیمت خودرو توهین به مشتری با تعیین قیمت دستوری آزادسازی قیمت دو خودرو، دستوری نبود درخواستی برای آزادسازی قیمت همه خودروها نداده‌ایم هیات‌های حل اختلاف خودرویی تشکیل می‌شود آزادسازی قیمت خودرو در کما رکود از سایپا رو برگرداند شورای رقابت فعلاً تصمیم جدیدی برای آزادسازی قیمت خودرو ندارد تاثیر آزادسازی بر نوسان قیمت خودرو مصوبه جدید افزایش قیمت خودرو از کجا آب خورد؟ جاخالی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو‌ها راهکاری برای ایجاد رقابت در بازار خودرو درمان بازار در کلینیک‌های قیمت‌گذاری خودرو خودروسازان به مصوبه شورای رقابت تن می‌دهند؟ استدلال مبهم شورای رقابت در آزاد‌سازی قیمت خودرو چه بر سر قیمت های خودرو در سال ۹۵ می آید؟ تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، منافاتی با انتشار اوراق سلف خودرو ندارد آزادسازی قیمت خودرو بهره‌وری خودروسازان را کاهش خواهد داد شورای رقابت فقط به خودرو چسبیده گام دوم شورای رقابت برای آزادسازی قیمت‌ خودرو ترس آزادسازی قیمت خودرو ریخت؟ قیمت‌های جدید خودرو شنبه به خودروسازان ابلاغ می‌شود فرآیند قانونی شورای رقابت شبهه در تعیین ملاک‌های رقابتی ۲ خودرو خودداری شورای رقابت از ابلاغ قیمت جدید خودروها قیمت‌گذاری؛ توسعه رقابت را نادیده می‌گیرد قیمت دنا و تندر اتوماتیک افزایش نمی‌یابد اولین قدم برای آزادسازی قیمت خودرو رقبای چینی دنا و تندر اتومات را بشناسید پیش‌بینی قیمت جدید دنا و تندر اتوماتیک میانبر افزایش قیمت خودرو انحراف «شورای رقابت» از رقابت آزاد سازی با قیمت خودرو چه خواهد کرد؟ شورای رقابت و انتظارات بی‌پاسخ همراهی شورای رقابت با نعمت‌زاده برای آزادسازی قیمت خودرو تقابل بر سر قیمت خودرو به سبک شورای رقابت واکنش سرد بازار به افزایش قیمت خودرو + جدول قیمت‌ها شرایط اعلام قیمت خودرو در قانون جدید مصوبه خودرویی شورای رقابت مسکوت ماند قیمت جدید پایه ۲۳ خودرو با مصوبه اخیر شورای رقابت تبعات آزادسازی دستوری قیمت خودرو قیمت‌گذاری دولتی خودرو اشتباه است حرف آخر شورا درباره قیمت خودرو مخالفت شیوا با افزایش بیشتر قیمت خودروهای انحصاری داخلی بی‌تفاوتی بازار خودرو نسبت به مصوبه شورای رقابت سه ابهام مصوبات خودرویی شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو چه کسانی سود می برند؟ آغاز قیمت‌ گذاری بیوک Envision ۲۰۱۶ انتقاد عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان به تصمیم شورای رقابت جدول قیمت‌ جدید ۲۲ مدل خودرو با مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو افزایش یافت جلسه خاص شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو شورای رقابت فردا قیمت‌های خودرو را بررسی می‌کند شیب افزایش قیمت با نرخ تورم مقاومت در برابر افزایش قیمت خودرو می‌شکند؟ یک بام و دو هوای دولت در قیمت‌گذاری خودرو نامه وزیر صنعت برای توقف قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت را شوکه کرد نصف قیمت خودرو خسارت بگیرید جزئیات نامه اخیر وزیر صنعت به شورای رقابت سمت و سوی قیمت خودرو در سال ۹۵ ارزان‌ترین خودرو دنیا ۶هزار دلار قیمت دارد لحاظ کردن حق بیمه شخص ثالث در قیمت خودرو بی‌معنی است تا پایان فروردین قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کنیم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث نباید بهانه‌ افزایش قیمت خودرو باشد خودرو اولویت جلسات شورای رقابت نیست فراز و فرود صنعت خودرو در سال ۹۴ خودروساز،شورای رقابت یا مصرف کننده;کدام یک قیمت خودرو را تعیین می کنند ۳ مولفه موثر در قیمت‌گذاری خودرو پیش‌داوری در مورد آینده قیمت‌ها ممنوع قیمت‌گذاری خودرو در سال ۹۵ در هاله‌ای از ابهام قیمت‌گذاری دولتی خودرو نگران‌کننده است؟ قیمت‌گذاری دولتی خودرو در سال ۹۵ تداوم می‌یابد خودروسازان احتمال افزایش ۱۰درصدی قیمت خودرو را برای تحریک تقاضا مطرح کردند قول وزیر به سرمایه‌گذاران خارجی احتمال تغییر فرمول قیمت‌گذاری اجرای برجام رکود بازار خودرو را تشدید کرد لغو تحریم ها به منزله کاهش قیمت خودرو نخواهد بود خودورهای دست دوم در بازار چند؟ قیمت خودرو آزاد خواهد شد؟ پیش‌بینی آزادسازی قیمت خودرو در برنامه ششم سرنوشت قیمت‌گذاری در رکود تقاضا زمزمه‌های قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی قیمت خودرو تابع شرایط اقتصادی است دومین نامه مخالفت وزیر با شورای رقابت تعیین قیمت خودرو در دور دوم شورا پاسخ مجلس به استعلام شورای رقابت پارادوکس قیمت‌گذاری خودرو جایگاه رقابت درعملکرد شورای رقابت ۹۰ درصد قیمت گذاری‌ها در دست ۲ غول خودرو ساز قیمت خودرو داخلی باید از سوی سازمان حمایت تعیین شود قیمت‌گذاری جدید خودروها به استعلام از مجلس موکول شد اعلام قیمت‌های جدید خودرو در هفته جاری منتفی است مجلس ثبات قیمت خودرو را پیگیری می کند دستورالعمل قیمت‌ خودرو در جلسه دیروز شورای رقابت بررسی نشد طرح ویژه نظارت بر قیمت خودرو قیمت‌گذاری تندر۹۰ آزاد شود
برگشت به بالا