فونیکسریمکسبهتام

خراسان شمالی نیازمند ارتقاء فرهنگ حمل‌ونقل غیر موتوری است

عصر خودرو- توسعه زیرساخت ها و ارتقا فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل غیرموتوری از الزامات خراسان شمالی برای کاهش معضلات ترافیکی و زیست محیطی است.

خراسان شمالی نیازمند ارتقاء فرهنگ حمل‌ونقل غیر موتوری است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  خراسان شمالی، استانی به جمعیت 863 هزار نفر که مردمانش 1.08 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند همانند سایر استان‌ها نیازمند برنامه برای کاهش مشکلات ترافیک و آلودگی هواست؛ دو مشکلی که به دغدغه‌ای ملی و جهانی مبدل شده اما با این تفاوت که در سایر کشورها برنامه‌ای گسترده و جامع تدوین شده که با مشارکت مردم و مسئولان به‌صورت مستمر اجرایی می‌شود.

    البته تعدادی از استان‌های کشور نیز همانند اصفهان و یزد در این مسیر گام‌های بزرگی برداشته و در راستای توسعه حمل‌ونقل غیر موتوری تقریباً به پایلوت کشوری تبدیل شده‌اند. اختصاص مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری، برگزاری مستمر همایش‌های دوچرخه‌سواری عمومی، ترغیب مردم با استفاده از تسهیلات مناسب برای خرید دوچرخه، اهدای جوایز ویژه دوچرخه‌سواران و ... گوشه‌ای از اقداماتی است که در این دو استان انجام و سبب شده تمام دوچرخه دوستان و فعالان توسعه حمل‌ونقل غیر موتوری از آن‌ها به نیکی یاد کنند.

    خراسان شمالی نیز با دارا بودن شرایطی ویژه از قبیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی در اکثر ماه‌های سال، شهرهایی مسطح، هموار و بدون شیب زیاد، کوتاه بودن مسافت‌های درون‌شهری و فرهنگ بی‌آلایش مردم، استانی مستعد برای توسعه فرهنگ حمل‌ونقل غیر موتوری محسوب می‌شود. علی‌رغم کم‌کاری‌ها و عدم اجرای اقدامی شاخص برای فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل‌ونقل غیر موتوری، مسئولان دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه دفتر فنی استانداری به‌عنوان نهادی حاکمیتی طی دو سال گذشته ورود مناسبی به این موضوع داشته که منتج به راه‌اندازی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در استان، بهره‌گیری از رینگ اطراف فرودگاه مرکز استان به‌عنوان پیست دوچرخه‌سواری و برگزاری همایش‌های دوچرخه‌سواری در شهرستان‌های مختلف استان شد. در ادامه نیز استاندار خراسان شمالی را با هدف فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل‌ونقل غیر موتوری سوار بر دوچرخه یافتیم که خود نشان از دیدگاه مثبت مدیریت عالی استان به این موضوع دارد.

    اقدامات مسئولان سبب شد تا دغدغه استفاده از دوچرخه به سایر دستگاه‌های دولتی استان نیز سرایت کند. تا آنجا که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در ابتدای سال طی مراسمی 110 عدد دوچرخه به کارمندان و کارگران اهدا کرد و آغازگر این حرکت سبز در سال 97 شد. در ادامه این سلسله اقدامات، اکنون نیز شاهد آن هستیم که در بسیاری از همایش‌ها و جشنواره‌های سطح استان، دوچرخه به اصلی‌ترین هدیه متولیان برگزاری مبدل شده که به عقیده نویسنده آینده‌ای پاک برای خراسان شمالی خواهد ساخت.

    خراسان شمالی نیازمند تحول در تغییر الگوی ترافیکی شهروندان و ارتقای فرهنگ دوچرخه‌سواری است. کاهش قابلیت جابجایی، محدودیت دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی، مدیریت ناکارآمد ترافیک، رفتار رانندگان ناوارد و ظرفیت پایین معابر جهت تردد ناوگان خودرویی از جمله ضرورت‌های توسعه در این بخش است که کشورهایی نظیر دانمارک، نروژ و سنگاپور برای رفع آن‌ها و پیش از تبدیل شدنشان به معضلی حل نشدنی، زیرساخت‌های شهری و فرهنگ شهروندان را آماده پیشگیری از آن کردند.

    در نهایت باید گفت اکنون که استارت این حرکت در استان خورده است از سایر مسئولان نیز انتظار می‌رود تا سیاست‌هایشان را در مجموعه خود چنان بچینند که مردم آن‌ها را الگوی خود قرار داده و رکاب زدن بر دوچرخه را به فشردن پایشان بر روی پدال گاز خودرو ترجیح دهند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو