فونیکسریمکسبهتام

فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا ممنوع می‌شود

عصر خودرو- پارلمان اروپا روز چهارشنبه هشت ژوئن (۱۸ خرداد)‌ به ممنوعیت موثر در فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رای داد.

فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا ممنوع می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایران جیب؛ نمایندگان پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه با این رای خودروسازان را ملزم می‌کنند تا از این طریق انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا اواسط دهه آینده 100 درصد کاهش دهند. این دستور به معنای ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.

    قانونگذاران اتحادیه اروپا همچنین کاهش 55 درصدی دی‌اکسید کربن از خودروها را تا سال 2030 در مقایسه با سال 2021 تایید کردند.

    این طرح با 339 رای موافق، 249 رای مخالف و 24 رای ممتنع به تصویب رسید.

    خودروها، در حال حاضر عامل 12 درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. حزب محافظه‌کار «مردم اروپا» بزرگترین گروه قانونگذاران پارلمان به‌دنبال مصالحه‌ای بود که می‌توانست قدرت پیشنهادات را کم رنگ کند و باعث شود تا فروش خودروهای هیبریدی ادامه پیدا کند. با این حال پیشنهاد اعضای این حزب با شکست سنگین روبرو شد و از سوی دیگر تلاش سبزها برای جلو بردن ضرب‌الاجل تا سال 2030 روی موفقیت ندید.

    پس از رای‌گیری پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط زیست اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کرد و موضع پارلمان اروپا را یک پیروزی مهم دانست.

    با این حال مخالفان این طرح معتقدند که این رای تصمیمی علیه نوآوری و فناوری است.

    دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو پیش از تصویب توافق نهایی، باید در موضوع الزامات سخت‌گیرانه‌تر درباره آلایندگی خودروها نظرات نهایی خود را اعلام کنند.

    در صورت تصویب نهایی این طرح از سوی کشورهای اتحادیه اروپا، ضرب‌الاجل سال 2035 برای خودروسازان آلمان سخت خواهد بود چراکه این خودروسازان روی خودروهای قدرتمند و گران قیمت با موتورهای احتراقی (درون‌سوز) تمرکز کرده‌اند و در عین حال در حوزه خودروهای برقی از رقبای خارجی عقب مانده‌اند.

    این طرح که روز گذشته به تصویب پارلمان اروپا رسید سال گذشته از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود.

    طبق گزارش انجمن خودروسازان اروپا، خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی 18 درصد از خودروهای سواری جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا را در سال گذشته تشکیل دادند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو