با توجه به آمار بانک مرکزی بررسی شد

سرگذشت دو دهه قیمت‌گذاری خودرو

عصر خودرو- مقایسه شاخص بهای ساخت (تولید) و قیمت خودرو طی سال‌های 76 تا 97 نشان می‌دهد طی 21 سال گذشته، فاصله هزینه ساخت تولید و قیمت خودرو با یکدیگر، دو دوره متفاوت را تجربه کرده است. بر این اساس، در دوران قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار، فاصله هزینه تولید با قیمت، بسیار کمتر از دورانی است که قیمت به‌صورت دستوری (توسط شورای رقابت یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار) تعیین شده است.

Tuesday 25 February 2020 - 10:18:00

سرگذشت دو دهه قیمت‌گذاری خودرو

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، به عبارت بهتر، اگرچه دولت سعی کرده با قیمت‌گذاری دستوری، قیمت خودروهای داخلی را با ادعای حمایت از مصرف‌کنندگان کنترل کند، با این حال از سوی دیگر به سرکوب قیمت در خودروسازی و به تبع آن، قطعه‌سازی پرداخته است. به نظر می‌رسد استدلال دولت این است که چون از خودروسازان به واسطه محدودیت‌های تعرفه‌ای و واردات و همچنین کمک‌ها و تسهیلات مالی، حمایت به عمل می‌آورد، پس حق دارد در تعیین قیمت خودروها نیز اعمال نظر کند. هرچند دولت در مقاطعی اجازه داده قیمت خودروها به نوعی آزاد شده و در حاشیه بازار تعیین شود، اما هر بار از وسط راه بازگشته و دوباره رو به سیاست سرکوب قیمت آورده است.

طبق این سیاست، خودروسازان حق ندارند نرخ محصولات خود را به دلخواه (به گفته خودشان بر اساس کل هزینه‌های تولید) یا بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند و این دولت است که به آنها می‌گوید فلان محصول را با چه قیمتی بفروشند. با وجود آنکه فعالان صنعت خودرو سال‌هاست به سیاست سرکوب قیمت انتقاد و آن را مانع توسعه خودروسازی و همچنین زیان انباشته هنگفت این صنعت می‌دانند، دولت زیر بار تغییر آن نمی‌رود. آن طور که فعالان صنعت خودرو و برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، سیاست سرکوب قیمت تبعات منفی زیادی در حوزه‌های مختلف تولید، کیفیت، تحقیق و توسعه، طراحی و عرضه محصولات جدید و البته جذب نقدینگی به دنبال داشته است و دولتی‌ها نیز از این مسائل باخبرند، اما به دلیل سیاست‌های پوپولیستی، دست از سرکوب قیمت برنمی‌دارند.

به اعتقاد آنها، یکی از چالش‌های بزرگ ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، ضعف بنیه مالی قطعه‌سازان است. از آنجاکه قیمت خودروها به‌صورت دستوری تعیین می‌شود، شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند مطالبات قطعه‌سازها را سر وقت بپردازند و این موضوع ضمن آنکه در مقاطعی سبب افت تیراژ شده، به تعدیل نیروی انسانی در واحدهای تولید قطعه نیز منجر شده است. شدت این اتفاقات در دوران بحرانی مانند تحریم، بیشتر بوده و با وجود آنکه خودروسازان و قطعه‌سازان انتظار داشته‌اند دولت حداقل در این مقطع دست از سرکوب قیمت بردارد، اما این سیاست همچنان اجرا شده است. یکی از تبعات فرعی این ماجرا، رشد نیاز صنعت خودرو به تسهیلات بانکی است؛ از آنجاکه خودروسازان به دلیل سرکوب قیمت نمی‌توانند محصولات‌شان را متناسب با هزینه‌های واقعی تولید به فروش برسانند، همواره با کسری بودجه مواجه و مجبور می‌شوند به سمت دریافت تسهیلات بانکی بروند. به گفته خودروسازان، بهره بالای تسهیلات بانکی در کنار جریمه‌های تاخیر، یکی از دلایل بالا بودن هزینه تولید خودرو در کشور است، حال آنکه اگر دولت اجازه می‌داد خودروها در حاشیه بازار فروخته شوند، بیشتر نقدینگی موردنیاز خودروسازان از مسیر فروش تامین و نیاز به تسهیلات پر هزینه، به حداقل می‌رسید. خودروسازان بر این باورند که این سناریو می‌توانست و می‌تواند به کاهش هزینه تولید بینجامد و تبعات مثبتی به ویژه در بحث پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان داشته باشد.

چالش دیگر در ماجرای سرکوب قیمت، به کیفیت خودروها مربوط می‌شود. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، وقتی نسبت صحیحی بین هزینه واقعی تولید و قیمت دیکته شده (از سوی دولت) وجود نداشته باشد، افت کیفیت، اتفاقی طبیعی خواهد بود که نمی‌توان مانع آن شد. آنها تلویحا این را هم می‌گویند که یکی از دلایل نزول کیفی خودروها (به ویژه پس از داخلی‌سازی) همین سیاست سرکوب قیمت است که خودروساز و قطعه‌ساز را مجبور می‌کند برای کاهش هزینه‌ها، کیفیت را به نوعی قربانی کنند. در کنار کیفیت اما به محاق رفتن تحقیق و توسعه و ضعف صادرات نیز از دیگر تبعات منفی سیاست سرکوب قیمت به شمار می‌روند. در خودروسازی دنیا معمولا سه درصد از درآمد فروش صرف تحقیق و توسعه می‌شود که از دل آن، محصولات جدید با فناوری‌های پیشرفته و رشد سطح ایمنی بیرون می‌آید. اختصاص سه درصد از درآمد فروش خودروسازان جهان البته در شرایطی است که آنها با سیاست‌های دستوری قیمت مواجه نبوده و در فضایی رقابتی فعالیت می‌کنند. در این فضا طبعا امکان افزایش بی‌منطق قیمت‌ها وجود ندارد و خودروسازان همواره در تلاشند تا محصولاتی با حداکثر کیفیت و حداقل قیمت را روانه بازار کنند. خودروسازان خارجی البته مانند شرکت‌های خودروساز ایرانی تلاش می‌کنند تا حد امکان از هزینه تولید بکاهند، منتها نه به قیمت قربانی کردن کیفیت.

در خودروسازی ایران اما علاوه بر اینکه گاهی کیفیت در اولویت پس از قیمت قرار می‌گیرد، پول چندانی نیز صرف تحقیق و توسعه نمی‌شود، چه آنکه امکان فروش خودروها با قیمت تمام‌شده واقعی، نیست. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، در مقاطعی که قیمت‌گذاری به نوعی آزاد بوده، توسعه محصول نیز صورت گرفته و کیفیت نیز کمتر قربانی شده است، چه آنکه طراحی محصولاتی مانند سمند و تیبا و پژو 206 صندوقدار زاییده همین فضا هستند. این در حالی است که در دوران سرکوب قیمت، فضا چندان برای طراحی و توسعه محصول با دانش فنی روز دنیا فراهم نیست و به تبع آن، صادرات نیز محلی از اعراب نخواهد داشت. در بازار امروز خودرو، شرکت‌هایی موفق به صادرات پایدار خواهند بود که محصولات آنها قابل رقابت در عرصه قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش باشند. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، سرکوب قیمت اجازه توسعه محصول (حداقل در بخش صادرات) را نمی‌دهد و همین است که خودروهای ایرانی در حال حاضر جایگاهی حتی در سطح منطقه نیز ندارند.هرچه هست، خودروسازان و قطعه‌سازان کماکان به قیمت‌گذاری دستوری می‌تازند و همین چند روز پیش نیز از دولت خواسته‌اند ضمن لغو این سیاست، مجوز فروش محصولات‌شان در حاشیه بازار صادر شود. با این حال دولت همچنان بر این سیاست اصرار دارد، آن هم در شرایطی که سال گذشته مصوب شد خودروسازان می‌توانند محصولات خود را تا پنج درصد زیر نرخ بازار به فروش برسانند.
  افت و خیز شاخص‌های هزینه تولید و قیمت

اما بنابر آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، طی سال 78 تا 97، نسبت هزینه تولید و قیمت خودروهای داخلی، دو دوره متفاوت را تجربه کرده است. در دوره اول یعنی حدفاصل سال‌های 78 تا 88، قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار تعیین می‌شده و در دوره بعدی یعنی 1389 تا 1396 نیز قیمت‌گذاری در اختیار  سایر نهادها بوده و طبعا به‌صورت دستوری تعیین شده است.طبق این آمار، در دوره نخست، حداکثر فاصله هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروهای داخلی، 295 واحد بوده، حال آنکه در دوره دوم، این فاصله به هزار و 556 واحد رسیده است. مبدا آمار موردنظر، با فاکتور گرفتن از سال‌های 76و77 که مرجع قیمت‌گذاری مشخص نیست، سال 1378 است، سالی که طی آن، شاخص هزینه تولید روی عدد 147 ایستاده و شاخص قیمت خودرو 125 بوده است که اختلاف 22 واحدی را نشان می‌دهد. این اختلاف در سال 79 به 41 رسیده و طی سال 80 نیز عدد 49 را به ثبت رسانده است. در سال 81 اما شاخص هزینه تولید به عدد 196 رسیده و شاخص قیمت نیز 128 بوده، یعنی اختلاف 68 واحدی. در سال بعد اما اختلاف این دو شاخص به 94 واحد افزایش یافته است. طی سال 83 اما اختلاف شاخص‌های موردنظر به 131 واحد رسیده و در سال بعد نیز عدد 155 را ثبت کرده است. در سال 85 هم اختلاف دو شاخص هزینه تولید و قیمت، 187 واحد بوده که علاوه بر رشد شاخص هزینه تولید، با کاهش شاخص قیمت نیز ارتباط دارد. بر اساس آمار منتشره، شاخص قیمت خودرو طی سال‌های 81 تا 85 نزولی بوده و در سال آخر کمترین عدد برای شاخص قیمت به ثبت رسیده است. 

از 86 تا 97 اما روند شاخص قیمت صعودی بوده، به ویژه در دوران ورود شورای رقابت به پروسه قیمت‌گذاری خودرو. طی سال 86، اختلاف دو شاخص مورد بررسی، 221 واحد بوده و در سال بعد به 283 واحد افزایش یافته است. در نهایت طی سال 88 به‌عنوان آخرین مقطع قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، اختلاف قیمت بین شاخص‌های موردنظر به 295 واحد رسیده، آن هم در حالی که شاخص قیمت در مقایسه با سال قبل از آن ثابت مانده است.بنابر آمار بانک مرکزی، قیمت‌گذاری خودرو طی سال‌های 89 تا اواخر 91 دیگر بر اساس حاشیه بازار نبوده و در نهایت نیز شورای رقابت به‌عنوان مرجع تصمیم گیرنده درباره قیمت خودرو، به ماجرا ورود کرده است. در این بازه زمانی تقریبا سه ساله، اختلاف بین شاخص‌های هزینه تولید و قیمت به ترتیب 388، 663 و 902 واحد بوده است که نشان می‌دهد خروج از حیطه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، به ثبات نسبی قیمت در مقابل رشد هزینه تولید منجر شده است.

اما در سال 92 که جای پای شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری خودرو سفت شده، فاصله شاخص قیمت و شاخص هزینه تولید رشد قابل‌توجهی را به خود دیده است. در این سال، اختلاف دو شاخص برای اولین بار از عدد هزار عبور کرده و به هزار و 216 می‌رسد. طی سال 93 نیز این اختلاف عدد هزار و 330 را ثبت می‌کند و سال بعد روی عدد هزار و 315 می‌ایستد. دلیل کاهش اختلاف نسبت به سال 93، علاوه بر کاهش هزینه تولید، افزایش شاخص قیمت نیز بوده است. طی سال 95 اما با افزایش شاخص هزینه تولید، اختلاف با شاخص قیمت به هزار و 366 واحد می‌رسد. در نهایت طی سال 97، رکورد رشد شاخص هزینه تولید و همچنین اختلاف آن با شاخص قیمت، ثبت می‌شود. طبق آمار، شاخص هزینه تولید در سال 97 عدد هزار و 890 را نشان می‌دهد با توجه به ثبت رقم 344 در شاخص قیمت، اختلاف این دو به هزار و 546 واحد می‌رسد.در حالت کلی، مشخص می‌شود شاخص بهای ساخت طی بازه زمانی تحت بررسی، تقریبا 19 برابر شده، با این حال شاخص قیمت کمتر از 5/ 3 برابر رشد کرده است. همچنین متوسط رشد سالانه در شاخص بهای ساخت، 8/ 15 درصد بوده، حال آنکه در شاخص قیمت، عدد 2/ 6 درصد به ثبت رسیده است.

 

برچسب ها

قیمت گذاریبانک مرکزی
مطالب مرتبط بیشتر
موافقت بانک مرکزی با تخصیص 200میلیون دلار به واردات مجدد خودروهای نو گشایش ارزی واردات خودرو بانک مرکزی واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی را تکذیب کرد تصمیم دولت برای واردات خودرو با ارز صادرات کشاورزی مذاکرات صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز واردات خودرو از شورای رقابت انتظار داریم تصمیمات یکجانبه و یکطرفه نگیرد واردات خودرو با ارز منشا خارجی مورد تاکید است ارز خودروسازان این هفته تامین می‌شود منطقی به‌دنبال حل مشکل قیمت‌گذاری، فرزین به‌دنبال حل مشکلات ارزی صنعت خودرو سخنگوی شورای رقابت: قیمت گذاری خودروهای مونتاژی قطعی و لازم الاجراست پیش‌بینی واردات حداکثر 10هزار خودروی کارکرده دستور بانک مرکزی به شبکه بانکی برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی خودرو نامه وزارت صمت به بانک مرکزی برای رفع مسدودی حساب های وکالتی ارز خودروهای وارداتی تامین شده است واردات خودرو با کیفیت دیگر مانعی ندارد آمادگی بانک مرکزی برای تامین ارز خودروی خارجی لکوموتیو صنایع در شهریور واردات خودرو با یوآن؟ واردات خودرو با رمز ارز تکذیب شد ثبت سفارش 10 میلیون دلار واردات خودرو با رمز ارز واردات خودرو در بلاتکلیفی ارزی‌؟ دولت در تامین ارز واردات به جمع‌بندی نرسیده است نظر رئیس بانک مرکزی درباره ارز موردنیاز برای واردات خودرو آزادسازی ‎واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های اعلامی بانک مرکزی خودروسازان در لیست ابربدهکاران بانکی یک خودرو چینی در ایران چگونه قیمت‌گذاری می‌شود؟ واکنش همتی به مصوبه واردات خودرو با اظهارنظر قاطع بانک مرکزی واردات خودرو منتفی به نظر می رسد قیمت‌گذاری دستوری؛ بی‌احترامی به مصرف‌کننده و تولیدکننده دنبال قیمت‌گذاری دستوری نیستیم لغو تحریم ها، تحول را به صنعت خودرو برمی گرداند مجلس به شدت مخالف نظام قیمت‌گذاری دستوری است جزییات پیشنهاد خودروسازان برای قیمت‌گذاری نوع قیمت‌گذاری شورای رقابت؛ زمینه‌ساز افزایش قیمت خودرو و فساد معضل قیمت گذاری خودرو چطور حل می شود؟ ترسی از واردات خودرو نداریم ارتقای خودروسازان ایرانی در تحریم / اصلاح نظام قیمت‌گذاری، صنعت خودرو را شکوفا می‌کند واردات خودرو جزء اولویت‌ها نیست بانک مرکزی ارز کامیون های وارداتی دست دوم را تخصیص داد بخشودگی 100 درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث+بخشنامه سازمان بازرسی رسماً خواستار لغو مصوبه شورای رقابت برای گرانی خودرو شد بهبود روند تولید خودرو در نیم‌سال دوم 99 محرک داخلی‌سازی، پرداخت مطالبات است مسیر ورود مواد اولیه و قطعات خودرو هموار شد؟ تصمیم جدیدی برای نحوه قیمت گذاری خودرو ابلاغ نشده است تامین ارز؛ دست‌انداز جدید واردات قطعه همراهی بانک مرکزی با زنجیره خودروسازی مشکل امروز بازار؛ عدم تصمیم‌گیری به‌موقع در مورد قیمت‌گذاری است فعالیت لیزینگ خودرو تحت مجوز بانک مرکزی هزینه سرکوب خودرو در کارخانه را مردم می‌دهند تخصیص مجدد ارز نیمایی از فردا به قطعه‌سازان اختصاص نیافتن ارز به قطعات خودرو و برنج از سوی بانک مرکزی ابهامات حذف برگه فیزیکی بیمه شخص ثالث + پاسخ بیمه مرکزی جزئیات تغییر قیمت خودرو از زبان سخنگوی دولت تسریع در تخصیص ارز مورد نیاز صنعت تایر تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در 99 عبور از بحران در خودروسازی با کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری بازی باخت - باخت قیمت‌گذاری دستوری انتقاد قطعه سازان از اعمال جریمه توسط بانک مرکزی بابت دیرکرد تسویه ارزی چرا بانک مرکزی به تایرسازان ارز نمی‌دهد؟ مذاکره خودروسازان با بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات پاسخ به «خودروسازی فشل» خط و نشان خودرویی‌ها برای رییس کل بانک مرکزی دغدغه‌های شعارگونه بانک مرکزی برای مشکلات بازار خودرو مهلت 6 ماهه به بانک مرکزی برای تامین تسهیلات مورد نیاز قطعه‌سازان انعطاف زنجیره خودروسازی در ماجرای تسهیلات ارزی؟ خودروسازان یوآن و روپیه دریافت کنند بانک مرکزی ارز لازم برای واردات لاستیک را پرداخت کند قیمت‌گذاری در حاشیه کدام «بازار»؟ آپشن خودروها با قیمت گذاری دستوری آب می رود کشمکش دو نهاد بر سر قیمت‌گذاری خودرو سازمان بازرسی خواستار بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو شد چالش‌ ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودرو در بازار مجازی دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای واسپاری‌ها گزارشی از وضعیت بازار خودرو بدون قیمتگذاری اینترنتی ثبت‌نام کارت سوخت در شعب منتخب بانک‌ها پرداخت تسهیلات ارزی در کما رایزنی با همتی و دژپسند برای حل مشکل نقدینگی و ماده اولیه تولید قیمت‌گذاری خودرو 5 درصد حاشیه بازار به ضرر مردم است پیشنهادی برای بازپرداخت تسهیلات ارزی خودروسازان دردسرهای پرداخت تسهیلات ارزی به خودرو بن‌بست در پرداخت تسهیلات ارزی قطعه‌سازان مخالفت قطعه سازان با تصمیم اخیر بانک مرکزی اختلاف ارزی بانک مرکزی و قطعه‌سازان قیمت‌گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار متوقف شود پرداخت تسهیلات ارزی مشروط شد قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد حاشیه بازار عادلانه نیست مکانیزم قیمت گذاری خودروهای تولید داخل تعیین شود پادزهر دلالی در بازار جزئیات دستور بانک مرکزی برای پرداخت وام به قطعه‌سازان قیمت های جدید به زودی اعلام می‌شود آغاز بازپرداخت طلب قطعه‌سازان بازگشت رونق به چرخه تولید با افزایش تیراژ تولید دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای تدوین شد اصلاح قیمت قطعات کلید خورد پاشنه آشیل فرمول جدید قیمت‌گذاری شیوه صحیح قیمت‌گذاری خودرو آغاز پیش‌فروش خودرو با قیمت‌های جدید قیمت های اعلامی در موعد تحویل، مبنای قیمت گذاری خودروها سد جدید ترخیص خودروهای وارداتی خودروهای مانده در گمرک اجازه ترخیص دارند واردات خودرو بدون انتقال ارز ممنوع آزمون آزادسازی قیمت خودرو قیمت خودرو در حاشیه بازار افزایش اعتماد مشتریان به مدیران خودرو با شفافیت در قیمت گذاری جای خالی شورای سیاست‌گذاری خودرو در ماجرای قیمت‌گذاری جای خالی شورای سیاست‌گذاری خودرو در ماجرای قیمت‌گذاری احتیاط در قیمت‌گذاری خودروهای پر تقاضا قیمت‌های جدید خودرو چرا اعلام نشد؟ ابهام زدایی از نحوه محاسبه قیمت روز خودروهای پیش فروش شده درخواست قطعه سازان برای افزایش 50 تا 70درصدی قیمت ها قیمت‌های جدید خودرو نهایی شد قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار تنها راهکار اجرایی در شرایط فعلی قیمت‌گذاری خودروسازان، سهام این گروه را تقویت کرد قیمت گذاری خودرو آزاد نخواهد شد خبر خوش وزیر صنعت برای تامین لاستیک کامیونداران کارشناسی قیمت خودرو تمام نشد؟ بی‌تحرکی در قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ اعلام قیمت خودرو تا هفته آینده قیمت‌های کمیته خودرو قانونی نیست شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد+سند قیمت‌گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان آزاد شد تشکیل کمیته سه جانبه برای آنالیز دقیق نحوه قیمت‌گذاری خودرو خطر توقف خط تولید خودرو جدی است قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها نسخه جدید برای قیمت‌گذاری خودرو وامانده در تردید سایه ارزی بر صنعت خودرو کاهش مقطعی تقاضا پس از آزادسازی قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است تعلل در قیمت‌گذاری خودرو و سودی که تنها به جیب دلالان می‌رود آغاز عرضه خودرو به قیمت 5 درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان عرضه خودرو با قیمت نزدیک به حاشیه بازار استمرار می یابد فاصله فاحش قیمت خودروها در حاشیه بازار با تاخیر سازمان حمایت در اعلام قیمت های جدید رئیس مجلس با افزایش قیمت خودرو به پنج درصد زیر نرخ بازار موافق بود تاخیر سازمان حمایت در اعلام قیمت های جدید غیرقانونی است فروش تحویل فوری چهار محصول ایران خودرو مشمول قیمت گذاری نیست شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید خورد قیمت‌گذاری خودرو در «حاشیه» خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری باقی بمانند رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف نیست دولت هزینه سرکوب قیمت را بپردازد دولت بر سر دو راهی افزایش قیمت خودرو کارت‌ بانکی به کارت سوخت متصل شد وضعیت قیمت‌گذاری‌ها در بازار خودرو به کجا رسید؟ نرخ گذاری خودرو به میزان 5 درصد زیر قیمت بازار کذب است اعلام قیمت جدید خودروها حداکثر تا 10 آذرماه قیمت‌گذاری غلط علت آشفتگی بازار خودرو است عدم صلاحیت شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو خودروهای داخلی در پیچ تند قیمت گذاری سرانجام قیمت گذاری خودروها به کجا رسید؟ بسته‌ای با دو ضربه‌گیر قیمتی قیمت خودرو امشب تعیین می‌شود قیمت جدید خودروها تا اوایل هفته آینده اعلام می شود پروسه جدید قیمت‌گذاری خودرو خودرو باز هم گران شد حذف قیمت‌گذاری و پرداخت مابه‌التفاوت در دستور کار وزیر جدید صمت جنگ خودرو با قیمت گذاری تشریح فرآیند قیمت گذاری خودرو چاره‌ای جز افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان نیست قیمت گذاری توسط هر ارگانی مانع حرکت خودروسازان است با سرکوب قیمتی تیشه به ریشه خودروسازی می‌زنند شورای رقابت 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو کشور ضرر زد جهت‌گیری سازمان حمایت در تعیین قیمت رقابت پنهان برای قیمت‌گذاری خودرو پنج شرط سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌ خودرو سازمان حمایت در حال بررسی قیمت‌های جدید خودرو است قیمت گذاری خودروها با فوریت تعیین تکلیف شود قیمت‌گذاری خودرو در دست دولت باقی ‌ماند مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار ابهام در خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو افزایش 17 درصدی قیمت خودروها به تصویب می رسد؟ ورود دستگاه های نظارتی به قیمت گذاری خودروها شکایت قطعه‌سازان از بانک مرکزی به دیوان عدالت شورای رقابت همچنان تعیین‌کننده قیمت خودروهای داخلی است شورای رقابت مرجع قیمت گذاری خودرو داخلی شود زمزمه‌های خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بازندگان قیمت‌گذاری دستوری خودرو تغییر مشروط مرجع قیمت‌گذاری خودرو تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت راهگشا نیست جلسه بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت آغاز شد دولت برای قیمتگذاری جدید خودروها تعجیل کند 15 راهکار بازگشت آرامش به بازار خودرو نمی‌توان شورای رقابت را حذف کرد شورای رقابت؛ ضربه‌گیر قیمتی خودروسازان؟ آزاد‌سازی قیمت خودرو توجیه دارد؟ برگزاری جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو در گرو موافقت رییس سازمان حمایت حذف شورای رقابت از صنعت خودرو با قیمت گذاری رقابتی دو سیگنال مثبت به آزادی قیمت خودرو با بسته جدید بانک مرکزی مردم خودرو را ارزان‌تر می‌خرند سیاست‌گذاری قیمت خودرو نیازمند تغییر است دو روی سکه آزادسازی قیمت خودرو دست خالی سهامداران خودرویی با قیمت گذاری دستوری مسیر سوم قیمت‌گذاری خودرو مشکلی برای تولید خودرو تا پایان سال نداریم بالغ بر 199 هزار وسلیه نقلیه در دو سال آینده نوسازی می شوند شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی تخصیص تسهیلات 2000 میلیاردی صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شد چند درصد ایرانی‌ها خودروی شخصی دارند؟ اطلاعیه رامک خودرو درباره انتشار لیست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی مکاتبه نگین خودرو با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکاتبه ایرتویا با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران چند پرسش درباره فهرست وارد‌کنندگان خودرو؟ اعلام اسامی کلیه شرکت های وارد کننده خودرو به بانک مرکزی بازگشت قیمت گذاری صنعت خودرو به تجربه دهه 70 قیمت‌گذاری خودرو یک اشتباه تاریخی ورود کمیسیون صنایع به قیمت‌گذاری خودرو آرامش بازار، در گرو نگاه متفاوت شورای رقابت مجلس این هفته گرانی خودرو و مسکن را با حضور وزرا بررسی می‌کند نوآوری در صنعت قطعه قربانی قیمت گذاری دستوری شد اگر افزایش قیمت‌ خودرو به دلیل کاهش تولید باشد شورای رقابت برخورد می‌کند بازگشت قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان به سال 96 قیمت‌گذاری دستوری ابطال شود نیمه خرداد هم گذشت؛ خبری از قیمت‌گذاری خودروها توسط شورای رقابت نشد مظنه خرید زنجیر چرخ در بازار چقدر است؟ خودروهای پسابرجامی مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نیست افزایش تورم تولید خودرو در فروردین احتمال افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بزودی تعیین تکلیف قیمت خودروهای زیر 40 میلیون تومان درخواست خودروسازان برای گران کردن خودروهای داخلی بازار خودرو از حالت پیش بینی خارج شد خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان از خردادماه گران می شود شرایط و میزان تامین ارز رانندگان بین‌المللی ابلاغ شد ورود کمیسیون صنایع به بررسی افزایش قیمت خودرو مجوز ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای بالای 50 میلیون تومان داده شود سه ضربه‌گیر قیمتی خودرو ضرروت اعلام واقعی هزینه های حاکم بر صنعت خودرو توسعه سرمایه گذاری صنعت خودرو تنها با کسب سود بیشتر اتفاق می افتد افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی طبیعی است قیمت گذاری خودرو وظیفه شورای رقابت نیست اعلام افزایش قیمت زیر 45 میلیونی‌ها در چند روز آینده ادامه رایزنی خودروسازان با شورای رقابت با هدف افزایش قیمت برنامه ریزی برای تعیین قیمت وارداتی ها با حداقل افزایش درخواست افزایش قیمت خودروهای زیر ٤٥ میلیون تومانی سایپا به شورای رقابت رفت ضرورت تدبیر در چالش قیمت گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان خروج صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری با شفافیت اطلاعاتی طرح دوباره حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو چالش قیمت‌گذاری خودرو در سال جدید مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم امضاهای طلایی دستاورد قیمت گذاری دستوری ورود مجلس به قیمت‌گذاری خودروهای بالای 45 میلیون قیمت‌های جدید خودرو براساس شاخص‌های سال 96 تعیین می‌شود ماجرای ممنوعیت واردات کالا از 4 کشور متمم بخشنامه ممنوعیت کالا از چهار کشور ابلاغ شد اعلام قیمت نهایی کوییک تا 2 هفته آینده قیمت نهایی کوئیک کمتر باشد سایپا باید مابقی پول مردم را برگرداند دولت قیمت‌گذاری خودرو را به تولید‌کنندگان واگذار کند قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت اشتباه است خودروسازان متعهد به حذف حاشیه بازار خودروهای مشمول قیمت‌گذاری هستند تنها خودرو سواری تولید داخل مشمول قیمت گذاری می شود خودروهای وارداتی مشمول قیمت‌گذاری دولتی نمی‌شوند مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه واردات خودرو ورود سازمان بازرسی به گرانی خودرو ورود کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع گرانی خودرو افزایش نرخ تورم در صورت اصلاح قیمت حامل های انرژی موقت خواهد بود تازه‌ترین فهرست خودروهای ایمن شهری دنیا قیمت گیربکس اتوماتیک برخی خودروهای تولید داخل افت 72 درصدی درآمدهای دولت از واردات خودرو خودرو باید از شمول قیمت‌گذاری خارج شود دامنه قیمت گذاری دستوری خودرو افزایش می یابد افزایش تورم تولیدکننده خودرو در شهریورماه مصوبه درآمدی دولت از خودرو محقق نشد خودروهای وارداتی خودروسازان چگونه قیمت‌گذاری می‌شود؟ پایبندی خودروسازان به نرخ سود مورد توافق دولت از قیمت‌گذاری خودرو دست بردارد توافق با خودروسازها برای کاهش سود قراردادهای پیش‌فروش حذف بر چسب قیمت خودرو؟ درآمد وارداتی خودرو تهیه آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو در آینده نزدیک نرخ سود 15 درصد هنگام لغو قرارداد خرید خودرو اعمال می‌شود کاهش پلکانی نرخ سود خودروسازان سودهای پرداختی خودروسازان قانونمند شد عدم تحقق درآمدهای مالیاتی از بخش خودرو جلوی فعالیت بانکی خودروسازها گرفته شد کنترل قیمت خودروهای وارداتی دستوری شد شورای رقابت نقشی در تعیین قیمت رنو ساندرو ندارد بررسی ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی انحصار بازار خودرو از ایران تا ژاپن وزارت صنعت دخالتی در قیمت‌گذاری خودرو نمی‌کند افزایش جریمه‎های رانندگی قانونی اعلام شد رویکرد خودروسازان در قبال مجوز شورای رقابت افت‌و‌خیز درآمدهای مالیاتی دولت از خودرو شورای رقابت در مقابل کلینیک ارزش‌گذاری خودرو رشد 60 درصدی اخذ مالیات از خودرو حاشیه قیمت تا 4 میلیون تومانی 15 خودرو در بازار بازار حاشیه‌ای قیمت خودرو داغ شد بازار خودرو در مسیر آزادسازی شورای رقابت نباید برای تعیین قیمت خودرو وارد کار شود درگیری لفظی بر سر قیمت خودرو در برنامه زنده تلویزیون قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود شورای رقابت فقط مسئول تعیین قیمت خودرو نیست روش شورای رقابت در قیمت‌گذاری اشکال دارد افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت تصویب شد افزایش قیمت خودرو مجاز نیست قیمت خودرو باز هم افزایش می یابد؟ شورای رقابت وارد شور شد قیمت‌گذاری خودرو در جلسه فردای شورای رقابت الزاماتی برای تغییر رویه شورای رقابت پژو 2008 مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت نیست بررسی قیمت‌های جدید خودرو دوشنبه آینده شورای رقابت گران فروشی خودرو را به موقع اعلام نمی‌کند چرا شورای رقابت نتوانست جایگاه خود را تثبیت کند؟ تنظیم قیمت خودرو وظیفه شورای رقابت است نقش مکمل خودرو در رشد اقتصادی 95 دوئل مجدد شورای رقابت و خودروسازان برای افزایش قیمت امسال افزایش چندانی در قیمت خودروها نخواهیم داشت موضع غیرشفاف شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو کاپرا 2 با چه مشخصات و قیمتی در بازار ایران عرضه می‌شود؟ تعلل وزارت صنعت دلیل تاخیر در اعلام قیمت های جدید خودروست افزایش قیمت خودروهای قدیمی به بن‌بست می‌رسد؟ امسال افزایش آنچنانی قیمت خودرو نخواهیم داشت قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار ندارد جلسه بانک مرکزی با عرضه‌کنندگان خودرو شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو است ورود شورای رقابت به قیمت‌ خودروهای جدید؟ ابهام در قیمت‌گذاری پژو جدید حذف قیمت گذاری دستوری موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود چانه زنی برای افزایش قیمت خودرو آغاز شد اعلام قیمت‌های جدید خودرو شاید هفته آینده احتمال افزایش پنج درصدی قیمت خودرو کاسه لبریز قیمت خودروهای قدیمی تاکید شورای رقابت برقیمت‌گذاری محصولات سایپا و ایران‌خودرو رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت خودرو خودرو مشمول قیمت‌گذاری می‌ماند قیمت‌گذاری دنا برای دو نوع LX و ELX بین 14 تا 25 میلیون تومان قراردادهای امضا شده با خارجی ها تاثیری در رفع انحصار ندارد شورای رقابت در فروردین قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کند سیاست احتیاطی خودروسازان در افزایش قیمت جزئیات قیمت‌گذاری خودرو در سال96 بازار، بهترین مقیاس تعیین قیمت خودرو تعیین قیمت برای تولیدات شرکتهای خصوصی‌ خلاف اصل 44 است دولت کاهش 100 هزار تومانی قیمت خودرو را مصوب کرد دستورالعمل جدید ناظر بر شرکت‌های لیزینگ ابلاغ شد خودروسازان بازپرداخت وام‌های دریافتی را آغاز کنند قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد توضیحات شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مدل 96 شرکت های خودرو ساز باید قیمت خودروهای ساخت داخل را بصورت شفاف اعلام کنند خودرو گران نمی‌شود قیمت خودروهای داخلی تا اردیبهشت سال بعد افزایش نخواهد داشت "تومان" تاثیری بر قیمت خودرو ندارد افزایش قیمت خودرو تا اردیبهشت سال آینده نداریم شواری رقابت گام دوم را محکم برداشت پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟ جزئیات آزادسازی قیمت خودروها قیمت خودرو افزایش نیافته است مجلس علت افزایش قیمت خودرو را پیگیری می‌کند کاهش کیفیت با قیمت‌گذاری دستوری رعایت ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی الزامی است خودروهای زیر 40 ‌میلیون در انتظار آزادسازی قیمت با قیمت گذاری به نفع مصرف کننده اجازه رقابت به رقبا نمی دهیم خودروهای بالای 1 میلیارد در بازار ایران! حذف شورای رقابت غیرکارشناسی است صنعت خودرو بدون رقابتی شدن مقاومتی نمی‌شود شورای رقابت؛ مسئول بررسی حاشیه قیمتی خودروها ضرورت بازنگری در قیمت وارداتی‌ها سرمایه گذاری در صنعت خودرو با استقبال مواجه نیست اصلاح تعرفه خودرو به جای قیمت‌گذاری دولتی روش قیمت‌گذاری جایگاه‌های سوخت دولتی اصلاح شد خودروسازان در اعمال قیمت های جدید مختار هستند پژو 208، 301 و 2008، بالاخره چند؟ قیمت خودرو باید کاهش یابد مشکل قیمت‌گذاری صنعت خودرو دستوری حل نمی‌شود آزادسازی قیمت خودرو با خصوصی‌سازی واقعی امکان‌پذیر است دورنمای بازار با آزادسازی قیمت خودرو توهین به مشتری با تعیین قیمت دستوری آزادسازی قیمت دو خودرو، دستوری نبود درخواستی برای آزادسازی قیمت همه خودروها نداده‌ایم هیات‌های حل اختلاف خودرویی تشکیل می‌شود آزادسازی قیمت خودرو در کما رکود از سایپا رو برگرداند شورای رقابت فعلاً تصمیم جدیدی برای آزادسازی قیمت خودرو ندارد تاثیر آزادسازی بر نوسان قیمت خودرو مصوبه جدید افزایش قیمت خودرو از کجا آب خورد؟ جاخالی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو‌ها راهکاری برای ایجاد رقابت در بازار خودرو درمان بازار در کلینیک‌های قیمت‌گذاری خودرو 20 هزار میلیارد ریال برای 60 هزار خودروی فرسوده خودروسازان به مصوبه شورای رقابت تن می‌دهند؟ استدلال مبهم شورای رقابت در آزاد‌سازی قیمت خودرو چه بر سر قیمت های خودرو در سال 95 می آید؟ تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، منافاتی با انتشار اوراق سلف خودرو ندارد آزادسازی قیمت خودرو بهره‌وری خودروسازان را کاهش خواهد داد شورای رقابت فقط به خودرو چسبیده گام دوم شورای رقابت برای آزادسازی قیمت‌ خودرو ترس آزادسازی قیمت خودرو ریخت؟ قیمت‌های جدید خودرو شنبه به خودروسازان ابلاغ می‌شود فرآیند قانونی شورای رقابت شبهه در تعیین ملاک‌های رقابتی 2 خودرو خودداری شورای رقابت از ابلاغ قیمت جدید خودروها قیمت‌گذاری؛ توسعه رقابت را نادیده می‌گیرد قیمت دنا و تندر اتوماتیک افزایش نمی‌یابد اولین قدم برای آزادسازی قیمت خودرو رقبای چینی دنا و تندر اتومات را بشناسید پیش‌بینی قیمت جدید دنا و تندر اتوماتیک میانبر افزایش قیمت خودرو انحراف «شورای رقابت» از رقابت آزاد سازی با قیمت خودرو چه خواهد کرد؟ شورای رقابت و انتظارات بی‌پاسخ همراهی شورای رقابت با نعمت‌زاده برای آزادسازی قیمت خودرو تقابل بر سر قیمت خودرو به سبک شورای رقابت واکنش سرد بازار به افزایش قیمت خودرو + جدول قیمت‌ها شرایط اعلام قیمت خودرو در قانون جدید مصوبه خودرویی شورای رقابت مسکوت ماند قیمت جدید پایه 23 خودرو با مصوبه اخیر شورای رقابت تبعات آزادسازی دستوری قیمت خودرو قیمت‌گذاری دولتی خودرو اشتباه است حرف آخر شورا درباره قیمت خودرو مخالفت شیوا با افزایش بیشتر قیمت خودروهای انحصاری داخلی بی‌تفاوتی بازار خودرو نسبت به مصوبه شورای رقابت سه ابهام مصوبات خودرویی شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو چه کسانی سود می برند؟ آغاز قیمت‌ گذاری بیوک Envision 2016 انتقاد عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان به تصمیم شورای رقابت جدول قیمت‌ جدید 22 مدل خودرو با مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو افزایش یافت جلسه خاص شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو شورای رقابت فردا قیمت‌های خودرو را بررسی می‌کند شیب افزایش قیمت با نرخ تورم مقاومت در برابر افزایش قیمت خودرو می‌شکند؟ یک بام و دو هوای دولت در قیمت‌گذاری خودرو نامه وزیر صنعت برای توقف قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت را شوکه کرد نصف قیمت خودرو خسارت بگیرید جزئیات نامه اخیر وزیر صنعت به شورای رقابت سمت و سوی قیمت خودرو در سال 95 ارزان‌ترین خودرو دنیا 6هزار دلار قیمت دارد لحاظ کردن حق بیمه شخص ثالث در قیمت خودرو بی‌معنی است تا پایان فروردین قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کنیم افزایش نرخ بیمه شخص ثالث نباید بهانه‌ افزایش قیمت خودرو باشد خودرو اولویت جلسات شورای رقابت نیست فراز و فرود صنعت خودرو در سال 94 خودروساز،شورای رقابت یا مصرف کننده;کدام یک قیمت خودرو را تعیین می کنند 3 مولفه موثر در قیمت‌گذاری خودرو پیش‌داوری در مورد آینده قیمت‌ها ممنوع قیمت‌گذاری خودرو در سال 95 در هاله‌ای از ابهام قیمت‌گذاری دولتی خودرو نگران‌کننده است؟ قیمت‌گذاری دولتی خودرو در سال 95 تداوم می‌یابد خودروسازان احتمال افزایش 10درصدی قیمت خودرو را برای تحریک تقاضا مطرح کردند خبرهای تازه از وام 25 میلیونی خودرو و لیزینگ مسکن دادن چک سفید به پروژه‌های دولتی دیگر قابل پذیرش نیست قول وزیر به سرمایه‌گذاران خارجی احتمال تغییر فرمول قیمت‌گذاری اجرای برجام رکود بازار خودرو را تشدید کرد لغو تحریم ها به منزله کاهش قیمت خودرو نخواهد بود خودورهای دست دوم در بازار چند؟ قیمت خودرو آزاد خواهد شد؟ پیش‌بینی آزادسازی قیمت خودرو در برنامه ششم سرنوشت قیمت‌گذاری در رکود تقاضا زمزمه‌های قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی قیمت خودرو تابع شرایط اقتصادی است دومین نامه مخالفت وزیر با شورای رقابت تعیین قیمت خودرو در دور دوم شورا پاسخ مجلس به استعلام شورای رقابت پارادوکس قیمت‌گذاری خودرو جایگاه رقابت درعملکرد شورای رقابت 90 درصد قیمت گذاری‌ها در دست 2 غول خودرو ساز قیمت خودرو داخلی باید از سوی سازمان حمایت تعیین شود قیمت‌گذاری جدید خودروها به استعلام از مجلس موکول شد اعلام قیمت‌های جدید خودرو در هفته جاری منتفی است مجلس ثبات قیمت خودرو را پیگیری می کند دستورالعمل قیمت‌ خودرو در جلسه دیروز شورای رقابت بررسی نشد طرح ویژه نظارت بر قیمت خودرو قیمت‌گذاری تندر90 آزاد شود
Back to top