فونیکسریمکسبهتام

«میدان آذربایجان» شروع نشده متوقف شد

معضل یک پروژه ترافیکی در تبریز

عصر خودرو : پروژه عظیم میدان آذربایجان که از آن به عنوان جراحی ترافیکی در بستر حمل‌‌و‌نقل شهری تبریز یاد می‌شود، به دلیل تصویب نشدن در شورای ترافیک استان، متوقف شد.

معضل یک پروژه ترافیکی در تبریز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس ا، میدان آذربایجان، میدانی است که در شمال غرب شهر تبریز واقع شده و بزرگترین میدان این شهر است. این میدان با وسعت 12٬5 هکتار و با یک و نیم برابر وسعت میدان آزادی تهران، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های شهری ایران به حساب می‌آید.

    با توجه به اینکه این میدان، خروجی تبریز به سمت غرب استان آذربایجان‌شرقی و استان‌های همجوار و همچنین خارج از کشور و به سمت فرودگاه تبریز است، در هر ساعت، 12 هزار خودرو، در این میدان تردد می‌کنند. از این رو، میدان آذربایجان، یکی از پرترددترین میدان‌های شهر تبریز محسوب می‌شود.

    قرار گرفتن این میدان در محل تلاقی بزرگراه پاسداران، بلوار آذربایجان، خروجی فرودگاه تبریز و جاده مرند، موقعیت ترافیکی و اهمیت این میدان را چند برابر کرده است.

    در حال حاضر، با توجه به حجم بالای ترافیک عبوری از این میدان، مسئولان شهرداری تبریز، قصد احداث تقاطع غیرهمسطح طبقاتی را برای روان‌سازی ترافیک این منطقه داشتند.

    گزارش فارس حاکی است، عملیات اجرایی پروژه میدان آذربایجان همزمان با نیمه شعبان کلید خورد. با آغاز پروژه عظیم مسیردهی و اصلاح میدان آذربایجان، امکان دسترسی به چهار مسیر بلوار شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بلوار آذربایجان و بلوار ستارخان از طریق خطوط رفت و برگشت فراهم می‌شود.

    این پروژه شامل سه رمپ «پاسداران - آذربایجان»، «بابایی - آذربایجان» و «آذربایجان - بابایی» در قالب مسیرهای طبقاتی و همچنین مسیر عبور تراموا، عابر پیاده و دوچرخه در محدوده مرکزی میدان پیش‌بینی شده است.
    پروژه میدان آذربایجان با 260 هزار مترمکعب حجم خاکبرداری، 32 هزار مترمربع بتن‌ریزی، 35 هزار تن آسفالت‌ریزی و 11 هزار متر حفاری شمع به عنوان یکی از کم‌نظیرترین حرکت‌های دوره‌های مختلف توسعه و عمران شهر تبریز، پس از بررسی‌ها و مطالعات ترافیکی و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مجریان عمرانی شهرداری تبریز قرار گرفته است.
    پیش‌بینی می‌شود تا طی دو سال آتی اتمام عملیات اجرایی میدان آذربایجان نقش چشمگیری در کاهش تراکم ترافیکی شهر و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان داشته باشد.
    پروژه عظیم میدان آذربایجان، جراحی ترافیکی در بستر حمل‌‌‌ و‌‌ نقل شهری

    شهردار تبریز بر اهمیت طرح میدان آذربایجان و نقش این میدان در ترافیک شهری، تاکید کرد و این طرح را جراحی بزرگی در محدوده ترافیکی شهر خواند.

    صادق نجفی ضمن اشاره به وضعیت ترافیکی میادین استاندارد و مقایسه آن با وضعیت میدان آذربایجان اظهار داشت: در میادین استاندارد، به طور متوسط، در هر ساعت 3 تا 4 هزار خودرو وارد محدوده میدان می‌شود؛ در حالی که طبق آمار، میدان آذربایجان در هر ساعت، پذیرای بیش از 12 هزار خودرو است.

    وی ادامه داد: به همین دلیل، نیاز به یک جراحی عظیم در این میدان از ضرورت‌های شهر تبریز بود که در نهایت، پس از تحقیقات و بررسی‌های بسیار، طرح نهایی به تصویب رسید و به زودی وارد فاز عملیاتی می‌شود.

    شهردار تبریز، در توضیح این طرح گفت: با اجرای این پروژه، ترافیک شهر تبریز در دو رینگ اصلی تبادل می‌شود که هر دو از میدان آذربایجان و مسیر پاسداران شروع و به همان‌جا ختم می‌شود.

    وی در توضیح مسیرهای این رینگ‌ها گفت: رینگ داخلی تبریز، از میدان آذربایجان و بزرگراه پاسداران شروع و پس از یوسف‌آباد، آبرسان، خیابان آزادی، نصف راه و بلوار آذربایجان، به میدان آذربایجان ختم می‌شود.

    نجفی اضافه کرد: رینگ خارجی شهر نیز، از میدان آذربایجان آغاز و پس از گذر از مسیر پاسداران، ولی امر، توانیر، کمربند میانی، امامیه، فاطمیه، جلالیه، رسالت، خطیب، آخونی، اره‌گر و معلم، به میدان آذربایجان منتهی می‌شود.

    شهردار تبریز اضافه کرد: همین دو رینگ اصلی شهر، نشان‌دهنده اهمیت میدان آذربایجان و مسیر بزرگراه پاسداران در ترافیک شهر است و این مسیر را پس از بزرگراه شهید کسایی، پرترددترین مسیر تبریز قرار داده است. شهرداری تبریز هم با توجه به این اهمیت، ابتدا بهسازی اتوبان پاسداران و در وهله بعد، اجرای میدان آذربایجان را در اولویت کاری خود قرار داده است.

    وی اظهار امیدواری کرد با اجرا و تکمیل این پروژه، علاوه بر اینکه تبریز صاحب میدانی مدرن و زیبا می‌شود، مسایل و مشکلات ترافیکی این محدوده نیز، برطرف شود.

    انجام مطالعات و تحقیقات مربوط به پروژه میدان آذربایجان

    شهردار معتقد است، میدان آذربایجان، به عنوان بزرگ‌ترین میدان شهر و به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی بین مسیرهای اصلی، با مشکلات عمده ترافیکی روبه‌رو است و نیاز به اجرای یک پروژه عظیم با محور تبادل ترافیکی و بهبود تردد در این میدان احساس می‌شود.

    وی افزود: بر این اساس، شهرداری تبریز در سال گذشته، طرح پروژه بزرگ میدان آذربایجان را تدوین کرد تا پس از انجام مطالعات مربوطه و بررسی‌های کارشناسانه، وارد فاز عملیاتی شود.

    شهردار تبریز تصریح کرد: در حال حاضر، مطالعات و تحقیقات مربوط به این پروژه، به پایان رسیده و آماده شروع فاز عملیاتی است.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز نیز پیش از این گفته بود، مطالعات فنی و کارشناسی پروژه میدان آذربایجان به پایان رسیده است.

    وی میدان آذربایجان را از بزرگ‌ترین میادین کشور، خواند و افزود: با توجه به پیش‌بینی احداث ایستگاه خط 4 قطار شهری در مسیر اجرای پروژه میدان آذربایجان، هم‌اکنون مشاور ترافیکی این پروژه در حال تبادل اطلاعات فنی و ترافیکی با کارشناسان و مشاوران فنی خط 4 مترو انجام شد.

    اما چند روز از کلنگ‌زنی اجرای طرح ترافیکی میدان آذربایجان نگذشته بود که در شورای ترافیک آذربایجان‌شرقی اعلام شد این طرح برای بررسی‌های بیشتر باید متوقف شود.

    توقف طرح ترافیکی میدان آذربایجان/ طرح نیاز به تصویب در شورای فنی دارد
    معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای ترافیک استان، گفت: اجرای طرح جراحی ترافیکی میدان آذربایجان به مطالعات بیشتری نیاز دارد و از این رو شهرداری تبریز تا زمان انجام مطالعات کافی، اجرای آن را متوقف کند.

    محمدصادق پورمهدی اظهار کرد: با توجه به این که اجرای هر طرحی بدون تصویب شورای فنی، تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود از این رو شهرداری تبریز باید تا انجام مطالعات کافی بر روی این طرح و نهایی شدن آن، از اجرای طرح خودداری کند.

    وی افزود: طرح جراحی ترافیکی میدان آذربایجان یکی از طرح‌های مهم و حیاتی در ترافیک تبریز است و شهرداری لازم است در اجرای این طرح نظرات و تجربه‌های کارشناسان و اساتید دانشگاهی را هم به کار گیرد.

    پورمهدی با بیان اینکه اجرای طرح‌های ترافیکی با هدف روان‌سازی ترافیک انجام می‌شود، اضافه کرد: اجرای ناقض این طرح‌ها موجب نارضایتی مردم و بروز مشکلات بعدی می‌شود.

    وی گفت: زمانی که طرحی در شورای فنی و ترافیک مصوب می‌شود باید برای اجرای صحیح و کامل آن با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نیروی انسانی اعمال قانون شود.

    حال این سئوال مطرح است، چرا پروژه عظیمی مثل میدان آذربایجان که مسئولان از آن به عنوان جراحی ترافیکی در بستر حمل‌‌‌ و‌‌ نقل شهری یاد می‌کنند قبل از اجرا در شورای ترافیک مطرح و بررسی نمی‌شود و مسئولان این شورا بعد از آغاز کلنگ‌زنی آن وارد صحنه می‌شوند...

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط