فونیکسریمکسبهتام

برخی از معقول‌ترین و منطقی‌ترین خودروهای کلاسیک بازار کشور را بشناسید

پیرمــردهای ســـر‌به‌راه

عصر خودرو - مدتی است که تب خریداری و نگهداری از خودروهای قدیمی و کلاسیک در بین اقشار علاقه‌مند به خودرو افزایش یافته و هر کس بسته به سلیقه و علاقه‌اش به سراغ خودرویی خاص می‌رود. اما از آنجا که در حال حاضر ده‌ها مدل خودروی کلاسیک در بازار یافت می‌شود، هر کدام از این پیرمردها داستان‌هایی منحصربه‌خودشان ‌دارند که ممکن است شما را خسته یا دلزده کنند.

پیرمــردهای ســـر‌به‌راه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب به سراغ معرفی چند مورد از پرطرفدارترین خودروهای کلاسیک بازار کشور می‌رویم که از حیث قطعات یدکی، بازار فروش و محبوبیت وضعیت نسبتا بهتری در قیاس با دیگر خودروها دارند.

شورولت بلیزر
اگر به دنیای خودروهای آمریکایی و البته سفرهای خارج از جاده‌ای (آفرود) علاقه دارید، شورولت بلیزر با وجود هیبت و ظاهر دوست‌داشتنی، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. بلیزری که در کشورمان داریم، از سال 1973 به بازار جهانی عرضه شد اما عمده نمونه‌های آن پس از سال 1974 به ایران راه پیدا کردند. تعداد نسبتا محدودی از نسخه شکاری با سقف قابل حذف و در‌‌های بدون ستون مربوط به سال‌های پیش از 1975 در کشور وجود دارند که با قیمت‌های نسبتا بالا فروخته می‌شوند. همچنین بلیزرهای ساده که عمدتا از سال‌های 1976 الی 1979 در بازار وجود دارند از پیشرانه‌هایی مثل 350، 400 و 454 اینچ مکعبی بهره می‌برند که البته نسخه‌های 350 فراوان‌تر از دیگر نمونه‌هاست. بلیزر در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک (3 دنده) در بازار حضور دارد و بسته به موتور، گیربکس، رنگ، سیستم انتقال قدرت، سلامت خودرو و... از 20 الی 45 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
ب‌ام‌و 518
ب‌ام‌و 518 را نیز می‌توان کم‌خرج‌ترین و مرسوم‌ترین کلاسیک آلمانی موجود در بازار دانست. این محصول که تحت عنوان E12 شناخته می‌شود، سدان سایز متوسط ب‌ام‌و است که از سال 1972 الی 1984 روی خط تولید قرار داشت و عمده نمونه‌های آن از نیمه دهه 70 به بعد وارد بازار کشور شدند. نسخه فیس‌لیفت این خودرو مربوط به سال‌های 1977 به بالا می‌شود و نسبت به نمونه‌های پیش از فیس‌لیفت (که عمدتا از نوع 520 هستند) در بازار فراوان‌ترند. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر کد M10B18 مشترک با بسیاری از ب‌ام‌وهای کلاسیک موجود در کشور بهره می‌برد که قطعات نسبتا فراوانی دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که موتور این خودرو به فشار روغن و سلامت اویل پمپ بسیار حساس است و در صورت عدم کارکرد صحیح، خیلی زود یاتاقان‌های آن آسیب می‌بینند. تقریبا تمامی 518‌های موجود در بازار شیشه بالابرهای دستی دارند و فاقد هیدرولیک فرمان و کولر هستند اما بعضا دیده شده که در برخی تیپ‌های سفارشی از این امکانات به همراه سانروف دستی بهره می‌برند. همچنین عمده نمونه‌های مدل پایینی دارای قالپاق استیل هستند و این در حالی است که نمونه‌های مدل بالایی از رینگ ساده و رینگ آفریقایی بهره می‌برند. این روزها یک 518 سالم را می‌توان با مبلغی در حدود 12 الی 16 میلیون تومان خریداری کرد.

بیوئیک ایران
بیوئیک اسکای لارک سدان را در بازار کشورمان تحت عنوان بیوئیک ایران می‌شناسیم که در واقع برادر دوقلوی شورولت نواست. این خودرو همزمان با نوا روی خطوط تولید داخلی قرار گرفت ولی برخلاف برادرش از پیشرانه 8 سیلندر بهره می‌برد. در واقع بیوئیک ایران ارزان‌قیمت‌ترین و به‌صرفه‌ترین خودروی کلاسیک آمریکایی است که از پیشرانه V8 بهره می‌برد. این خودرو در تیپ‌های B1 الی B5 (و تعداد محدودی B6) در بازار حضور دارد که تماما از پیشرانه‌های 350 اینچ مکعبی 8 سیلندر (5700 سی‌سی) بهره می‌برند. با این تفاوت که نسخه‌های B1 الی B4 از نوع موتور آبی سوپاپ کوچک هستند ولی 2 تیپ دیگر از پیشرانه مشهور به موتور قرمز همراه با سوپاپ‌های بزرگ‌تر بهره می‌برند که در نهایت شتاب و کشش بهتری را به شما ارائه می‌کنند. بیوئیک ایران تیپ B3 مرسوم‌ترین نسخه این خودرو است که حتی تا اوایل دهه 70 نیز به تولید رسید و از قفل مرکزی، جعبه دنده اتوماتیک به همراه شیفتر بین دو صندلی، کولر، بالابرهای برقی شیشه‌ها و... بهره می‌برند. بیوئیک ایران یک خودروی خوش‌تعمیر با قطعات یدکی فراوان است که نمونه‌های سالم آن را می‌توان با قیمتی در بازه 13 الی 20 میلیون تومانی خریداری کرد.

شورولت نوا
بسیاری از متخصصان خودروهای کلاسیک آمریکایی، شورولت نوا را شبیه به «پیکان» آمریکایی‌سواران تعبیر می‌کنند؛ چرا‌که این خودرو با وجود پیشرانه 6 سیلندر خطی 250 اینچ مکعبی یکی از کم‌خرج‌ترین و خوش‌سواری‌ترین خودروهایی است که در این بازه قیمتی می‌توان خرید. شورولت نوا از اواسط دهه 50 میلادی ‌روی خط تولید جنرال موتورز ایران قرار گرفت و پس از انقلاب نیز توسط پارس خودرو مونتاژ شد. 6 تیپ از این خودرو را در بازار داریم که از C1 تا C6 نامگذاری می‌شوند و در حال حاضر تیپ C6 آن پرطرفدارترین نسخه نوا محسوب می‌شود. نوا C6 از فرمان هیدرولیک، بالابرهای برقی شیشه‌های هر چهار درب، فن بخارزدای عقب، سیستم تهویه مطبوع همراه با کولر، صندلی‌های دو‌تکه جلو (تمام چرم و اسپرت در نمونه‌های مدل بالا و ترکیب چرم و پارچه در نمونه‌های مدل پایین) و در نهایت قابلیت تنظیم آینه جانبی از داخل کابین بهره می‌برد و همچنین پیشرانه 6 سیلندر خطی 4.1 لیتری آن، نهایت قدرتی معادل 105 اسب بخار را به جعبه دنده اتوماتیک 3 سرعته منتقل می‌کند. نوا سی6 را می‌توان از حدود 10 الی 15 میلیون تومان خریداری کرد.

مرسدس بنز دانشجویی
مرسدس بنز W123 که به نوعی پدر E‌کلاس کنونی محسوب می‌شود، روزگاری تحت عنوان «بنز دانشجویی» در کشورمان شناخته می‌شد. این محصول که از سال 1976‌ روی خط تولید مرسدس بنز در اشتوتگارت، برمن و... قرار گرفت، در انواع سدان، استیشن و کوپه به تولید رسید که البته تقریبا تمامی نمونه‌های وارد‌شده به ایران از نوع سدان بودند. مرسدس بنز دانشجویی که زاده دستان توانمند برونو ساکو و فردریچ گایگر است، در نسخه‌های متفاوتی با پیشرانه‌های متنوع در بازار جهانی حضور داشت اما عمده نمونه‌های موجود در کشورمان از نوع 230E با موتور M115  4سیلندر 2.3 لیتری هستند که این پیشرانه به نوعی‌ روی مرسدس بنز‌های معماری (W114/115) نیز قرار داشت. این پیشرانه لوازم یدکی نسبتا گران‌قیمتی دارد و همچنین انجام تعمیرات آن به متخصص مرسدس بنز نیازمند است اما توجه داشته باشید که در صورت تعمیر صحیح و نگهداری اصولی، استهلاک پایینی خواهد داشت. این محصول آلمانی در بسیاری از نسخه‌های موجود در بازار از سیستم هیدرولیک فرمان، بالابرهای برقی شیشه‌های جلو، سانروف و... بهره می‌برد و برای نسخه‌های سالم از حدود 13 الی 20 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
شورولت کاپریس
سدان سایز بزرگ شرکت جنرال موتورز آمریکا که عمدتا از اواخر دهه 70 میلادی تا اوایل دهه90 در بازار کشورمان حضور داشت، یکی دیگر از محبوب‌ترین خودروهای کلاسیکی است که در حال حاضر در بازار کشور می‌توان خرید. شورولت کاپریس در واقع برادر دو‌قلوی لوکس‌تر شورولت ایمپالا حساب می‌شود و در این بخش از مطلب نسل سوم این خودرو مد‌نظر ماست. این خودرو برای نخستین‌بار در سال 1977 به خیابان‌های ایران رسید‌ اما با ورود به دهه 80، کاپریس دچار یک فیس‌لیفت ملایم شد و در نهایت از سال 1986 الی 1990 میلادی نیز با سومین چهره کاپریس رو‌به‌رو هستیم. تیپ‌های متفاوتی از کاپریس را در بازار کشور داریم که از بین آنها (در نمونه‌های مدل بالایی 86 الی 90) می‌توان به نسخه‌های ساده (که در کم‌آپشن‌ترین حالت به کاپریس پلیس مشهور است)، ال‌اس و بروئم (Brougham) با سطوح امکانات و تریم‌های ظاهری متفاوت اشاره کرد. کاپریس در فول‌ترین نسخه خود از امکاناتی مثل شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی‌ها، گرمکن شیشه عقب، سنسور نور و... بهره می‌برد. این خودرو در نمونه‌ها دهه 70 از 16 الی 22 و در نمونه‌های 86 الی 90 از 20 الی 45 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
فولکس واگن گلف MK1
گلف به عنوان ‌هاچ‌بکی که در سال 1974 ‌روی خط تولید فولکس واگن قرار گرفت، در واقع یک جایگزین مدرن‌تر برای بیتل فقید بود که تا سال 1983 میلادی توسط این خودروساز به تولید می‌رسید و تعداد 6.8میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. گلف برخلاف بیتل از پیشرانه‌ای در بخش جلو بهره می‌برد و هواخنک نیست و اگر به دنبال یک خودروی کلاسیک خوش‌قیمت با استهلاک بسیار پایین هستید، این گزینه فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. نسل نخست فولکس واگن گلف که با پسوند MK1 شناخته می‌شود، در نمونه‌های‌ هاچ‌بک 3 درب، ‌هاچ‌بک 5 درب، کانورتیبل و... در بازار جهانی حضور داشته است اما اکثر نمونه‌های موجود در ایران از نو‌ع ‌هاچ‌بک 5 درب هستند. همچنین رنج نسبتا گسترده‌ای از پیشرانه‌های 4 سیلندر بنزینی و گازوئیلی برای این خودرو در نظر گرفته شده بود که نمونه 1.3 لیتری آن عمدتا به بازار وارد شد. گلف نسل یک که با قیمت 7 الی 10 میلیون تومان در بازار یافت می‌شود، خودرویی کم‌دردسر و همچنین مناسب برای اعمال تغییرات سلیقه‌ای شماست چرا‌که لوازم افترمارکت این خودرو و نسل دومش در بازار به وفور یافت می‌شود.

Jeep SJ-Series Cherokee Chief
خانواده SJ جیپ را در بازار کشورمان با محصولاتی مثل جیپ آهو (یا همان واگونیر)، جیپ سیمرغ (یا همان گلادیاتور) و در نهایت جیپ چروکی می‌شناسیم. این خانواده دربرگیرنده محصولات فول سایز آن زمان شرکت خودروسازی جیپ بود که تعداد قابل توجهی از آنها نیز در داخل ایران مونتاژ و عرضه شدند. اما در این بین تمامی چروکی چیف‌ها به صورت وارداتی و در دو نسخه 6 و 8 سیلندر در کشور حضور داشتند که به ترتیب از پیشرانه 258 و 360 اینچ مکعبی بهره می‌بردند و البته تعداد نسبتا محدودی نیز از نسخه 401 اینچ مکعبی این خودرو به کشور وارد شده است. نمونه‌های 6 سیلندر از پیشرانه‌ای مشترک با جیپ آهو بهره می‌برد اما با توجه به بهره‌گیری از میل‌لنگ 12 لنگ، دور بالاتر بوده و البته از جعبه دنده 3 سرعته دستی استفاده می‌کند. همچنین نسخه 8 سیلندر که از موتور 360 اینچ مکعبی (5.9 لیتر) بهره می‌برد نیز در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک (گیربکس THM400 جنرال موتورز) در بازار حضور دارد که البته بسیاری از نمونه‌های اتوماتیک مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک کوادراترک نیز هستند. جیپ چروکی چیف امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع همراه با کولر، شیشه بالابر برقی درب عقب، شیشه بالابر برقی در‌های طرفین (مدل‌های فول) و... را به شما ارائه می‌کند و این خودرو در نسخه‌های سالم 6 سیلندر از 15 الی 22 و در نمونه‌های 8سیلندر (بسته به امکانات، موتور، گیربکس و...) از حدود 20 الی 35 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو