فونیکسریمکسبهتام

در آستانه روز حمل و نقل؛

مشکلات بر دوش جاده‌ها سنگینی می‌کند

لزوم پیگیری سختی کار رانندگان

عصر خودرو- حمل و نقل جاده‌ای پر استفاده‌ترین حمل و نقل کشور است اما زیرساخت‌های بسیار ضعیفی دارد و بار سنگینی بر دوش متولیان قرار داده است.

مشکلات بر دوش جاده‌ها سنگینی می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه حمل ونقل جاده‌ای نبض و شاهرگ کشور است زیرا طبق اظهارات کارشناسان این حوزه 92 درصد سهم حمل و نقل را دارا است و تنها 8 درصد به هوا، دریا و ریل اختصاص داردو این درحالی است که یک مقایسه ساده با کشورهای هم تراز حکایت از آن دارد که سهم کشور بسیار بالاتر است.

    البته همه ماجرا به این ختم نمی‌شود زیرا طبق گفته میرشفیع معاون راه و روستایی 40 درصد از جاده‌های کشور وضعیت نامطلوب و نامساعدی دارند واین یعنی چوب حراج زدن بر جان انسان‌ها.

    همچنین کشاورزیان معاون وزیر راه وشهرسازی هم با بیان اینکه جاده‌های کشور نیازمند نوسازی است و مبلغی حدود 8 میلیارد تومان نیاز دارد گفت: در عین حال بسیاری از جاده‌های ساخته شده توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود بنابراین کیفیت لازم را ندارد و نیاز است این پروژه‌ها به افراد کاردان سپرده شود.

    طبق این گزارش همه این عوامل دست به‌دست هم می‌دهند تا سوانح در جاده‌ها ایجاد شود و رقت بار ترین صحنه زندگی انسان‌ها به تصور کشیده شود که حتی بسیاری از افراد از مرور آن در ذهن هراس دارند اما برخی اقدامات مردم را بیش از گذشته به استفاده از این صنعت سوق می‌دهد.

    در اینجا این هشدار را باید داد که اگر چه استفاده از حمل و نقل ریلی طی سال‌های گذشته کمترین تلفات را داشته اما گفته‌های کارشناسان حکایت از ان دارد که اقدامات اخیر مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطار موجب کاهش استفاده از ان خواهد شد و این درحالی است که نقدهای فراوانی را به کررات بران وارد شد اما مؤثر نبود و درنتیجه افزایش حریم‌های امن هم دیگر معنایی نخواهد داشت.

    بر اساس این گزارش احقاق این امر نه تنها با جان انسان‌ها بازی می‌کند بلکه از لحاظ هدر رفت انرژی، زمان، آلودگی هوا و ... تأثیر بسیار مخربی بر جای می‌گذارد و نیاز است که بیش از پیش به آن توجه شود.

    علاوه بر این موارد گفته‌های کارشناسان و فعالان این حوزه به بررسی مشکلات رانندگان اشاره می‌کند و معتقدند که این قشر بار سنگینی را تحمل می‌کنند در حالی که مشکلات فراوانی پیش روی آنها است.

    ** بالا بودن سهم حمل و نقل جاده‌ای کشور نسبت به سطح جهانی

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: 92 درصد از حمل و نقل کشور مربوط به جاده‌ها است که نسبت به دنیا بیش از حد معمول می‌باشد و در نتیجه برای رانندگان سنگین خواهد بود.

    علی نعمت چهار دولی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: 92 درصد از حمل و نقل کشور، به جاده‌ها اختصاص دارد و 8 درصد مابقی مربوط به ریل، دریا و هوا است پس حمل و نقل جاده‌ای نقش بسیار مهمی در کشور دارد و به عبارتی نبض حمل و نقل کشور است.

    وی با بیان اینکه وزارت راه وشهرسازی تقریباً وظیفه خود را در این زمینه انجام داده است اظهار کرد: اما سهم حمل و نقل جاده نسبت به دنیا بیش از حد است و این برای رانندگان بسیار سنگین بوده و نیازمند تلاش فراوان است.

    چهاردولی ادامه داد: همچنین در بحث مصرف سوخت، زمان، هدر رفت انرژی و حوادث جاده‌ای نیز ما را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.
    عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 92 درصد سهم جاده‌ها موجب شده که در سال 19 هزار کشته داشته باشیم گفت: اگر چه طی سال‌های اخیر این تعداد از 27 هزار نفر به 19 هزار نفر رسیده اما بازهم آمار بسیار بالایی است.

    وی با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه سهم ریل، دریا و هوا بسیار بیشتر از سهم جاده‌ای است گفت: پس ما نیز برای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ... باید سهم جاده‌ها را کاهش دهیم که این امر نیازمند یک عزم جدی است

    چهاردولی معتقد است که مسائل و مشکلات رانندگان باید به طور جدی پیگیری شود و ادامه داد: علاوه بر بیمه رانندگان می‌بایست وسایل آنها حتماً به روز شود و در عین حال نیز ضوابط، امکانات و خدمات لازم برای ارائه بیشتر بایستی برای آنان فراهم شود.

    ** نمایندگان مجلس پیگیر بیمه رانندگان هستند

    عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: رانندگان از اقشار زحمتکش جامعه هستند و نیاز است که دولت بخشی از درآمد خود را به آنان اختصاص دهد.

    سید بهلول حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حمل و نقل جاده‌ای از جهت اصلاح جاده‌ها و سر و سامان دادن آنها روبه بهبود است و نوسازی آنها در این بین مطرح می‌باشد.

    وی با بیان اینکه حمل و نقل جاده‌ای از جهت کاهش مصرف سوخت، کارایی و بهره وری بیشتر و ... مدنظر دولت است گفت: این کار نیازمند تلاش زیادی می‌باشد و دولت مدعی است که اعتبارات لازم را ندارد و برای نوسازیان اقدامات جدیدی در نظر گرفته شده است.

    حسینی با بیان اینکه رانندگان از اقشار زحمت کش جامعه می‌باشند و از جهت مادی و معیشتی مشکلات فراوانی دارند تصریح کرد: بهتر است دولت بخشی از درامد خودرا به رانندگان اختصاص دهد وبرای این کار نیز اقداماتی صورت گرفته است.

    وی با بیان اینکه نمایندگان کمیسیون عمران مجلس پیگیر مشکلات رانندگان هستند گفت: این نمایندگان در صدد هستند تا 10 درصد مابقی از سهم کارفرما را نیز پرداخت کند و درواقع تمام 20 درصد را دولت بپردازد.

    ** بالا بودن تلفات جاده‌ای کشور نسبت به کشورهای هم تراز

    رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: تلفات جاده‌ای ما در سطح دنیا و حتی در مقایسه با کشورهای هم‌تراز بالاتر است، و سبب شده که مورد انتقاد دستگاه‌ها ی داخلی و بین‌المللی قرار بگیریم.

    سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امروزه پر رونق ترین و پر استفاده ترین حمل و نقل کشور، حمل و نقل جاده‌ای است که جای تأسف دارد که علاوه بر ایجاد هزینه‌های بالا مخاطرات زیادی را نیز به همراه دارد.

    وی افزود: حمل و نقل جاده‌ای علاوه بر اینکه زیر ساخت‌های ضعیفی دارد عمده فشار بران متمرکز شده که به نوبه خود بار سنگینی بر دوش دست‌اندرکاران این صنعت قرار داده است.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به یکی از شاخص‌های بررسی شرایط کشور و همچنین امتیاز دهی آن صنعت حمل و نقل است اما برای کشور ما مثبت نبوده گفت: این صنعت ضعف‌هایی دارد که سبب شده مورد انتقاد دستگاه‌های داخلی و بین‌المللی قرار بگیریم چرا که تلفات جاده‌ای ما در سطح دنیا و حتی در مقایسه با کشورهای هم تراز بالاتر است.

    وی معتقد است علاوه بر جاده عوامل دیگری همچون نیروی انسانی و وسایل نقلیه نیز هرکدام به تناسب درصدی از خسارت‌های جبران ناپذیر را در پی داشته‌اند و همه آنها باید بهبود یابد، زیرا سبب شده‌اند که معدل و رنکینگ کشور ما در سطح بسیار پایین قرار بگیرد.

    هاشمی تصریح کرد: اگر چه مسئولین ذی‌ربط برنامه‌های خوبی دارند اما در خصوص اعلام زمان بندی و سهم خود با دوره‌های گذشته و مسئولیت آنها در آینده شفاف‌سازی صورت نگرفته و هرکدام از دستگاه‌ها مسئولیت خود را با فرافکنی به گردن دیگری می‌اندازند.

    وی در پایان اظهار داشت: دست اندر کاران حمل و نقل می‌بایست برنامه‌های خود را با یک زمان بندی قابل قبول توسط مسئولین ارشد کشور ارائه کنند تا مجلس هم براساس آن حمایت‌های مورد انتظارشان را تامین و نظارت‌ها را انجام دهد تا خدمات رسانی مطلوبی داشته باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو