فونیکسریمکسبهتام

۴۸۰ هزار کامیون فرسود در جاده‌های کشور درحال تردد هستند

عصر خودرو- مدیرکارخانه شایان دیزل صنعت پارس گفت: حدود ۴۸۰ هزار کامیون و حدود ۶۰ هزار کامیون کشنده فرسوده در سطح جاده های کشور در حال تردد هستند در صورتی که اگر اسقاط شوند ما در عرض ۲ سال میتوانیم این میزان را به چرخه حمل و نقل تولید و بازگردانیم.

۴۸۰ هزار کامیون فرسود در جاده‌های کشور درحال تردد هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  ایلنا، صنعت کشور پس از انقلاب اسلامی در ریل توسعه قرار گرفت، گزارش و رسیده‌هایی که از صنعت تولیدی کشور به گوش میرسد نشان دهنده اجرایی نمودن جمله " ما میتوانیم " به معنای واقعی است. بنابراین صنعت تولید کشور نیازمند حمایت جدی است. کارخانه شایان دیزل با حدود 300 نیروی کار به صورت مستقیم و 3 هزار نیروی کار غیر مستقیم در حال تولید انواع کامیون کشنده است. بنابراین مرتفع نمودن مشکلات این تولیدکننده به معنای حل مشکلات تمام این نیروی کاری است که در این مسیر تولید مشغول به کار و فعالیت هستند. بر همین اساس گفتگویی با حسن قلی‌زاده مدیرکارخانه شایان دیزل صنعت پارس داشته‌ایم، که در ادامه قسمتی از آن میخوانیم؛

    حسن قلی‌زاده مدیرکارخانه شایان دیزل صنعت پارس درگفتوگو اختصاصی با خبرنگار ایلنا، گفت: حدود دو سال است که این کارخانه با دستور رئیس جمهور وقت و معاون وزارت صمت تاسیس شد و تا امروز توانست حدود 600 دستگاه ماشین تولید و روانه بازار کنیم. کامیون کشنده با نام تجاری دافران اچ سون، اولین کامیون تولیدی این کارخانه است که توانسته استاندارد 85 گانه اروپا را کسب کند.

    وی ادامه داد: شرکت شایان دیزل صنعت پارس،‌ دارنده نمایندگی مجاز شرکتهای ماموت، سایپا دیزل و آریا دیزل را در سراسر کشور داشت بنابراین با این صنعت به نسبت آشنایی و آگاهی داشت و با کسب دانش از کشور چین توانستیم استانداردهای 85 گانه را در ماشینهای خود اعمال کنیم. امروزه کامیونی تحویل مردم میدهیم که تمام نگرانیهای رانندگان درخصوص ماشینهای خود را رفع کردیم.

    قلی‌زاده در خصوص استقبال مشتریان از تولیدات شرکت شایان دیزل صنعت پارس نیز گفت: خوشبختانه به دلیل مشکلاتی که در فرمان ماشینهای چینی وجود دارد استقبال خوبی از تولیدات شرکت می‌شود. طبق آمار خوشبختانه تاکنون موتور کامیون کشنده دافرانی برای تعمیر نداشته‌ایم. حتی کامیونی که 930 هزار تا کار کرده است.

    وی با بیان اینکه حدود 300 نفر به صورت مستقیم و 3 هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار در کارخانه هستند و تمام نکات ایمنی و حتی پوشش لباس ایمنی نیز مورد تاکید است.افزود: در سال 1399 روزانه یک دستگاه و در سال 1400 به روزی 3 دستگاه و امسال نیز به تولید روزانه 6 دستگاه رسیدیم که امیدواریم در شهریور ماه به تولید 8 دستگاه در روز برسیم. دفتر خدمات مرکزی ما با نام شایان یدک خدمات پس از فروش شرکت با حدود 12 نمایندگی در سراسر کشور درحال فعالیت هستند که امیدواریم تا پایان سال به 30 نمایندگی برسد.

    مدیرکارخانه شایان دیزل صنعت پارس با اشاره به مزیتهای مناطق آزاد گفت: منطقه ویژه اقتصادی از این جهت که 7 سال معافیت مالیاتی دارد و حتی اگر در پایان سال هفتم 50 درصد به نیروهای خود اضافه کنیم 6 سال دیگر نیز به این معافیت مالیاتی اضافه خواهد شد و این یکی از امتیاز بسیار خوبی است که مناطق ویژه برای دارد. حسن دومی که منطقه ویژه نسبت به سرزمین اصلی دارد این است که کالای ورودی وارد بندر عباس شده و چک و ترانزیت شده و به منطقه اقتصادی شیراز که انبار گمرک محسوب می‌شود. از طرف دیگر  به ازای هر 3  تا 5 دستگاهی که خارج می‌کنیم عوارض گمرکی را پرداخت می‌شود این حسنی برای کار فرما و تولید کننده است که بخواهد به کارافرینی تشویق شود.

    وی همچنین درخصوص مشکلات تولید نیز گفت: نوسانات نرخ ارز یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است، ثبت سفارش ارز نیز از دیگر مشکلات تولید است که توسط بانکها صورت میگیرد و خوشبختانه در دولت سیزدهم اوضاع کمی بهتر شده است. مشکل اصلی تسهیلات بانکی داریم و از سمت بانکهای کشور نیز حمایت خاصی از ما نمی‌شود در صورتی که فقط در بحث کامیونهای کشنده توانایی تولید 10 دستگاه در روز را داریم و در طرح توسعه قرارداد تولید 22 هزار دستگاه در عرض 5 سال را بسته‌ایم و در صورت اجرایی نمودن این میزان میتوانیم معافیتهایی داشته باشیم.

    قلی‌زاده ضمن تشکر از مدیرعامل منطقه اقتصادی شیراز، رئیس سازمان صمت استان، نمایندگان و استاندار، سازمان بازرسی کل کشور و سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق اقتصادی ویژه که پروژه طرح توسعه شایان دیزل را حمایت و افتتاح نمود، گفت: ما برای تولید کامیون‌های 8 و 10 تنی به 800 میلیارد تومان بودجه نیازمندیم که امیدواریم با حمایتهای مسئولان به این مهم نیز دست یابیم.

    وی همچنین با اشاره به مشکلات شماره‌گذاری کامیونها نیز گفت: کامیونهای ما استانداردهای سازمان ملی استاندارد و حتی اروپا را دارد و هر ماه باید مجوز سازمان ملی استاندارد را کسب کنیم و این به دلیل شیطنتهای برخی از دوستان تولید کننده است.

    مدیرکارخانه شایان دیزل صنعت پارس گفت: معتقدیم که بهتر است تا امتیاز واردات خودروهایی با 3 سال ساخت به دست شرکتهای خودروساز داخلی سپرده شود نه دلالانی که که در مرز هستند. شرکت خودروسازی شایان دیزل مجوز ساخت هزار دستگاه برای واردات خودروهای 3 سال ساخت را دارد و خریدار برای خرید ابتدا پول را به حساب شایان دیزل و شایان دیزل هم پول را به حساب صرافی و فروشندگان خارجی واریز می‌کند. بنابراین در این صورت مسیر و منشا پول کاملا شفاف است. اما زمانی که پول به حساب صرافی واریز می‌شود در پروسه دلالی قرار می‌گیرد و در این صورت درامد مالیاتی برای دولت هم نخواهد داشت. درصورتی که اگر این امر به خودروسازان داخلی واگذار شود علاوه بر شفافیت در راه واردات و فروش خودرو میتواند درامد مالیاتی نیز برای دولت داشته و منشا ارز نیز مشخص باشد.

    وی ادامه داد: از دولت تقاضا داریم که به خاطر حمایت از کارافرینی و اشتغالزایی نیز که شده از خودروسازان حمایت کند. از طرف دیگر درخصوص اسقاط خودروهای فرسوده نیز نیاز است که تصمیمات و اقدامات جدی‌تری صورت گیرد. متاسفانه خودروهای فرسوده همچنان در جاده‌های کشور فعال هستند. حدود 480 هزار کامیون و حدود 60 هزار کامیون کشنده فرسوده در سطح جاده های کشور در حال تردد هستند در صورتی که اگر اسقاط شوند ما در عرض 2 سال میتوانیم این میزان را به چرخه حمل و نقل تولید و بازگردانیم.

    قلی‌زاده در پایان گفت: از مسئولان و دولت تقاضا داریم که از تولید و سرمایه‌گذاری به معنای واقعی حمایت شود تا بتوان با نوسازی ناوگان کامیونی حمل و نقل کشور از خطرات جانی و مالی و همچنین هدر رفت سوخت و گازوئیل کشور جلوگیری کنیم. ما سیستمی بر روی ماشینهای خود تعبیه کردیم که اگر راننده خواب آلود باشد به او آلارم میدهد و در صورت بیدار نشدن او خودرو را متوقف می‌کند تا جان دیگر مسافران در جاده به خطر نیفتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو