نگاهی به «مزدا» و سرنوشت وانت‌ها در ایران

مزدا... با احترام به اهورامزدا...

عصر خودرو : از دیرباز در ایران شنیدن نام «مزدا» ما را به یاد نام «اهورامزدا» می‌انداخته است، نامی که همیشه توسط ما ایرانیان و بیشتر پیروان ادیان و مذاهب با احترام از او یاد شده و می‌شود.

Saturday 15 August 2015 - 12:29:00

مزدا... با احترام به اهورامزدا...

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، نیم‌نگاهی به ماجرای چگونگی تولید این خودرو مورد علاقه ژاپنی‌ها هم حکایت از این دارد که پیوندی نهانی و معنایی در 2 نام «مزدا» و «اهورامزدا» وجود داشته و دارد و می‌گویند که آقای مهندس «جوجیرو ماتسودا» بنیانگذار شرکت خودروسازی مزدا به دلیل علاقه ویژه‌ای که به آیین زرتشت داشته است و با الهام از نام «اهورامزدا» و باتوجه به تشابه اسمی نام خانوادگی‌اش با کلمه مزدا، نام محصولات تولیدی کارخانه خود را «مزدا» گذاشت. شرکت او به نام شرکت سهامی خاص ماتسودا (به ژاپنی ماتسودا کابوشیکی کایشا) نام داشت و نام محصولاتش «مزدا» بود، گرچه در داخل ژاپن، این اتومبیل را «ماتسودا» نیز صدا می‌زنند تا بیشتر یادی از بنیانگذار این کارخانه بشود و بیشتر ژاپنی‌ها هم از معانی دیگر نام «مزدا» اطلاع چندانی ندارند، اما بر پایه اظهارنظری که در سایت رسمی «مزدا» دیده می‌شود قطعی بودن این فرضیه ثابت می‌شود. در سایت یادشده اینطور آمده است که: «نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا، خدای نخستین تمدن‌های غرب آسیاست. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تقسیم کرده‌ایم، به عنوان منشأ هر 2 تمدن شرقی و غربی و همین‌طور به‌عنوان نمادی از فرهنگ اتومبیل، این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودروسازی انجام شد.» البته باید به یاد داشته باشیم که شرکت مزدا، در آغاز اتومبیل‌تولید نمی‌کرد و محصولات اولیه‌اش از آغاز به‌کار در سال 1920م ابزار، لوازم یدکی و ماشین‌آلات کوچک و بزرگ بود و از سال 1931م به بعد به تولید اتومبیل پرداخت.
این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن اسلحه و توپ و جنگ‌افزار نظامی هم تولید می‌کرد و نخستین اتومبیل 4چرخ محصول این شرکت با نام «مزدا360» در سال 1960م وارد بازار شد و از همان ابتدای تولید، محصولاتش یکی بعد از دیگری به بازار ایران راه یافت که در این زمینه در بخش‌های بعدی گزارش اشاراتی خواهیم داشت.

ورود نخستین «مزدا»ها به ایران
با مراجعه به تاریخ ورود نخستین وانت مزداهای ژاپنی به ایران، در واقع با یک گروه اتومبیل‌ساز مهم در کشورمان یعنی «گروه تولیدی بهمن» مواجه می‌شویم، گروهی که در سال 1331 با عنوان «شرکت سهامی ایران خلیج‌کو» و با سرمایه اولیه 600 هزار ریال (60هزار تومان) و برای حمل‌ونقل دریایی تاسیس شد و از ابتدا هم قرار بود کارهای حق‌العمل‌کاری برای نمایندگی‌های تجاری خارجی‌ها در ایران انجام دهد، اما 7سال بعد یعنی در سال 1338 ناگهان اقدام به مونتاژ وانت سه‌چرخ مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم کرد و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه، حوزه فعالیت خود را به ساخت و مونتاژ وانت‌های مزدای ژاپنی تغییر داد و سپس محصول تازه‌ای از خانواده مزدا با حجم موتور 1000 سی‌سی و ظرفیت 500 کیلوگرم را روانه بازار کرد. نام اصلی این وانت مزدا، «فامیلیا» بود که آخرین نسل آن در ایران با نام «مزدا 323» شناخته می‌شود. این وانت، خودرویی بسیار کارآمد به نظر می‌رسید، گرچه در مقابل پیکان وانت و نیسان جونیور، حرف چندانی برای گفتن نداشت و در سال‌های بعدی، گروه بهمن به تولید وانتمزدا با موتور 1600 سی‌سی جای ویژه‌ای در بازار بارکش‌های موتوری پیدا کرد و در سال‌های 65 و 66 با ارتقای موتور این خودرو به 1800 سی‌سی (مدل بی1800)، وانتمزدا وارد رقابت جدی با نیسان جونیور شد. یکی از ویژگی‌های مهم محصولات مزدا وزن بسیار کم این خودروها در مقایسه با رقبایش بود که به توانایی‌های فنی آن می‌افزود و در شتاب‌گیری‌ها، بسیار بهتر عمل می‌کرد. این وزن سبک در برخی از جاده‌های کوهستانی در شرایط بدون بار باعث خارج شدن انتهای خودرو از کنترل به‌دلیل نداشتن وزن کافی برای تولید نیروی رو به پایین می‌شد که گاهی اوقات با قرار دادن چند کیسه سنگین شن و ماسه این مشکل حل می‌شد.


تنها بازمانده وانت‌سازی گروه بهمن از آن زمان مزدای مدل بی2000 است. این خودرو به عنوان چهارمین نسل از وانت‌های سری مزدا «بی» در سال‌های 1979 تا 1985م توسط این شرکت به تولید می‌رسید و مونتاژ آن همچنان در ایران ادامه دارد. وانتمزدا 2000 هم‌اکنون در 2 نوع تک و 2کابین در بازار ایران موجود است و ظرفیت بار آن حدود یک تن اعلام شده است. مجهز بودن به کولر، داشتن قدرت بالا و وزن کم از جمله مزایای این وانت هستند، اما گشتاور 151 نیوتونی‌اش حس و حال یک وانت تمام عیار با کشش مناسب را القا نمی‌کند.
وانت‌های مدرن در سال 1363 وانتمزدا 1600 سی‌سی نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه شد و نام شرکت به «ایران‌وانت» تغییر یافت. در سال‌های• 65 و 66، شرکت به مونتاژ وانتمزدا 1800 سی‌سی پرداخت و از اواخر سال 1372 در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل‌ملاحظه‌ای در روند فعالیت‌های شرکت به‌وجود آمد و حوزه فعالیتش، با هدف تنوع‌بخشی در تولید محصولات، به ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های مزدا و خودروهای سواری مزدا تغییر یافت.

در تاریخ 1378/4/28 و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه، نقطه عطف دیگری برای شرکت محقق شد و با تغییر نام آن به «گروه بهمن» به عنوان یک هلدینگ، حوزه فعالیت‌هایش را به حوزه‌های تولیدی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری گسترش داد و در سال 1383، گروه بهمن با هدف تولید کامیون‌های سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و مینی‌بوس، با تاسیس شرکت بهمن‌دیزل و تولید کامیونت‌هایی با نشان(برند) «ایسوزو» ژاپن پا به عرصه تولید خودروهای تجاری نهاد و پس از مدت کوتاهی سهم عمده بازار این نوع خودروهای تجاری را در اختیار گرفت و افتخاراتی نظیر خودروساز نمونه و یکی از 100 شرکت برتر کشور را کسب کرد. در سال 1384 گروه بهمن با راه‌اندازی خط مونتاژ خودرو سواری «پاجرو» 2 دیفرانسیل با نشان(برند) «میتسوبیشی» ژاپن وارد بازار خودروهای اس‌یووی شد و در سال 1385 به‌منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، نخستین سری از خودروهای ون مسافربری را با نام «نارون» تولید کرد. گروه بهمن در سال 1386 در راستای توسعه و گسترش محصولات خود همگام با فناوری روز جهان، تولید مزدا 3 را آغاز کرد. در همان سال و برای تنوع‌بخشی در سبد محصولات، با تاسیس مرکز کاربری‌سازی، طراحی و تولید انواع کاربری کامیونت‌های «ایسوزو» را در دستور کار قرار داد و در سال 1386 شرکت «سیبا موتور» تاسیس شد که در حال حاضر 2 گروه بزرگ صنعتی کشور، گروه بهمن و تراکتورسازی ایران، سهامداران این شرکت هستند و تولید و فروش انواع کشنده‌های تک‌محور و جفت‌محور و کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین از فعالیت‌های این شرکت است.

از مزداهای سه‌چرخه تا مزداهای چهارچرخه
تا پیش از آمدن وانت‌های سه‌چرخ و چهارچرخ به کشور، کار حمل‌ونقل خرده‌ریز بار توسط چهارپایان، گاری‌ها و درشکه‌ها انجام می‌شد و بسیاری از کشاورزان به خاطر نبودن وسایل مناسب برای رساندن بار و محصولات خود به بازارها و میدان‌ها دچار خسارات زیادی می‌شدند و محصولات آنها وسط راه‌ها خراب و ضایع می‌شد.
با وارد شدن نخستین موتورهای سه‌چرخه که «اتوریکشا» خوانده می‌شدند، تحول چشمگیری در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری بار و محصولات به وجود آمد. تولید این موتورهای سه‌چرخه که هنوز بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل بار و مسافر بسیاری از شهرهای پرجمعیت کشورهایی چون هند، سنگاپور، مالزی و پاکستان را عهده دارند، در سال 1350، توسط خودروسازی بهمن آغاز شد این وانت در دسته «اتوریکشاها» قرار می‌گرفت و هم‌اکنون در سراسر شبه جزیره هند شرکت «باجاج»، اصلی‌ترین تولیدکننده آنهاست.

نخستین نسل این وانت سه‌چرخ در دهه 30 میلادی معرفی شد که شامل یک موتورسیکلت به همراه تخت بار در پشت بود. مزدا اسم این محصول را «جی‌او» گذاشت؛ نسلی که گروه بهمن خودرو در ایران به تولیدش پرداخت، چهارمین نسل این محصول بود که با عنوان سری «تی» نیز شناخته می‌شد. این خودروها که قدرت چندانی نداشتند، تنها برای استفاده در شهر مناسب بودند و برای انتقال بار به فواصل طولانی مناسب نبودند و آنها فقط 200 کیلوگرم ظرفیت بار داشتند. یکی دیگر از مشکلات این موتورسیکلت‌های بارکش، این بود که به دلیل بهره‌گیری از 3 چرخ نمی‌توانستند تعادل مورد نیاز را تامین کنند و پیش می‌آمد که واژگون می‌شدند.
این موتورهای سه‌چرخه اما خیلی زود و با آمدن نخستین نسل از وانت‌های مزدای ژاپنی عرصه حمل‌ونقل بار را در کشورمان ترک کردند و دیگر از آنها هیچ استقبالی نشد و به جای آن وانت‌های چهارچرخ یکی بعد از دیگری جای آنها را گرفتند که نخستین گروه و قدیمی‌ترین آنها وانت‌های مزدا بودند و می‌توان گفت که مزدا درواقع پای صنعت وانت‌سازی را به کشور ما باز کرد؛ صنعتی که امروزه نیز یکی از فعال‌ترین و عمده‌ترین بخش‌های تولید اتومبیل در کشور است. امروز هر ایرانی با شنیدن کلمه «وانت» به یاد نیسان‌های آبی، وانت پیکان و وانتمزدا می‌افتد و همین 3 عنوان هم سازنده 98 درصد از وانت‌های کشور هستند.

حالا خوب است که نیم‌نگاهی هم به گذشته و امروز وانت‌سازی در کشور داشته باشیم و به خاطر داشته باشیم که در جهان نیز وانت‌سازی یکی از دغدغه‌های اصلی خودروسازان معتبر معروف است. آنطور که خودرونویسان معاصر نوشته‌اند داستان حضور خودروهای باری به‌ویژه وانت‌ها مانند همه کشورهای جهان از کوچکترین وسیله نقلیه ممکن یعنی «موتورسیکلت» آغاز شد و در ایران نیز با کمی تاخیر این‌گونه بود. به عقیده خودرونویسان؛ دهه 30 و 40 دوره‌های طلایی برای صنعت خودرو ایران به شمار می‌آیند و بی‌شک از طلایی‌ترین دوره‌های برنامه‌های بلندمدت کشور نیز محسوب می‌شوند. با نگاهی به تاریخ درمی‌یابیم که افراد برنامه‌ریز و مجریان در آن دوره کشور، نوعی پویایی در صنعت حمل‌ونقل را در نظر گرفته بودند تا به این صورت تبادلات با سرعت بیشتری انجام شود؛ تا جایی که آن زمان فقط برای جابه‌جایی اجسام و کالاها از وانت‌های کوچک و کامیون‌های بزرگ که تعداد آنها بسیارکم بود، استفاده می‌شد.

کشور درحال توسعه بود و نیاز به خودروهای حمل بار با اندازه کوچکتر و قدرت بیشتر داشت؛ خودروهایی که بتوانند محصولات روستاییان را با سرعت بیشتر به شهرها منتقل کنند یا اینکه در شهر به آسانی جابه‌جایی‌ها را انجام دهند و این آغاز وانت‌سازی در ایران بود و در آن سال‌ها شرکت «ایران ناسیونال» یا ایران‌خودروی امروزی با آغاز به‌کار در سال 1346 پیکان را به صنعت حمل‌ونقل وارد کرد و به دلیل طراحی چندمنظوره این خودرو در همان سال، نوع وانت این خودرو نیز تولید شد.
این وانت کوچک فقط در ایران طراحی و ساخته می‌شود. این خودرو با ظرفیت بار حدود 800 کیلوگرم شروع خوبی برای این عرصه بود و کمک‌های شایانی به پیشرفت صنعت حمل‌ونقل ایران کرد. «پیکان وانت» که هم‌اکنون نیز درحال تولید است، تنها بازمانده خانواده پیکان است و درحال‌حاضر ایران‌خودرو تبریز اصلی‌ترین مرکز تولید آن محسوب می‌شود. به دلیل قیمت مناسب این خودرو و توانایی‌های خوب آن و همچنین اشتغالزایی بالقوه این خودرو، استقبال خوبی از آن به عمل آمد.
«وانت پیکان» در ابتدا با موتور 1725 سی‌سی پیکان عرضه می‌شد، اما در سال‌های بعد به یک موتور 1600 سی‌سی بهینه شده مجهز شد. وانت پیکان هم‌اکنون با مشخصات فنی پیشرفته‌تر از گذشته، اما قدیمی نسبت به زمان خود و با نام تجاری «باردو» به فروش می‌رسد.
رقیب وانت پیکان!
چندی نگذشت که یک کارخانه کوچک در سه راه آذری رقیبی قدرتمند را در مقابل وانت پیکان به میدان فرستاد. شرکت زامیاد که از سال 1342 مشغول ساختن خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین بود، در سال 1349 با تولید وانتنیسان جونیور با ظرفیت 2 تن توانست به قدرت ناوگان حمل کالا بیفزاید.
نیسان جونیور که محصولی پرقدرت بود، با توجه به سیاست‌های وزارت صنایع و تداخل نداشتن با محصول رقیب خود در بازه قیمتی بالاتری قرار گرفت تا سیاست‌های فروش دولت رعایت
شود. از وانتنیسان در میان مردم به عنوان یک خودرو پرقدرت و مستحکم یاد می‌شود. اکنون نیز این خودرو پس از 41 سال تولید همچنان یکی از پرطرفدارترین خودروهای کار ایران به شمار می‌آید. امروزه این خودرو در 2 نوع بنزینی و گازسوز و با قدرت‌های 100 و 90 اسب بخاری به بازار عرضه می‌شود. نسخه دیزلی این محصول با پیشرانه 2/8لیتری 93 اسب بخاری هم اکنون به مشتریان تحویل داده می‌شود. نسخه دیزلی نکات ثبت بسیاری نسبت به نسخه بنزینی با پیشرانه Z24 100 اسب بخاری این محصول دارد. حداکثر گشتاور 35 نیوتون متر افزایش را نشان می‌دهد و همچنین این میزان در دور بسیار پایین‌تر (حدود 1600) به دست می‌آید. مصرف سوخت نیز در نوع دیزلی حدود 9 لیتر برای سیکل ترکیبی تخمین زده شده است. ظرفیت مجاز بار از 1820 کیلوگرم به 2 تن افزایش پیدا کرده تا جایگاه نسخه دیزلی زامیاد 24 بیش از پیش بالا رود.

برچسب ها

مزدا
مطالب مرتبط بیشتر
مزدا MX-30 PHEV معرفی می شود مزدا MX-30 2022 در مقابل مزدا 2022 CX-30 + عکس مزدا 6 دیفرانسیل عقب رسما از خط تولید خارج شد کراس اوور جدید مزدا مزدا MX-30 سال 2022 به روز شد + تصاویر مزدا CX-60 رونمایی می‌شود ارزان‌ترین کراس‌اوور برقی دنیا شناخت دسته موتور مزدا با اتوکلاب کرول 2022؛ کوچکترین عضو خانواده مزدا زیر 9 هزار دلار! +عکس مزدا 2 جدید معرفی شد+ عکس مزدا MX-30 در مقابل مینی کوپر S E؛ کدام عملکرد بهتری دارد؟ یک آفرودر جمع و جور، زیبا و تا حدودی سرسخت! فناوری جدید مزدا در تشخیص سلامت راننده هر 83 ثانیه خروج یک خودرو از خط تولید مشترک مزدا-تویوتا مزدا در صدد تغییر ساختار و ایجاد جوینت ونچر جدید با چانگان نسل بعدی مزدا میاتا الکتریکی شد اسپرت ترین خودرو مزدا به بازار می آید مزدا CX-3 مدل 2021 به پایان خط تولید نزدیک می‌شود تاثیر کمبود جهانی تراشه بر تولید 100 هزار خودروی مزدا در سال 2021 پیرمردان سختکوش ! وارثان ناموفق تاج و تخت مزدا 3 توربو 2021؛ سدان زیبا و قدرتمند ژاپنی روانه بازار جهانی می شود +عکس مزدا قابل اطمینان ترین برند خودروسازی 2020 هدف‌گذاری بی‌سابقه مزدا برای پساکرونا ضرر 73 میلیون دلاری مزدا به علت ادامه بحران کرونا همکاری عظیم مزدا و تویوتا خودروی محبوب ژاپنی چه ویژگی هایی دارد؟ تجربه رانندگی با اولین مزدا الکترونیکی + تصاویر یک محصول متفاوت از خانواده مزدا! +تصاویر مزدا 3 اسپرت جی تی 2020؛ زیبای ژاپنی با برچسب 27 هزار دلاری! +تصاویر تغییرات مفصل مزدا CX-3 مدل 2019 اروپایی + فیلم درخواست وام 2.8 میلیارد دلاری مزدا موتور برای بیرون رفتن از بحران کرونا مزدایی که تبدیل به پراید شد! تصاویر مزدا 6 مدل 2023 منتشر شد سقوط آزاد سود مزدا بررسی فنی مزدا RX-9 + مشخصات نگاهی به مزدا 3 مدل 2020 افت 30 درصدی سود مزدا رونمایی مزدا از نخستین خودروی برقی خود اولین خودروی الکتریکی مزدا، آش دهان‌سوزی نیست! انقلاب خودروهای دیزلی در راه است رنگین‌کمان‌های چهارچرخ مزدا برترین خودروساز سال 2019 از نگاه مجله Car Dealer شد قیمت خودروهای مزدا در بازار (9 مهر 98) + جدول اولین خودروی برقی مزدا ماه آینده رونمایی می شود اولین و آخرین ساخته‌های برندهای خودروسازی در یک نگاه (+عکس) ژاپنی‌ها فقط خودروهای ژاپنی می‌خرند! خودروسازان ژاپنی در ژاپن یکه‌تازی می‌کنند بهترین خودروهای روباز 2019 + تصاویر و قیمت به پول ایران مزدا هم به خودروهای برقی روی آورد 10 خودرو کم مصرف برتر جهان را بشناسید بهترین و بدترین برندهای خودرو در سال2019 کدامند؟ اهمیت لوازم یدکی خودروهای ژاپنی ٩ خودروی ارزان‌تر از پراید را بشناسید مزدا با چه خودروهایی به نمایشگاه توکیو می آید (+عکس) موتورهای ژاپنی در لیست باکیفیت‌ترین‌ها 10 خودروی قابل اعتماد 2018 +تصاویر مزدا 3 صفر در بازار چند؟ مدل‌های مزدا در بازار چند؟ ورزشکارانی از دوران جهش! مزدا 3 تیپ 4 با چه قیمتی در بازار معامله می‌شود؟ مدل‌های مزدا در بازار چند؟ مزدا CX-9، فناورانه‌ تر از همیشه (+عکس) برای خرید خودرو مزدا چقدر باید هزینه کرد؟ مزدا 270 هزار دستگاه از خودروهایش را جمع آوری می کند همکاری بهمن موتور و‌مزدا همچنان ادامه دارد پیشرانه های درونسوز نمی میرند شرایط جدید فروش وانت مزدا 2000 اعلام شد مزدا در ژنو 2018؛ زیبارویان شرقی واردات 714 میلیون دلاری قطعات خودرو به کشور نسل به نسل با سدان کامپکت دوست‌داشتنی مزدا؛ روایت «3» در سه نسل! آغاز تولید سمند میکروهیبرید برای خرید خودرو مزدا چقدر باید هزینه کرد؟+جدول برندگان جوایز «زیباترین خودروهای سال 2017» بهترین شاسی بلندها ی بازار در سال 2018 کدامند؟ (+عکس) ادغام مزدا و تویوتا از شایعه تا واقعیت! با 120میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟ "مزدا 6" 2019؛ کمی جذابیت بیشتر برای سدان خانوادگی مزدا نوآوری مزدا در حفاظت از رانندگان برای خرید خودرو مزدا چقدر باید هزینه کرد؟+جدول گسترش اتحاد برقی ژاپنی‌ها مزدا خودران نمی‌شود خودروهای ممنوعه ولی دوست‌داشتنی نزد ایرانیان گردشی در موزه افتخارات مزدا بررسی پروسه طراحی و ساخت نسل اول مزدا MX-5 میاتا؛ به نام ژاپن، با طعم انگلیسی‌ به کام جهان! معرفی مدل جدید مزدا در ژاپن (+عکس) ابداع فناوری جدید برای کاهش مصرف سوخت در موتورهای گازوئیلی خرید یکی از محصولات MAZDA در بازارهای جهانی چند دلار آب می خورد؟ ایمن‌ترین شاسی‌بلندهای جهان را بشناسید قیمت جدید محصولات گروه بهمن اعلام شد مزدا یک کانسپت موتور دورانی به نمایشگاه توکیو می‌برد مزدا نسخه الکتریکی تمام خودروهایش را عرضه می‌کند افزایش تجهیزات و قیمت مزدا CX-9 برای سال 2018 خودرو مزدا در بازار چقدر آب می‌خورد؟ با 20 میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟ فناوری جدید مزدا در تولید موتور خودرو مزدا موتورهای جدید فاقد جرقه را معرفی می‌کند همکاریهای استراتژیک تویوتا و مزدا گسترش می یابد تویوتا 5 درصد سهام مزدا را می‌خرد مظنه خودرو مزدا دست دوم در بازار + جدول قیمت نمایش جدیدترین کراس‌اوور مزدا در ژاپن (+عکس) خرید Mazda MX-5 در دبی چند درهم آب می خورد؟ مزدا 19 هزار دستگاه خودرو را فرا می‌خواند مزدا CX-5، جایزه TSP plus را از آن خود کرد بسترن B30 محصول جدید بهمن موتور در یک نگاه تزریق هیجان به فصل گرما مزدا3، مدل 5 درب خود را وارد بازار کرد +تصویر در بازارهای خودروهای دست‌دوم، زانتیا بخریم یا مزدا323؟ مزدا 323 یا سیتروئن زانتیا؟ +مشخصات فنی 10 خودروی خوب با قیمت کمتر از 18 هزار دلار در جهان برترین خودروهای کروک در بازار جهانی (+عکس) مزدا میاتا 250 اسب بخاری شد به احترام ارتش سرخ مزدا؛ خبردار مزدا CX-5 مدل 2017 را ببینید +تصاویر تفاوت قیمت محصولات گروه بهمن در بازار و کارخانه +جدول ژاپنی میانسال جایزه بهترین عملکرد هفت ساله در شاخص های اصلی بهره وری به مزدا یدک رسید وقتی بانوان مالک خیابان‌ها می‌شوند این غایبان دوست‌داشتنـــی ! تویوتا و مزدا در چین و آمریکا برای خودروهای معیوبشان فراخوان می‌دهند نسخه تیونینگ کراس اور مزدا CX-5 2017+تصاویر آشنایان ما در غرب 13 خودروی اعجاب‌آور تا 2020 + تصاویر انتخاب طبقه متوسط قیمت قطعات خودرو مزدا 3 تیپ 3 در بازار+جدول معرفی نسل دوم شاسی بلند مزدا (+عکس) لوتوس با قلب فراری اراده لازم برای مباره با عرضه قطعات تقبلی وجود ندارد قهرمان بادی کلاسیک جهان خودرو مزدا را انتخاب کرد محصول جدید و دونفره مزدا +عکس موتورهای چرخشی در مدل‌های جدید مزدا مزدا 6 مدل 2017 با تمام قدرت وارد می‌شود مفهوم لوگو خودروسازان جهان 5 خودرو برتر که هنوز با گیربکس‌های دستی ارائه می‌شوند (+عکس) جدیدهای آلفارومئو، مزدا و بنز در نمایشگاه خودرویی (+عکس) آینده مزدا روی موتورهای دورانی استوار خواهد بود جوان جویای نام در میان بازی بزرگان سقف‌های جدید تاشو مزدا (+عکس) نبرد آزاد ژاپن‌‌، کره و آمریکا در خاک ایران شهرنشین‌های آسیایــی مزدا 2.3 میلیون دستگاه خودرو را فراخواند آغاز فروش مزدا6 جدید مزدا برای 190 هزار شاسی بلند فراخوان داد مزدا تولید 1 میلیون میاتا MX-5 را جشن گرفت 10 برندی که اقتصادی‌ترین خودروها را تولید می‌کنند +اینفوگرافیک مزداهای آینده سبک‌تر می‌شود مزدا به دنبال ارتقای برند خود در جهان مزدا3 برای مدل 2017 چه تغییراتی کرده؟ ایسوزو وانت بعدی مزدا را می سازد بهترین خودروهای کلاس خانواده در آخرین آزمایش کیا در فکر رقابت با مزدا CX-3 است سیب ایتالیایی زیر درخت ژاپنی قابل اعتمادترین و غیرقابل اعتمادترین خودروسازان جهان در سال 2016 نظاره‌گر مزدا CX9سال 2016 باشید +تصاویر مزدا هم کراس‌اوور کوپه می‌سازد ... فروش نقدی و اقساطی محصولات گروه بهمن آغاز شد مزدا CX-4 در پکن رونمایی شد مزدا اذعان کرد برنامه ای برای تولید کانسپت RX ویژن ندارد مزدا تصاویر تازه ای از CX-4 را منتشر کرد مزدا 3 با اتاق جدید در ایران +عکس پیش فروش مزدا 3 FL آغاز شد شاسی بلند مزدا در ایران روداستر محبوب مزدا، خودرو سال 2016 شد روداستر محبوب مزدا با سقف فلزی کلاسیک تارگا حضور مزدا CX-4 در نمایشگاه پکن پیش فروش مزدا 3 FL آغاز شد بهترین خودروهای کامپکت جهان در سال 2015 موتور دورانی جدید مزدا توربوشارژ است مزدا 264 هزار دستگاه کراس اور CX-5 را فرامی خواند همکاری گروه بهمن با ایسوزو و مزدا افزایش می‌یابد تویوتا، نیسان، مزدا و ایسوزو در راه ایران نیسان، تویوتا، مزدا و رنو با خوردوهای کارکرده چه می کنند؟ شرکت مزدا یدک پیشتاز در بهره وری گسترش فراخوان ایربگ به 374 هزار خودرو مزدا 5 در ایران نگاهی به CX-5، جدیدترین نسخه مزدا مزدا کم مصرف ترین خودرو آمریکا شد تمام جذابیت بصری مزدا، در یک قالب پُر هیبت بهترین خودرو سال ژاپن انتخاب شد رژیم قدرت برای روداستر محبوب مزدا افسون روداستر های آنتیک در میاتای مدرن مزدا خودرو جدید مزدا را ببینید مزدا میاتای MX5 را ببینید مزدا نسل جدید CX-9 را معرفی کرد نسل جدید مزدا CX-9 فردا رونمایی می شود مزدا 3 جدید در ایران را ببینید نسخه ممتاز مزدا MX-5 رونمایی شد برند‌سواری با نازل‌ترین قیمت «مزدا 3» جایگزین بنزهای پلیس می‌شود مزدا هم ایربگ های "تاکاتا" را کنار گذاشت عنکبوت نقره ای مزدا مزدا RX-Vision روی پلتفرم ارتقا یافته میاتا تولید می شود مزدا مکتب کودو را در مفهومی RX-Vision دنبال کرد مزدا CX-3 را به تایلند برد میاتایی اسپرتی تر برای ژاپنی های اهل هیجان رشد 13/5 درصدی تولید وانت در شهریور ماه ماشین مزدا MX-5 را ببینید پایان تولید مزدا 5 بدون مدل جایگزین مزدا سنت‌شکنی می‌کند خودرو اسپرت مفهومی مزدا در فرانکفورت رونمایی می شود تصاویر نسل جدید مزدا میاتا را ببینید مزدا میاتای 2016 را ببینید پکیج تیونینگ اتو اکس برای مزدا میاتا تصاویر ماشین مزدا 6 رقابت مزدا 6 تورر و فورد موندئو استیت با فولکس پاسات خودروهایی برای «وسواس‌های ایمنی» شاسی‌بلند جدید مزدا چند قیمت خورد؟ اپلیکیشن مزدا برای گوشی‌های هوشمند همکاری تازه مزدا و نیسان (گزارش تصویری)
Back to top