فونیکسریمکسبهتام

راهکار مجلس برای کاهش آلودگی هوا؛ استفاده از خودروهای برقی

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه دنیا و آمارهای دستگاه‌های زیست محیطی حاکی از آن است که استفاده از خودورها و موتور سیکلت‌های برقی نقش موثری در کنترل معضل آلودگی هوا دارد.

راهکار مجلس برای کاهش آلودگی هوا؛ استفاده از خودروهای برقی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، حجت الله فیروزی با اشاره به راهکارهای کنترل معضل آلودگی هوا، بیان کرد: همین‌طور که داشتن مسکن، شغل و امنیت از حقوق شهروندان است، به طور طبیعی داشتن هوای پاک نیز یکی از طبیعی‌ترین نیازها و حقوق افراد جامعه است. حتما دولت‌ها متعهد هستند که هوای سالم و پاک در اختیار مردم قرار گیرد. صرف نظر از این‌که داشتن هوای پاک حق قانونی افراد است، از لحاظ عقلانی نیز یک ضرورت است. اگر ما هزینه‌ای برای حفظ و تامین هوای پاک و محیط زیست انجام دهیم، به همان نسبت  هزینه‌های بهداشت و درمان کاسته خواهد شد.

    وی اظهار کرد: دولت و سازمان‌های متولی باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند؛ فلذا ضرورت مقابله با پدیده آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست اما چگونه باید با این پدیده مقابله کرد. آمارهایی که دولت‌های مختلف ارائه کردند حاکی از نقش  پر رنگ خودروها و موتورسیکلت‌ها در تشدید آلودگی هوا است. از سوی دیگر صنایع آلاینده ای که در مجاورت شهرها قرار دارند، نقش ویژه‌ای در تشدید آلودگی هوا دارند. پسماندها و زباله‌هایی که در سطح شهر ها و یا اطراف شهرها رها می‌شوند، در آلودگی هوا نقش دارند.

    راهکار مجلس برای کاهش آلودگی هوا؛ استفاده از خودروهای برقی

    نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حتی ساختمان‌سازی نیز در تشدید این پدیده نقش دارند. بلند مرتبه‌سازی‌هایی که سبب می‌شود تا وزش باد کاهش یابد در تشدید این پدیده نقش دارد. در هر کدام از این حوزه ها دولت‌ها باید برنامه‌ای داشته باشند. مجلس نیز اعلام آمادگی می کند تا به دولت در این مسیر کمک کند. از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم همواره تاکید نمایندگان بر استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی بود. توسعه خودروهای برقی و هیبریدی می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.

    وی تاکید کرد: باتوجه به مصوباتی مجلس شورای اسلامی در حوزه واردات خودرو داشته است، اکنون فرصت مناسبی است برای دولت تا حداقل در شهرهای بزررگ که آلودگی هوا بیشتر است در وهله اول به سمت برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی گام بردارد. بخشی از نیاز را می‌توان از طریق واردات پاسخ داد و بخشی دیگر را نیز می‌توان با فراهم کردن زیر ساخت‌ها در داخل تولید کرد.

    راهکار مجلس برای کاهش آلودگی هوا؛ استفاده از خودروهای برقی

    وی افزود: مجموعه‌های خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی در داخل کشور وجود دارد. اگر این مجموعه ها از سوی دولت حمایت شوند می‌توانند به سرعت در مسیر تغییر خطوط تولید خود گام بردارند. اگر به تجربه جهان نیز توجه کنیم، شهر پکن سال ها به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان بود اما امروز با استفاده از خودروهای برقی و توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی توانستند با این پدیده مقابله کرده و از هوای پاک بهره مند شوند.

    فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: بیشترین عامل آلایندگی هوا موتورسیکلت‌هایی هستند که در سطح شهرهای بزرگ تردد دارند. از سوی دیگر خودروهای فرسوده که در طی سال‌های گذشته از رده خارج نشده‌اند در این زمینه نقش دارند.

    نمایندگان مجلس معتقدند که لازم است با ترک فعل‌ها  در حوزه کنترل آلودگی هوا برخورد شود. در همین زمینه سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل یک قرارگاه با حضور دستگاه‌های متولی برای مقابله با معضل آلودگی هوا را ارائه داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط