فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل کالا ‌اعلام کرد

کار ۲۴ ساعته کامیونها برای اقساط ۶۰۰ میلیونی

عصر خودرو- رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا با بیان اینکه عوارض مختلف بارنامه به زیان کامیون‌داران است، گفت: عوارض شامل ۳ درصد سهم سازمان راهداری، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده، بیمه بار، عوارض شهرداری و عوارض آلودگی صوتی است.

کار ۲۴ ساعته کامیونها برای اقساط ۶۰۰ میلیونی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، ‌حسین احمد‌ی‌زاده   به بلاتکلیفی حمل و نقل و مشکلات اقتصادی این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: ‌‌ساختار فعلی حمل و نقل پاسخگوی نیازهای بخش خصوصی نیست.

    وی افزود: البته بیش از 90 درصد حمل کالا در کشور توسط بخش جاده‌ای انجام می‌شود و بیش از 90 درصد ناوگان جاده‌ای هم خصوصی است و بخش دولتی کمتر دخالت دارد، اما از نظر حمل کالا، بخش خصوصی واقعی به دلیل فعالیت نیمه‌ خصوصی‌ها‌، زیان می‌بیند.

    رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا بیان کرد: متاسفانه در بخش حمل و نقل، مدیران دولتی با فعالان عرصه نظیر انجمن‌‌ها و اتحادیه‌ها، هیچ جلسه و مشورتی در تصمیم‌سازی‌ها ندارند.

    احمدی‌زاده ادامه داد: باید مدیریت حمل و نقل جاده‌ای بار بخش به خصوصی سپرده شود، در حالی که فقط یک سری فعالیت‌های زیان‌ده و هزینه‌بر را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و جاهایی که باید اثر واقعی خود را در مجموعه داشته باشد، در دست دولت مانده است.

    * سازمان راهداری فقط به فکر اخذ عوارض 3 درصدی‌ خود از بارنامه است‌

    وی بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای 3 درصد عوارض از محل بارنامه از راننده دریافت می‌کند و همه تمرکز خود را برای دریافت این 3 درصد عوارض قرار داده است، یعنی به دنبال مغایرت و آمار‌ها است، حتی اگر به نارضایتی صاحبان کالا و کامیون‌ها بینجامد، در واقع فقط دنبال کنترل همین 3 درصد خود هستند، تا تأمین شوند.

    رئیس اتحادیه حمل و نقل کامیونی و کالای برون شهری گفت: این در حالی است که هدف سازمان دولتی باید اصلاح ساختار باشد، نه اینکه روزانه به دنبال گرو‌کشی از شرکت‌های حمل و نقل باشد، تا فقط 3 درصد خود را تامین کند.

    وی افزود: دولت از یک طرف اعلام می‌کند نرخ‌های حمل بار‌ توافقی و آزاد است اما در این شرایط به دنبال نرخ‌های دیگر هستند؛ ‌در این سیستم نرخ توافقی با راننده‌ها، به عنوان‌ نرخ پایه است و کمتر از این نباید نوشت تا 3 درصد سازمان کاهش نیابد.

    رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا افزود: حال اگر به علت وضعیت نامناسب بازار، هر شرکتی کمتر از نرخ توافقی سازمان دریافت کند، باید همان مابه‌التفاوت سه درصد که در سیستم محاسبه می‌شود، را به سازمان راهداری بپردازد.

    احمدی‌زاده اظهار داشت: درخواست ما این است که این عوارض‌ 3 درصدی از روی ‌بارنامه‌ها برداشته شود.

    * زیان کامیون‌داران بابت کسر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده روی بارنامه در کنار بیمه بار

    وی افزود: همچنین ‌9 درصد مالیات بر ارزش افزوده روی بارنامه‌ها داریم که در کنار عوارض 3 درصد مذکور 11 درصد از روی بارنامه کسر می‌شود، حال در کنار آن ‌عوارض بیمه بار و مالیات‌های سنگین سالانه را در نظر بگیرید؛ ‌همه اینها موجب زیان برای شرکت‌ها ‌است.

    * اخذ عوارض شهرداری از بارنامه و پرداخت عوارض آلودگی صوتی و زیست‌محیطی به شهرداری

    رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا افزود: از سوی دیگر متأسفانه شهرداری‌ها نیز به روشهای مختلف از این محل ارقامی دریافت می‌کنند و عوارض‌ مختلف می‌گیرند.

    احمدی‌زاده گفت: حتی شهرداری به شرکت‌های حمل و نقلی در خیابان‌های شوش، شهید رجایی و ری اعلام می‌کند که حضور آنها در این خیابان‌ها آلودگی زیست محیطی و آلودگی صوتی ایجاد می‌کند‌بنابراین از این محل نیز باید ‌ارقامی‌ به شهرداری بپردازند، در حال که در همین مناطق مذکور، از صبح تا شب ورود کامیون ممنوع است و آلودگی صوتی و زیست محیطی چندانی ایجاد نمی‌شود.

    وی بیان کرد: متاسفانه هر بخش به دنبال درآمد خود از محل بارنامه کامیون است‌ و هیچ کس به دنبال اصلاح ساختار نیست تا بخش خصوصی در این عرصه رونقی بگیرد.

    * لزوم تغییر روش ناوگان کامیونی جاده‌ای از مالک‌محوری به شرکت‌محوری

    رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور ادامه داد: لازم است سامانه حمل و نقل کامیونی کشور از سوی مالک محوری به شرکت‌ محوری تبدیل شود.

    وی افزود: به هر حال در سیستم خود مالکی، سیستم تردد یک سر خالی حاکم است و دو سر بار ندارد و این موضوع موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش بهره‌وری می‌شود.

    رئیس اتحادیه حمل و نقل کامیونی و کالای برون شهری با تأکید بر اینکه باید انگیزه‌ای وجود داشته باشد تا ناوگان خودمالکی به سمت شرکت مالکی حرکت کند، گفت: شرکت محوری موجب توسعه و نوسازی ناوگان می‌شود و پس از آن کاهش مصرف سوخت و استقبال از حمل کالا توسط جاده بیشتر خواهد بود.

    احمدی‌زاده بیان کرد: وقتی مالک و راننده‌ یک دستگاه کامیون را به قیمت 600 میلیون تومان‌ خریداری می‌کند و تسهیلات و حمایتی هم در این باره نیست، مجبور می‌شود ‌24 ساعته کار کند، تا اقساط خود را پرداخت کند و همین امر موجب بروز سوانح رانندگی می‌شود‌.

    وی ادامه داد: البته در سیستم شرکت‌ محوری، سود شرکت‌ها هم باید مورد توجه دولت قرار گیرد، اگر شرکتی هم کامیون، هم تجهیزات و هم کارمند داشته باشد، قطعاً با عوارض و کارمزد‌های فعلی مصوب دولت نمی‌تواند فعالیت کند؛ بخش خصوصی اگر همین سرمایه را در بانک سپرده گذاری کند، بدون هیچ ریسک و زیانی، سود مناسب دریافت می‌کند‌.

    رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا افزود: معتقد هستیم اگر کارمزد‌های فعلی برداشته شود و شرکت حمل و نقلی خود قرارداد ببندد و راننده را هم تحت پوشش قرار دهد، ظرفیت ناوگان دو برابر می‌شود چون کامیون‌ها، توسط راننده‌های مختلف مدام فعالیت می‌کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو