فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۲۸»

نقش تاثیرگذار موتور سیکلت ها در آلودگی هوای کلانشهر اراک

عصر خودرو- موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از پرتردد ترین وسیله های نقلیه درون شهری، نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها دارند ونظارت بر نحوه تردد و کیفی سازی استانداردهای زیست محیطی عاملی مهم در کاهش میزان آلایندگی کلانشهرها از جمله اراک است.

نقش تاثیرگذار موتور سیکلت ها در آلودگی هوای کلانشهر اراک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود، میزان آلودگی هر موتور سیکلت چندین برابر بیشتر از خودروهاست و با توجه به قیمت مناسب و تسهیل در تردد در مسیرهای شلوغ و پر ازدحام به عنوان یکی از با صرفه ترین وسیله های حمل و نقل درون شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
    موتورسیکلت ها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، با مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب نقش قابل توجهی در میزان آلایندگی هوا دارند.
    بیشتر میزان آلایندگی موتورسیکلت ها منو اکسیدکربن، ذرات معلق و هیدروکربن های خام است که استمرار انتشار آن بر سلامت شهروندان تاثیر گذار است.
    کلانشهر اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است و در صورت ساماندهی وضعیت تردد موتورسیکلت ها و تعریف برنامه های کیفی سازی فنی و ایجاد طرح معاینه فنی می توان تا حد قابل توجهی هوایی پاک و به دور از آلایندگی را استمرار بخشید.

    ***نبود سیستم معاینه فنی؛ مهمترین عامل آلایندگی موتور سیکلت ها
    رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک گفت: نبود سیستم معاینه فنی مهمترین عامل آلایندگی موتور سیکلت ها در شهرها است که ایجاد این طرح می تواند بازویی قدرتمند در برنامه کاهش آلودگی هوای اراک باشد.
    محمد عسگری افزود: دستگاه های مختلف در برخورد با مقوله موتورسیکلت سواران از جنبه ایمنی سرنشین و کاهش میزان تصادف های ناشی از این وسیله نقلیه تلاش های فراوانی در دستور کار دارند اما نباید از نقش برجسته آلودگی این وسیله نقلیه کوچک غافل شد.
    وی اضافه کرد: پارسال مکاتباتی با وزارت کشور در خصوص نقش تاثیرگذار موتور سیکلت ها در آلودگی هوای اراک و راه اندازی مرکز معاینه فنی موتور سیکلت انجام شد که در صورت موافقت امکانات و زیر ساخت های لازم برای تحقق این طرح وجود دارد.
    رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک بیان کرد: بر اساس آمار سال گذشته، تردد 100 هزار موتور سیکلت در شهر اراک به ثبت رسیده که بخش قابل توجهی از این موتور سیکلت ها با ساختار کاربراتوری و آلاینده هستند.
    وی بیان کرد: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک از لحاظ امکانات زیرساختی و نیروی انسانی کارآمد ظرفیت راه اندازی مرکز معاینه فنی موتور سیکت را دارد که در صورت موافقت وزارت کشور این مهم عملیاتی می شود.

    ***میزان آلایندگی موتور سیکلت ها هشت برابر خودروها ارزیابی می شود
    رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: میزآن آلایندگی موتور سیکلت ها هشت برابر خودروها ارزیابی می شود.
    سرهنگ ابوالفضل امیدی افزود: تنها راه جلوگیری از آلودگی موتور سیکلت ها، جایگزین موتور سیکلت ها برقی است که اگر چه قیمت این نوع موتور سیکلت ها به مراتب بالاتر از موتورهای کاربراتوری است اما می توان با ارایه تسهیلات به متقاضیان به این امر مبادرت ورزید.
    وی ادامه داد: هیچ قانونی مبنی بر منع تردد برای موتور سیکلت ها وجود ندارد و این مهم در صورتی عملیاتی می شود که موتورهای برقی جایگزین و بازنگری در سیاست گذاری های توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری در حوزه موتورسیکلت در دستور کار قرار گیرد.
    رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مرکزی از نظر شاخص استانداردهای جهانی، نقش موتور سیکلت ها را در آلودگی هوا تاثیر گذار دانست و گفت: برابر مصوبات هیات دولت باید در مدت پنج سال موتورهای برقی جایگزین موتورهای کاربراتوری شوند و این نیازمند حمایت جدی دولت است.

    *** هیچ اقدام پژوهشی علمی در خصوص نقش آلودگی موتورسیکلت ها در استان انجام نشده است
    معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: تا کنون اقدام پژوهشی و علمی مناسبی در خصوص نقش آلودگی موتور سیکلت ها در این استان انجام نشده است.
    رضا میرزایی افزود: هر چند که در ظاهر شاید این گونه به ذهن متبادر شود که موتور سیکلت آلودگی کمتری نسبت به خودرو دارد اما در واقعیت این است که موتورسیکلت هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند.
    وی اظهار کرد: توسعه فرهنگ استفاده از موتور برقی در بین شهروندان تا حد زیادی موجب کاهش آلودگی هوا می شود اما این مهم نیز نیازمند ارائه تسهیلات به شهروندان است.
    معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: هر چند قیمت موتور برقی نسبت به موتور سیکلت های بنزینی قیمتی پنج برابری دارد اما به دلیل کاهش آلودگی هوا و پایین بودن هزینه های سرویس دهی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است.
    بر اساس اظهار نظرهای کارشناسان محیط زیست، پلیس راهور و مسئولان شهرداری اراک تنها راه کنترل آلایندگی موتور سیکلت ها، جایگزین ساختن موتورهای برقی است که دولت و مجلس باید نسبت به این مقوله مهم تصمیمات کارشناسی و مدونی اتخاذ کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو