فونیکسریمکسبهتام

چرایی عدم اجرای R.D.S در ایران

عصر خودرو- R.D.S یا همان RADIO DATA SYSTEM یک سیستم هشداری در خودروها است که می تواند از تصادفات و ترافیک جلوگیری کند؛ اما باید دید چرا بعد از گذشت ۵ سال هنوز این سیستم در ایران اجرا نشده است.

چرایی عدم اجرای R.D.S در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، احتمالاً تا به حال کلمه R.D.S را شنیده باشید و یا اگر تابه حال نشنیده اید با توجه به اینکه بالاخره سیستم R.D.S در ایران نیز راه اندازی شده است، من بعد از این بروی پنل بخش‌های تولید شده سیستم‌های پخش خودرو برای بازار ایران نیز شاهد لوگوی R.D.S خواهید بود.

    اما R.D.S چیست و چگونه می‌تواند برای کاربران ترافیک مفید باشد؛ R.D.S که مخفف RADIO DATA SYSTEM است یک سرویس رادیویی است که بروی موج FM فعال است که وظیفه آن ارسال اطلاعات و دیتا بروی موج FM است.

    ساده‌تر بگویم هنگامی که شما به رادیو موج FM گوش می‌کنید اگر دستگاه پخش شما مجهز به R.D.S باشد می‌تواند اطلاعات دیگری را هم از مرکز فرستنده دریافت کند، اطلاعاتی که شامل نوشته‌های متنی (مثل انواع پیام‌های ترافیکی یا اطلاعات برنامه در حال پخش و غیره….) یا بوق‌ها و آلارمهای هشدار دهنده است.

    به عنوان مثال در تصادف زنجیره‌ای که چند ماه گذشته در اهواز رخ داده و خودروهای زیادی با هم برخورد کردند اگر سیستم R.D.S بر روی خودروها فعال بود، پلیس می‌توانست از مرکز فرماندهی رانندگان را از خطر پیش رو مطلع کنند تا خودروهای یکی بعد از دیگر با هم برخورد نکنند.

    زمزمه‌های اجرایی کردن R.D.S در ایران

    حدود 5 سال پیش بود که سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در مراسم رونمایی از استودیو پلیس راهنمایی و رانندگی از پیگیری پلیس برای استفاده از سیستم R.D.S یعنی سیستم هشدار سریع جاده‌ای به خودروها از طریق رادیو خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری صدا و سیما و پلیس از این سیستم استفاده کنیم تا نظارتمان بر جاده‌ها افزایش یابد.

    بعد از اینکه در سال 98 زمزمه‌های مجهز شدن جاده‌ها به پوشش دهی موج FM در خبرها شکل گرفت؛ سردار هادیانفر در گفت و گویی با خبرنگار مهر به نقش R.D.S در کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: «متأسفانه برخی خودروسازان این سیستم را روی خودروهای تولید داخل نصب نمی‌کنند.»

    وی با اشاره به برنامه پلیس راهور برای کاهش تصادفات و کشته‌های ناشی از تصادفات درون شهری و یا برون شهری اظهار کرد: «یکی از مشکلاتی که در حوزه کاهش تصادفات و جان‌باختگان جاده‌ای و شهری داریم اطلاع رسانی‌های لحظه‌ای به رانندگان است.»

    یکی از مشکلاتی که در حوزه کاهش تصادفات و جان‌باختگان جاده‌ای و شهری داریم اطلاع رسانی‌های لحظه‌ای به رانندگان است

    هادیانفر افزود: «ضرورت دارد در مواقع خاص جایی که حادثه‌ای رخ داده است، رانندگان بلافاصله مطلع شوند تا خودروهایی که از قبل در حال تردد هستند گرفتار آن حادثه نشوند.»

    رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: «این پیام فوری از طریق سیستم اطلاع رسانی لحظه‌ای به نام R.D.S انجام می‌شود؛ R.D.S یا همان RADIO DATA SYSTEM در واقع یک سیستم هشدار دهی است. برخی خودروهای تولید داخل مجهز به R.D.S هستند، در واقع بخش زیادی از خودروهایی که در داخل کشور فعال است و تولید می‌شود مجهز به سیستم R.D.S هستند. برخی خودرو سازان به جهت اینکه کسی به این حوزه توجه نداشته در خودروهایی که جدید تولید می‌کنند این سیستم را نصب نمی‌کنند. البته باید بگویم که تجهیز کردن خودرو به سیستم R.D.S خیلی هم ارز بر نیست و اینگونه نیست که خودروساز برای نصب این سیستم هزینه گزافی را متحمل شود. »

    حال بعد از گذشت سه سال از صحبت‌های سردار هادیانفر؛ با خبر شده ایم که خودروسازان از سال 98 تمامی خودروها را به این سیستم مجهز کرده اند؛ پس قاعدتاً نباید مشکلی برای اجرا کردن این سیستم هشداری وجود داشته باشد. به همین منظور مجدد به سراغ سردار هادیانفر رفته این و از آخرین مراحل اجرای این سیستم هشداری که تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات هم دارد با خبر شدیم.

    از سال 98 خودروسازان R.D.S را بر روی خودروها اجرایی کردند

    سردار هادیانفر با اشاره به اینکه هنوز در اجرایی کردن این طرح مشکلات زیادی موجود است، گفت: یک سر اجرا نشدن سیستم R.D.S در ایران به صداوسیما بر می‌گردد چراکه فرکانس FM را این سازمان باید فراگیر کند.

    وی با اشاره به اینکه از سال 98 به خودروسازان اعلام شده است که باید این سیستم را در خودروها اجرایی کنند، گفت: از این سال خودروسازان بر روی اغلب مدل‌ها این سیستم را اجرایی کردند، به عنوان مثال بر روی خودروی 207 یا 206 تیپ 5 این سیستم اجرایی شده است و هنگامی که رادیو را روشن می‌کنیم می‌توانیم این سیستم را مشاهده کنیم.

    به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی وقتی اسم آن موج رادیویی بر روی سیستم‌های پخش درج می‌شود یعنی این قطعه در خودرو وجود دارد.

    هادیانفر خاطرنشان کرد: با معاون فنی صداوسیما جلسه‌ای داشته ایم تا بتوانیم این سیستم را اجرایی کنیم اما هزینه‌های بسیار بالایی طلب می‌کنند که شاید اجرایی کردن این سیستم را با دشواری مواجه کند.

    اعلام پیام هشداری به راننده در مسیر توسط R.D.S حتی در صورت خاموش بودن سیستم پخش

    وی با اشاره به اینکه این سیستم اگر عملی شود خیلی به بحث ترافیک و تصادفات کمک می‌کند، گفت: اکنون وقتی راننده‌ای در مسیری در حال حرکت است و در آن مسیر حادثه‌ای رخ می‌دهد نمی‌شود او را از آن حادثه مطلع کرد مگر اینکه بر روی خودروی وی سیستم R.D.S اجرا شده باشد.

    رئیس پلیس راهور ادامه داد: حتی اگر سیستم پخش خودرو هم خاموش باشد می‌شود پلیس پیام‌های هشداری را از این طریق اعلام کند و رانندگان را از خطری که پیش رو دارند مطلع کند.

    هادیانفر در پایان گفت: این سیستم می‌تواند تأثیر مستقیمی در کاهش تصادفات داشته باشد اما اجرایی شدن آن گره خورده به دو سازمان صدا و سیما و وزارت راه؛ چراکه صداوسیما برای اجرایی کردن آن رقم‌های بسیار سنگینی را از وزارت راه درخواست کرده و وزارت راه هم تا کنون هیچ اقدامی برای حل این مشکل نکرده است.

    آیا گره کور اجرایی شدن سیستم R.D.S در ایران باز می‌شود؟

    حال باید دید در شرایطی که بعد از 8 سال رئیس جمهور در جلسات شورای عالی ترافیک شرکت کرده است و کاهش تصادفات رانندگی و به ویژه کاهش جان باختگان تصادفات را از اولویت‌های دستگاه‌های مسئول در امر ترافیک دانسته است هنوز هم اجرایی شدن این طرح در گیر و دار عدد و رقم مالی است؟

    یا اینکه با دستور رئیس شورای عالی ترافیک یعنی رئیس جمهور می‌شود این مبلغ گزاف را به عددهای ناچیز تبدیل کرد تا هم وزارت راه بتوانند از عهده پرداخت آن برآید و هم صداوسیما متضرر نشود. البته که مسئولان وزارت راه باید پاسخگوی این باشند که تا به این لحظه چه تلاش‌هایی برای تهیه رقم مورد نظر صداوسیما داشته است و یا اینکه اصلاً رایزنی برای کاهش این عدد و رقم داشته یا خیر!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو