فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۵۰۴»

سال ۹۴ رکورد تعداد روزهای پاک طی ۵ سال اخیر را زد

عصر خودرو- هرچند همچنان هوای تهران در روز هوای پاک، ناسالم برای برخی گروه‌هاست،‌اما امسال تهرانی ها نسبت به سال های گذشته روزهای پاک بیشتری تنفس کردند.

سال ۹۴ رکورد تعداد روزهای پاک طی ۵ سال اخیر را زد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین،  فراز و نشیب کیفیت هوا و ححم ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون که امسال گاه به گاه نفس تهران را تنگ می کرد، برخی روزها آسمان را پاک تر از سال های گذشته کرد. امسال آسمان رکورد پاکی زد تا آبی آسمانی بیشتر از سال های قبل بر شهر و کوه ها حکمروایی کند. در 10 ماهه امسال آسمان 17روز هوای پاک وارد ریه های تهرانی ها کرد که در مقایسه با سال های قبل بی سابقه است.

    توزیع بنزین یورو 4در کلانشهرها، ارتقای استاندارد سوخت توزیعی در کلانشهرها هر سه ماه یک بارُ ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی کشور از یورو2 به یورو4، توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از ابتدای مهر 95 و چندین عامل دیگر در افزایش پاکی هوا سهم داشتند که از آغاز دولت یازدهم برای تحقق آنها برنامه ریزی شده بود. اولین گام دولت در زمینه رفع آلودگی هوا مصوبه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بود که در ماه های اول دولت خط مشی کشور مشخص و سازوکار مدیریت فرابخشی به واسطه آن فعال شد.

    نگاهی به آمارهای آلودگی هوا در سال های گذشته نشان می دهد که روزهای ‍پاک به سختی به 3روز در کل سال می رسیده است.
    به طوری که تهرانی ها سال 90 در کل سال 3روز پاک تنفس کرده اند که دو روز آن در تاریخ 6 و 7 آبان بوده اند.
    سال 91 نیز تعداد روزهای پاک از 3روز تجاوز نمی کند در حالی که یک روز آن در تاریخ 24آبان یعنی بازه زمانی مشخص شده است و دو روز دیگر آن در بهمن ماه است.
    سال 92 وضعیتی بهتر از سال های قبل از خود ندارد. سال 92 که در چند سال گذشته همیشه رکورد آلودگی ها را به نام خود زده بود تنها 3روز پاک نصیب تهرانی ها کرد؛ 6فروردین، 2خرداد و 19آذر.

    اما سال 93 که به یکباره وضعیت آلودگی هوا تغییر پیدا کرد و افزایش هوای پاک و سالم نشان می داد اقدامات رفع آلودگی هوا موثر افتاده است درکل سال 16روز هوای پاک به تهرانی ها هدیه داد. اما در بازه زمانی مورد مقایسه 3روز پاک از سال 94 کمتر دارد. روزهای پاک سال 93 در تاریخ2،11،9،8و12و27و28 فروردین، 26و27 مهر ، 12، 13 ، 14 آبان، 8آذر و 2و 14 و 15 اسفند آسمان تهران آبی تر از سال های گذشته بوده است. در 10ماهه سال 94 نیز تهرانی ها با رکوردی جدید 17روز هوای پاک تنفس کردند.

    اقدامات جدید  برای رفع آلودگی هوا در آینده

    اقدامات برای رفع آلودگی هوا همچنان ادامه دار است. دولت یازدهم برای رفع آلودگی برای سال های بعد نیز برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است. هیأت دولت حدود مجاز خروجی واحدهای صنعتی را که 20 سال پیش به تصویب رسیده بود با هدف بهبود محیط زیست و کیفیت هوا مورد بازبینی و اصلاح قرار داد. تصویب این هدف گذاری جدید در هیات دولت باعث می شود تا برای نخستین بار اندازه گیری فلزات سنگین، اکسیدهای ازت، فوران، دی اکسین ها، ناکس و به طور کلی منابع جدید آلایندگی همچون آلایندگی ناشی از فعالیت زباله سوزها در هوای کشور و هوای خروجی از دودکش صنایع مورد بررسی قرار گیرد.

    ابتکار با بیان این موضوع که پیش از این حدود مجاز آلایندگی برخی از صنایع دارای نواقص و ضعف هایی بود و تنها موارد معدودی از آلایندگی ها مورد اندازه گیری قرار می گرفت، گفت: با اجرای مصوبه جدید، شاهد کاهش قابل ملاحظه ای آلایندگی خروجی از صنایع خواهیم بود.

    از طرف دیگر توجه به آلودگی هوا در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه نیز مشخص است. از اقدامات مهم در این برنامه وجود فصلی جدا برای مدیریت فرابخشی محیط زیست است. معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است این برنامه‌ها بدون هیچ کم توجهی و مماشات توسط سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می‌شود؛ چراکه رییس جمهور و دولت بر روی این موضوع تاکید بسیاری دارند.

    تجربه کشورهای موفق

    ایجاد معضل آلودگی هوا و رفع آن جزو مسایل کوتاه مدت دسته بندی نمی شوند. و برای رفع آن سال ها زمان نیاز است. نگاهی به تجربه های کشورهای موفق در این زمینه به خوبی بیانگر اهمیت گذر زمان در این موضوع است. شهر لندن که سال ها با آلودگی بسیار شدیدتر از آلودگی فعلی ایران دست و پنجه نرم می کرد در ابتدا لایحه هوای پاک را در پارلمان به تصویب رساند. این قانون سوزاندن زغال سنگ در منازل را محدود کرد و به موجب آن، کارخانه ها به مناطق اطراف و دور از شهرها منتقل شدند. افرادی هم که می خواستند با خودرو وارد مناطق مرکزی لندن شوند باید هزینه ای سنگین را به عنوان عوارض پرداخت می کردند.

    همین اقدام باعث کاهش چشمگیر حجم ترافیک و افزایش سرعت متوسط خودروها در مناطق مرکزی شده و آلودگی را کم کرد. همچنین برای تولید کنندگان خودرو در چارچوب برنامه های اتحادیه اروپا مقررات سختی در نظر گرفته شد تا خودروهایی مناسب تولید کنند. تعویض وسایل نقلیه آلاینده از جمله اتوبوس ها با اتوبوس های با گنجایش بیشتر و آلایندگی کمتر نیز از جمله برنامه های اجرا شده در لندن بود.

    مکزیکو سیتی

    مکزیکوسیتی به عنوان یکی از موفق ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال 1992 سازمان ملل این شهر را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرنده ها در هنگام پرواز می مردند و روی زمین می افتادند. در سال 1990، 330روز شاخص آلاینده ها در این شهر بالاتر از حد استاندارد بود.

    امروز اما با اجرای برنامه های منسجم مقابله با آلودگی دیگر نام این شهر حتی در میان 10 شهر اول آلوده جهان به چشم نمی خورد. کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای مکزیکو سیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه 3/9 میلیارد دلار پالایشگاه هایی برای تولید سوخت مناسب(با میزان گوگرد پایین) راه اندازی کرد.اصلاح کیفیت بنزین را می توان مهم ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست.

    مقام های شهری با الگو گرفتن از اتوبوسرانی سریع در پایتخت کلمبیا،نوعی سیستم اتوبوسرانی به نام «متروباس» راه انداختند که علاوه بر افزایش حجم مسافران در اتوبوس، آلودگی بسیار کمتری دارد. در این طرح اتوبوس های فرسوده و کوچک با سرمایه گذاری سریع با اتوبوس های جدید با حجم مسافر بیشتر تعویض شدند. کارخانه های و مراکز صنعتی مجبور شدند که حومه شهر را ترک کنند و به مناطق دورتر بروند. با پرداخت وام خودروها و تاکسی های فرسوده با روالی منظم تعویض شدند.

    متروی مکزیکو سیتی خیلی سریع با کمک الزامی همه بخش ها راه اندازی شد که حالا 12 خط دارد. با سهولت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مردم تشویق شدند تا کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند. 5 میلیون خودرویی که در آن روزها در شهر تردد می کردند،بر اساس قانون یک روز در هفته در خانه ها و پارکینگ ها ماندند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو