فونیکسریمکسبهتام

چرا خودروها روز‌به‌روز بزرگ‌تر و حجیم‌تر می‌شوند؟

راز قد کشیدن چهارچرخه‌ها

عصر خودرو - شهرها روز‌به‌روز شلوغ‌تر و ترافیک سنگین‌تر می‌شود. رفته رفته یافتن جای پارک مناسب در این شهرهای شلوغ و درهم نیز دشوارتر می‌شود و به نظر می‌رسد جای کمتری برای هر خودرو در شهرها باقی مانده است. هر روز نیز می‌شنویم که خودروهای شهری کوچک‌تر می‌شوند و فروش خودروهای کوچک اعم از کراس‌اوورها و‌ هاچ‌بک‌های اقتصادی، بالاتر می‌رود. اما این آمار و ارقام نباید شما را فریب دهد، چرا‌که به نظر می‌رسد خودروها روز‌به‌روز بزرگ‌تر و غول‌آسا می‌شوند! گواهی این مدعا، تصاویری است که نسل‌های قدیم و جدید خودروهای مشهور را در کنار هم قرار داده است.

راز قد کشیدن چهارچرخه‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳:۰۰
  • راز قد کشیدن چهارچرخه‌ها
  • راز قد کشیدن چهارچرخه‌ها
  • راز قد کشیدن چهارچرخه‌ها
  • راز قد کشیدن چهارچرخه‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اینکه با وجود تمامی مشکلاتی که در بالا گفتیم، چرا هنوز هم خودروها رشد می‌کنند، سوالی است که قصد داریم پاسخش را به طور خلاصه در این مطلب عنوان کنیم.

زبان طراحی مدرن
اولین و اساسی‌ترین دلیل افزایش ابعاد خودروها، زبان طراحی کنونی و سلیقه مشتریان است. با آنکه شرایط برای خودروهای بزرگ سخت‌تر از گذشته است، اما بیشتر مشتریان اقبال زیادی نسبت به خودروهایی بزرگ‌تر نشان می‌دهند. ساده‌ترین مصداق در فروش زیادی است که نصیب کراس‌اوورها و خودروهای شاسی‌بلند شده و رفته رفته این خودروهای بزرگ‌تر، بخش زیادی از بازاری که در تملک سدان‌ها و خودروهای کامپکت بود را قبضه کرده‌اند. در مورد زبان طراحی نیز استفاده زیاد از خطوط و انحناهای پیچیده و پر از تکلف که به ساخت احجام بزرگ و اصطلاحا Bulk می‌شود، سبب شده تا ابعاد خودروها بزرگ‌تر از همیشه باشد. این بدین معناست که زبان طراحی فضایی و پیچیده کنونی سبب شده تا ابعاد بزرگ‌تر به خودروها دیکته شود. برای مثال اگر تویوتا کرولا در دهه 90 میلادی را با نمونه‌های امروزی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که زبان طراحی از خطوط ساده و مستقیم، به سمت منحنی‌هایی رفته که اصلا جایی برای کاهش حجم و خلاصه شدن خطوط را نمی‌دهد. این موارد به بلندتر شدن خط سقف خودروها، افزایش ارتفاع دماغه و بزرگ‌تر شدن فضاهای خالی داخل بدنه انجامیده است. البته این بزرگ‌تر‌شدن لزوما به معنای افزایش وزن نیست و در برخی موارد حتی سعی شده تا محصول نهایی سبک‌تر باشد.

ایمنی و عوامل مرتبط
یکی از موارد مهمی که به بزرگ‌تر شدن روز‌افزون خودروهای جدیدتر انجامیده، بهبود ایمنی خودروهاست. نیاز به بزرگ‌تر‌شدن سپرها، افزایش سازه‌های محافظ سرنشینان در برابر ضربه و نیاز به گنجاندن سیستم‌های بهبود ایمنی و عملکرد خودرو در بدنه آن سبب شده تا در نهایت ابعاد خودروها به طور غیر‌قابل‌باوری افزایش یابد. اما یک نکته که ممکن است بسیاری از آن غافل شوند، نیاز به تامین ایمنی عابران پیاده است! وقتی خودروها بزرگ‌تر باشند، می‌توان فاصله سپر از بدنه را افزایش داد و با بالاتر بردن خط دماغه و درپوش جلو، اثرات مخرب برخورد خودرو با عابرین را کاهش داد. علاوه بر این، امکان بهبود مواردی همچون عایق‌کاری نیز به این قضیه کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر به هوندا سیویک به عنوان یک خودرو کوچک و اقتصادی نگاه کنیم، در مدل‌های جدیدتر سعی شده تا شیب دماغه به طور قابل توجهی افزایش یابد تا سطح آن افزایش یافته، سپر نیز وسیع‌تر شود. این به ایمنی سرنشینان و عابرین کمک شایان ذکری خواهد کرد.

گسترش محصولات و تنوع در بازار
عامل دیگری که به بزرگ‌تر‌شدن خودروهای جدید انجامیده، نیاز بازار به تنوع بیشتر است. خودروسازان سعی می‌کنند تا محصولات جدیدی در بین محصولات قبلی خود بگنجانند تا در بخش‌های مختلف بازار بتوانند سلیقه مشتریان را دربر‌بگیرند. در این میان اما بزرگ‌تر‌شدن یکی از محصولات در این میان، سبب خواهد شد تا جا برای محصولی دیگر در میان دو محصول قبلی ایجاد شود. برای مثال، تویوتا سعی کرد تا با افزایش ابعاد یاریس و کرولا و نزدیک‌تر کردن آنها به کمری، در سگمنت‌های پایین‌تر جا را برای محصولاتی جدیدتر باز کند. همین عمل را نیز هوندا با بزرگ‌تر‌کردن سیویک و آکورد انجام داده تا فیت را اندکی بزرگ‌تر کند.

قوانین مصرف سوخت
موردی که شاید برای بیشتر علاقه‌مندان و حتی متخصصان چندان ملموس نباشد، ترفندی است که خودروسازان برای دور زدن محدودیت‌هایی که برای مصرف سوخت و میزان آلاینده‌ها وضع شده، ایجاد کرده‌اند. در بیشتر آیین‌نامه‌ها و قوانینی که در کشورهای گوناگون جهان مطرح شده، خودروهایی که ابعاد بزرگ‌تری دارند، می‌توانند میزان بیشتری آلاینده مصرف کنند و مصرف سوخت مجازشان نیز بالاتر است. این بدین معناست که خودروسازان به تدریج سعی کرده‌اند تا ابعاد محصولاتشان را بزرگ‌تر کنند تا از شر برخی از قوانین دست و پا گیر راحت شوند. برای مثال، بیوئیک لاکراس مدل جدید در حدود 2.7 اینچ بلندتر و 1.2 اینچ عریض‌تر از مدل قبل است. در مدل قبلی، میزان مصرف سوخت از طرف موسسه استاندارد آمریکا در حدود 36.3 مایل به ازای هر گالن گزارش شده بود و در مدل کنونی، این رقم به 35.7 مایل به ازای هر گالن رسیده است. مقدار مجاز کنونی برای خودروهای بزرگ‌تر 37.7 مایل به ازای هر گالن است که سبب می‌شود تا لاکراس 2017 به سادگی و با کاهش ناچیز مصرف سوخت، استانداردهای موجود را پاس کند.

بزرگ‌شدن تا به کی؟
یافتن پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است. با توجه به گسترش تکنولوژی‌هایی همانند خودروهای خودران، ممکن است در آینده نیاز به کاهش ابعاد و جمع و جور شدن خودروها بسیار حیاتی شود و به یک باره خودروها کوچک شوند. اما در غیر این صورت، به احتمال زیاد تا جایی که قوانین و مقرراتی برای محدودکردن ابعاد خودروها وضع نشود، خودروسازان سعی خواهند کرد که محصولاتشان را بزرگ‌تر و بزرگ‌تر کنند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط