فونیکسریمکسبهتام

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور:

کامیون‌های جنگ جهانی دوم هنوز در ایران بار می‌برند

قیمت ۲ میلیارد تومانی کامیون‌های اسقاطی

عصر خودرو- نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور اظهار داشت: اخیرا جنگ اسراییل و فلسطین هم باعث شد که تردد برای حمل بار کمتر شود و خواب کامیون‌ها بالا رفته است.

کامیون‌های جنگ جهانی دوم هنوز در ایران بار می‌برند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، سید جلال موسوی درباره افزایش 20 درصدی قیمت لاستیک و توان خرید رانندگان اظهار داشت: واقعیت این است که هر چند با وضعیت اقتصادی رانندگان افزایش قیمت 20 درصدی لاستیک توان خرید رانندگان را کاهش می‌دهد اما اگر لاستیک با همین میزان افزایش قیمت هم به دست رانندگان برسد، رانندگان خوشحال می‌شوند چراکه لاستیکی در سامانه نیست.

    وی ادامه‌داد: افزایش 20 درصدی قیمت لاستیک ظاهر موضوع است. وقتی رانندگان خرید لاستیک را در سامانه ثبت و حواله دریافت می‌کنند برای تحویل که به بازار مراجعه می‌کنند به آنها اعلام می‌شود که لاستیک در سامانه موجودی نداریم. اما در واقعیت افرادی این لاستیک‌های سامانه را در بازار به قیمت آزاد می‌فروشند در نهایت راننده مجبور می‌شود که لاستیک را با قیمت آزاد در بازار خریداری کند که این 20 درصد هم به آن اضافه می‌شود.  ‌     

    نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: این افراد 20 تا 50 برگه سبز در اختیار دارند می‌توانند لاستیک را از سامانه خارج و در بازار آزاد به فروش برسانند و در نهایت لاستیک با حواله به دست راننده نمی‌رسد و اختلاف قیمت لاستیک در سامانه و بازار آزاد در نوع ایرانی حدود 5 میلیون تومان و در نوع چینی آن حدود 7 میلیون تومان است.

    موسوی افزود: بنابراین اگر لاستیک سامانه‌ای با افزایش 20 درصدی هم به دست رانندگان برسد، خوشحال می‌شوند.

    وی تاکید کرد: این رفتار در روغن هم می‌بینیم و کارخانجات تولید روغن با فاصله در توزیع‌ها و احتکار به دنبال تشنه کردن بازار هستند و وقتی تقاضا انباشت می‌شود، در عرضه جدید شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

    نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور با اشاره به تاخیر در تعویض لاستیک کامیون‌ها در این روند فعلی و افزایش قیمت‌ها و تبعات عدم رعایت استانداردها گفت: مدت زمان تعویض لاستیک به عوامل متعددی بستگی دارد اما حداقل استاندارد این است که 6 حلقه لاستیک در یک سال تعویض شوند اما رانندگان توان خرید و رعایت این استاندارد را ندارند.

    موسوی ادامه داد: در حال حاضر با این روند توزیع لاستیک و افزایش قیمت‌ها رانندگان به جای تعویض، لاستیک را ترمیم می‌کنند تا بتوانند مدت زمانی از آن استفاده کنند اما این اقدام ریسک تردد را افزایش می‌دهد و ترکیدن لاستیک ‌در جاده خود عامل تصادفات زنجیره‌ای می‌شود و خسارت جانی و مالی تصادفات را به شدت افزایش می‌دهد.

    وی افزود: در این وضعیت راننده مقصر نیست بلکه نظارت در فروش و توزیع لاستیک به رانندگان وجود ندارد. اخیرا اقدام به خرید لاستیک چینی در بازار آزاد کردم و تنها 10 روز پس از آن برای خرید مجدد همان لاستیک 2.5 میلیون تومان افزایش قیمت داشت و چطور ممکن است یک کالا در کمتر از دو هفته تا 2.5 میلیون تومان افزایش پیدا کند. هر جفت از این لاستیک بیش از 30 میلیون تومان است و در این شرایط اقتصادی راننده باید 6 حلقه لاستیک را در یک سال تعویض کند .

    نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور درباره مشکلات رانندگان در بحث نوسازی ناوگان تاکید کرد: در حال حاضر کامیون‌های جنگ جهانی دوم در جاده‌های ایران در حال تردد هستند هر چند در مسافت طولانی امکان حمل بار را ندارند اما برای مسافت‌های کوتاه در حال کار هستند و این وضعیت ناوگان باری کشورمان است.

    وی گفت: همین کامیون‌های اسقاطی باقیمانده از جنگ جهانی دوم 2 میلیارد تومان قیمت دارند.

    موسوی با اشاره به کامیون‌های مازاد در ناوگان باری کشور اظهار داشت: دو سال گذشته 60 هزار دستگاه کامیون مازاد در ناوگان باری داشتیم که در این مدت 20 هزار کامیون هم وارد شده و البته باید کامیون‌های تولید شده داخل را حساب کنیم. در این شرایط هر چه کامیون وارد ناوگان می‌شود کامیون اسقاطی از مدار خارج نمی‌شود و در نتیجه کامیون بیشتر از میزان حجم تردد بار در کشور است و در نهایت درآمد رانندگان هم کاهش پیدا می‌کند. کامیون فراوان است و بار کمتر از این میزان تقاضا برای حمل بار است در حالی که رانندگان اقساط بالایی دارند و درآمدی ندارند.

    وی تاکید کرد: اخیرا جنگ اسراییل و فلسطین هم باعث شد که تردد برای حمل بار کمتر شود و خواب کامیون‌ها بالا رفته است.

    نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: موضوع مهم این است که اراده‌ای برای نوسازی ناوگان باری در دولت وجود ندارد و با حجم قابل توجهی از کامیون‌های فرسوده در ناوگان مواجه هستیم. اگر همین 60 هزار کامیون مازاد فرسوده از ناوگان خارج شود، وضعیت بهتر خواهد شد. منتفع اصلی در این موضوع وزارت نفت است چراکه نوسازی ناوگان باری به شدت میزان مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و وزارت نفت باید برای نوسازی ناوگان سرمایه گذاری کند و یارانه دهد اما در عمل اقدامی نمی‌بینیم و در انتهای این پیگیری‌ها تنها خستگی برای ما و رانندگان باقی مانده‌است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط