موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

دردسرهای پرداخت تسهیلات ارزی به خودرو

عصر خودرو- اختلاف میان بانک مرکزی و زنجیره خودروسازی کشور روند پرداخت تسهیلات ارزی را در شرایطی متوقف کرده که هر دو طرف با ارائه دلایلی برای مخالفت با نظر مقابل، بر موضع خود در این زمینه پافشاری می‌کنند. در این بین ورود اقتصاددانان و کارشناسان خودرویی که یکی بر موضع بانک مرکزی تاکید دارد و دیگری دلایل زنجیره خودروسازی کشور را بجا و منطقی می‌داند، بر چالش پرداخت تسهیلات ارزی افزوده است.

Monday 18 March 2019 - 00:33:00

دردسرهای پرداخت تسهیلات ارزی به خودرو

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به‌طوری‌که اقتصاد دانان و کارشناسان بانکی با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ارزی، زنجیره خودروسازی را به زیاده طلبی متهم می‌کنند در مقابل کارشناسان خودرو، با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید در این زمینه انعطاف بیشتری از خود نشان دهد، نگران آینده این صنعت در صورت نبود حمایت‌های جمعی هستند. ستاد اقتصاد مقاومتی پیش تر با توجه به مشکلات خودروسازان مقرر کرد تا شبکه بانکی کشور 11 هزار میلیارد تومان را در قالب منابع ارزی و ریالی در اختیار زنجیره خودروسازی قرار دهد، تا خطوط تولید آنها جان بگیرد. براساس این مصوبه قرار شد تا 4 هزار میلیارد تومان از این مبلغ در قالب تسهیلات ریالی و الباقی آن در قالب تسهیلات ارزی به ارزش 844 میلیون یورو از سوی شبکه بانکی در اختیار زنجیره خودروسازی قرار بگیرد.

پرداخت تسهیلات ریالی به سرعت از سوی بانک‌های عامل در دستور کار قرار گرفت و به گفته برخی قطعه‌سازان 80 درصد آن پرداخت شده است. اما زمانی که موعد پرداخت بخش ارزی این تسهیلات فرا رسید، زنجیره خودروسازی و بانک مرکزی در ارتباط با نحوه باز پرداخت آن دچار اختلاف نظر شدند. در این زمینه بانک مرکزی سه شرط برای پرداخت این تسهیلات در نظر گرفت حال آنکه یکی از شروط با مخالفت جدی قطعه‌سازان همراه است. بانک مرکزی اعلام کرد پرداخت این تسهیلات براساس نرخ سامانه سنا پرداخت خواهد شد و دریافت‌کنندگان تسهیلات باید 9 ماه بعد براساس نرخ همین سامانه اقدام به باز‌پرداخت بدهی خود کنند. اما این فرمول به مذاق زنجیره خودروسازی خوش نیامد به‌طوری‌که آنها به دنبال این بودند که نرخ باز پرداخت را در زمان دریافت تسهیلات با شبکه بانکی نهایی و تسهیلات را با نرخ روز پرداخت نکنند. در همین حال بانک مرکزی با توجه به شرایط اقتصادی و نیاز کشور به مدیریت منابع ارزی با خواسته خودروسازان مخالفت کرده است. به اعتقاد مسوولان ارشد بانک مرکزی این نحوه تسهیلات دهی باعث ایجاد رانت برای بخش دریافت کننده می‌شود. این تحلیل مورد حمایت اقتصاددانان نیز قرار گرفته، چرا که آنها معتقدند در شرایط فعلی که منابع ارزی با محدودیت‌هایی همراه است، بانک مرکزی باید با برنامه‌ریزی تسهیلات ارزی صنایع مختلف را تامین کند تا از ایجاد هرگونه رانت جلوگیری شود.

در این زمینه یک اقتصاددان نحوه باز پرداخت تسهیلات ارزی مدنظر خودروسازان را به چند دلیل منجربه ایجاد رانت می‌خواند و تاکید دارد که با توجه به شرایط فعلی و محدودیت‌های موجود، چنانچه بانک مرکزی این میزان ارز را در اختیار خودروسازان قرار دهد بخشی از تقاضا از دریافت ارز محروم می‌شوند زیرا منابع ارزی در دوران تحریم به میزان تقاضا وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد که محروم شدن بخشی از تقاضا در شرایطی است که برخی صنایع با محرومیت از سهمیه ارزی در لبه پرتگاه قرار دارند و حاضرند ارز را با نرخ تبدیل بالا تهیه کنند. بنابراین با توجه به بخش تقاضا، بانک مرکزی نمی‌تواند به خودروسازان ارز را با نرخ ثابت تخصیص دهد و استفاده از نرخ سامانه سنا در این شرایط می‌تواند راهکار مناسبی باشد.  اما نکته دیگری که مدیریت ارشد بانک مرکزی بر آن تاکید دارند این است که پرداخت ارز با نرخ ثابت در واقع چوب حراج زدن به منابع ارزی آن هم با توجه به محدودیت‌های فعلی است، به این معنا که در واقع این امکان برای دریافت‌کنندگان فراهم می‌شود که ارز ارزان در اختیار بگیرند، این در حالی است که این مساله تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد، که مهم‌ترین آن می‌تواند افزایش پایه پولی کشور و رشد تورم باشد. این استدلال وجود دارد که اگر دولت بخواهد این تسهیلات را با نرخ ثابت در اختیار زنجیره خودروسازی قرار دهد، برای جبران آن مجبور است به کل بدنه اقتصاد فشار بیاورد که این مساله منجر به افزایش تورم خواهد شد. 

اما در مقابل کارشناسان خودرو با قبول دغدغه‌های اقتصاد دانان، معتقدند در حال‌حاضر ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور وجود ندارد، بنابراین دولت به‌عنوان سیاست گذار کلان باید نسبت به ثبات اقتصادی، اطمینان لازم را فراهم کند تا فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان با فراغ بال به فعالیت خود ادامه دهند. آنطور که مشخص است قطعه‌سازان با پرداخت تسهیلات چهار هزار میلیاردی از سوی بانک مرکزی، روند تولید را صعودی کردند با این حال پرداخت تسهیلات ارزی با شروط بانک مرکزی را مانع دیگری در مسیر تولید می‌دانند. آنها به دو دلیل فرمول بانک مرکزی را برای حل مشکل نقدینگی خودروسازان ناموفق می‌دانند. دلیل اول به بی‌ثباتی در تصمیمات مسوولان صنعتی و دست‌اندرکاران ارشد صنعت خودرو بازمی‌گردد، به‌‌طوری‌که آنها با بیم بازگشت قیمت‌گذاری دستوری بازپرداخت تسهیلات با نرخ شناور را به صلاح نمی‌دانند.

در حال حاضر براساس مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های خودروساز این امکان را دارند تا محصولات تولیدی خود را براساس فرمول 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار عرضه کنند. این در حالی است که وزارت صنعت طی چند ماه گذشته نشان داده که در تصمیمات خودرویی خود چندان ثابت قدم نیست و با هر رویدادی به سرعت رویکرد جدیدی اتخاذ می‌کند و این مساله خودروسازان را برای ادامه دار بودن قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار دچار تردید کرده است.  اگر خودروسازان از جانب وزارتخانه در ارتباط با فروش محصولاتشان براساس حاشیه بازار مطمئن بودند، شاید آسوده‌تر شرایط بانک مرکزی را در ارتباط با نحوه باز پرداخت تسهیلات ارزی می‌پذیرفتند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که خودروسازان با چالش دیگری نیز روبه‌رو هستند و آن تردید برای تقاضای محصولات تولیدی در بازار است. خودروسازان همواره برای تولید و همچنین عرضه به بازار برنامه‌ریزی خود را دارند حال آنکه چنانچه آنها امروز تسهیلات ارزی را با نرخ شناور دریافت و براساس آن برای خطوط تولید برنامه‌ریزی کنند، این نگرانی از سوی آنها وجود دارد که نتوانند محصولات خود را با توجه به افزایش قیمت‌ها و ریزش بخشی از تقاضا به دلیل نداشتن تمکن مالی به‌فروش برسانند. این مساله می‌تواند آنها را در زمان بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ شناور با چالش روبه‌رو کند.
مخالفان چه می‌گویند؟

پرداخت تسهیلات به تولید‌کنندگان داخلی برای رونق در خطوط تولید، قدمتی بیش از 200 سال در اقتصاد کشور دارد. برای نمونه در کتاب تاریخ اقتصاد ایران نوشته چارلز عیسیوی آمده است در دوره فتحعلیشاه قاجار، به‌منظور حمایت از تولید‌کنندگان پارچه با پرداخت مبالغی به درباریان آنها را موظف کرده بود تا از محصولات تولید‌کنندگان داخلی به جای محصولات خارجی استفاده

کنند.  این در شرایطی بود که خریداران چندان مایل نبودند تا پارچه‌های بی کیفیت داخلی را جایگزین محصولات لطیف خارجی کنند. به این ترتیب بسیاری از اقتصاددانان براساس این روایت تاکید می‌کنند که نسخه ارائه تسهیلات برای رونق تولید هیچ گاه در اقتصاد ایران جوابگو نبوده است.یکی از اقتصاددانان در این ارتباط به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی به‌منظور ایجاد رونق در خطوط تولید آنها، شاید خیلی پاسخگو نبوده، به این ترتیب این خواسته زنجیره خودروسازی برای دریافت تسهیلات با نرخ ثابت  آن هم در شرایط فعلی که اقتصاد در منگنه تحریم‌ها قرار دارد، به نوعی ایجاد رانت خواهد کرد.این اقتصاددان می‌گوید: در شرایطی که خودروسازان هیچ صادراتی ندارند و بازار داخلی را به‌صورت انحصاری در اختیار دارند، تامین ارز به نرخ ثابت به نوعی باز هم انحصارگری این صنعت را نشان می‌دهد.

محدودیت‌های ارزی نکته دیگری است که مورد توجه این اقتصاددان قرار گرفته و می‌گوید: در حال حاضر دولت به‌دلیل تحریم‌ها در تنگنای مالی قرار دارد در این شرایط شاهد هستیم که صف طولانی متقاضیان ارز جلوی بانک مرکزی تشکیل شده است؛ در‌حالی‌که بانک مرکزی این امکان را ندارد که به تمامی نیازها پاسخ دهد. از این رو مجبور است چنانچه بخواهد تسهیلات تکلیفی ستاد اقتصاد مقاومتی را به خودروسازان پرداخت کند، دست رد به سینه بخشی از متقاضیان ارزی بزند.این حالی است که در میان متقاضیان ارز هستند، صنایعی که به‌دلیل ارزبری کم حاضرند ارز را با نرخ بازار آزاد و حتی بیشتر خریداری کنند تا بتوانند همچنان به تولید ادامه دهند، اما بانک مرکزی به‌منظور اجرای مصوبه ستاد مقاومتی مجبور است جریان منابع ارزی را به سمت خودروسازان منحرف کند.این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چنانچه دولت از خودروسازی حمایت نکند اشتغال در این صنعت در خطر قرار می‌گیرد، گفت: منابعی که طی سالیان متمادی در اختیار زنجیره خودروسازی قرار گرفته، شاید بهتر بود که به‌صورت هدفمند در بخش‌های مولد دیگر به‌کار گرفته می‌شد . این در حالی است که خودروسازان طی این مدت و با دریافت این حمایت‌ها تنها توانسته‌اند وضع موجود را حفظ کنند.    
تسهیلات‌دهی مشروط شود

در‌حالی‌که نگاه اقتصاددانان به پرداخت تسهیلات به صنعت خودروی کشور چندان مساعد نیست و معتقدند خودروسازان با توجه به حمایت‌های دولتی همچنان بر تولید پلت‌فرم‌های قدیمی تمرکز کرده‌اند، اما کارشناسان خودرویی همچنان بر حمایت از این صنعت تاکید دارند و دخالت‌های دولت را به نوعی مانع از توسعه خودروسازی در کشور می‌خوانند.در این زمینه برخی از کارشناسان خودرو معتقدند که آنچه سبب شده تا صنعت خودروی کشور حال و روز مناسبی نداشته باشد، به‌دلیل دخالت‌های دولت در این صنعت است؛ بنابراین دولت که ایجاد‌کننده این وضع است باید در مواقع لزوم، مانند شرایط فعلی، از این صنعت حمایت کند.در این ارتباط حسن کریمی سنجری به خبرنگار ما می‌گوید: نگرانی اقتصاددانان در ارتباط با توزیع رانت از رهگذر پرداخت تسهیلات، نگرانی بجایی است اما باید به دلایل خودروسازان برای قبول نکردن تسهیلات ارزی با نرخ شناور هم توجه شود و نگرانی آنها هم برای رسیدن به یک راهکار درست مدنظر قرار بگیرد.

این کارشناس ادامه می‌دهد: در حال حاضر خودروسازان دو نگرانی دارند. اول اینکه وزارتخانه در صورت ایجاد تنش در بازار، مجوز فروش در حاشیه بازار را لغو کرده و قیمت‌گذاری دستوری را جایگزین آن کند. در این صورت خودروسازان چطور می‌توانند تعهد بدهند تا تسهیلات را با نرخ ارز شناور طی 9 ماه آینده تسویه کنند. وی ادامه می‌دهد که نکته دیگر که خودروسازان را برای قبول نرخ ارز شناور برای بازپرداخت تسهیلات مردد کرده است، ریزش تقاضا در بازار است. در حال حاضر بخشی از تقاضای واقعی به‌دلیل افزایش قیمت‌ها از بازار خارج شده و آنچه امروز بازار خودرو را تا حدودی سرپا نگه داشته است، سرمایه‌های سرگردان است. اگر این سرمایه‌ها به هر دلیل از بازار خارج شوند این امکان وجود دارد که خودروسازان با بحران فروش محصولات خود روبه‌رو شوند. در این صورت چگونه می‌توانند باز پرداخت تسهیلات دریافتی را تعهد کنند.

این کارشناس معتقد است باید بانک مرکزی و خودروسازان به یک راه سوم برسند. پیشنهاد کریمی سنجری این است که بازپرداخت این تسهیلات مشروط شود. چنانچه خودروسازان امروز پرداخت تسهیلات را با نرخ شناور قبول کنند اگر چالش‌هایی که ذکر شد اتفاق افتاد، بانک مرکزی با آنها مساعدت کند، اگر هم سناریوی منفی شکل گرفته در ذهن خودروسازان اتفاق نیفتاد، آنها بازپرداخت را با نرخ روز سامانه صنا در دستور کار قرار دهند.

امیرحسن کاکایی هم در این ارتباط معتقد است تسهیلات‌دهی باید در دستور کار باشد اما باید وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان بخش خودرو، ساز و کار نظارتی تعریف کند تا تیر تسهیلات‌دهی به هدف بخورد و پرداخت تسهیلات از مسیر خود منحرف نشود.

 

برچسب ها

خودروسازانبانک مرکزیاقتصاد مقاومتیتسهیلات ارزی
مطالب مرتبط بیشتر
موافقت بانک مرکزی با تخصیص 200میلیون دلار به واردات مجدد خودروهای نو ادعای طرح خطر ورشکستگی خودروسازان در 2 جلسه شورای امنیت گشایش ارزی واردات خودرو بانک مرکزی واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی را تکذیب کرد تصمیم دولت برای واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی فنگیون A9 ؛ چری اولین محصول خود را دوباره زنده می کند! (+عکس) نامه مهم معاون وزیر صمت به شورای رقابت درباره خودروسازان زیان انباشته خودروسازان به 130 هزار میلیارد تومان رسید مذاکرات صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز واردات خودرو واردات خودرو با ارز منشا خارجی مورد تاکید است خودروسازان در بهار امسال چند دستگاه اتومبیل تولید کردند؟ ارز خودروسازان این هفته تامین می‌شود 7 استاندارد تعلیقی قابل اجرا نیست! انتقاد رئیس سازمان بازرسی از خودروسازان بیشترین دلایل نارضایتی از خودروسازان منطقی به‌دنبال حل مشکل قیمت‌گذاری، فرزین به‌دنبال حل مشکلات ارزی صنعت خودرو پیش‌بینی واردات حداکثر 10هزار خودروی کارکرده سخنگوی بیمه مرکزی برکنار شد توضیحات رئیس کل بیمه مرکزی پیرامون مطالبات صنعت بیمه از خودروسازان دستور بانک مرکزی به شبکه بانکی برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی خودرو نامه وزارت صمت به بانک مرکزی برای رفع مسدودی حساب های وکالتی ارز خودروهای وارداتی تامین شده است عرضه در بورس بهترین راهکار برای جبران خسارت خودروسازان جهش خودروسازان در آبان ماه 1401 واردات خودرو با کیفیت دیگر مانعی ندارد آمادگی بانک مرکزی برای تامین ارز خودروی خارجی لکوموتیو صنایع در شهریور واردات خودرو با یوآن؟ عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز یا بورس کالا در نیمه دوم امسال چرا صنعت خودروسازی ایران برای روس‌ها جذاب شد؟ واردات خودرو تلنگری به خودروسازان داخلی می‌زند واردات خودرو با رمز ارز تکذیب شد ثبت سفارش 10 میلیون دلار واردات خودرو با رمز ارز واردات خودرو در بلاتکلیفی ارزی‌؟ مذاکره خودروسازان با سازمان استاندارد برای ادامه پلاک گذاری تیبا و سمند دولت در تامین ارز واردات به جمع‌بندی نرسیده است نظر رئیس بانک مرکزی درباره ارز موردنیاز برای واردات خودرو آمادگی روسیه برای همکاری مشترک در صنعت خودروسازی با ایران خودرو‌سازان و قطعه سازان، باید افق مشخصی را برای رسالت خدمتگزاری تدوین کنند ترخیص قطعات خودرو در گرو تعلل تصمیمات وزارت صمت آزادسازی ‎واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های اعلامی بانک مرکزی خودروسازان در لیست ابربدهکاران بانکی بهانه‌های خودروسازان در توجیه ایمنی پایین خودروها مردم را بیشتر عصبانی می‌کند خودروسازان اروپا باید تا 2040 سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند قطعه سازان توانایی لازم برای تولید محصولات فعلی خودروسازان را دارند خودروسازان محصولاتشان را برای آزمون جاده‌ای نمی‌برند مجلس به خودروسازان فرصت داده تا بازار خودرو را سامان دهند سرمایه در گردش قطعه سازان به خاطر خودروسازان از بین رفته است واکنش همتی به مصوبه واردات خودرو چرا خودروهای مانده کف پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی شوند؟ با اظهارنظر قاطع بانک مرکزی واردات خودرو منتفی به نظر می رسد نکاتی پیرامون طرح واردات خودرو میزان تورم پرتقاضاهای خودروسازان در نیمه نخست امسال واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست مانع زدایی خودرو از هفت مسیر ضرورت اصلاح ساختار خودرو سازان قطع برق، خودرو را گران‌تر کرد! سه شرط نجات بازار خودرو کاهش تولید در 3 خودرو‌ساز بزرگ کشور تاکید کمیسیون صنایع بر پرداخت مطالبات خودروسازان به قطعه‌سازان واکنش دوم خودرو به تغییر انتظارات دخل‌و‌خرج خودروسازان در برجام و تحریم پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان در 120 روز شارژ خودرو با اصلاح قیمت پیشنهاد خودروسازان درباره قیمت راز نرمش خودروسازان در برابر واردات احیای مسئولیت‌های اجتماعی اقتصاد مقاومتی توسط وزیر صمت و مدیرعامل سایپا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بازار خودرو را از انحصار خودروسازان خارج می‌کند دلیل زیان خودروسازان هیچ اختلالی در تأمین ورق فولادی خودروسازان ایجاد نمی‌شود خودروسازان سال 1400 را با رشد 117 درصدی تولید آغاز کردند ایجاد تفاهم‌نامه بلندمدت با خودروسازان جهت ساخت اتوبوس امسال داخلی‌سازی 35 قطعه را در دستور کار داریم خودروسازان 5هزار میلیاردتومان به کروز بدهکارند توان تولید سالیانه 2 میلیون دستگاه خودرو وجود دارد دیگنیتی به تولید انبوه رسید نگاهی به کیفیت سواری‌های داخلی قطعه سازان و خودروسازان تحریم را مدیریت کردند ارتقای خودروسازان ایرانی در تحریم / اصلاح نظام قیمت‌گذاری، صنعت خودرو را شکوفا می‌کند واردات خودرو جزء اولویت‌ها نیست خودروسازان سرد شدند زیان انباشته خودروسازان بزرگ کشور به 43 هزار میلیارد تومان رسید خودروسازان جدید در راه بازار؟ شرکای خودرویی در راه ایران مسیر راهیابی قطعات بی‌کیفیت به خطوط تولید سونی خودروساز می‌شود؟ روند معکوس دخل و خرج خودروسازان بانک مرکزی ارز کامیون های وارداتی دست دوم را تخصیص داد استفاده از پلتفرم پیشرفته T1X در کراس اوور تیگو7 گوگل چینی‌ها، خودروساز می‌شود بخشودگی 100 درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث+بخشنامه کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در هفته جاری تعیین می‌شود شاهد دپوی خودروها در پارکنیگ‌های شخصی هستیم نه در پارکینگ‌های خودروسازان بهبود روند تولید خودرو در نیم‌سال دوم 99 محرک داخلی‌سازی، پرداخت مطالبات است جذب 3 هزار نفر در جنرال‌موتورز مسیر ورود مواد اولیه و قطعات خودرو هموار شد؟ هدف ازسومین جشنواره خدمات پس از فروش آمیکو چیست؟ خسارت شورای رقابت به خودروسازان؛ سه برابر یارانه نقدی تامین ارز؛ دست‌انداز جدید واردات قطعه همراهی بانک مرکزی با زنجیره خودروسازی فعالیت لیزینگ خودرو تحت مجوز بانک مرکزی تخصیص مجدد ارز نیمایی از فردا به قطعه‌سازان موج‌سواری بازار خودرو بر نوسان نرخ ارز پاسکاری گرانی میان خودروساز و دلال خودرو جزئیات پیشنهاد وزارت اقتصاد برای اخذ مالیات سنگین از دلالی خودرو صفر افزایش تولید و فروش، کاهش رضایت‌مندی ​مردم در سال98 از کدام خودروسازان رضایت بیشتری داشتند؟ انتشار گزارش تخلف خودروسازان تجربیات تحقیقاتی‌مان را به خودروسازان منتقل خواهیم کرد اختصاص نیافتن ارز به قطعات خودرو و برنج از سوی بانک مرکزی ابهامات حذف برگه فیزیکی بیمه شخص ثالث + پاسخ بیمه مرکزی مشخصات محصول جدید خودروسازان بم اعلام شد دستور اکید رحمانی برای افزایش تیراژ خودرو تا یک میلیون و 200 هزار دستگاه تسریع در تخصیص ارز مورد نیاز صنعت تایر جهش تولید نیاز به تصمیمات بزرگ و منطقی دارد با شروع فعالیت خودروسازان در سال جدید، شرکت سیف خودرو تولید SWM را شروع کرد افت 88 درصدی فروش خودروسازان فرانسوی! قیمت خودرو آزاد نشود، روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت 758 هزار دستگاه خودروی سواری در سال 98 تولید شد نگاهی به وضعیت تولید خودروسازان بزرگ در سال 98 تندباد سهمگین کرونا؛ بحرانی غیر قابل پیش بینی اتاق شیشه ای نقطه عطف تعامل ایران خودرو و قطعه سازان مذاکره خودروسازان آمریکا با اتحادیه‌ کارگران برای بازگشایی خطوط تولید مسئولیت اجتماعی آمیکو در روزهای شروع کرونا بازار خودرو در سال 99 به کدام سمت می‌رود؟ تعطیلی خودروسازان آمریکا تا ماه آوریل ادامه خواهد داشت ارائه غیرحضوری خدمات فروش ایران‌خودرو، زمینه‌ساز توسعه دولت الکترونیک سرگذشت دو دهه قیمت‌گذاری خودرو انتقاد قطعه سازان از اعمال جریمه توسط بانک مرکزی بابت دیرکرد تسویه ارزی چرا بانک مرکزی به تایرسازان ارز نمی‌دهد؟ کاهش تاثیر وام خودروسازان با تاخیر در پرداخت خودروسازان در پیچ واگذاری وجود 5000 خودرو بلاتکلیف در گمرک خودروسازان تا پایان سال 99 واگذار می شوند 10هزار میلیارد تسهیلات برای خودروسازان در نظر گرفته شد شکستن رکورد در ایران خودرو با تولید 2300 دستگاه خودرو وزارت دفاع ایران در ساخت قطعات به خودروسازان کمک خواهد کرد امضای تفاهمنامه 6500 میلیارد تومانی بین وزارت نفت و خودروسازان تامین نقدینگی موردنیاز قطعه سازان ظرف دو هفته آینده تولید مشترک خودروهای روسی در ایران جدی شد چانه‌زنی خودروسازان برای تغییر استاندارد آلایندگی سقف جدید برای تسهیلات خودرو قیمت جدید بنزین بازار کدام خودروها را داغ کرد؟ مذاکره خودروسازان با بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات آسیب صنعت قطعه در پی مشکلات خودروسازان پاسخ به «خودروسازی فشل» آیین‌نامه‌های مورد نیاز FATF در دولت تصویب شده است خط و نشان خودرویی‌ها برای رییس کل بانک مرکزی ماجرای پرداخت تسهیلات ارزی خودرو رنسانس بلندپروازانه مازراتی با ده مدل جدید مانع پرداخت تسهیلات ارزی به خودروسازی اعلام آمادگی خودروسازان تبریزی برای تولید اتوبوس دغدغه‌های شعارگونه بانک مرکزی برای مشکلات بازار خودرو مشکل آلایندگی کلانشهرها با نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای بیابانی حل نمی شود ترامپ برنامه داشت سه اتوبان منتهی به تهران را ببندد برنامه کاهش ارزبری 40 میلیون یورو با افزایش عمق ساخت داخل قطعات عرضه سه محصول جدید توسط ایران خودرو تا پایان سال جاری همه مردان ایران خودرو اقدامات تاثیرگذار وزارت صمت برای اصلاح صنعت خودرو گزارش پرونده های خودروسازان در مجلس قرائت می شود کاهش التهاب بازار با افزایش عرضه خودروسازان در جلسه انتقادی سازمان بازرسی با خودروسازان چه گذشت؟ وضعیت بحرانی قطعه سازان و خودروسازان پرواز ستاره اقتصادی دهه 40 کاهش شدید سود شرکت رنو در 6 ماهه اول 2019 مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان تمدید شود شب عید 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات 24 درصدی دادند؛ امروز 35 قطعه «های‌تک» را داخلی‌سازی کردیم گره کور پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان مهلت پرداخت تسهیلات ارزی قطعه‌سازان تمدید می‌شود خبر ساختگی فاکتورشدن 3 هزار برلیانس توسط سایپا کذب محض است خداحافظی با پدر ماستنگ و ناجی کرایسلر مهلت 6 ماهه به بانک مرکزی برای تامین تسهیلات مورد نیاز قطعه‌سازان انعطاف زنجیره خودروسازی در ماجرای تسهیلات ارزی؟ خودروسازان یوآن و روپیه دریافت کنند شرط تولید خودروی جدید از زبان معاون رییس جمهور خودروسازان بازار را تشنه نگه‌ داشته‌اند تسهیلات ارزی 7500 میلیارد تومانی نرسید بانک مرکزی ارز لازم برای واردات لاستیک را پرداخت کند تکمیل خودروهای ناقص تا 4ماه آینده جریمه سنگین در کمین خودروسازان بزرگ جهان جلوی پیش‌فروش بدون تاریخ خودرو گرفته شود شرکت رنو دیگر شریک راهبردی خودروسازان ایرانی نخواهد بود تسهیلات ارزی خودروسازان پرداخت نشد ضرورت تدوین دستورالعمل محاسبه قیمت خودرو در شرایط خاص پراید چقدر ریخت؟ موضوع دپوی خودرو در انبار خودروسازان صحت ندارد حمال‌های خودروساز را بشناسید سواری «فیات» در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم تولید می‌شود به‌زودی بیش از 100 هزار خودرو عرضه می‌شود دولت نقدینگی خودروسازان را تامین کند حوزه حمل ونقل پیشران اقتصاد مقاومتی است دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای واسپاری‌ها کنترل مصرف بنزین وظیفه مردم است یا خودروسازان؟ تولید40 هزاردستگاه محصولات ایران خودرو از ابتدای سال 98 تاکنون راهکارهایی برای تحقق شعار رونق تولید در صنعت خودرو ثبت‌نام کارت سوخت در شعب منتخب بانک‌ها عرضه کم خودروسازان و افزایش قیمت خودرو در بازار سال نو هوندا هم سبز می‌شود! کارنامه تولید خودروسازان در سال97 سازوکار احتمالی پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی فرمان واگذاری اموال خودروسازان صادر شد افزایش قیمت در بازار بی‌مشتری قطعه سازان تسهیلات ارزی را ریالی بازپرداخت می کنند تقویت همکاری فورد و چانگان کاهش جهانی تولید خودرو نقشه راه تولید 2/ 1 میلیون خودرو دوپینگ خودروسازان با فروش نقدی دو فرمان اقتصادی به زنجیره خودروسازی سهم دولت از خودرو حرکت خودرو در جاده سنگلاخ تولید کمتر از یک درصد منابع ایران خودرو و سایپا سهم تحقیقات است احتمال جریمه سنگین برای خودروسازان آلمانی پرداخت تسهیلات ارزی در کما تکرار تجربه موسسات مالی در خودروسازی جاسوس مخفی خودروسازان در اختیار والدین! خودروسازان آلمان به کارشکنی در توسعه انرژی پاک متهم شدند رایزنی با همتی و دژپسند برای حل مشکل نقدینگی و ماده اولیه تولید خودروهای جذاب آینده را ببینید پیشنهادی برای بازپرداخت تسهیلات ارزی خودروسازان افت نوروزی تولید خودرو بن‌بست در پرداخت تسهیلات ارزی قطعه‌سازان مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی رسیدگی قضایی به 300 پرونده شکایت از خودروسازان تعدیل هفت هزار نفری کارکنان فولکس‌واگن 5 روند مهم در نمایشگاه خودروی ژنو اختلاف ارزی بانک مرکزی و قطعه‌سازان روند قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده نفس دوگانه‌سوزها به شمارش افتاد نقشه راه برای گذر از چالش‌های صنعت خودرو روسیه راه چین را در بازار خودروی ایران می‌رود؟ خودروی روس‌ها در راه ایران فرصت 3 روزه به خودروسازان برای ایفای تعهدات پرداخت تسهیلات ارزی مشروط شد آغاز فروش فوری پژوپارس و 206 کاهش دنباله دار قیمت خودرو در بازار شرط ورود لادای روسیه به ایران چیست؟ کور سوی امید در خطوط تولید خودروسازان پژو مزد رفتن از ایران را گرفت پاتک به عملیات آزادسازی قیمت خودرو هجوم متقاضیان در سایه رشد قیمت‌ها نشست کمیسیون اصل 90 با وزیر صمت و نمایندگان خودروسازان پیوستن ایران خودرو خراسان به طرح مثلث توسعه اقتصاد مقاومتی پاشویه تب بازار بلاتکلیفی جدید ثبت‌نام‌کنندگان خودرو مذاکره برای ترخیص 10 هزار کانتینر لوازم یدکی جهت حل مشکلات خودروسازان بیگ‌بنگ بازار خودرو استقبال مشتریان از قیمت‌های داغ صعود قیمت‌ها با تورم انتظاری جاده ناهموار تولید دوگانه‌سوزها زمان استرداد ودیعه خودروهای انصرافی خودروسازان به جای تحویل خودروهای پیش فروش شده آنها را در بازار آزاد می‎‌فروشند حرکت در جاده یک‌طرفه داخلی‌سازی خودروسازان حق گران کردن خودروهای پیش فروش را ندارند جزئیات دستور بانک مرکزی برای پرداخت وام به قطعه‌سازان سه راهکار سازمان حمایت برای تعهدات معوق خودروسازان خودروسازان مکلف به تحویل خودرو با ‌قیمت قبل به خریداران شدند آغاز بازپرداخت طلب قطعه‌سازان وعده‌های پرریسک پیش‌فروش‌های بی‌پشتوانه تصویب بسته حمایتی خودروسازان خودزنی خودروسازان ادعای خودروسازان در تولید برقی‌ها بازگشت رونق به چرخه تولید با افزایش تیراژ تولید افزایش قیمتی که لغو شد؛ ستادی که حاشیه ساخت شکایت از نمایندگی‌های خودروسازان در صدر افزایش 30 درصدی قیمت خودرو لغو شد رشد تیراژ محصولات رنو در ایران تولید در دی‌ماه افزایش یافت مشتری عزیز، خودرو نداریم واگذاری سهام خودروسازان، زهر یا پادزهر تلاش مجلس برای اصلاح امور خودروسازان پل عبور قطعه‌سازی از بحران امکان‌سنجی کاهش قیمت خودرو از مسیر تیراژ خودروسازان متعهد به رعایت حقوق مردم هستند آغاز پیش‌فروش خودرو با قیمت‌های جدید فراگیری رکود همزمان با اعلام قیمت‌ها سود 2 هزار و 272 میلیارد ریالی متخلفان از فروش خودروهای لوکس درخواست خودروسازان از ترامپ عارضه هفت‌گانه در فرآیند تولید قطعه سد جدید ترخیص خودروهای وارداتی خودروهای مانده در گمرک اجازه ترخیص دارند واردات خودرو بدون انتقال ارز ممنوع تنظیم بازار خودرو تا اردیبهشت 98 وعده 12هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان افزایش 70 درصدی قیمت خودرو‌های زیر 45 میلیون تومان جای خالی شورای سیاست‌گذاری خودرو در ماجرای قیمت‌گذاری احتیاط در قیمت‌گذاری خودروهای پر تقاضا درخواست قطعه سازان برای افزایش 50 تا 70درصدی قیمت ها روی زرد تولید کارشناسی قیمت خودرو تمام نشد؟ بی‌تحرکی در قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ پیشنهاد عرضه «خودرو یارانه‌ای» نسخه شفابخش برای آشفته بازار خودرو خودروسازان حق ندارند بهانه بیاورند تحقیق و تفحص از خودروسازان کلید خورد وامانده در تردید واکنش به قیمت‌های جدید فراخوان هزاران خودروی نیسان در ژاپن نتیجه اعتماد به دولت تحریم بهانه حذف قطعات نشود رمزگشایی از جعبه سیاه «افزایش معقولانه قیمت» کارت‌ بانکی به کارت سوخت متصل شد پشت پرده التهاب بازار خودرو فروش ویژه اقساطی جیلی GC6 خودروسازان دوباره سراغ بازار سرمایه رفتند باید اقتصاد مقاومتی را تبدیل به فرهنگ سازمانی کنیم هزینه سنگین بازگشت نیروهای تعدیل شده در حوزه واردات خودرو طرح «ساماندهی صنعت خودرو» جایگزین «ساماندهی بازار» شد سازمان حمایت قیمت های جدید را اعلام می کند ریز سود و زیان خودروسازان در فروش خودرو باز هم گران شد چه دستگاهی حرف آخر را برای قیمت خودرو می‌زند؟ لکسوس مطمئن‌ترین خودرو شد اعلام قیمت جدید خودروها در کما رقم دقیق جریمه خودروسازان اعلام می شود اثر مثبت FATF بر صنعت خودرو سرانجام خودروهای پیش‌فروش شده ارز، قیمت خودرو را پایین کشید سفر در زمان با تاریخچه صنعت خودروسازی جهان پتروشیمی‌ها و خودروسازان وارد میدان حمایت از دولت شوند شکایت قطعه‌سازان از بانک مرکزی به دیوان عدالت گل به خودی ترامپ در خودروسازی جزئیات تامین مالی خودروسازان از بازار سرمایه بلاتکلیفی نرخ ارز، مهمترین مشکل خودروسازان خودروسازان موظف به رعایت استانداردهای 85 گانه هستند ریشه‌یابی کاهش عرضه خودرو تردد شاسی‌بلند ناشناس در پایتخت آیا چهار چرخ ایرانی از انحصار خارج شده است؟ راهکاری برای جبران نقص قطعات با بسته جدید بانک مرکزی مردم خودرو را ارزان‌تر می‌خرند بالغ بر 199 هزار وسلیه نقلیه در دو سال آینده نوسازی می شوند شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی تخصیص تسهیلات 2000 میلیاردی صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شد چند درصد ایرانی‌ها خودروی شخصی دارند؟ اطلاعیه رامک خودرو درباره انتشار لیست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی مکاتبه نگین خودرو با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکاتبه ایرتویا با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چند پرسش درباره فهرست وارد‌کنندگان خودرو؟ اعلام اسامی کلیه شرکت های وارد کننده خودرو به بانک مرکزی روی خوش بازار به عرضه محصولات خودروسازان برخی دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت‌ ها منطقی بود ترامپ خودروسازان بین‌المللی را هدف قرار داده است افزایش تورم تولید خودرو در فروردین کارخانه خودروسازان به همدان منتقل شود Audi A6 2019 به روایت تصویر خودروسازان خواستار افزایش قیمت خودرو در سال 97 شدند تعیین تکلیف قیمت خودرو به هفته آینده موکول شد سازمان حمایت و خودروسازان ملزم به ارائه آنالیز قیمت محصولات شدند مجلس تا حدودی همراه شد شرایط و میزان تامین ارز رانندگان بین‌المللی ابلاغ شد آستون مارتین زیردریایی لوکس طراحی کرد خودروسازان موظف به کاهش قیمت شدند نخستین کارخانه طراحی و تولید قالب های ریخته گری تحت فشار به بهره برداری رسید مهلت یکساله به خودروسازان برای اجرای استانداردهای جدید ایجاد انحصار برای خودروسازان با استفاده از تعرفه سنگین واردات جایگزینی 50 هزار دستگاه اتوبوس و کامیون در سال 97 اتحادیه اروپا حامی مصرف‌کنندگان محصولات شرکت‌های خودروسازی در قبال شرکت‌های متقلب ماجرای ممنوعیت واردات کالا از 4 کشور اختصاص 60 درصد سهم درآمدی خودروسازان به اشتغال متمم بخشنامه ممنوعیت کالا از چهار کشور ابلاغ شد بازار خودرو «شب عید» نداشت خودروسازان برای نوسازی ناوگان دیزلی آستین بالا بزنند شرط فعالیت خودروسازان خارجی در ایران چالش جدید خودروسازان و سازمان استاندارد! فرصت استثنایی برای اسقاط خودروهای فرسوده مناظره تلویزیونی بر سر استانداردهای خودرو استانداردهای 85 گانه بازنگری نخواهد شد اقدام جهادی اقتصاد مقاومتی را ممکن می سازد شراکت استراتژیک قطعه‌ساز- خودروساز افزایش صادرات خودروسازان در دستور کار مصوبه سازمان استاندارد برای خودروهایی که تولیدشان متوقف بود رونمایی از محصولات نوین خودرو در نمایشگاه کرمان جایگاه ویژه قطعه‌سازی در وزارت صنعت تغییر الگوی خرید خودرو؟ افزایش نرخ تورم در صورت اصلاح قیمت حامل های انرژی موقت خواهد بود افت 72 درصدی درآمدهای دولت از واردات خودرو حمایت گسترده دولت،خودروسازان را بد عادت کرده است صنعت خودروسازی در بروزسانی موفق نبوده است چرا در بعضی خودروها فقط یک چراغ دنده عقب بکار رفته است؟ افزایش تورم تولیدکننده خودرو در شهریورماه استانداردسازی خودروها از حرف تا عمل! چه کسانی و چگونه سئات اسپانیا را نیامده فراری دادند؟! مصوبه درآمدی دولت از خودرو محقق نشد رقابت تسلا و نیسان در فروش خودروهای برقی پایبندی خودروسازان به نرخ سود مورد توافق توافق با خودروسازها برای کاهش سود قراردادهای پیش‌فروش درآمد وارداتی خودرو تهیه آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو در آینده نزدیک نرخ سود 15 درصد هنگام لغو قرارداد خرید خودرو اعمال می‌شود کاهش پلکانی نرخ سود خودروسازان سودهای پرداختی خودروسازان قانونمند شد توقف ثبت سفارش واردات خودرو در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عدم تحقق درآمدهای مالیاتی از بخش خودرو جلوی فعالیت بانکی خودروسازها گرفته شد سخت‌تر از فولاد! سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری بخش خصوصی برای تولید خودرو برقی در زنجان آغاز حذف تدریجی خودروهای قدیمی افزایش جریمه‎های رانندگی قانونی اعلام شد ایران هجدهمین خودروساز جهان شد افت‌و‌خیز درآمدهای مالیاتی دولت از خودرو اثر کمرنگ داخلی‌سازی بر قیمت خودروها بررسی مشکلات مالی صنعت خودرو کشور شورای رقابت در مقابل کلینیک ارزش‌گذاری خودرو رشد 60 درصدی اخذ مالیات از خودرو آیا قیمت خودروها باید افزایش پیدا می‌کرد؟ مشکل امتیازات و انحصارات خودروسازان نقش مکمل خودرو در رشد اقتصادی 95 افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو به نفع چه کسانی تمام شد؟ جلسه بانک مرکزی با عرضه‌کنندگان خودرو تمرکز ویژه کرمانی ها بر بازار خودروهای زیر50 میلیون تولید دوگانه‌سوزها در سراشیبی تولید 600 هزار دستگاه خودرو در گروه سایپا شراکت خارجی خودروسازان،محرک اقتصاد مقاومتی؟ برنامه های ایران خودرو برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال خودروسازان به وعده خود عمل کنند خودروسازان محصولات جدید و با کیفیت عرضه کنند سود پورشه از فروش هر خودرو چقدر است؟ سال 96، «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نامگذاری شد دستورالعمل جدید ناظر بر شرکت‌های لیزینگ ابلاغ شد خودروسازان بازپرداخت وام‌های دریافتی را آغاز کنند نرخ ارز، محرک قیمتی تولیدات آتی خودروسازان موفقیت فعلی سایپا مرهون اقتصاد مقاومتی است فرصت طلایی خودروسازان بازار سرمایه راه جدید تأمین مالی خودروسازان شهرهوشمند ضامن تحقق اقتصاد مقاومتی است وانت نیسان‌ها را باید بخریم و بسوزانیم عهد خودروسازان 10 ساله شد حفظ اشتغال خودروسازی با یارانه مردم نعمت زاده جانشین جهانگیری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شد افتخاری دیگر برای تلاش گران عرصه اقتصاد مقاومتی در گروه سایپا سیکل معیوب جذب نقدینگی نقش خودروسازان و قطعه‌سازان در ضعف خدمات پس از فروش خودروسازان خصوصی در سراشیبی تولید تبدیل سرمایه غیرمولد به مولد مردم دنیا چقدر از خودروسازها راضی‌اند؟ ترکیب محصولات رنو در ایران ب ام و سری 1 سدان، ویژه بازار چین معرفی شد قرارداد با سیتروئن مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بزودی نهایی می شود کارت سوخت با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم نرخ بلیت اتوبوس با افزایش 25 درصدی نسبت به سال 94 اصلاح شد آغاز تولید انبوه خودرو CS35 چانگان در سایپا کاشان یک سوم تولید خودروسازان کشور در افق 1404 صادر خواهد شد هفت خودرویی که برای تسلا خطرناک هستند احتیاط خودروسازان در افزایش قیمت خودروسازان ملزم به جبران خسارت شدند توسعه صنعت خودرو با اتکا به توان داخلی محقق می شود قطعه‌سازان تابع استانداردهای خودروسازان رشد 14درصدی تولید سایپا عرضه اوراق سلف خودرو مشروط به ارائه برنامه خودروسازان شد پیشنهاد خودروسازان برای صفر شدن تعرفه واردات در سال 95 نیسان علیه کمپین برکسیت شکایت می‌کند ضرورت ایجاد مراکز تحقیق و توسعه خودرو قیمت تمام شده خودرو در ایران 40 درصد بیشتر از دنیا نفع خودروسازان از کاهش سود سپرده‌های بانکی؟ ورود سازمان بازرسی به قراردادهای شرکتهای خودروساز با مردم دلالان کدام خودرو را بیشترمی‌خرند؟ دانشجویی که با "ماشین‌برقی" کودکانه به جنگ بیکاری رفت خودروسازان قراردادهای جدید را برد برد تنظیم کنند تفاوت قیمت خودرو در ابتدا و انتهای بهار مرکز تست جاده ای خودرو به بهره برداری می‌رسد وقتی سدان لوکس اپل در ایران تنها 46 هزار تومان قیمت داشت! توقف فعالیت 50درصد واحدهای قطعه‌سازی رکود و سکوت در بازار خودرو 10 ابر خودرو جهان در کجا ساخته می شوند فروش خودرو در آمریکا کاهش یافت حالا حق با مشتری خودرو می‌شود؟ شناسایی نقاط حادثه خیز استان زنجان اولین خودرو کاملا خودران ولوو تا 4 سال دیگر می‌آید رونمایی از محصولات شرکت روغن موتور "موتول" فرانسه در ایران توسط شرکت کویر موتور برای اولین بار الزام به پذیرش فوری خودرو در تعمیرگاه‌ها 20 هزار میلیارد ریال برای 60 هزار خودروی فرسوده رفتار متفاوت خودروسازان چینی در ایران تولید خودرو بدون کسری مصداق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است اشتغال 300 هزار نفری در صنعت قطعه سازی گارانتی کیسه هوای خودرو 10 ساله شد تفاوت برخورد با تخلف خودروسازان در ایران و جهان حاضریم سهام خودروسازان را پس دهیم اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد ایران کاهش یافت تغییر مسیر خودروسازان در جذب نقدینگی رکود بازار دست خودروسازان را بست فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نادرست است سازوکار عرضه اوراق خرید خودرو در بورس قیمت‌های جدیدی به نمایندگی‌ها ابلاغ نشده است در کارخانه پژو چه می‌گذرد؟ حضور بچه پولدارهای نوکیسه با خودروهای کذایی در خیابان ها به دلیل الگوی مصرف غلط است پایان انجماد قیمت خودرو جاده لغزنده سهامداری خارجی در خودروسازی ایران بیشتر خودروهای دیزلی تست های آلایندگی در شرایط واقعی را پاس نمی کنند 5 کیلومتر از محور جیرفت ـ عنبرآباد افتتاح شد انتشار اوراق سلف در بورس کالا، بهترین روش برای تامین مالی خودروسازان ضرورت تحقیق و توسعه در خودرو 50 درصد قطعات خودرو در کشور قابل تولید است نامه خودرویی نعمت‌زاده به شورای رقابت خودرو‌هایی که بیش از حد نیاز قدرتمند هستند افزایش قیمت غیرقانونی به بهانه بیمه شخص ثالث رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی اتکا به تولید داخل و دانش بنیان شدن بخش های مهم اقتصادی است طلسم فروش سهام به خودروسازان خارجی شکست مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است استقبال از ممنوعیت انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث با خودروسازان اعمال هزینه‌های دولتی بر قیمت خودرو نمایندگی‌‌های خودروسازان در انتظار ابلاغ قیمت‌های جدید چشم‌انداز قیمت خودرو در سال آینده نگرانی خودروسازان آلمانی از تاثیر کنترل شدید مرزها بر صنعت خودرو افزایش استاندارد خودرو‌ها در آینده‌ای نزدیک خودروسازان در نمایشگاه فناوری بارسلون چه می‌کنند؟ خبرهای تازه از وام 25 میلیونی خودرو و لیزینگ مسکن دادن چک سفید به پروژه‌های دولتی دیگر قابل پذیرش نیست طرح ستاره‌دار کردن خودروها باعث ایجاد رقابت بین خودروسازان می‌شود سایپا بزودی مذاکرات خود را با برندهای معتبر نهایی می کند در حسرت استراتژی اجرایی اقداماتی که موجب افزایش رضایت مشتری شوند را حمایت می‌کنیم لوکس بودن به سبک چینی ها 5 ایرانی مشهور که خودروسازان از آنها غافلند گزینه‌های تامین مالی خودروسازان در دوران رکود
Back to top