فونیکسریمکسبهتام

رئیس کل بانک مرکزی

تراز مثبت حمل و نقل در بخش بار و تراز منفی در بخش مسافری

سرمایه‌گذاری در بخش مسافری افزایش یابد

عصر خودرو- رئیس کل بانک مرکزی، گفت: بررسی سرفصل‌های حمل و نقل بیانگر تراز مثبت در سال ۹۳ است که این تراز مثبت در نتیجه تراز مثبت فعالیت ناوگان باری در بخش بین‌المللی اما بخش مسافری تراز منفی دارد.

تراز مثبت حمل و نقل در بخش بار و تراز منفی در بخش مسافری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس، ولی‌الله سیف امروز در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بحث حمل و نقل مسکن اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی حمل و نقل اهمیت بالایی از نظر فراهم‌سازی شرایط مبادلات اقتصادی داخلی و خارجی دارد.

    وی ادامه داد: برگزاری چنین همایش‌هایی در شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها مؤثر است.

    وی با اشاره به رویکرد بانک مرکزی در کاهش تورم بیان کرد: اقتصاد ایران در سال‌های آغازین دهه 90 عملکرد ضعیفی داشت،‌ تورم بالا، رکود اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری و تلاتم بازار ارز از چنین مشکلاتی بود.

    رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: در دولت یازدهم رویکرد و سیاست بانک مرکزی، انضباط پولی، کنترل رشد نقدینگی، ثبات بازار ارز و بهبود تأمین مالی اقتصادی است.

    سیف ادامه داد: بانک مرکزی در دو سال گذشته تلاش کرد در ساماندهی مؤسسات غیرمجاز از طریق کنترل رشد پایه پولی عمل کند. ضمن آنکه از رشد بی‌رویه نقدینگی جلوگیری کردیم.

    رئیس کل بانک مرکزی، گفت:‌ رشد نقدینگی از رقم 25.9 درصد سال 92 به 23 درصد در سال 93 رسید.

    وی گفت: با توجه به وضعیت رکود اقتصادی به منظور فعالسازی ظرفیت تولیدی موجود سیاست‌های ما تأمین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر گرفته شد.

    رئیس کل بانک مرکزی، گفت: میزان تسهیلات در سال 93 با 44.5 درصد رشد به 342هزار میلیارد ریال رسید و در نیمه اول سال 94 128هزار میلیارد تومان تسهیلات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.5 درصد رشد داشت.

    وی افزود: سهم سرمایه در گردش از تسهیلات شبکه بانکی 64درصد است که از عملکرد مناسب بانک‌ها حکایت دارد.

    وی ادامه داد: این سهم برای تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن 82درصد بوده است.

    رئیس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه ثبات ارزی نقش تعیین‌کننده‌ای در مهار نرخ تورم داشته است، گفت: با وجود کاهش نرخ نفت متوسط نرخ دلار در سال 93 نسبت به سال قبل 3درصد افزایش داشته است؛ دامنه نوسانات نرخ دلار در سال 93 نسبت به 92 کاهش داشته است و در این دوره دامنه نوسانات نرخ دلار 29.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    سیف افزود: بانک مرکزی با توجه به وظایف خود به تحولات بازار ارز حساس است و بازار را مستمر رصد می‌کند.

    سیف ادامه داد: نرخ تورم از 40.4درصد در مهرماه 92 به 15.1 درصد در شهریور 94 کاهش یافت.

    وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه از 45.1 در خردادماه 92 به 11.7 در شهریور 94 رسید.

    رئیس کل بانک مرکزی، بیان کرد: در جهت کمک به تولید از طریق ورود به بازارهای بین بانکی نسبت به کاهش نرخ سود و نزدیک شدن به نرخ تورم عمل می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه بخش حمل و نقل از زیرساخت‌های رونق هر کشور است اظهار داشت: وجود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل از منظر امکان دستیابی به بازار جهانی مهم است و شاخص ویژه‌ای در ارزیابی سطح توسعه اقتصادی کشورها است.

    وی بیان کرد:‌ سرمایه‌گذاری در حمل و نقل به کاهش هزینه تولید می‌انجامد.

    رئیس کل بانک مرکزی، گفت: ایران از نظر موقعیت خاص جغرافیایی شرایط ویژه‌ای در منطقه دارد؛ با وجود سرمایه‌گذاری سنوات گذشته شاخص‌های عملکرد این بخش نسبت به ظرفیت فاصله دارد.

    وی بیان کرد: بهبودهای شاخص‌های حمل و نقل به افزایش ضریب ایمنی رشد درآمدهای ترانزیتی می‌انجامد؛ در سال 93 ارزش افزوده گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات از رشد 2.9درصدی برخوردار بود.

    وی افزود: بررسی سرفصل حمل و نقل به عنوان اجزای اصلی تراز خدمات در تراز پرداخت‌ها بیانگر تراز مثبت در سال 93 است.

    سیف افزود: تراز مثبت خدمات در حمل و نقل در نتیجه تراز مثبت ناوگان باری در بخش حمل و نقل بین‌المللی است؛ تراز منفی بخش مسافری نشانگر لزوم توجه بیشتر به این بخش از طریق جلب سرمایه‌گذاری است.

    وی به روش‌های توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در اینباره می‌توان به روش‌هایی نظیر احداث بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها و نوسازی ناوگان و ارتقای کارایی از طریق ظرفیت‌ها طبق مطالعات اشاره کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی، به مشکلات سیستم حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: نامناسب بودن زیرساخت‌ها و عدم استفاده از امکانات، فرسودگی ناوگان، کمبود منابع مالی، عدم به کارگیری بازار سرمایه در توسعه بخش حمل و نقل از مشکلات پیش روی این صنعت است ضمن آنکه فضای نامناسب کسب و کار و نبود انگیزه سرمایه‌گذاران برای حضور، از دیگر مشکلات در این حوزه است.

    وی با بیان اینکه حل این مشکلات در گروه فراهم‌سازی امکانات است گفت: در اینباره باید به لزوم تدوین برنامه جامع توسعه حمل و نقل، ایجاد و پذیرش مدیریت یکپارچه توسعه زیرساخت‌ها، لزوم تعریف سازوکار جذاب در جلب مشارکت بخش خصوصی و لزوم تضمین دولت در بازگشت اصل و سود سرمایه بخش خصوصی اشاره کرد که اموری ضروری است.

    سیف اظهار داشت: در همه دنیا برای توسعه حمل و نقل مشارکت بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود.

    وی اظهار داشت: در ایران هم لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه و به کارگیری ابزارهای متنوع، تأمین مالی، استفاد از ظرفیت بانک توسعه و سرمایه‌گذاری در قالب انتشار اوراق مشارکت باید در دستور کار قرار گیرد.

    سیف بیان کرد: با توجه به محدود بودن بودجه عمرانی و نرخ پایین نفت، جلب مشارکت بخش خصوصی امری ضروری است تا به توسعه حمل و نقل دست یابیم.

    سیف گفت: با رفع تحریم‌ها ظرفیت‌های مناسبی جهت توسعه حمل و نقلت وجود خواهد داشت که باید با مدیریت صحیح فرصت برای بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتقای بهره‌وری آن فراهم شود.

    وی افزود:‌ در این عرصه ضروریاتی باید در دستور کار قرار گیرد که تعامل مؤثر بین‌المللی، اتخاذ دیپلماسی فعال تجاری، تلاش گسترده برای به روز کردن خدمات حمل و نقل با جذب مشارکت خارجی‌ها و ثبات اقتصادی و کاهش ریسک از این قبیل است.

    وی بیان کرد:‌ کاهش نرخ تورم، برقراری ثبات در بازار ارز برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش سرمایه بانک تجاری و تخصصی و هدایت منابع نظام بانکی برای فعال سازی ظرفیت مولد در بخش تولید از ضروریات است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو