فونیکسریمکسبهتام

تردد خودروهای دیزلی بلای جان هوای پایتخت

عصر خودرو- مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: تردد بی شمار خودروهای دیزلی و موتورسیکلت های فرسوده بلای جان هوای پایتخت شده است.

تردد خودروهای دیزلی بلای جان هوای پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سعید محمودی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته ملی هوای پاک که در بوستان ولایت برگزار شد افزود: بخش زیادی از تردد خودروهای دیزلی مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است که شهرداری تهران باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

    وی افزود: بخش دیگر مربوط به تردد کامیون و کامیونت های دیزلی است که بیشتر در ساعات پایانی شب وارد تهران شده و موجب آلودگی هوای پایتخت می شود.

    وی با اشاره به تردد سه تا چهار میلیونی موتورسیکلت ها نیز گفت: تردد روزانه این حجم موتورسیکلت که بیشترشان دیزلی و فرسوده اند موجب افزایش آلودگی هوای تهران شده است.

    محمودی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست استان تهران یک مجموعه نظارتی است گفت: دستگاه هایی همچون شهرداری تهران، وزارت نفت و صنعت مسئول مستقیم آلودگی هوای تهران هستند که در این خصوص باید اقداماتی انجام دهد.

    وی با بیان اینکه در چنین شرایطی روزهای هوای پاک در کلانشهرها به ویژه تهران کاهش یافته گفت: روزهایی که ملاک پاک بودن دارند، روزهای قابل قبول هستند که تعدادشان در طول 10 ماه گذشته مناسب است که البته استاندارد روز پاک بسیار سخت‌گیرانه است، چرا که باید آلودگی در حداقل‌ترین حالت باشد.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تعداد روزهای پاک در کلانشهرها محدود است، افزود: تردد بی‌شمار خودروها و توسعه لجام گسیخته صنعت در اطراف بیشتر کلانشهرها از جمله دلایل آلودگی هواست.

    وی با بیان اینکه ساماندهی خودروهای دیزلی باید در دستور کار قرار گیرد گفت: این مسئله در دراز مدت باید عملیاتی شود و در کوتاه مدت شهروندان باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

    به گفته محمودی، به عنوان مثال هر دستگاه موتورسیکلت به اندازه چهار تا پنج برابر خودرو بنزینی آلودگی تولید می کند که در این زمینه نقش شهروندان بسیار پررنگ است و شهروندان با استفاده نکردن از این وسایل نقلیه به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند.

    اجازه مازوت‌سوزی در تهران را ندادیم

    مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه این اداره کل ناظر بر اتفاقات آلودگی هوا نظیر صنعت و خودروسازی است، تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست در حوزه صنعت نمره قابل قبولی دارد، چرا که صنایع استانداردها را رعایت می‌کند و اجازه مازوت‌سوزی به واحدهای صنعتی در فصل زمستان طی 2 سال اخیر را نداده است.

    به گفته وی، سازمان محیط‌زیست بارها تذکر داده و دستگاه‌هایی که درباره قانون هوای پاک کوتاهی کرده‌ را به مراجع قضایی معرفی کرده است.

    محمودی تاکید کرد: شهروندان در کنار دستگاه‌ها باید در راستای کاهش آلودگی هوا کمک کنند و اگر قرار باشد که شرایط بهبود یابد، باید تصمیمات اساسی اتخاذ شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط