فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۰۱»

«شهرهای ریل پایه» راهکار کاهش آلودگی هوا

عصر خودرو- افزایش رفت و آمدهای روزانه مردم در بسیاری از کلانشهرها و حجم تردد جمعیت در بسیاری از خیابان ها و ترافیک خودروها در بزرگراه ها، چهره شهرها را به پارکینگ بزرگی تبدیل کرده است که تنها راهکار برون رفت از این چالش ها حرکت به سمت طراحی شهرهای ریل پایه است.

«شهرهای ریل پایه» راهکار کاهش آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در حالی که تسهیل رفت و آمد روزانه مردم بین کلانشهرها و شهرهای اقماری از طریق توسعه قطار های حومه ای و محلی بیش از هر دوره دیگری مورد توجه جدی قرار گرفته است، متولیان صنعت حمل و نقل ریلی و کارشناسان اقتصادی براین باورند که تنها راه نجات برای بهبود شرایط ترافیکی و کاهش آلودگی های کلانشهرها، توسعه خطوط ریلی و یکپارچگی خطوط درون و برون شهری در این بخش است.
    همسو با تغییر نگرش جدی مردم به سمت حمل و نقل ریلی، مسئولان، دست اندرکاران و تصمیم سازان باید با همت و تلاش مضاعف به گونه ای برنامه ریزی کنند تا سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مردم افزایش و از حمل و نقل جاده ای به سمت ریلی منتقل شود.
    براین اساس برای کاهش تردد خودروهای شخصی، توسعه قطارهای برون شهری، درون شهری و مترو باید مورد توجه قرار گیرد زیرا هریک از این خطوط در توسعه حمل و نقل ریل پایه در شهرها می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.
    وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفت: به طور متوسط روزانه بین 900 هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو از حومه وارد تهران می شود و همین تعداد نیز از تهران به حومه حرکت می کنند و این سبب آلودگی های گسترده ای در تهران می شود.
    به گفته عباس آخوندی، در صورتی که این تعداد جابجایی مردم به صنعت حمل و نقل ریلی منتقل شود، آنگاه 30 درصد از آلودگی های شهر تهران کاهش می یابد.
    وی با بیان اینکه آسایش مردم در قطار با آسایش و راحتی آنها در اتوبوس و وسیله شخصی قابل مقایسه نیست، تاکید کرد: هیچ افق دیگری جز توسعه حمل و نقل ریلی در کشور نداریم.
    وی با بیان اینکه شانزدهمین قطار حمل و نقل ریلی و حومه ای وارد ناوگان ریلی کشور شده است، افزود: هر چه تعداد قطارهای حومه ای افزایش یابد، بار ترافیک از جاده ها به طرف تهران و بالعکس کاهش می یابد.
    با واگذاری وظیفه شکل دهی به حمل و نقل ریلی حومه ای در اطراف شهرهای بزرگ از سوی دولت به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران شاهد تسهیل رفت و آمد مردم به کلانشهرها خواهیم بود.
    برقراری سرویس های حمل و نقل حومه ای با استفاده از ناوگان ریلی از تهران به شهر های کرج، هشتگرد، شهر قدس، ورامین و سایر شهرهای حومه ای در اطراف پایتخت می تواند بسیاری از چالش های موجود را برطرف کند.
    با وجود قدمت بیش از 80 سال راه آهن در ایران، از نظر متخصصان و تلاشگران صنعت حمل و نقل ریلی، توسعه قطارهای سریع السیر، قطارهای حومه ای و ارتباط تنگاتنگ آنها با مترو و سایر صنایع مرتبط نیازمند برنامه ریزی های مدونی است تا در مدت کوتاهی شاهد تردد این قطارها به صورت گسترده در کلانشهرها و مراکز استانها باشیم.
    چندی پیش مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: شرکت قطارهای حومه ای قرار است زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل و نسبت به جابجایی مسافران حومه ای در اطراف شهرهای بزرگ اقدام کند.
    محسن پورسید آقایی با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای حومه ای باید ارزان باشد تا مردم بتوانند با استفاده از این قطارها در حومه شهرهای بزرگ جابجا شوند، افزود: مراحل قانونی تشکیل این شرکت در دست اقدام است تا پس از اخذ مجوزهای قانونی زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی، خدمات حومه ای خود را به مسافران ارائه کند.
    بدون شک ترکیب قطارهای سریع السیر با حمل و نقل حومه ای و درون شهری بر چگونگی زندگی مردم تاثیرگذار است و در واقع قطار سریع السیر، حومه ای و شهری از مفاهیم اصلی حمل و نقل ریلی است که زندگی روزمره مردم را در این شهرها تسهیل خواهد کرد.
    وزیر راه و شهرسازی و بسیاری از مدیران صنعت حمل ونقل ریلی همواره تاکید می کنند تنها راه حل برون رفت از مشکلات تردد مردم ترافیک و آلودگی های زیست محیطی، ایجاد نظام شهرنشینی ریل پایه است تا حمل و نقل برون و درون شهری براساس شبکه ریلی کشور برنامه ریزی شود.
    وظیفه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی صنعت حمل و نقل ریلی در این زمینه بسیار بزرگ است، زیرا برای توسعه شبکه ریلی در کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت و یکپارچگی حمل و نقل ریلی برون و درون، بهینه سازی ایستگاه های قطار و جانمایی درست ایستگاه های در دست احداث راه آهن نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
    بدون شک دولت در صنعت حمل و نقل ریلی از توانمندهای سرمایه گذاری های لازم برخوردار نیست و برای تحقق شهرهای ریل پایه، تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی ضروری است تا این بخش با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز، دسترسی آسان مردم به حمل و نقل ریلی را فراهم کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو