فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۲۶۱»

اعلام آلوده‌ترین نقاط پایتخت

عصر خودرو- رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن توضیح مسوولیت وزارت بهداشت در بحث آلودگی هوا به عنوان متولی سلامت جامعه و مردم، از ارگان‌ها و دستگاه‌های مسوول در بحث آلودگی هوا خواست که اقدامات قانونی خود را به صورت جدی‌تر دنبال کنند.

اعلام آلوده‌ترین نقاط پایتخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر خسرو صادق‌نیت  ضمن اشاره به برگزاری جلسه امروز کمیته اضطرار آلودگی هوا به پیشنهاد وزارت بهداشت، گفت: ایستگاه‌های مختلف پایش وضعیت هوا از سوی شهرداری و محیط زیست مدیریت می‌شوند؛ ما نیز روزانه این اطلاعات را بررسی می‌کنیم و براساس آن، اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مردم داشته و پیگیری مسائل مربوط به کاهش آلودگی هوا را دنبال می‌کنیم.

    وی افزود: طی روزهای گذشته با توجه به اینکه شاخص برخی ایستگاه‌ها در حد ناسالم حتی برای افراد سالم بود، پیگیر بودیم تا اقدامات پیشگیرانه و کاهنده آلودگی هوا را از مسوولان ذی‌ربط بخواهیم. بر این اساس امروز جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و اقدامات کاهش آلودگی هوا و مهم‌تر از همه پیشگیری از افزایش آلودگی که می‌تواند به وضعیت خیلی ناسالم و حتی خطرناک سوق یابد در دستور کار قرار گرفت.

    جلسه با محیط زیست و تصمیم برای ساماندهی معاینه فنی خودروها

    رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به اتخاذ تدابیری نظیر تعطیلی مدارس به عنوان تدابیری مقطعی به ایسنا، گفت: مهم‌ترین مساله آن است که عوامل آلودگی هوا کاهش یابند. این عوامل عبارتند از کارخانجات آلاینده و اتومبیل‌هایی که آلایندگی‌های آنها زیاد است. به همین منظور جلسه‌ای با سازمان محیط زیست در خصوص ماشین‌های آلاینده و همچنین ساماندهی معاینه فنی خودروها داشتیم و قرار شد این موضوع در دستور کار ارگان‌های مربوطه قرار گیرد. وزارت بهداشت به عنوان مسوول سلامت مردم، پیگیر مباحث مربوطه است.

    دستگاه‌ها به وظایف خود متعهد باشند

    صادق‌نیت افزود: در بحث آلودگی هوا هر ارگانی باید به وظایف خود متعهد باشد. وزارت بهداشت به عنوان پیگیر سلامت مردم خواهان آن است که این ارگان‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند و عوامل آلودگی هوا را کاهش دهند. ما به اجرای این قضیه ورود نمی‌کنیم؛ چراکه وظیفه ما اطلاع‌رسانی است. در هر صورت پیگیریم که اگر نقصانی وجود داشته باشد، آن نقیصه برطرف شود.

    بلای جان تهران

    وی در توضیح علل مختلف آلودگی هوا گفت: مشکل فعلی شهر تهران که بیش از هر علت دیگری این شهر را تحت تاثیر قرار داده، ذرات زیر 2.5 میکرون است که متاسفانه به دست انسان نیز تولید می‌شوند. هرچند آلودگی ذرات به دنبال ورود ریزگردها از خارج تهران و همچنین خارج از کشور ایجاد می‌شوند، اما در حال حاضر آنچه که بیش از سایر علل، تهران را متاثر کرده است، همین ذرات زیر 2.5 میکرون هستند که توسط عوامل انسانی ایجاد می‌شوند.

    رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره افزود: از سوی دیگر سرمای زیاد هوا نیز باعث می‌شود این آلودگی‌ها در سطوح پایین بیشتر باقی بمانند. در کنار آن مه و رطوبت هوا نیز باعث می‌شود که مجموعا کاهش دید و تشدید آلودگی هوا احساس شود و همین امر نگرانی را بیشتر کند. البته در حال حاضر برخی عوامل آلاینده نظیر CO جای نگرانی ندارند. آلودگی‌های سال‌های قبل با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، کاهش یافته است. اما در مورد مسائل جدید باید توجه همه‌جانبه از سوی ارگان‌های ذی‌ربط صورت گیرد.

    مرکز و جنوب تهران، آلوده‌ترین نقاط پایتخت

    صادق‌نیت همچنین با اشاره به دو وضعیت هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «ناسالم برای افراد حساس و عادی» اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در اغلب مناطق تهران وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، اما در برخی نقاط شهر به ویژه در مناطق اطراف پارک شکوفه، مرکز تهران، حوالی میدان انقلاب، جنوب شهر و شهرری مناطقی هستند که آلودگی بیشتر از سایر نقاط است. توصیه آن است که در این مناطق علاوه بر بیماران حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، کودکان و سالمندان، سایر افراد سالم نیز فعالیت‌شان در خارج از منزل را به حداقل کاهش داده و از انجام فعالیت‌های سنگین در فضای باز و همچنین قرار گرفتن در فضای باز به مدت طولانی خودداری کنند.

    وی درباره آمار بیماری‌ها و همچنین مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز گفت: این آمارها هر ساله آماده و به اطلاع ارگان‌های مسوول می‌رسد. آمارهای مربوط به سال 93 نیز آماده شده و در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار خواهد گرفت. اداره هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت امسال تهیه این گزارش‌ها در سایر کلانشهرها را نیز در دستور کار دارد و این آمارها در آینده
    ماسک‌های پارچه‌ای معمولی کارساز نیست

    رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در توصیه به شهروندان در زمان آلودگی هوا گفت: مهم‌ترین اقدام در این زمان کاهش مواجهه و همچنین کاهش تولید آلاینده‌هاست. وظیفه ارگان‌های مسوول است که در این زمینه فعالیت کنند. معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها باید جدی گرفته شده و برخوردهای لازم با متخلفان صورت گیرد. وزارت بهداشت نیز وظیفه دارد جایی که سلامت مردم با خطر مواجه است، اطلاع‌رسانی‌های لازم را داشته باشد. یکی از مشکلات آن است که گاهی افراد استفاده کننده از وسایل نقلیه، تجهیزات کاهنده آلودگی هوا را از وسیله خود جدا می‌کنند. لازم است مردم نیز همکاری و مساعدت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

    صادق‌نیت درباره استفاده از ماسک در زمان آلودگی هوا گفت: ماسک‌های پارچه‌ای معمولی در این شرایط توصیه نمی‌شود .این ماسک‌ها در رابطه با ذرات زیر 2.5 میکرون و گازهای آلوده کننده تاثیر خاصی ندارند، اما ماسک‌های مخصوصی در سایت وزارت بهداشت اعلام شده (FFP1 و FFP2) که این ماسک‌ها تا حدی می‌توانند از عبور ذرات به داخل سیستم تنفسی جلوگیری کنند. البته استفاده از ماسک برای همه توصیه نمی‌شود و افراد تنها در موارد ضروری که ممکن است به مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرار گیرند، می‌توانند از این ماسک‌ها استفاده کنند.

    رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش مجددا تاکید کرد که ارگان‌های ذی‌ربط در بحث آلودگی هوا اقدامات قانونی خود را به صورت جدی‌تر دنبال کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو