فونیکسریمکسبهتام

معرفی ۲۱۰ واحد صنعتی آلاینده به مراجع قضایی در پاکدشت

عصر خودرو- طی دو سال گذشته بیش از ۲۱۰ تن از متصدیان مراکز خدماتی و کارخانجات شهرستان پاکدشت به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی و استمرار در ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی به دستگاه قضایی معرفی شدند.

معرفی ۲۱۰ واحد صنعتی آلاینده به مراجع قضایی در پاکدشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محمود رضا سعیدپور رییس سابق محیط زیست شهرستان پاکدشت که به تازگی ریاست اداره محیط زیست شهریار را برعهده گرفته است، با اعلام این خبر به تشرح عملکرد اداره محیط زیست پاکدشت طی دو سال اخیر پرداخت و گفت: اقدامات اداره محیط زیست پاکدشت در راستای اجرای ضوابط و مقررات زیست محیطی و حفاظت از منابع آب، خاک و هوای شهرستان از زمستان سال 92 تاکنون با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

    وی افزود: در این بازه زمانی، بیش از 3700 واحد صنعتی، خدماتی، عمرانی و صنفی از طریق کارشناسان بازدید، نظارت و پایش شده است.

    وی با بیان اینکه 273 واحد جدید شناسایی و برای آنها پرونده‌های زیست محیطی تشکیل شده است، اظهار کرد: در پاکدشت در حوزه بازدیدهای کارشناسی به منظور اطمینان از عملکرد مطلوب زیست‌محیطی کارگاه‌ها، کارخانجات و مراکز خدماتی در شهرها و روستاها با صدور و ابلاغ 467 اخطارنامه، رعایت الزامات زیست‌محیطی تذکر داده شده، همچنین 210 تن از متصدیان این مراکز به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی و استمرار و اصرار در ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی به دستگاه قضایی معرفی شدند.

    کاهش چشمگیر تعداد شکوائیه‌های مردمی در پاکدشت

    وی با اشاره به اینکه تعداد شکوائیه‌های مردمی واصله در سال 94 نسبت‌ به سال‌های 92 و 93 کاهش چشمگیری داشته است، افزود: تعداد شکوائیه‌ها از 70 مورد به 47 مورد رسیده است که این امر بیانگر بهبود شرایط زیست محیطی در مقایسه با دو سال گذشته است.

    به گفته سعیدپور، در مجموع 459 درخواست تاسیس یا صدور پروانه بهره‌برداری صنایع مختلف به منظور بررسی استعلام‌های صورت‌گرفته از سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مورد بازدید کارشناسی قرار گرفته و منجر به صدور مجوزهای زیست‌محیطی شده است.

    بررسی 110 فقره پرسش‌نامه خوداظهاری توسط محیط زیست پاکدشت

    وی با بیان اینکه تاکنون 110 فقره پرسش‌نامه خوداظهاری صنایع شهرستان پاکدشت به اداره محیط زیست این شهرستان جهت بررسی عملکرد زیست محیطی آنها ارسال و مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: در حوزه اجرای برنامه پایش لحظه‌ای خروجی‌های فاضلاب، پساب و دودکش‌ها نیز تاکنون بیش از 20 واحد مجهز به سامانه‌های برخط و پایش از راه دور شده‌اند که در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان تهران بالاترین رتبه را کسب کرده است.

    به گفته رئیس سابق اداره محیط زیست پاکدشت، در این شهرستان، با پیگیری‌های مستمر به عمل آمده بیش از 30 صنعت بزرگ به سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی مجهز شده‌اند.

    معرفی تعدادی از پیمانکاران جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها به مراجع قضایی

    سعیدپور با بیان اینکه در سال 92 متاسفانه در بحث مدیریت پسماندها شرایط مناسبی وجود نداشت به نحوی که بیشتر پیمانکاران جمع‌آوری انتقال زباله‌های خانگی شهری و روستایی با تخلفات عدیده از جمله سوزاندن زباله‌ها و دفع آنها به روش غیراصولی در گودال‌های باقی‌مانده از معادن متروکه در سطح شهرستان باعث آلودگی هوا، منابع آب و خاک می‌شدند، اظهار کرد: خوشبختانه پس از اقدامات قانونی انجام‌شده و معرفی تعدادی از پیمانکاران خدمات شهری و روستایی به مراجع قضایی و پایش‌های مستمر واحد گشت یگان حفاظت از این مراکز غیرمجاز دیگر کمتر شاید تخلفاتی چون زباله‌سوزی و دفن غیرمجاز آنها هستیم.

    500 کارگاه پاکدشت باید از از شعاع 120 کیلومتری تهران خارج شوند

    رئیس سابق اداره محیط زیست پاکدشت با اشاره به اینکه در طول دو دهه اخیر تعداد قابل توجهی از صنوف غیرمجاز و آلاینده از شهرهای اطراف خصوصا تهران به مناطقی همچون خاتون‌آباد پاکدشت مهاجرت و با تغییر کاربری ابنیه موجود از جمله دامداری و مرغداری‌ها، آنها را به کارگاه‌های ریخته‌گری و آبکاری و... تبدیل کرده‌اند، ادامه داد: این مقوله از این جهت حائز اهمیت است که این کارگاه‌ها در داخل شهرها مستقر و پساب، فاضلاب و دود ناشی از فعالیت آنها شدیدا موجبات آلودگی محیط زیست و نهایتا تهدید علیه بهداشت عمومی را فراهم می‌آورد.

    وی افزود: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد در محدوده خدماتی شهر پاکدشت بیش از 500 کارگاه از این دست مشغول به فعالیت هستند که می‌بایست از طریق بند 20 ماده 55 قانون رفع مزاحمت شهرداری‌ها جمع‌آوری و به خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران و به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند که با وجود تمامی محدودیت‌ها و کمبود نیروی انسانی اقدامات این اداره منجر به جمع‌آوری بیش از 50 کارگاه از این نوع شده است، در صورت فراهم شدن نیروها و امکانات لازم، انتقال تمامی صنوف آلاینده شهری و روستایی پاکدشت به خارج از تهران صورت خواهد گرفت.

    برخی افراد مانع به ثمر رسیدن پیگیری‌های حقوقی محیط زیست می‌شوند

    سعیدپور با تاکید بر اینکه در شهرستان پاکدشت با توجه به حمایت‌ها و مساعدت‌های کم‌نظیر و بی‌بدیل مراجع قضایی، این اداره در صورت افزایش نیروی انسانی و مالی زمینه اجرای کامل ضوابط و مقررات زیست محیطی فراهم و مهیا است، گفت: متاسفانه گاهی با وجود هماهنگی‌های به عمل آمده در شهرستان در برخی موارد ملاحظه می‌شود که افرادی با پیگیری‌های خود از اجرای قوانین زیست‌محیطی جلوگیری کرده و بدین وسیله مانع به ثمر رسیدن پیگیری‌های حقوقی محیط زیست می‌شوند.

    وی در پایان با اشاره به اینکه این مقوله نامبارک می‌تواند در درازمدت تحقق اهداف سازمان حفاظت محیط زیست را با مشکل مواجه کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم با ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی در سال‌های آتی شاهد این گونه اقدامات غیرمتعارف که نتیجه‌ای جز تخریب منابع طبیعی را به دنبال ندارد، نباشیم و مردم پاکدشت با هوشیاری هرچه بیشتر از حقوق حقه خود در حوزه محیط زیست که همان داشتن هوا، آب و خاک پاک و سالم است، دفاع و با گزارش‌های خود این اداره محیط زیست شهرستان را از تخلفات زیست محیطی موجود مطلع کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط