فونیکسریمکسبهتام

ملاقات پرشتاب با فونیکس FX

هنر متحرک فونیکس

عصر خودرو-برند نوپا و پریمیوم زیرمجموعه جدید مدیران خودرو یعنی فونیکس محصول جدیدی با نام FX که یک کراس اوور کامپکت است را آمده عرضه به خیابان های ایران کرده و در همین راستا تست دریو رسان ههای تخصصی خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی برای آشنایی بیشتر با این خودرو برگزار شد.

هنر متحرک فونیکس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، فونیکس FX سری جدید محصولات مدیران خودرو است که پس از خانواده تیگو برای نمایش تازه های تکنولوژی، ایمنی و فنی به میدان آمده است. این محصول برای نخستین بار در نمایشگاه گوانگژو سال 2021 به نمایش درآمد و عرضه آن از سال 2022 آغاز شد و از این جهت جدیدترین محصول از کمپانی مادر این خودرو به حساب می آید.

فلسفله طراحی ظاهری این محصول بر اساس شعار "هنر متحرک" شکل گرفته و خطوط تهاجمی و طراحی پرریسک آن متفاوت از دیگر محصولات برد چری است و با سقف مشکی و خطوط قرمز زیر در ها و داخل رینگ ها در قالب 3 رنگ قرار است به بازار خودرو ایران عرضه شود.

مدیران خودرو در نظر دارد تا فونیکس FX را در فاز نخست در دو نسخه به بازار عرضه کند که هر یک از این نسخه ها به نوعی از نظر فنی مشابه تیگو7 پرو و تیگو8 پرو هستند. نسخه اول که احتمالا در تیراژ محدود عرضه خواهد شد از پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 157 اسب بخار بهره می برد و گشتاور آن از طیر یک گیربکس CVT با تعویض مصنوعی 9سرعته به محور جلو منتقل می شود. اما نسخه اصلی این خودرو همانند تیگو8 پرو از پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDI بهره خواهد برد که حداکثر توانش به 197 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن نیز 290 نیوتون متر است که این عدد در عقب خودرو نیز درج شده و از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه wet به محور جلو منتقل می شود. تیگو8 پرو با این پیشرانه شتاب 8.9 ثانیه ای را ثبت می کند در حالی که فونیکس FX، با وزن به مراتب کمتر می تواند شتابی بین 8 تا 8.5 ثانیه را به ثبت برساند و به نوعی به سریع ترین خودرو جدید بازار ایران بدل شود که البته شتاب آن در منابع چینی حدود 7 تا 8 ثانیه اعلام شده است. همچنین یکی دیگر از تفاوت های نسخه 1.5لیتری توربو و 1.6لیتری توربو GDI این خودرو طراحی سیستم تعلیق عقب به صورت مولتی لینک در نسخه 1.6 لیتری توربو است که در کیفیت سواری اثر قابل توجهی دارد.

در طراحی ظاهری این خودرو رینگ های اسپرت 18 اینچی مشکی رنگ در ترکیب با رنگ قرمز در بخش درونی رینگ یکی از امضاهای ظاهری این کراس اوور اسپرت به حساب می آید. در داخل کابین به سنت دیگر محصولات این برند، دو نمایشگر 10.25 اینچی به موازات یکدیگر در پشت فرمان و میانه کنسول وظیفه نمایش اطلاعات رانندگی و کنترل سیستم مولتی مدیا و برخی دیگر از آپشن های خودرو را بر عهده دارند.

این کراس اوور در زمینه ایمنی به روز ترین محصول برند فونیکس به حساب می آید. 16 آپشن از سیستم ADAS یا دستیار ایمنی هوشمند رانندگی در این محصول قرار گرفته که به نوعی نسخه پیشرفته تری از سیستم های ADAS تیگو8 پرو به حساب می آید و این خودرو با بهره گیری از این آپشن ها امکان ارائه رانندگی خودکار سطح 2.5 را فراهم می کند. از جمله تکنولوژی های دستیار راننده فونیکس FX می توان به سیستم جلوگیری خروج از خط LDP، هشدار خودرو یا عابر در عقب خودرو RCTA  ، هشدار تشخیص نقاط کور، ترمز هوشمند، حرکت خودکار بین خطوط، تشخیص ترافیک جانبی و ... اشاره کرد که با 6 کیسه هوا، ایمنی متمایزی نسبت به رقبا را برای FX رقم می زند.

در داخل کابین، صندلی ها قامت و طراحی اسپرتی دارند و به غیر از اهرم تعویض الکترونیکی دنده و پنل باریک تنظیم سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در کنار دو پنل شارژ 15وات موبایل، کنترل دیگر بخش ها از طریق نمایشگر 10.25 اینچی میانه داشبورد صورت می گیرد. کیفیت متریال با استفاده از پلاستیک کمی سفت تر از تیگو8 پرو، نه الزاما خیلی خوب اما قابل قبول است و البته به پای برادر بزرگتر و لوکس ترش یعنی تیگو8 پرو نمی رسد. این کراس اوور نفره همچنین از سیستم نورپردازی هوشمند و سیستم صوتی با بلندگو های برند معتبر SONY بهره می برد. این خودرو همچنین در زمینه تست ایمنی در موسسات معتبری همچون Latin NCAP، Australia A-NCAP ، Southeast Asia ASEAN-NCAP و C-NCAP موفق به کسب حداکثر امتیاز ایمنی شده است.

پیست اتومبیلرانی آزادی به معنای بستری برای لمس فشار حداکثری روی یک خودرو برای نمایش اوج توانمندی یا ضعف های آن خودرو است. فونیکس FX با عرض 1830 میلیمتری و ارتفاع 1585، هویت ظاهری و دینامیکی متفاوتی از تیگو7 پرو با 10 سانتیمتر عرض و 20 سانتیمتر ارتفاع بیشتر دارد و به همین دلیل رفتار اسپرت تری در پیست را از خود نشان می دهد. عملکرد سیستم ترمز هوشمند و ارتقاء یافته این خودرو در جای جای مسیر قابل توجه و بهتر از اعضای خانواده تیگو بود و شتابگیری با عملکرد خوب و سریع گیربکس 7 سرعته دو کلاچه و 290 نیوتون متر گشتاوری که از دور موتور 2000 تا 4000 در مدار است در هر لحظه پاسخگوی هر نیازی می تواند باشد. همچنین دربرگیرندگی صندلی های اسپرت با متریال کمی با کیفیت کمتر از تیگو8 در سطح متوسط قرار دارد و در پیچ های تند آنگونه که باید سرنشین را حفظ نمی کند اما کیفیت نرمی نشیمن آن خوب و مناسب مسیرهای طولانی می تواند باشد. فونیکس FX احتمالا در جایگاه قیمتی بین تیگو7 پرو و تیگو8 پرو عرضه خواهد شد. این خودرو به نوعی کراس اووری کوچکتر و اسپرت تر از تیگو8 پرو به حساب می آید که از نسل جدید تکنولوژی های شرکت مادر یعنی چری بهره می برد و طراحی سنت شکن و به روز آن بدون شک در خیابان بیش از محصولات پیشین مدیران خودرو جلب توجه خواهد کرد.

FX به دلیل روحیه اسپرت و عملکرد فنی قابل توجه و سیستم های ایمنی ADAS عملا رقیب هم سطحی در بازار نخواهد داشت و حتی در صورت عرضه با قیمت بیش از 1.5 میلیارد تومان مشتریان جوان یا افرادی که به دنبال خودرو اسپرت و به روز هستند به سراغ آن خواهند آمد و احتمالا تحولی در بازار محصولات فونیکس بوجود خواهد آورد و تا زمانی که رقبای هم سطح و مدرنش مانند چانگان UNI-T به بازار عرضه نشوند، یک تنه در بازه رقابتی جدیدی از بازار به حرکت ادامه خواهد داد.


نوشته:امیرحسین برخورداری
عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو