فونیکسریمکسبهتام

اجرای طرح "همیاران ترافیک" برای مدیریت ترافیک عصرگاهی

عصر خودرو- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از اجرای به‌کارگیری بازنشسته‌های پلیس راهور در قالب طرح "همیاران ترافیک" خبر داد و گفت: با اجرای این طرح شاهد کاهش ترافیک عصرگاهی در گلوگاه‌های ترافیکی پایتخت هستیم.

اجرای طرح "همیاران ترافیک" برای مدیریت ترافیک عصرگاهی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، ماندن در ترافیک صبحگاهی پایتخت تقریباً تبدیل به یک عادت شده است؛ البته در نیمه دوم سال و آغاز سرما و همچنین بارش برف و باران حجم ترافیک بیشتر می‌شود.

    در برخی از نقاط تهران ترافیک بیشتر است؛ مردم به این نقاط "گره ترافیکی" و پلیس به آن‌ها "گلوگاه ترافیکی" می‌گوید؛ ترافیک این نقاط به‌گونه‌ای است که حتماً باید مأمور پلیس در آنجا حضور داشته باشد تا بشود آن حجم از خودرو و تردد را مدیریت کرد.

    در مورد ترافیک نیمه دوم سال و برنامه پلیس برای مدیریت این ترافیک، با سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌توانید این مصاحبه را بخوانید:

    چرا حجم ترافیک در نیمه دوم سال بیشتر می‌شود؟

    نیمه دوم سال تقریباً نیمه پرترافیکی است چراکه حجم بار تردد‌ها در معابر به‌دلیل فعالیت‌های مراکز آموزشی در مهر ماه افزایش پیدا می‌کند، همچنین به‌دلیل اینکه اکثر مردم در شهر تهران حضور دارند و سفر‌ها کمتر می‌شود شاهد ترافیک بیشتری در شهر هستیم.

    در نیمه دوم سال بحث بارندگی و آلودگی هوا را پیشِ‌رو داریم، شهروندان در سرد شدن هوا ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند که این موضوع به افزایش ترافیک دامن می‌زند و البته تعداد خودرو‌های تک‌سرنشین هم در این بازه زمانی به‌دلیل سردی هوا و آلودگی هم بیشتر می‌شود.

    در تهران چند گلوگاه ترافیکی داریم؟

    در تهران 26 گلوگاه‌های ترافیکی شناسایی شده است؛ همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی در این گلوگاه‌ها مستقر می‌شوند و در جهت افزایش سرعت خودرو‌ها و روان‌سازی ترافیک اقدام لازم را انجام می‌دهند.

       منظورتان از گلوگاه ترافیکی چیست؟

    منظور پلیس از گلوگاه ترافیکی محل‌هایی است که در ساعات مشخص دارای ترافیک است و باید با کمک از مأموران پلیس به تردد‌ها در آن نقطه نظم بخشید تا ترافیک روان شود مانند نقاط ورودی و خروجی بزرگراه‌ها،
    به‌عنوان مثال در مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید همت که حرکت کنید چند نقطه گلوگاه ترافیک را مشاهده می‌کنید مانند بوستان جوانمردان، روی پل شهید اشرفی اصفهانی، جلوتر پل یادگار امام(ره)، یا حتی اگر دقت کنید پلیس در ابتدای صبح در بعضی ساعات خروجی گاندی را با راه‌بند می‌بندد که بار ترافیکی این محل سرعت بگیرد.

    آیا ساخت‌وساز بدون درنظرگرفتن ملاحظات ترافیکی می‌تواند نظم ترافیک را به‌هم بزند؟

    قطعاً می‌تواند؛ خصوصاً در مناطق شمالی به‌جهت اینکه بافت سنتی دارد و محور‌هایمان قدیمی است (در منطقه یک و سه) ساخت‌وساز بدون در نظر گرفتن ملاحظات ترافیکی می‌تواند نظم ترافیک شهر را به‌هم بزند،

    به‌عنوان مثال در خیابان شریعتی، خیابان ولی‌عصر، خیابان دولت، خیابان یخچال یا خیابان مقدس اردبیلی بافت خیابان همان بافت قدیمی هست که 50 سال پیش بوده است یعنی این خیابان‌ها عرض کمی دارند اما مشاهده می‌کنید که در این خیابان‌ها ساختمان‌های بلندمرتبه تجاری و مسکونی و مال‌ها و مراکز خرید اضافه شده‌اند که رفت‌وآمد به این‌ها می‌تواند کاملاً نظم ترافیکی شهر را به هم بزند.

    پلیس چه‌ابزار‌هایی برای کنترل ترافیک دارد؟

    پلیس برای مدیریت ترافیک از عامل انسانی، دوربین و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کمک می‌گیرد؛ 37 مرکز پایش تصویری در تهران حضور دارد که پلیس می‌تواند تصویر این دوربین‌ها را به‌صورت آن‌لاین دریافت کند تا در صورت مشاهده مشکل ترافیکی مأموران را به آن محل اعزام کند.

    برنامه و طرح پلیس برای مدیریت بهتر ترافیک تهران در نیمه دوم سال چیست؟

    برای مدیریت بهتر ترافیک در گلوگاه‌های ترافیکی نیازمند حضور بیشتر مأموران پلیس هستیم؛ به همین دلیل امسال برای اینکه بتوانیم بخشی از خلأهایمان را پوشش بدهیم تا حضور نیرو‌هایمان در سطح معابر بیشتر شود؛ از بازنشسته‌های پلیس راهور دعوت به کار کرده‌ایم تا به‌عنوان همیار ترافیک به پلیس راهور کمک کنند.

    قرار است این افراد که از تجربیات بالایی در مدیریت و روان‌سازی ترافیک برخوردار هستند در گلوگاه‌های ترافیکی یا همراه با مأموران وظیفه در شهر مستقر شوند.

    این افراد با لباس متفاوت از لباس پلیس راهور در بعدازظهر‌ها که در گلوگاه‌ها ترافیک داریم حاضر می‌شوند، چراکه محور‌هایی که متراکم می‌شوند خیلی زیاد است و قطعاً ما توان این را که در همه نقاط حضور داشته باشیم، در حالت عادی نداریم و می‌خواهیم با این طرح قدرت حضورمان در نقاط را افزایش بدهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط