فونیکسریمکسبهتام

اجرایی شدن طرح تُن کیلومتر از اول آذر ماه

وزارت صمت‌ در توزیع لاستیک‌ همکاری نمی‌کند

عصر خودرو- رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران گفت: طرح تن کیلومتر از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود که نقش مؤثری در حل مشکلات کامیون‌داران دارد.

اجرایی شدن طرح تُن کیلومتر از اول آذر ماه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، کریمی‌ رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران  با بیان اینکه وضعیت توزیع لاستیک در بین کامیون‌داران کاملاً اسفناک‌ و غیرعادلانه است گفت: در چند ماه پیش با توزیع لاستیک‌های سازمان اموال تملیکی‌ ، ترخیص لاستیک‌های انبار شده در گمرکات‌ و استفاده از لاستیک‌های تولید داخلی شرایط مساعدی ایجاد شده بود اما با اتمام توزیع این لاستیک‌ها وضعیت دوباره به حالت قبل برگشت.

    وی ادامه داد: وضعیت تولید داخلی لاستیک نیز به دلیل افزایش نرخ ارز و نبود مواد اولیه کاهش یافته  و قیمت تمام شده لاستیک افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده که مشکلاتی در این حوزه نیز ایجاد شود.

    کریمی یادآوری کرد: مواد اولیه تولید لاستیک جزء کالاهای اساسی نیست بنابراین مشمول دریافت ارز 4 هزار و 200 تومانی نمی‌شود به همین دلیل نمی‌توان بر تولید داخلی لاستیک امیدوار بود.
    مهر و آبان زمان تعویض‌ لاستیک کامیون‌داران است

    رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با بیان اینکه مهر و آبان ماه زمان تعویض لاستیک کامیون‌ها است گفت: به دلیل آن که در تابستان گرمای هوا باعث افزایش استهلاک‌ لاستیک‌ها می‌شود بنابراین زودتر از بین می‌روند به همین دلیل این دو ماه بهترین زمان برای تعویض لاستیک‌ها به شمار می‌رود که متأسفانه در این ماه‌ها لاستیکی توزیع نشده است.

    وی درباره آخرین وضعیت اجرایی شدن تن کیلومتر‌ نیز گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که در هفته جاری جلسه‌ای با حضور مدیران کل استان‌ها ، رئیس سازمان راهداری‌ و اعضای هیئت عامل برای توجیح اجرایی شدن تن کیلومتر برگزار می‌شود و به احتمال زیاد از اول آذر ماه طرح بزرگ تن کیلومتر برای کامیون‌داران اجرایی می‌شود.

    کریمی تأکید کرد: در جلسات کارگروهی‌ که برگزار شد اجرایی شدن تن کیلومتر و قوانین مرتبط با آن برای کامیون‌داران بسیار مناسب بود اما امیدواریم در زمان اجرا نیز به همان میزان درست و صحیح اجرایی شود.

    رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با بیان اینکه در اوایل خرداد ماه امسال طرح سخت و زیان مشاغل برای کامیون‌داران مطرح شده بود افزود: در این طرح به دلیل دشوار بودن شغل کامیون‌داری مقرر شده بود که پیش از 30 سالگی‌ رانندگان بازنشست‌ شوند اما متأسفانه بعد از گذشت چندین ماه این قانون اجرایی نشده است.

    وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی‌ که انجام دادیم این هفته طرح پیشنهادی ما در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح می‌شود ولی تا به امروز سازمان تأمین اجتماعی همکاری خوبی با ما انجام نداده است.
    تأمین اجتماعی در موضوع بیمه کامیون‌داران همکاری نکرد

    کریمی درباره بیمه تکمیلی کامیون‌داران نیز گفت: در خرداد ماه سازمان راهداری‌ و حمل و نقل جاده‌ای این موضوع را پیگیری کرد ولی متأسفانه با یک شرکت غیرمعتبر‌ این قرارداد منعقد شد که به گفته سازمان بیمه مرکزی هیچ ارگانی‌ حق قرارداد با این شرکت بیمه را ندارد اما متأسفانه کامیون‌داران با این شرکت بیمه تکمیلی شدند.

    وی بیان کرد: متأسفانه در این بیمه تکمیلی هزینه آزمایش‌ها، عینک، دندان‌پزشکی، چشم‌پزشکی بر عهده خود کامیون‌داران است و مشمول این بیمه نمی‌شود.
    زمین‌گیر شدن اکثر کامیون‌ها به دلیل نبود لاستیک

    رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با بیان اینکه تمامی کامیون‌هایی که هنوز سرپا هستند حمل بار را به شهرهای مختلف انجام می‌دهند اما اکثر کامیون‌‌ها به دلیل نبود قطعه، لاستیک و یا سایر هزینه‌ها زمین‌گیر شده‌اند.

    وی توضیح داد: لاستیک یک نیاز مصرفی برای تمامی کامیون‌ها است و تا زمانی که این مشکل حل نشود کامیون‌داران نمی‌توانند به راحتی بار را جا به جا کنند در صورتی که این مشکل حل شود رانندگان می‌توانند قطعات یدکی‌ و یا سایر هزینه‌های تعمیر را انجام دهند.
    مشکل لاستیک کامیون‌داران همچنان پابرجاست

    کریمی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز بعد از گذشت چندین ماه نتوانسته مشکل لاستیک را برای کامیون‌داران حل کند گفت: طی مکاتباتی که با رئیس جمهور انجام دادیم درخواست کردیم که اختیارات حل مشکل کامیون‌داران را به یک مقام بالاتر‌ از وزارتخانه‌ بدهند زیرا که هنوز بعد از گذشت چندین ماه بین دو معاونت وزارتخانه‌ ناهماهنگی‌ وجود دارد و همین موضوع مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرده است.

    رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران تصریح کرد: میزان لاستیک مورد نیاز برای یک سال کامیون‌ها حدود 5 میلیون لاستیک است که یک میلیون آن تولید داخل و 500 هزار حلقه آن وارداتی‌ است.

    وی تأکید کرد: از ابتدای سال تا به این لحظه تنها 200 هزار حلقه لاستیک‌ به کامیون‌داران داده شده اما خود سازمان راهداری‌ و وزارت صمت‌ اعلام می‌کند که 700 هزار حلقه داده شده است این در حالی است که آمار رسمی ما بیش از 200 هزار حلقه را نشان نمی‌دهد.

    کریمی‌ در پایان گفت: امیدواریم وزرای‌ جدید راه و شهرسازی‌ و وزارت صمت‌ هر چه سریع‌تر مشکل مربوط به کامیون‌داران را حل کنند زیرا که زمین‌گیر شدن کامیون‌ها نقش مؤثری‌ در کاهش حمل و نقل جاده‌ای دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو