فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۶۴۸»

نفس استان‌ مرکزی گرفت

وضعیت ناسالم هوا برای سومین روز متوالی

عصر خودرو- چندسالی است که فصل بهار در استان مرکزی معنای دیگری یافته و یادآور حضور ریزگردهاو روزهای متوالی آلودگی شده، مرکزی طی این روزها طعم تلخ هوای ناسالم را می چشد و جولان ذرات معلق ادامه دارد.

نفس استان‌ مرکزی گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، استان مرکزی این روزها همراه با دیگر استان های غرب و مرکز کشور درگیر مساله آلودگی هوا به علت هجوم ریزگردهای عربی به این استان است.

    به عنوان یک منطقه صنعتی و چهارمین قطب صنعتی کشور به طور کلی استان مرکزی و به ویژه شهر اراک با مشکل همیشگی آلودگی دست و پنجه نرم می کند اما مساله هجوم ریزگردها از کشورهای همسایه غربی مساله دیگری است که خطر آن کمتر از سایر آلودگی ها نیست و به سهم خود مشکلات متعددی ایجاد می کند.

    شهر اراک که در سال گذشته در مجموع 37 روز ناسالم برای گروه های حساس را سپری کرده بود امسال فقط در 79 روز گذشته 11 روز ناسالم را پشت سرگذاشته و بنابر اعلام محیط زیست استان، امروز دوازدهمین روز آلودگی و وضعیت ناسالم برای گروه های حساس در این شهر است.

    غلظت ذرات معلق موجود در هوا، وضعیت هشدار برای گروه های حساس، نفس تنگی و کاهش دید ارمغان بهاری چندین و چند ساله ریزگردهای عربی برای استان مرکزی است تا کلاف سردرگم حل مشکلات متعدد آلودگی در این استان بیش از پیش در هم پیچیده شده و لاینحل تر شود.

    ریزگردها تا آخر هفته در استان مرکزی جولان خواهند داد

    کارشناس سازمان هواشناسی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بررسی و پیش بینی های هواشناسی در استان مرکزی نشان از آن دارد که تا آخر هفته خبری از تغییر آب و هوایی خاص و کم شدن آلودگی و گرد و غبار در هوا نیست.

    رضا داودآبادی گفت: طی امروز(سه شنبه) از میران ذرات گرد و غبار در استان کمی کاسته می شود اما طبق پیش بینی هواشناسی، در روز چهارشنبه باز هم میزان ذرات گرد و غبار در هوا افزایش خواهد یافت.

    وی افزود: با توجه به پیش بینی وضعیت هوا، تا آخر هفته پدیده بارش در استان نخواهیم داشت و بنابراین وضعیت گرد و غبار در استان تغییر چندانی نخواهد داشت.

    کارشناس سازمان هواشناسی استان مرکزی بیان کرد: علاوه بر شهرستان اراک، سایر شهرستان های استان مرکزی نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و طی روز گذشته در شهرستان های دلیجان، خنداب، آشتیان نیز مشکل گرد و غبار وجود داشته البته سایر مناطق استان نیز به میزان کمتر با این مساله روبرو هستند و تقریبا فراگیر است.

    داودآبادی گفت: کیفیت دید افقی طی روز گذشته در شهرستان اراک به علت آلودگی به 1000 متر نیز کاهش پیدا کرده در حالی که در شرایط عادی و عاری از آلودگی دید افقی بالای ده کیلومتر است.

    ذرات معلق موجود در هوای اراک دو برابر حد استاندارد

    مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز برای سومین روز متوالی در استان مرکزی به ویژه شهرستان اراک وضعیت ناسالم برای گروه های حساس به علت غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون اعلام شده و سایر شهرستان های استان از جمله ساوه و شازند نیز با مشکل غلظت ذرات معلق روبرو هستند.

    حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: طی روز دوشنبه وضعیت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک به 70 میکروگرم بر مترمکعب نیز رسید و در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت در حالی که استاندارد این شاخص 35میکروگرم بر مترمکعب است.

    وی افزود: شاخص کیفیت هوا(AQA) در اراک طی روز گذشته 116 بود که در واقع میزان بیش از 100 این شاخص، نشانگر کیفیت هوای ناسالم و وضعیت هشدار برای گروه های حساس است.

    مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: طی روز جاری نیز در ساعت 9صبح میزان ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک به 51 میکروگرم بر مترمکعب رسید.

    ابراهیمی کارنامی بیان کرد: منشاء این ریزگردها مناطق بیابانی کشورهای عراق و سوریه است که از سمت غرب و به کشور وارد شده و استان مرکزی نیز همچون استان های غربی کشور دچار هجوم ریزگردها و غلظت ذرات معلق موجود در هوا شده است.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت ایستگاه پایش آلودگی هوا در استان مرکزی وجود دارد که چهار ایستگاه در اراک، سه ایستگاه نیز در شهر های ساوه، شازند و دلیجان برقرار است.

    مدیرکل محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: علاوه بر ریزگردها و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون، از مهمترین منابع آلودگی هوای اراک باید به وجود خودروهای فرسوده با احتراق ناقص و غیراستاندارد و همچنین منابع ثابت آلودگی همچون صنایع حاشیه و محدوده این شهر اشاره کرد.

    ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: کیفیت نامناسب هوا برای کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان زیان بار است و این افراد به جز موارد ضروری باید از تردد در محیط شهری و مناطق پرترددخودداری کنند.

    گویا حکایت هجوم ریزگردها به دردی تبدیل شده که علاجی ندارد و استان مرکزی نیز همگام با سایر استان های درگیر با مشکل ریزگردهای غربی کشور، این روزها، ایام نفس تنگی را تجربه می کند.

    شهر اراک بدون هجوم ریزگردها نیز یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که فعالیت صنایع همجوار، محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری میقان از مسایلی است که بر ایستایی آلاینده های هوا در این شهر دامن می زند.

        Facebook
        Twitter
        Google+
        ارسال به

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو