فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۹۵۸»

تهران در تسخیر خودروهای تک سرنشین

عصر خودرو- آلودگی هوا و خودروهای تک سرنشین دو واژه ای است که این روزها بیش از پیش به هم گره خورده اند، زمانی که نفس آسمان کلانشهرها به ویژه تهران به علت انباشت آلاینده ها به شماره می افتد، انگشت اتهام به سمت خودروهای تک سرنشین اشاره می رود.

تهران در تسخیر خودروهای تک سرنشین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، بنابراعلام کارشناسان، خودروها و موتورسیکلت ها به عنوان منابع متحرک سهم 80 درصدی در آلودگی هوای شهر تهران دارد، 3 میلیون و 500 هزار خودرو و 2 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت در پایتخت در حال تردد است که حجم زیادی آلودگی را وارد هوای کلانشهر می کنند اما اگر استاندارد یورو 4 در ساخت آنها رعایت شود و یا تحت معاینه فنی یکپارچه قرار گیرند قطعا از میزان انتشار آلایندگی کاسته می شود.
    تا چند سال گذشته وقتی هوا آلوده می شد با بارش اولین باران به شرایط سالم می رسید اما امروزه حجم ورود آلاینده ها به هوا به حدی زیاد است که دیگر هر بارندگی قادر به زدودن آن نیست، به اصطلاح توان خود پالایی طبیعت به پایان رسیده است.
    امروز یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا، خودروهای تک سرنشین است که البته بنا به شواهد در سطح شهر چندان دور از واقعیت نیست که باید فکری به حال آنها کرد زیرا به اعتقاد برخی شهروندان تهرانی اگر این روند ادامه یابد قطعا در آینده ای نه چندان دور با نسلی کاملا بیمار مواجه خواهیم بود و باید سرمایه کلانی از کشور بابت درمان، هزینه شود.
    یکی از شهروندان که مجبور است هر روز مسافت طولانی تهرانپارس تا میدان جهاد را برای رسیدن به محل کار طی کند می گوید زمانی که هوا آلوده می شود روز اول برای رفتن به محل کار از حمل و نقل عمومی استفاده می کنم اما به علت ناکارآمدی این سیستم و نداشتن ساعت دقیق برای رسیدن اتوبوس و حتی سواری ها به ایستگاه با تاخیر در محل کار حاضر می شوم.
    یکی از شهروندان تهرانی می گوید، دیر حاضر شدن در محل کار یک مشکل است، از طرف دیگر تعداد زیاد مسافر و فشار بیش از حد در اتوبوس هم دلیل دیگری است که موجب می شود تا روز دوم با خودروی شخصی از منزل خارج شوم.
    یکی دیگر از شهروندان تهرانی می گوید: همه می دانیم که آلودگی هوا به ضرر خودمان به ویژه فرزندانمان تمام می شود اما وقتی که امکانات حمل و نقل عمومی وجود ندارد چه باید کرد؟
    به گفته یک شهروند دیگر، می توانم مسیر منزل تا محل کار را با مترو طی کنم اما عذابی که سوار شدن بر مترو به انسان وارد می کند، ترجیح می دهم آلودگی را تحمل کنم تا دست و پایم هر روز میان درهای مترو گیر نکند، بارها هم شده به حدی منتظر واگنی ایستادم که بتوانم سوار شوم که باعث شد تا دیر به محل کار برسم.
    یکی دیگر از پایتخت نشینان گفت: من باید هر روز فرزندم را به مدرسه برسانم و بعد از آن به محل کار بروم بنابراین مجبورم که از خودروی شخصی استفاده کنم.
    وی در پاسخ به این سئوال که چرا از سرویس برای فرزندانتان استفاده نمی کنید، گفت:هزینه سرویس زیاد است و خودرویی هم که استفاده می کنیم قسطی است و ماهانه مبلغ زیادی بابت آن پرداخت می کنیم بنابراین دیگر پولی برای گرفتن سرویس باقی نمی ماند.
    وی تاکید کرد: البته اگر خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند از استانداردهای لازم برخوردار باشند قطعا شاهد کاهش انتشار آلاینده در هوا خواهیم بود که این وظیفه مسوولان و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی و ناظر بر دستگاه های اجرایی است که باید جدی گرفته شود،البته باید در نظر داشته باشیم که اتوبوس ها، مینی بوس ها و برخی تاکسی ها هم بسیار فرسوده هستند بنابراین حمل و نقل عمومی هم خود منبع آلودگی است.
    یکی دیگر از شهروندان که بازنشسته است اما به گفته خود برای امرار معاش راننده تاکسی شده است، گفت: اینکه به محض آلوده شدن هوا از مردم می خواهند از خودروی شخصی استفاده نکنند امری است که نیاز به تامل دارد.
    وی افزود: من در روز با صدها نفر به عنوان مسافر مواجه می شوم که هر کدام در زمینه استفاده یا عدم استفاده از خودروی شخصی نظرات متفاوتی دارند، برخی از آنها معتقدند وقتی یک نفر با هزاران قرض و قسط یک خودرو خریداری می کند این مشقت زیر قرض رفتن را با هدف به دست آوردن آسایشی به نام خودروی شخصی تحمل می کند بنابراین اینکه از وی خواسته شود زیر بار قرض برود اما از خودروی خود استفاده نکند زیاد جالب نیست.
    وی اظهار کرد: قطعا این کارها نیاز به فرهنگ سازی دارد تا فرد سختی فعلی را به ضرر آینده این به اصطلاح آسایش ترجیح دهد.
    وی گفت: من تمام روز در حال رانندگی در سطح شهر هستم و زمانی که در ترافیک منتظر هستم، تا چشم کار می کند خودروهای تک سرنشین و در نهایت دو سرنشین دیده می شود که قطعا باید تصمیمی برای این روند اتخاذ شود.
    چندی پیش هوای پاریس نیز به وضعیت قرمز رسیده بود که دولت آن برای کاهش آلودگی هوا تردد خودروهایی با کمتر از سه سرنشین را جریمه می کرد همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی رایگان شده بود حرکتی که هیچگاه در کشور ما شاهد آن نبودیم.
    سازمان حفاظت محیط زیست در راستای وظایف خود لایحه هوای پاک را تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، کلیات آن تصویب شد و کمیسیون های تخصصی در حال بررسی برخی از بندهای این لایحه هستند که در این لایحه موارد متعددی برای کاهش آلودگی هوا دیده شده است که خودروها را هم شامل می شود.
    معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم روز جهانی تغییر اقلیم تاکید کرده بود که این سازمان در خصوص کاهش آلودگی هوا بسیار جدی است و با خودرویی که نتواند استاندارد یورو 4 را کسب کند، هیچ مماشاتی نخواهیم داشت.
    بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، با اجرایی شدن برنامه های کاهش آلودگی هوا در بسیاری از شهرها در شش ماهه اول سالجاری وضعیت هوا روبه بهبود بود، مثلا در تهران در 6 ماهه اول سالجاری بهتر از 6 سال گذشته بود، به ویژه آلودگی هوای ناشی از سوخت به دلیل توزیع سوخت استاندارد بهبود یافته است و به دلیل عدم استفاده نیروگاه ها از مازوت، کیفیت هوا در بسیاری از شهرها بهبود داشت.
    خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف یکی از برنامه های جدی دولت است که خروج بیش از 20 هزار خودروی فرسوده از جمله این برنامه ‌ها است، ارتقای سطح استانداردها، متوقف شدن شماره گذاری موتورسیکلت‌ های کاربراتوری و تولید موتورسیکلت‌ های انژکتوری از دیگر برنامه ‌های دولت است که در آخرین جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی تصویب شد که تسهیلات کم بهره نوسازی به تاکسی‌ های فرسوده کلانشهرها ارائه شود که این نشان از عزم دولت بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو