فونیکسریمکسبهتام

نقش بنزین در سیاهی هوای کلان‌شهرها

عصر خودرو- روز گذشته باز هم هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها در وضعیت نارنجی قرار گرفت. به این ترتیب، شهروندان باز هم باید دست به دعا شوند تا بلکه باد یا بارانی، سیاهی کلان‌شهرها را پاک کند. اما در باب علل آلودگی هوا مشخص است که خودرو سهم اصلی را در این زمینه دارد؛ به‌خصوص خودروهای فرسوده‌ای که با مصرف زیاد بنزین مواجه هستند.

نقش بنزین در سیاهی هوای کلان‌شهرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر بیش از 3میلیون دستگاه خودروی کشور در مرز فرسودگی قرار دارند و میزان مصرف بنزین کشور نیز به بیش از 110میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. طبق آخرین آمار در سال 1400، میانگین عمر ناوگان وسایل نقلیه عمومی باری کشور بیش از 19سال بود، این در شرایطی است که بیش از 40درصد وانت‌ها، 90درصد مینی‌بوس‌ها، 30درصد کامیون‌ها، 15درصد سواری‌ها، 60درصد تاکسی‌ها و بیش از  80‌درصد اتوبوس‌ها از مرز سن فرسودگی گذشته‌اند. بنابراین مصرف بالای بنزین به‌واسطه فرسوده‌ها معضلی است که حالا شهروندان کلان‌شهرها را گرفتار خود کرده است؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما آن را تایید کرده و یکی از عوامل موثر بر آلایندگی خودروها را مصرف بی‌رویه بنزینی می‌داند که بی‌کیفیت و خارج از استاندارد عرضه می‌شود.

    سعید تاجیک با تاکید براینکه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست استاندارد‌‌‌هایی را  برای تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در نظر گرفته‌اند می‌افزاید: هم‌اکنون استاندارد تولید خودرو، استاندارد یورو5 و استاندارد تولید موتورسیکلت، یورو4 است که با توجه به فشار دستگاه‌‌‌های متولی بر استاندارد خودرو‌‌‌ها در مرحله تولید، خودرو براساس این استاندارد‌‌‌ها تولید می‌شود، اما بعد از تولید، چالش‌‌‌هایی در پیش‌رو داریم. وی سوخت بی‌کیفیت را یکی از چالش‌های اصلی عنوان می‌کند و می‌گوید: در برخی از پمپ‌بنزین‌‌‌ها سوخت حتی با استاندارد یورو4 هم عرضه نمی‌شود. تاجیک تاکید دارد که خودروساز را موظف می‌‌‌کنیم با هزینه بالا، استاندارد خودرو‌‌‌ها را ارتقا دهد که هزینه آن، هم به مصرف‌کننده و هم تولیدکننده، تحمیل می‌شود، اما در نهایت با سوختی که توزیع می‌شود خودرو و ناوگان حمل‌ونقل به سطح استاندارد یورو5 هم نمی‌‌‌رسد.

    تاجیک اضافه کرد: به جای اینکه کنترل‌‌‌ها را در مرحله مصرف افزایش دهیم، قانون هوای پاک، معافیت چهارساله را برای خودرو‌‌‌ها در نظر گرفته، این در حالی است که در کشور‌‌‌های توسعه‌یافته این معافیت دوساله است. وی می‌گوید: در حوزه کنترل آلاینده‌‌‌های خودرو، قطعه کاتالیست که جاذب آلاینده‌هاست (این قطعه، هیدروکربن‌‌‌های نسوخته، مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن و اکسید‌‌‌های نیتروژن را جذب می‌کند) باید در طول مصرف، توسط مصرف‌کننده تعویض و توسط مراکز معاینه فنی، کنترل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط