فونیکسریمکسبهتام

معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علم‌وصنعت:

ضرورت استفاده از موتورهای دوسوخته در ناوگان دیزلی کشور

امکان درآمدزایی ۲.۶ میلیارد دلاری با تبدیل ۱۰۰هزار دستگاه

عصر خودرو- تبدیل ناوگان دیزلی به ناوگان دوسوخته DDF یک فرصت ارزشمند برای کشور است که هم در زمینه کاهش آلایندگی هوا، هم در زمینه کاهش مصرف گازوئیل و حل مشکل ناترازی آن و هم در زمینه توسعه اقتصادی کشور با صادرات گازوئیل صرفه‌جویی شده می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

ضرورت استفاده از موتورهای دوسوخته در ناوگان دیزلی کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، سیدعلی بوترابی، معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علم‌وصنعت در سومین رویداد فناورانه وسایط نقلیه گازسوز (NGV) با محوریت سوخت دوگانه دیزلی (DDF) و کاربرد آن در خودروهای تجاری اظهار داشت: واقعیت این است که یک گپ تاریخی بین کشورهای پیشرفته از نظر علمی و صنعتی با ایران وجود دارد؛ مثلا کشوری چون ژاپن سال گذشته 4000 میلیارد یورو پول تولید کرده، درحالی که این کشور از نظر منابع طبیعی، نه نفت و گاز دارد، نه معدن و خاک دارد و مجموعه جزایری با ده‌ها طوفان و زلزله در سال است.

    وی افزود: آلمان نیز همچون ژاپن در تولید پول و ثروت از محل علم و تکنولوژی و صنعت سرآمد است و این کشورها، 200 سال از ما جلوتر هستند، آنها در دوران پست مدرن به‌سر می‌برند و ما هنوز در دوره سنتی هستیم که تمایل به مدرنیته داریم.

    معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علم‌وصنعت تصریح کرد: تنها راه پرکردن این گپ این است که گزاره‌های علمی که در دانشگاه تولید می‌شود را در بخش صنعتی به نمونه اولیه و سپس دانش فنی و بعد از آن تولید انبوه تجاری تبدیل کنیم.

    وی ادامه داد: سیکل ارسال نیاز صنعت به دانشگاه و تبدیل علم در دانشگاه به تولید صنعتی باید به‌صورت مستمر برقرار باشد تا بتوانیم گپ تاریخی خود را پر کرده و اقدام به ثروت آفرینی برای کشور کنیم.

    * باید از ظرفیت‌های علمی کشور برای ارتقای صنعت خودرو بهره بگیریم

    در ادامه این نشست، جواد مرزبان‌راد، استاد تمام دانشگاه علم‌وصنعت با بیان اینکه در بخش خودرو به چرخه 50 سال پیش بازگشته‌ایم، گفت: اگرچه مونتاژ و استفاده از تکنولوژی قدیمی از هیچ بهتر است، اما حیف است در این حد باقی بمانیم و باید از ظرفیت‌های علمی کشور برای ارتقای صنعت خودرو بهره بگیریم.

    وی افزود: در بحث موتورهای گازوئیل‌سوز، بحث دوسوخته کردن و استفاده از سیستم DDF یکی از مسائل علمی و پرکاربرد جهان است که متخصصان ایرانی نیز به آن ورود کرده‌اند و امروز یک ضرورت بالا در ناوگان حمل‌و نقل دیزلی کشور محسوب می‌شود.

    استاد تمام دانشگاه علم‌وصنعت خاطرنشان کرد: استفاده همزمان از گازوئیل و گازطبیعی در خودروهای دیزلی و دوسوخته کردن آن‌ها هم در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلایندگی هوا موثر است و هم صرفه‌های اقتصادی بسیاری برای کشور به‌همراه خواهد داشت.

    * اگر اروپا گاز ما را داشت، بسیاری از خودروها را گازسوز می‌کرد

    وی ادامه داد: متخصصان حوزه انرژی اروپایی به ما می‌گفتند که اگر ما گازی که ایران دارد را در اختیار داشتیم، بسیاری از خودروهای خود را گازسوز می‌کردیم، اما ما با وجود داشتن منابع عظیم گاز و زیرساخت‌هایی که در این بخش داریم، در زمینه توسعه استفاده از گاز، غفلت می‌کنیم.

    مرزبان‌راد با اشاره به رویکرد وزارت صمت در برقی‌کردن ناوگان حمل‌و نقل گفت: اگرچه تنوع‌بخشی به سبد سوخت با ورود خودروهای برقی، اقدامی موثر برای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل و کاهش آلایندگی هوا است، اما فاصله زیادی داریم تا بگوییم بخشی از ناوگان کشور برقی شده و تمام زیرساخت‌های آن ایجاد شده، درحالی که زیرساخت‌های گازسوز کردن خودروها موجود است و می‌توانیم تا زمان گسترده شدن ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل، از توسعه سوخت گاز در چرخه حمل‌و نقل کشور بهره بگیریم.

    وی افزود: اگر ناوگان فرسوده دیزلی کشور با موتورهای دوسوخته جایگزین شود، اتفاق بزرگی در زمینه نوسازی ناوگان، کاهش آلایندگی هوا و کاهش مصرف گازوئیل رخ خواهد داد.

    استاد تمام دانشگاه علم‌وصنعت تصریح کرد: ما می‌توانیم با کمترین هزینه، ناوگان موجود را DDF کنیم، اما دستاوردهای این اقدام بسیار وسیع و چشمگیر است.

    وی ادامه داد: در اقتصاد مشکل‌دار کشور، تشدید ناترازی بنزین و گازوئیل و ضرورت واردات آنها، مشکلی افزون بر مشکلات دیگر کشور بوده و با استفاده از سوخت گاز، می توانیم این ناترازی‌ها را رفع کنیم.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه "بحث استفاده از موتورهای دوسوخته و دوسوخته شدن فرآیند، در ناوگان خودروهای سنگین دیزلی، کشتی‌ها و حتی نیروگاه‌ها قابلیت اجرا دارد"، گفت: نیازمند ارزیابی دوباره استانداردها در زمینه کیت‌های دوسوخته هستیم و می‌توانیم از شبکه‌سازی صورت گرفته در بخش CNG برای توسعه DDF هم استفاده کنیم.

    * جلوگیری از آلودگی هوا با جایگزینی مصرف گاز به‌جای بنزین و گازوئیل

    در ادامه این نشست، سینا معشوری، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوای کلانشهرها به مشکل جدی کشورها تبدیل شده، گفت: سوخت دیزل، ذرات معلق و پارامترهای متعدد آلاینده دارد که در صورت کاهش مصرف آن، کمک مستقیمی به کاهش آلودگی هوا شده است.

    وی افزود: با استفاده از سوخت  CNG، LNG  و دوسوخته کردن به روش DDF و جایگزینی مصرف گاز به‌جای بنزین و گازوئیل، تا حد زیادی می‌توان از آلودگی هوا جلوگیری کرده و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کرد.

    این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: در تست‌ها و آزمایش‌های متعددی که در انواع خودروهای دیزلی و با تناژهای مختلف بار صورت گرفته، استفاده همزمان از گاز و گازوئیل و دوسوخته کردن خودرو نسبت به حالت دیزل تنها، هم به کاهش قابل توجه مصرف گازوئیل و هم به ارتقای راندمان و توان خودرو منجر شده است.

    وی ادامه داد: در حالت دوسوخته، این امکان قابل فراهم‌سازی است که بنا به‌شرایط مختلف، خودرو ترکیب متفاوتی از مصرف همزمان گازوئیل و گاز را تنظیم کند و بدون شک استفاده از روش DDF در مقایسه با دیزل تنها، از تمامی ابعاد بهتر و بهینه‌تر است.

    معشوری با بیان اینکه "میانگین مصرف یک دستگاه کشنده دیزل در 100 کیلومتر پیمایش 40 لیتر است"، گفت: در صورت تبدیل این کشنده به DDF این مقدار مصرف به 12 لیتر کاهش پیدا می‌کند؛ به‌عبارتی صرفه‌جویی 28 لیتری در هر 100 کیلومتر پیمایش توسط هر دستگاه رقم خواهد خورد که با فرض رقم متوسط پیمایش 120 هزار کیلومتر در طول سال برای هر دستگاه کشنده، سالانه 33600 لیتر صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل صورت می‌گیرد که سودآوری آن برای کشور با صادرات گازوئیل صرفه‌جویی شده و با تبدیل حداقل 100هزار دستگاه دیزل، سالانه معادل 99 همت یا 2.6 میلیارد دلار خواهد بود.

    * آثار مثبت اقتصادی و زیست‌محیطی با تبدیل خودروهای دیزلی به DDF

    در ادامه این نشست، محسن نامداری، عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز (NGV) با اشاره به آلایندگی هوای کلانشهرها در روزهای جاری گفت: برای آینده فرزندان و سلامت خانواده‌های خودمان که در این شهر و کشور زندگی می‌کنیم، باید فکری به حال رفع آلایندگی هوا کنیم.

    وی افزود: طبق اعلام موسسه‌ای اروپایی، ایران در سال 2017 بالغ بر 770 میلیون دلار هزینه بیماری‌های ناشی از آلایندگی هوا داشته است.

    عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز تصریح کرد: تبدیل ناوگان دیزلی به ناوگان دوسوخته DDF یک فرصت مغتنم و ارزشمند برای کشور است که هم در زمینه کاهش آلایندگی هوا، هم در زمینه کاهش مصرف گازوئیل و حل مشکل ناترازی آن و هم در زمینه توسعه اقتصادی کشور با صادرات گازوئیل صرفه‌جویی شده می‌تواند نقش‌آفرینی موثری داشته باشد.

    وی ادامه داد: اینکه چرا مسئولان چشم‌های خود را بر این قابلیت ارزشمند بسته‌اند مشخص نیست، اینکه تا امروز تنها یک یا دو خودرو در ایران به سامانه DDF‌ مجهز شده‌اند به معنای ورود به این عرصه نیست، باید تا امروز بیش از 100 دستگاه خودروی دیزلی، به DDF تبدیل می‌شد.

    نامداری با بیان اینکه "نیاز داریم در زنجیره ارزش DDF طرح‌های پژوهشی تعریف کنیم"، گفت: حتی اگر 50درصد مصرف گازوئیل ناوگان دیزلی کشور را با این روش کاهش دهیم، ظرفیت عظیمی برای صادرات گازوئیل برای کشور ایجاد می شود؛ همچنین آثار مثبت اقتصادی و زیست‌محیطی مشهودی در پی خواهد داشت.

    * واردات 2.6 میلیارد دلاری بنزین در سال آینده با وجود راهکار CNG

    وی افزود: در سال جاری بالغ بر یک میلیارد دلار واردات بنزین انجام شده و برای سال 1403 در نظر دارند 2.6 میلیارد دلار برای واردات بنزین اختصاص دهند، در حالی که با استفاده از ظرفیت CNG می‌توان ناترازی بنزین را رفع کرد، اما متأسفانه نگاه مسئولان به ظرفیت‌های داخلی و داشته‌هایمان نیست.

    عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوزتصریح کرد: ناترازی در بخش های مختلف آب، برق، بنزین، گاز و گازوئیل نمود کرده و هر بخش نیازمند تصمیمات عاجل و جامع برای رفع ناترازی است، در بخش گازوئیل نیز موضوع تبدیل ناوگان دیزل‌سوز به DDF راهکار عملی و اجرایی رفع ناترازی گازوئیل و کمک به کاهش آلایندگی هوا است.

    نامداری با بیان اینکه "آلودگی هوا تبعات متعدد اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد"، گفت: همین‌که مدارس بارها و بارها به دلیل آلایندگی هوا تعطیل می‌شوند، یکی از تبعات اجتماعی این پدیده است؛ پس می‌بینیم که با اجرای یک ظرفیت خوب به اسم DDF می‌توانیم تبعات منفی سوزاندن گسترده گازوئیل در بخش حمل‌و نقل را در ابعاد مختلف کاهش دهیم.

    وی ادامه داد: همه دنیا به سمت توسعه سهم گاز در سبد سوخت و انرژی خود می‌روند، اما ما که از دارندگان اول ذخایر و منابع گازی جهان هستیم، در این زمینه می‌خواهیم بعضا خلاف همه دنیا عمل کنیم و کمتر به ظرفیت‌های گازی کشور توجه داریم؛ به‌طور مثال، در بخش CNG با وجود دائر بودن یک مصوبه و قانون بالادستی و وجود قراردادهای جاری و اجرایی، توسعه سهم CNG در سبد سوخت بخش حمل‌و نقل معطل مانده و مصوبات مربوطه اجرا نمی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط